Jak tady čtu ty názory, tak je to jedna pitomost za druhou. Když něčemu nerozumíte , tak se k tomu raději ani nevyjadřujte a počkejte si pár let. Uvidíte, že se bude rok od roku rapidně zvyšovat podíl EV na úkor "spalovacích" aut a že budou čím dál, tím levnější, stejně jako samotné baterie. Kobalt či lithium nebude hrát v ceně významnější roli. Mimochodem, jak kobaltu, tak lithia je na Zemi dost. Je to stejně jako s ropou o které se desítky let tvrdilo, že už brzo dojde a dnes je jí víc, než kdykoliv předtím. A už se smiřte s tím, že éra "spalovacích aut" definitivně končí, i když bude trvat ještě možná i nějakých 20 let než výroba EV překročí jejich výrobu.
O tom, že nás v příštích letech čeká rapidní nástup EV čtu už asi 10 let, takže nic nového. Novinkou je spíše to, že to budeme milionářům dotovat, protože se ten nástup sám od sebe jaksi nekoná.
Nástup EV s samozřejmě koná, jenom u nás o tom lidi moc neví. O 10 letech nástupu nic nevím, tak nanejvýš o třech. A stačí se podívat na všechny automobilky jak kvaltují s vývojem, aby v budoucnu nekrachly. Tady jim hodně pomohl E. Musk, který dal k dispozici patenty Tesly, čímž sice přišla o miliardy, ale pomohla vývoji a nástupu EV i u konkurence, o což Muskovi především jde.
Zda probíhá nástup EV záleží na tom, jak to budeme definovat. Každopádně já o tom čtu nadšené články už 10 let.To že nějaké firmy zkoušejí nějakou technologii ještě nedokazuje, že se něco prosadí. Z nedávné doby je třeba vzorový příklad 3D TV. Vypadalo to, že bez toho nepůjde žít a dnes po tom neštěkne ani pes.
"Jak tady čtu ty názory, tak je to jedna pitomost za druhou." - Když o něčem tvrdíte, že to je pitomost, měl byste uvést proč. Jinak sám píšete pitomosti.
Množství kobaltu, které jsme v současné době schopni těžit je omezeno, proto jeho cena raketově roste (stejně jako cena lithia). Čím více výrobců ho bude potřebovat, tím více jeho cena poroste a jelikož na jeden battery pack je kobaltu potřeba několik kilogramů, je to nezanedbatelná položka na celkové ceně battery packu. Dle mého názoru elektromobily jsou jenom hype, který ještě pár let poroste než se trh nasytí. Je to podobný hype, jakým byly před pár lety tablety a post PC éra. Trh se nasytil a tablety se už tak dobře neprodávají.
Já jsem přesvědčen o tom, že se v průběhu několika let objeví mnoho nalezišt, a to jak lithia, tak kobaltu. Ona se totiž zatím cíleně nehledala. Navíc i nyní, přes stoupající cenu těchto surovin cena baterií klesá... Vůbec je až s podivem, kolik se najde skeptiků, kteří argumentují např. obrovskou energetickou náročností provozu EV, kolik že budeme potřebovat nových elektráren, atd. Přitom tuto náročnost vypočítávají z úplně nesmyslných čísel, ale to už je na trochu jiné téma.
Problém energetického zdroje pro elektromobily nespočívá v jejich globální spotřebě, tedy o celkovém výkonu vozů v provozu, ale v extrémní zátěži pro rychlé nabití. A bez ultra rychlého nabíjení nelze s masovým rozvojem vůbec uvažovat.Je třeba si uvědomit, že jde o výkon v dojezdu např. 500 km, který je třeba dostat do baterie v řádu minut. Jinak to masy neprijmou.
Jenže stejný problém je i s ropou. Těžba je stále náročnější a tudíž dražší. Rozhodně není ropa jako konečné řešení možná.O její náhradě je potřeba začít uvažovat smrtelně vážně.V ekosystému založeném na kyslíku není moc moudré stavět globální energetiku na nezbytnosti jeho spalování.
Chudáci Africké děti, už nyní dřou jako muly, nyní se stanou zcela bezcennými otroky, s žádnou budoucností. Prostě čísla určená k upracování v rámci boje, za elektrifikaci světa. Hip, hip hurá, kupředu levá, zpátky ni krok.
diky bohu za to, alespon se to prelidnovani trochu zpomali
Tak znova Dolphe, že ty máš najednou obavy o děti v Africe těžící kobalt - vždyť někteří z nich určitě budou muslimové, proti kterým přece chceš vést svatou válku!
