Komentář: Google mění podmínky, bude o vás vědět vše

Google bude od března pracovat s novými podmínkami. Díky nim mu umožníte makládat se všemi daty, které jste nahráli do jeho dílčích služeb. To ale nemusí být principiálně špatně.
Komentář: Google mění podmínky, bude o vás vědět vše

Od prvního března změní Google podmínky svých služeb. Ne, nebojte se, nebudete platit měsíční paušál, ale Google reaguje na současné trendy a ostatně i celý internet, který se začíná konsolidovat v rámci několika internetových oblaků.

Google už není pouze vyhledávač

V průběhu let se zde vytvořilo několik velkých univerzálních cloudů. Je tu Microsoft, Apple, Facebook a právě Google. Všichni tito hráči nabízí pod jednou identitou široké spektrum služeb a nyní dochází k tomu, co bylo už dopředu z logiky věci poměrně očekávatelné.

Když jste používali účet Googlu, sice jste se s ním mohli přihlašovat k hromadě služeb, ty ovšem nebyly moc propojené. S iniciativou okolo Google+ ale hodlá firma vše integrovat do jednoho balíku, kde bez nadsázky vše souvisí se vším a v souvislosti s tím je třeba upravit i podmínky služby.

Google je samozřejmě Velký bratr

Proč je kvůli tomu takové haló? No protože je to Google, který na svých serverech drží bezprecedentní množství osobních dat o každém svém uživateli. Nicméně to neznamená, že po večerech Larry Page prochází váš Gmail a zná vás lépe než legendární architekt z Matrixu. Znají vás pouze servery, které se snaží odhalit kontext vašeho bytí na internetu a podle toho vám servírují optimalizovanou reklamu a vyhledávač řadí výsledky takovým způsobem, aby to odpovídalo charakteru vašeho vyhledávání. Personifikovaná kontextová reklama je sice v evropských podmínkách kontroverzní, nicméně je to podstata byznysu Googlu.

Nové podmínky tedy upravují jeden zapeklitý problém. Aby se toto vše mohlo dít, aby se v Googlu mohly zobrazovat personifikované výsledky třeba z Google+, musí ten abstraktní Velký bratr – jednoduše ten elektronický mozek Googlu, nikoliv konkrétní člověk v zasedačce Mountain View, znát váš kontext. A aby ho znal, musí propojit všechna vaše data ze všech dílčích služeb Googlu do jednoho organismu.

O tom to vlastně celé je. Od prvního března umožní nové podmínky Googlu pracovat uceleně s vašimi daty, servery tedy budou moci lépe odhalit vaše ego. Na podmínkách soukromí se ale nic nemění, neznamená to tedy, že bude v Mountain View velký červený knoflík, který na požádání vytiskne A4 s kompletním životopisem libovolného uživatele. Tato data podle Googlu ani nikdy neopustí servery firmy, natož pak z komerčních důvodů.

Nelíbí se ti to? Tak sbohem

Je to správně? Nové podmínky samozřejmě vzbudily rozruch na sociálních sítích, protože je Google jednoduše veliký a nahlíží se tak na něj už trošku jinak, což je v nejlepším pořádku. Velké firmy, které mají bezprecedentní moc (a Google ji rozhodně má), musíme neustále dokola kontrolovat a musíme být mnohem přísnější než v případech drobných a malých služeb. Možná to z pohledu svobodného trhu a přístupu k informacím není absolutně spravedlivé, ale tak to dnes prostě funguje.

Komunita varuje: „Don't be evil“ už neplatí?

Proti novým podmínkám, ale především proti současným tendencím se bouří komunita na sociálních sítích a samozřejmě nepostrádá argumenty. Google se skutečně mění – ostatně tak, jak se mění celý web.

