ISP se rádi pochlubí, že jsou největšími poskytovateli Internetu zadarmo – postupně tak v nedávné minulosti učinilo Tiscali, Internet OnLine i VOLný. Je docela pravděpodobné, že pravdu mají všichni.
Čas od času některý ISP (Internet Service Provider – poskytovatel služeb Internetu) vydá tiskovou zprávu, která hlásá, že na trhu připojení domácností zaujímá 36% podíl, a je tím pádem největším poskytovatelem. Tenhle typ tiskových zpráv vydávají PR oddělení velmi ráda – nestává se často, aby mohla celkem beztrestně vypustit informaci, o které zasvěcenci vědí, že má nulovou vypovídací hodnotu, a podložit ji zdrojem, jakým jsou vážené agentury pro výzkum trhu.
Ta čísla samozřejmě nejsou smyšlená a marketingové agentury je vydávají na základě průzkumů zpracovaných podle metodik, které se příliš neliší od metodik používaných třeba pro výzkum trhu s margaríny a pracími prášky. Na Internetu ale působí klasické odhady poněkud nepatřičně – proč odhadovat, co se dá změřit?
Marketingové agentury své výzkumy zakládají na různých vzorcích uživatelů. Obvyklý model využívá tzv. spotřebitelský panel, do kterého jsou vybráni představitelé populace (v případě té internetové je potřeba vybrat zcela jiný vzorek než u televizní sledovanosti) a od tohoto panelu jsou informace čerpány buď na základě sledování jejich aktivity (například SPIR nainstaloval panelistům do počítače „agenta“), nebo jsou uživatelům kladeny otázky (Jakého ISP používáte pro připojení k Internetu?). Oba tyto modely jsou v případě internetových výzkumů velmi kritizované a pracovníci agentur se mezi sebou dohodli, že svoje metody vzájemně nebudou hodnotit, takže tisk a obchod od nich výsledky průzkumů bere vesele dál, aniž by kdo měl podezření.
V oblasti vytáčeného spojení má nejlepší statistiky k dispozici Český Telecom (ČTc), i když ne všichni ISP mají své modemy u ČTc. Na základě těchto přesných statistik pak ČTc kromě jiného rozhoduje o výši provize pro ISP (ti největší získají až 26 % z našich telekomunikačních poplatků). Ovšem tyto statistiky podléhají obchodnímu tajemství (například proto, aby konkurence nepřetahovala ISP k sobě pod slibem vyšších provizí).
Jelikož není možné dostat se ke statistikám ČTc, přišly dvě agentury s vlastním způsobem měření aktivity uživatelů. Už několik let vydává společnost Internet Info studie o trhu ISP, které čerpají statistické údaje z logsouboru (záznamu o uživatelské aktivitě) služby Toplist – vzhledem k množství serverů, které služeb Toplistu užívají, jsou statistiky Internet Info obecně považovány za nejbližší pravdě. Na podobném principu začala nedávno poskytovat své statistiky o využití ISP také společnost Taylor Nelson Sofres (TNS). TNS používá jako zdroj svých statistik také data získaná při měření návštěvnosti, ovšem v tomto případě se jedná o službu iDot. Vzorek iDot má odlišnou strukturu nežli Toplist – iDot je totiž narozdíl od Toplistu služba placená. Nemusí to ovšem znamenat, že by v iDotu chyběla nezisková sféra nebo osobní stránky. Výzvědnou tečku (ikonu nebo neviditelný GIF o rozměrech 1 × 1 pixel) najdete i na stránkách uživatelů populárních freewebů.
|
Březen 2002 |
Únor 2002 |
x |
ISP |
Uživatelů |
Podíl |
Uživatelů |
Podíl |
1 |
CZECH ON LINE |
313 966 |
18,12 % |
296 751 |
18,36 % |
2 |
ČESKÝ TELECOM – IOL |
302 064 |
17,43 % |
293 670 |
18,17 % |
3 |
TISCALI |
247 765 |
14,30 % |
228 959 |
14,16 % |
4 |
CONTACTEL |
206 406 |
11,91 % |
198 971 |
12,31 % |
5 |
GTS CZECH |
112 379 |
6,49 % |
122 643 |
7,59 % |
Zdroj: TNS iAudit II
Také ve statistikách ze serverů se projevuje chyba, která je způsobena tím, že zdrojový okruh serverů není nikdy totální, a proto statistikům unikají uživatelé, kteří navštěvují jiné servery nebo servery ze vzorku navštíví jen výjimečně. Na druhé straně mohou odchylku způsobit uživatelé, kteří přicházejí především na servery ve vzorku – chyba se však projeví jen u tzv. člověkohodin, tedy u přepočtu doby strávené uživateli na Internetu u jednotlivých poskytovatelů, neprojeví se však u rozložení uživatelů mezi ISP. Další odchylky jsou způsobeny uživateli, kteří používají více prohlížečů nebo často mažou své cookies (perzistentní stavová informace) – vzhledem k povaze internetové populace si ale troufám odhadnout, že poslední zmiňovaná skupina uživatelů je v celkovém měřítku zanedbatelná.
Pokud porovnáte tisková prohlášení ISP se statistikou o TNS, zjistíte velký nepoměr. Ten je dán tím, že iDot neodlišuje domácnosti od jiných typů uživatelů a ISP nejsou odlišeni podle typu připojení (ISP se obvykle chlubí jen vytáčeným Internetem zadarmo). Pro srovnání vytáčeného připojení bychom museli nahlédnout do studie firmy Internet Info.
Co ovšem můžeme vyčíst i z žebříčků TNS, to je skutečnost, že celkový součet procentuálních hodnot dává více než 100. Není to chyba, jak by se mohlo zdát. Vzhledem k tomu, že TNS si označkuje prohlížeč, je schopen poznat i to, že se jeden uživatel připojuje přes více ISP. Jelikož tato statistika není stavěna na poměru strávených časů, je tedy patrné, že uživatelé vytáčeného spojení nejsou svým ISP věrni. Kdybych chtěl bych příkrý, mohl bych říci, že uživateli je docela jedno, přes jakého poskytovatele se připojuje. Poskytovatelé připojení se tedy mnohdy chlubí uživateli, kteří jejich služeb využijí třeba jen jednou měsíčně, když jejich primární poskytovatel má třeba obsazeno.
Přestože jsme si dokázali, že žádná z dostupných statistik o rozložení uživatelů mezi ISP není úplně přesná (ve statistice ČTc chybí bezdrátové připojení, pevné linky, kabelové televize…), domnívám se, že statistiky založené na logsouborech a cookies jsou blíže pravdě než ty, které marketingové agentury získávají z panelů. Takže až příště budete číst tiskovou zprávu některého ISP, že je největším hráčem na trhu, zeptejte se, podle jaké metodiky byla zpracována statistika, ze které zpráva vychází.