Komentář: Google mění podmínky, bude o vás vědět vše

Google bude od března pracovat s novými podmínkami. Díky nim mu umožníte makládat se všemi daty, které jste nahráli do jeho dílčích služeb. To ale nemusí být principiálně špatně.

Od prvního března změní Google podmínky svých služeb. Ne, nebojte se, nebudete platit měsíční paušál, ale Google reaguje na současné trendy a ostatně i celý internet, který se začíná konsolidovat v rámci několika internetových oblaků.

Google už není pouze vyhledávač

V průběhu let se zde vytvořilo několik velkých univerzálních cloudů. Je tu Microsoft, Apple, Facebook a právě Google. Všichni tito hráči nabízí pod jednou identitou široké spektrum služeb a nyní dochází k tomu, co bylo už dopředu z logiky věci poměrně očekávatelné.

Když jste používali účet Googlu, sice jste se s ním mohli přihlašovat k hromadě služeb, ty ovšem nebyly moc propojené. S iniciativou okolo Google+ ale hodlá firma vše integrovat do jednoho balíku, kde bez nadsázky vše souvisí se vším a v souvislosti s tím je třeba upravit i podmínky služby.

Google je samozřejmě Velký bratr

Proč je kvůli tomu takové haló? No protože je to Google, který na svých serverech drží bezprecedentní množství osobních dat o každém svém uživateli. Nicméně to neznamená, že po večerech Larry Page prochází váš Gmail a zná vás lépe než legendární architekt z Matrixu. Znají vás pouze servery, které se snaží odhalit kontext vašeho bytí na internetu a podle toho vám servírují optimalizovanou reklamu a vyhledávač řadí výsledky takovým způsobem, aby to odpovídalo charakteru vašeho vyhledávání. Personifikovaná kontextová reklama je sice v evropských podmínkách kontroverzní, nicméně je to podstata byznysu Googlu.

Nové podmínky tedy upravují jeden zapeklitý problém. Aby se toto vše mohlo dít, aby se v Googlu mohly zobrazovat personifikované výsledky třeba z Google+, musí ten abstraktní Velký bratr – jednoduše ten elektronický mozek Googlu, nikoliv konkrétní člověk v zasedačce Mountain View, znát váš kontext. A aby ho znal, musí propojit všechna vaše data ze všech dílčích služeb Googlu do jednoho organismu.

O tom to vlastně celé je. Od prvního března umožní nové podmínky Googlu pracovat uceleně s vašimi daty, servery tedy budou moci lépe odhalit vaše ego. Na podmínkách soukromí se ale nic nemění, neznamená to tedy, že bude v Mountain View velký červený knoflík, který na požádání vytiskne A4 s kompletním životopisem libovolného uživatele. Tato data podle Googlu ani nikdy neopustí servery firmy, natož pak z komerčních důvodů.

Nelíbí se ti to? Tak sbohem

Je to správně? Nové podmínky samozřejmě vzbudily rozruch na sociálních sítích, protože je Google jednoduše veliký a nahlíží se tak na něj už trošku jinak, což je v nejlepším pořádku. Velké firmy, které mají bezprecedentní moc (a Google ji rozhodně má), musíme neustále dokola kontrolovat a musíme být mnohem přísnější než v případech drobných a malých služeb. Možná to z pohledu svobodného trhu a přístupu k informacím není absolutně spravedlivé, ale tak to dnes prostě funguje.

Komunita varuje: „Don't be evil“ už neplatí?

Proti novým podmínkám, ale především proti současným tendencím se bouří komunita na sociálních sítích a samozřejmě nepostrádá argumenty. Google se skutečně mění – ostatně tak, jak se mění celý web.

Otakar Schön z iHned.cz například píše: „Ne, Google není jen tak obyčejná soukromá firma. Je to firma s dominantním postavením na trhu a to, co dělá, naráží na hranice zneužívání dominantního postavení.“ (Týká se zvýhodňování G+ na úkor Twitteru a Facebooku v sociálním vyhledávači, který zatím funguje jen v zámoří. Tato problermatika s novými podmínkami úzce souvisí.)

V podobném duchu se nesou i výtky na Twitteru a dalších sítích, kde se lidem nelíbí skutečnost, že si o každém uživateli vytvoří Google ucelený obraz. Otázkou zůstává, jestli to při propojování a socializaci webu jde dělat i jinak.