Otakar Schön z iHned.cz například píše: „Ne, Google není jen tak obyčejná soukromá firma. Je to firma s dominantním postavením na trhu a to, co dělá, naráží na hranice zneužívání dominantního postavení.“ (Týká se zvýhodňování G+ na úkor Twitteru a Facebooku v sociálním vyhledávači, který zatím funguje jen v zámoří. Tato problermatika s novými podmínkami úzce souvisí.)

V podobném duchu se nesou i výtky na Twitteru a dalších sítích, kde se lidem nelíbí skutečnost, že si o každém uživateli vytvoří Google ucelený obraz. Otázkou zůstává, jestli to při propojování a socializaci webu jde dělat i jinak.

 

Pokud s těmito podmínkami přesto nebudete kompatibilní a nesmíříte se s myšlenkou, že se doposud oddělená heterogenní data dílčích služeb spojí do jednoho logického homogenního balíku, máte podle Googlu vlastně jen jednu možnost – opustit jeho ekosystém.

Nová pravidla hry neumožňují výjimky, ono by totiž asi nebylo tak jednoduché držet dva různé systémy dat vedle sebe a Google tak zároveň reaguje na Facebook. Facebook integruje data do jednoho balíku odjakživa, a pokud nechce Google zůstat jen vyhledávačem s několika oddělenými službami, musí nejspíš pro vývoj nových služeb podstoupit to samé.

Pokud se vám to přesto všechno nelíbí, nebojte se. Myslím, že nejsme daleko od chvíle, kdy si Google a nejspíš i Facebook projdou stejným kolečkem, kterým si v posledních dvaceti letech prošel i hegemon Microsoft. Propojený vyhledávač Googlu už totiž skutečně není jen jedna z mnoha služeb, ale skutečně nástroj s prvky veřejné služby. A Google a Facebook jsou koneckonců monopolní hráči.

Témata článku: Google, Web, Bezpečnost, Google+, Larry Page, Komentář, Mountain

87 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Stanislav Kneifl 26. 1. 2012 9:58:14
    Přátelé, nahlédněte občas do slovníku, než se začnete ohánět módními...
  • Martin Pokorný 26. 1. 2012 9:27:30
    Pro mě za mě, říkejte mi govečka, ale já mám na Googlu založenou většinu...
  • Peter Cipov 26. 1. 2012 1:32:21
    Je fajn, že to chcú takto spájať, ale nech to už konečne robia...
Určitě si přečtěte

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

** Na jaké parametry se zaměřit a kde vás výrobci chtějí nachytat ** Monitory se stále více specifikují pro konkrétní určení ** Náročný hráč nebo profesionální grafik mají různé požadavky

20.  6.  2017 | Tomáš Holčík | 32

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

** Ani hry se sebelepší grafikou vás nevtáhnou tolik, jako ve virtuální realitě ** Pro sledování filmů není VR ani zdaleka ideální ** I první generace je skvělá, stále však působí jako prototyp

20.  6.  2017 | Stanislav Janů | 22

11 tipů, jak efektivně a přesně sledovat počasí pomocí internetu

11 tipů, jak efektivně a přesně sledovat počasí pomocí internetu

** Sledujte počasí z více zdrojů a podrobněji, přesněji tak určíte, jaké počasí vás potká na dovolené ** Na webu najdete hromadu pokročilých předpovědí počasí, ale i specializované meteorologické služby ** Vybrali jsme 14 služeb na počasí, které se vám můžou hodit

23.  6.  2017 | Jakub Čížek | 19

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

** Na černém trhu mohou zaměstnanci továren za kradené součástky inkasovat částku ve výši ročního platu ** Velké množství informací je vyneseno i z centrály Applu ** Díly jsou pašovány v botách, podprsenkách i odpadem

21.  6.  2017 | Stanislav Janů | 24


Aktuální číslo časopisu Computer

Bojujeme proti Fake News

Dva velké testy: fotoaparáty a NASy

Co musíte vědět o změně evropského roamingu

Radíme s výběrem základní desky