Dovolím si 2 poznámky. Predpokladám, že kobalt tak ako iné kovy je recyklovateľný. Predaj mobilných telefónov sa už viac-menej ustálil na podobnej úrovni - t.j. žiadne dramatické nárasty počtu nových mobilov sa nekonajú. Skôr stagnujú či pomaly klesajú. Staré mobily sú pritom veľmi lukratívnym zdrojom surovín - napr. i zlata. Takže teoreticky by množstvo kobaltu zo starých mobilov malo stačiť vždy na výrobu tých nových.A druhá poznámka: že sa v batériách nedeje nič nového, pretože to kedysi povedal E.Musk. Oficiálne nie, ale medzi vývojom a masovou výrobou je vždy niekoľko rokov rozdiel. Vývoj musí vychytať muchy každej technológie a otestovať jej životnosť. A to sa jaksi nedá urobiť za pár týždňov. Ale o tom, že vývoj batérií sa vyvíja sľubne a pomerne rýchlo, hovoria paradoxne práve informácie od E.Muska. Predstavil nový roadster aj elektrický kamión, a všetci "experti" si ťukajú na čelo, že je technicky nemožné vyrobiť také elektroautá a za také autá. Akosi pritom títo "experti" zabúdajú na to, že E.Musk nepočíta so súčasnou technológiou batérií, ale určite má na stole niečo novšie, čo stačí "len" doladiť, overiť bezpečnosť a životnosť a naprojektovať spôsob výroby. Tou novou technológiou s najväčšou pravdepodobnosťou budú batérie s pevným elektrolytom. Tie sľubujú 2 až 3x väčšiu kapacitu, rýchlejšie nabíjanie, nižšiu cenu...
ad 1) Ne každá současná baterie obsahuje kobalt. Navíc při samotná recyklace má nějakou efektivitu (ne všechno se podaří získat zpět) a je třeba získat dost kobaltu, aby to pokrylo spotřební poptávku. I kdyby byla recyklace 100%, je vůbec dost kobaltu na všechny aktivně používané baterie? (ano, je, protože zdaleka ne všechny baterie používají ten kobalt)ad 2) Musk nic takového nemá. Kdyby měl, nebyla by na tom Tesla rok od roku hůře. Taky by nestavěl továrny na současné baterie, ale ty budoucí, že. Rozhodně nemá nic, co by se mohlo objevit už v tom kamionu. To ani omylem.Co se týká 2-3x vyšší hustoty energie, Bůh s námi. Nosit v kapse 10cm od varlat energetický článek, co dokáže během jediné vteřiny uvolnit 80Wh energie (uvažuju 6Ah Ni-MH baterii, jak píšete, 3x víc jak dneska obvyklá v mobilu), to je sen každého muže :)
Recyklace baterií je ráda, když dá 50% původních surovin, jen malé zkušební provozy jsou schopné operovat kolem 70%.
"Oproti ostatním má Apple navíc těžší situaci - snaží se totiž zabraňovat tomu, aby v dolech odkud pochází kobalt v jeho bateriích, nepracovaly děti, jak je to bohužel zvykem" - tímto ovšem dotyčné děti donutil Apple dělat ještě něco horšího. Těžko říci co přesně, ovšem nabízí se hladovění, prodej svého těla nebo třeba nájemné vraždy. Připomíná mi to počiny občanů Kocourkova, kteří si postavili krásnou a vznešenou kašnu jako zdroj vody pro hasební zásahy.Následkem stavby zůstal na náměstí velikánský kopec hlíny. Starosta doporučil Kocourkovským vykopat v zemi díru a tam hlínu naházet, zbyla jim však hlína z díry. První radní zahartusil, ať vykopou v zemi jámu a tam hlínu nahážou, zbyla jim však hlína z jámy. Druhý radní poručil vykopat díru, zbyla jim však hlína z díry. Třetí radní doporučil vykopat jámu atd., takže postupně se posouvali k bráně a hlínu vykopanou z poslední díry už házeli rovnou za hradby.
Snaží zabraňovat, aby v dolech nepracovaly děti tím, že nakoupí kobalt? Jinak Apple s dětma nemá problém, stejně jako ostatní firmy počínaje Samsungem, Philips, atd.... Je to jen zástěrka pro lidi co kupujou a zjevně to na vás zapůsobilo. Prej aby "nepracovaly děti".
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.