 

Pokud s těmito podmínkami přesto nebudete kompatibilní a nesmíříte se s myšlenkou, že se doposud oddělená heterogenní data dílčích služeb spojí do jednoho logického homogenního balíku, máte podle Googlu vlastně jen jednu možnost – opustit jeho ekosystém.

Nová pravidla hry neumožňují výjimky, ono by totiž asi nebylo tak jednoduché držet dva různé systémy dat vedle sebe a Google tak zároveň reaguje na Facebook. Facebook integruje data do jednoho balíku odjakživa, a pokud nechce Google zůstat jen vyhledávačem s několika oddělenými službami, musí nejspíš pro vývoj nových služeb podstoupit to samé.

Pokud se vám to přesto všechno nelíbí, nebojte se. Myslím, že nejsme daleko od chvíle, kdy si Google a nejspíš i Facebook projdou stejným kolečkem, kterým si v posledních dvaceti letech prošel i hegemon Microsoft. Propojený vyhledávač Googlu už totiž skutečně není jen jedna z mnoha služeb, ale skutečně nástroj s prvky veřejné služby. A Google a Facebook jsou koneckonců monopolní hráči.

Diskuze (87) Další článek: HP Mini 1104: desetipalcový netbook s novým Atomem

Témata článku: Google, Bezpečnost, Web, Komentář, Google+, Larry Page, Dominantní služba, Bytí, Soukromá firma, Monopolní postavení, Nový mozek, Bude, Mountain View, Bezprecedentní množství, Zapeklitý problém, Kontextová reklama, Mountain



Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

** Google umí kromě vyhledávání i spoustu dalších věcí ** Vybrali jsme více než 15 užitečných funkcí a schopností ** Stačí zadat do vyhledávače ta správná klíčová slova

Karel Kilián
TipyVyhledávačeGoogle
Konec českého poskytovatele internetu v přímém přenosu. Připomíná to krachující energetické firmy
Lukáš Václavík
CETINPoskytovatelé internetuPřipojení k internetu
České domácnosti už mají přístup i k 10Gb/s přípojkám. Novým standardem je 2Gb/s internet
Lukáš Václavík
Poskytovatelé internetuPřipojení k internetu
Recenze 1TB externího disku SanDisk G-Drive SSD: Odolnost pro profesionály

Recenze 1TB externího disku SanDisk G-Drive SSD: Odolnost pro profesionály

** Velmi rychlý SSD externí disk ** Zvládne pád, 907kg zatížení a má IP67 ** Za vysokou odolnost i rychlosti se připlácí

Jan Pánek
SanDiskSSDTesty
Za WhatsApp se bude platit! Za předplatné dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

Za WhatsApp se bude platit! Za předplatné dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

** Bylo to jen otázkou času ** Už i WhatsApp nabízí prémiové předplatné ** Za poplatek dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

Martin Chroust
předplatnéWhatsAppMobilní aplikace
Máte rádi malé telefony? Pak si oblíbíte tohoto třípalcového drobečka, který není větší než platební karta

Máte rádi malé telefony? Pak si oblíbíte tohoto třípalcového drobečka, který není větší než platební karta

** Dnešní telefony se předhánějí v tom, který z nich bude větší ** Malé telefony na trhu skoro vyhynuly... ** Čínská značka si připravila telefon do dlaně s třípalcovým displejem

Martin Chroust
InfraportKompaktní velikostSmartphony
Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

** Sdílení účtů mezi kamarády je jen začátek ** Dnes letí nákupy předplatných v Indii nebo na Aliexpressu ** Superlevné „netflixy“ ale mohou nakonec spíš škodit

Lukáš Václavík
PředplatnéNetflixSpotify
Tuto českou základnu plnou satelitů nesmíte vidět. V Mapy.cz je každá anténa pečlivě vyretušovaná

Tuto českou základnu plnou satelitů nesmíte vidět. V Mapy.cz je každá anténa pečlivě vyretušovaná

** Zapomeňte na rozčtverečkovaná místa, kterých si každý všimne ** Mapy.cz musely dokonale zakrýt desítky parabol ** Základnou se přitom na webu chlubí i její majitel. Kocourkov

Jakub Čížek
ČeskoMapy.czMapy
Starlink překvapivě zlevňuje. I v Česku teď satelitní internet stojí o polovinu méně
Karel Kilián
StarlinkPoskytovatelé internetuPřipojení k internetu