Komentář: Google mění podmínky, bude o vás vědět vše

Google bude od března pracovat s novými podmínkami. Díky nim mu umožníte makládat se všemi daty, které jste nahráli do jeho dílčích služeb. To ale nemusí být principiálně špatně.
Komentář: Google mění podmínky, bude o vás vědět vše

Od prvního března změní Google podmínky svých služeb. Ne, nebojte se, nebudete platit měsíční paušál, ale Google reaguje na současné trendy a ostatně i celý internet, který se začíná konsolidovat v rámci několika internetových oblaků.

Google už není pouze vyhledávač

V průběhu let se zde vytvořilo několik velkých univerzálních cloudů. Je tu Microsoft, Apple, Facebook a právě Google. Všichni tito hráči nabízí pod jednou identitou široké spektrum služeb a nyní dochází k tomu, co bylo už dopředu z logiky věci poměrně očekávatelné.

Když jste používali účet Googlu, sice jste se s ním mohli přihlašovat k hromadě služeb, ty ovšem nebyly moc propojené. S iniciativou okolo Google+ ale hodlá firma vše integrovat do jednoho balíku, kde bez nadsázky vše souvisí se vším a v souvislosti s tím je třeba upravit i podmínky služby.

Google je samozřejmě Velký bratr

Proč je kvůli tomu takové haló? No protože je to Google, který na svých serverech drží bezprecedentní množství osobních dat o každém svém uživateli. Nicméně to neznamená, že po večerech Larry Page prochází váš Gmail a zná vás lépe než legendární architekt z Matrixu. Znají vás pouze servery, které se snaží odhalit kontext vašeho bytí na internetu a podle toho vám servírují optimalizovanou reklamu a vyhledávač řadí výsledky takovým způsobem, aby to odpovídalo charakteru vašeho vyhledávání. Personifikovaná kontextová reklama je sice v evropských podmínkách kontroverzní, nicméně je to podstata byznysu Googlu.

Nové podmínky tedy upravují jeden zapeklitý problém. Aby se toto vše mohlo dít, aby se v Googlu mohly zobrazovat personifikované výsledky třeba z Google+, musí ten abstraktní Velký bratr – jednoduše ten elektronický mozek Googlu, nikoliv konkrétní člověk v zasedačce Mountain View, znát váš kontext. A aby ho znal, musí propojit všechna vaše data ze všech dílčích služeb Googlu do jednoho organismu.

O tom to vlastně celé je. Od prvního března umožní nové podmínky Googlu pracovat uceleně s vašimi daty, servery tedy budou moci lépe odhalit vaše ego. Na podmínkách soukromí se ale nic nemění, neznamená to tedy, že bude v Mountain View velký červený knoflík, který na požádání vytiskne A4 s kompletním životopisem libovolného uživatele. Tato data podle Googlu ani nikdy neopustí servery firmy, natož pak z komerčních důvodů.

Nelíbí se ti to? Tak sbohem

Je to správně? Nové podmínky samozřejmě vzbudily rozruch na sociálních sítích, protože je Google jednoduše veliký a nahlíží se tak na něj už trošku jinak, což je v nejlepším pořádku. Velké firmy, které mají bezprecedentní moc (a Google ji rozhodně má), musíme neustále dokola kontrolovat a musíme být mnohem přísnější než v případech drobných a malých služeb. Možná to z pohledu svobodného trhu a přístupu k informacím není absolutně spravedlivé, ale tak to dnes prostě funguje.

Komunita varuje: „Don't be evil“ už neplatí?

Proti novým podmínkám, ale především proti současným tendencím se bouří komunita na sociálních sítích a samozřejmě nepostrádá argumenty. Google se skutečně mění – ostatně tak, jak se mění celý web.

Otakar Schön z iHned.cz například píše: „Ne, Google není jen tak obyčejná soukromá firma. Je to firma s dominantním postavením na trhu a to, co dělá, naráží na hranice zneužívání dominantního postavení.“ (Týká se zvýhodňování G+ na úkor Twitteru a Facebooku v sociálním vyhledávači, který zatím funguje jen v zámoří. Tato problermatika s novými podmínkami úzce souvisí.)

V podobném duchu se nesou i výtky na Twitteru a dalších sítích, kde se lidem nelíbí skutečnost, že si o každém uživateli vytvoří Google ucelený obraz. Otázkou zůstává, jestli to při propojování a socializaci webu jde dělat i jinak.

 

Pokud s těmito podmínkami přesto nebudete kompatibilní a nesmíříte se s myšlenkou, že se doposud oddělená heterogenní data dílčích služeb spojí do jednoho logického homogenního balíku, máte podle Googlu vlastně jen jednu možnost – opustit jeho ekosystém.

Nová pravidla hry neumožňují výjimky, ono by totiž asi nebylo tak jednoduché držet dva různé systémy dat vedle sebe a Google tak zároveň reaguje na Facebook. Facebook integruje data do jednoho balíku odjakživa, a pokud nechce Google zůstat jen vyhledávačem s několika oddělenými službami, musí nejspíš pro vývoj nových služeb podstoupit to samé.

Pokud se vám to přesto všechno nelíbí, nebojte se. Myslím, že nejsme daleko od chvíle, kdy si Google a nejspíš i Facebook projdou stejným kolečkem, kterým si v posledních dvaceti letech prošel i hegemon Microsoft. Propojený vyhledávač Googlu už totiž skutečně není jen jedna z mnoha služeb, ale skutečně nástroj s prvky veřejné služby. A Google a Facebook jsou koneckonců monopolní hráči.

Témata článku: Google, Web, Google+, Larry Page, Bezpečnost, Komentář, Dominantní služba, Nový mozek, Monopolní postavení, Mountain, Zapeklitý problém, Kontextová reklama, Soukromá firma, Mountain View

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 229

Black Friday 2017: Přehled slev na elektroniku a počítače

Black Friday 2017: Přehled slev na elektroniku a počítače

** Začala slevová mánie zvaná Black Friday ** Pozor, ne všechny slevy jsou opravdu výhodné ** Průběžně sledujeme slevové akce v počítačových e-shopech

Včera | David Polesný | 24

Google Mapy mají nový design. Líbí se vám víc než předchozí? Tady je srovnání

Google Mapy mají nový design. Líbí se vám víc než předchozí? Tady je srovnání

** Nový design Google Map přijde na počítače i mobilní telefony. ** Zaměřuje se na zvýraznění konkrétních míst, mapové podklady jsou mnohdy upozaděné. ** Lépe pracuje s chráněnými oblastmi a parky.

20.  11.  2017 | Vladislav Kluska | 29

Bluetoothové patálie: O bezdrátovém přenosu hudby a  problémech s kodeky

Bluetoothové patálie: O bezdrátovém přenosu hudby a problémech s kodeky

** Bezdrátový přenos hudby je budoucnost ** K dosažení nejlepší kvality je ale potřeba, aby telefon i sluchátka podporovala správný kodek ** Záleží také na typu souborů s hudbou

17.  11.  2017 | Jakub Michlovský | 39


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje