Kolik je uživatelů Inetu v ČR?

Kolik lidí používá Internet? Na první pohled číslo poměrně dobře zjistitelné – většina uživatelů musí pravidelně platit poplatky za připojení. Kdyby byly tyto informace dostupné, měli bychom velmi přesný údaj. bohužel to zas tak jednoduché není.
Jsme svědky, a ti štastnější (progresivnější, adaptibilnější – dosaďte sami) z nás i účastníky nejrychleji se rozvíjejícího komunikačního média v historii. Před 5 lety zde Internet prakticky nebyl. Televize nebo rádio se ve srovnání s Internetem vyvíjely šnečím tempem. Je Internet u nás už dostatečně velký, aby bylo zajímavé na něm být? Je v něm už dost lidí, aby bylo zajímavé s nimi hovořit? Kolik je uživatelů, jakých, má smysl jim prodávat svoje zboží? Kdy dosáhne rozšíření Internetu v ČR kritické hranice?
  Kolik lidí používá Internet? Na první pohled číslo poměrně dobře zjistitelné – většina uživatelů musí pravidelně platit poplatky za připojení. Kdyby byly tyto informace dostupné, měli bychom velmi přesný údaj. Bohužel je to zároveň obchodní tajemství většiny poskytovatelů. Tudy cesta nevede.

Surfařská regata
Díky tomu, že každý počítač v Internetu má svoji adresu, dá se z databází RIPE (organizace přidělující domény – adresy počítačů ve jmenném tvaru – pro Evropu), případně InterNicu (svět) zjistit jejich počet. Evidují se zde technické aspekty Internetu – domény, rozsahy IP-adres apod. Bohužel se zde hovoří o počítačích, nikoliv o lidech. Vývoj tohoto ukazatele pro národní úroveň však může poskytnout informace o tom, jak postupuje „internetizace“ v zemi. Podle posledního listopadového měření je v českém Internetu registrováno 78175 jmen počítačů. Jestliže v roce 1993 to bylo něco málo přes 4 tis., Internet je velmi mladé médium.

Bohužel vzhledem k různým aspektům (jsou počítače, které nemají zaregistrované jméno atd.), není toto číslo v absolutní hodnotě příliš vypovídající. Pro porovnání vývoje je však vhodné, jeho dynamiku nejlépe ukazuje doprovodný graf.

Vzorek surfařů
Průzkumy trhu na vzorku obyvatelstva mohou povědět víc. Průzkumná agentura osloví určitý počet náhodně vybraných obyvatel, jejichž demografická struktura odpovídá obyvatelstvu v dané zemi nebo regionu, a položí jim řadu otázek na dané téma („Máte PC?“, „Víte, co je to Internet?“ apod.). Vzhledem k tomu, ze v dané zemi je například 10 % vysokoškolsky vzdělaných obyvatel, stejné zastoupení je pak i ve skupině dotazovaných. Tato metoda je pravděpodobně jediná, kterou je v současné době možné získat hodnotné údaje – tedy nejen kolik, ale také kdo (jestli je vysokoškolák, má rád pivo a jezdí na kole), a jakým způsobem využívá Internet (kolik uživatelů navštěvuje ten který server, jak často používá Internet apod.).

Počet dotazovaných respondentů se pohybuje mezi jedním až několika tisíci. Zde vzniká hlavní nevýhoda takového postupu – dotážeme-li se jednoho tisíce lidí, ze kterého dejme tomu 10 % využívá Internet, máme 100 lidí, kterých se můžeme zeptat na jejich návyky. To je příliš malý vzorek a tak mohou vzniknout velmi velké chyby.

Na výstavě Media, která se konala v listopadu v Praze, oznámila společnost Median, že hodlá realizovat pilotní průzkum, při kterém by byly osloveny cca 2 tisíce uživatelů Internetu a velmi přesně zjištěny potřebné údaje (pokud si uvědomíme, že bude třeba oslovit několik desítek tisíc respondentů, bude to husarský kousek). Již nyní má tato firma k dispozici základní výsledky kumulovaného dotazování cca 7 tis. respondentů. Dosud Median realizoval základní průzkum v rámci svého projektu Market Media Lifestyle (MML), ze kterého vyplývá, že 16 % obyvatel již Internetu někdy využilo (vhodnější bude říci použilo). Z tohoto počtu přibližně 56 % pracuje také se službou webu. Existuje tedy stále poměrně velké procento uživatel, kteří používají pravděpodobně pouze elektronickou poštu. Zajímavé je také rozdělení, kde mají uživatelé k Internetu přístup – podle průzkumu firmy Sofres Factum z února – března t.r. má 8,4 % obyvatel trvalý přístup k Internetu v zaměstnání a 0,7 % doma.

Zde je třeba uvést, že průzkumy prováděné on-line (tedy dotazníkem na nějakém webovém serveru), jsou ovlivněny tím, že nejde o náhodný vzorek. Jistě mohou poskytnout velmi zajímavé údaje o „klientele“ serveru, ale je vždy třeba je kombinovat (viz dále), a nespoléhat na ně jako na jedinou a správnou cestu získání informací. Na tomto poli má největší zkušenost projekt sdružení DirectNet (info na adrese http://vip.fce.vutbr.cz/).

Lidské měřítko
V USA a experimentálně již i v Evropě se používá zajímavá metoda, která vychází ze sledování chování určitého vzorku uživatelů Internetu. Je možné si ji představit jako obdobu peoplemetrů při měření sledování TV. Pečlivě a náhodně vybraní uživatelé si na svůj počítač nainstalují software, který podrobně monitoruje používání Internetu. Data jsou zasílána přes Internet na jediné místo, kde jsou vyhodnocována. Hlavními hráči v této oblasti jsou u USA MediaMetrix, NetRatings, Nielsen, RelevantKnowledge. Je možné například měření „průměrného použití“ Internetu v průběhu týdne, kdy podle údajů firmy NetRatings z června sledovaný uživatel za týden navštívil 357 stran, celkem na Síti strávil přibližně 5,5 hodiny, shlédl 135 proužkových reklam a kliknul na jedinou (jde o údaje k americkým domácnostech, nikoliv – bohužel – našim).

Pohled odjinud
Dosud jsme hovořili o tom, kolik uživatelů používá Internet, ale nevíme nic o návštěvnosti jednotlivých serverů – ať komerčních (nebo možná lépe mediálních?), jakými jsou vyhledávací, zpravodajské a další servery, nebo podnikových serverů.

Zde se při vyhodnocování návštěvnosti téměř vždy využívají systémové záznamy provozu serveru (tzv. log-soubory). Ty jsou pak velmi často doplňovány dalšími metodami, např. dotazníky. Je možné sledovat shlédnuté stránky, unikátní IP-adresy (z kolika různých počítačů bylo za dané období přistupováno – není bohužel možné udělat rovnítko mezi tímto údajem a skutečným počtem uživatelů), a pokud použijete sofistikovanější systémy, je možné s určitou chybou sledovat také unikátní uživatele, frekvenci jejich návštěv apod.

U komerčních serverů jsou většinou tyto charakteristiky ověřovány – auditovány – nezávislou společností, protože i tato měření je možné provádět různými metodami a dostat velmi různé hodnoty. Audit pak zajistí nejen věrohodnost dat, ale také srovnatelnost. Mezi nejvýznamnější společnosti ve světě na ověřování návštěvnosti patří I/PRO, ABC a BPA – jde o celosvětové sítě, které často ověřují i další média (tištěná, elektronická apod.). V ČR působí společnost DCCI, která od začátku roku 1998 ověřuje nejvýznamnější servery. S auditovanými daty pak pracují reklamní agentury, zadavatelé reklamy, správci serverů apod.

23,5 milionu!
Pro představu o návštěvnosti českých serverů – vyhledávací server Seznam zaznamenal podle údajů auditu DCCI v říjnu 1998 téměř 7,5 milionu shlédnutých stran. Porovnáme-li to se zahraničím, Yahoo (asi nejznámější vyhledávací server na světě) ve verzi pro Velkou Británii a Irsko zaznamenalo v červnu bezmála 40 milionu shlédnutých stran (ověřeno společností ABC). Z tohoto pohledu vůbec nevidím situaci v ČR tak skepticky, spíše naopak. Pro zajímavost – za září bylo u 34 auditovaných serverů společnosti DCCI zaznamenáno 23,5 milionu shlédnutých stran, to vše z cca 200 tis. unikátních IP-adres. Časové srovnání však pokulhává, protože každý měsíc se počet auditovaných serverů zvětšuje. Doprovodný graf proto ukazuje vývoj návštěvnosti vybraných serverů. Nutno ještě jednou udůraznit, že počet unikátních IP-adres reprezentuje počítače, skutečný počet uživatelů je (několikanásobně?) vyšší.

A budoucnost?
Současná měřítka Internetu vycházejí z jeho technických možností a horko těžko se přizpůsobují měřítkům používaných v marketingu a reklamě. Ale Internet může poskytnout i takové nástroje, které nejsou obvyklé v současné praxi, např. personalizaci obsahového a reklamního sdělení nebo přímé měření efektivnosti reklamy a konkrétních přínosů (nákupů, zjištění informací, registrace apod.). Co jiného by si mohl podnikatel přát, než přesně cílit svoje reklamní sdělení, platit za tuto reklamu podle skutečného efektu, který přinese, a exaktně tento zisk sledovat?

Měření Internetu, návštěvnosti (hlavně podnikových serverů – kolik českých firem, institucí a podniků, které mají vlastní prezentaci, ví o tom, jak je využívána?), reklamy a dalších veličin je důležité. Na druhou stranu nenechme se obalamutit obecnými absolutními čísly – pro někoho může být dostatečný počet pro úspěch 200 pravidelných návštěvníků (pokud je známe, identifikujeme a komunikujeme s nimi), někomu nebude stačit 20 tisíc.

Autor je majitelem firmy DCCI, provádějící audit návštěvnosti serverů v ČR.

Zdroj: Computer
  

Váš názor Další článek: E-komerce pro každého

Témata článku: Internet, Lifestyle, Husarský kousek, Zajímavé číslo, Nezávislý audit, Abc, Tisíc uživatelů, Apod, Nezávislá televize, Přesný údaj, Poslední list, Aspekt, Velké jméno, Median, Jediná cesta, Zajímavé jméno, Pravidelný návštěvník, Nielsen, Měření, Audit, Zajímavá informace


Určitě si přečtěte

Inteligentní akvárium Bluenero se o rybičky postará samo

Inteligentní akvárium Bluenero se o rybičky postará samo

** Chcete chovat akvarijní rybičky, ale nemáte čas se o ně starat? ** Chytré akvárium je samo nakrmí a postará se o jejich komfort ** Projekt Bluenero zatím sbírá finance na Indiegogo

Karel Kilián | 20

Lenovo přivezlo na IFA 2018 skutečné inovace. Tyto tři notebooky stojí za to

Lenovo přivezlo na IFA 2018 skutečné inovace. Tyto tři notebooky stojí za to

** Yoga C930 nabídne revoluční reproduktor v kloubu displeje ** Yoga Book C930 představuje zdařilý reparát podivného Yoga Booku ** ThinkPad X1 Extreme se může pochlubit extrémní výbavou v tenkém těle

Tomáš Holčík | 16

Nechali jsme dopadnout asteroid Ryugu na Prahu. Místo stověžatého města je pětikilometrový kráter

Nechali jsme dopadnout asteroid Ryugu na Prahu. Místo stověžatého města je pětikilometrový kráter

** Ryugu je blízkozemní planetka, která křižuje dráhu Země ** Její průměr je asi 900 metrů ** Co by se stalo, kdyby Ryugu dopadla na Zemi?

Petr Kubala | 5

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

** XPS 13 nastartoval trend notebooků bez rámečků ** Letošní model kompletně přechází na USB-C ** Navzdory malému tělu se řadí výkon ke špičce

Tomáš Holčík | 34


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku