KickSat: dopřejte si vlastní satelit ve vesmíru

Projekt KickSat na konci měsíce vyšle tisíce miniaturních počítačů se solárním napájením, které si bude moci dovolit koupit každý. Chcete mít pod kontrolou vlastní zařízení ve vesmíru?
KickSat: dopřejte si vlastní satelit ve vesmíru

Souboj mezi Spojenými státy a Ruskem o to, kdo první bude provádět pokusy v blízkém vesmíru kolem Země, kdo první dosedne na Měsíc a další překonané milníky jsou už za námi a v budocnu už jde především o mezinárodní spolupráci. Vyslání raket a lidí znamenalo obrovské finanční prostředky a práci tisíců inženýrů po celém světě.

Ale zatímco posílání lidí na oběžnou dráhu je už minimální kvůli stále vysoké ceně, své rakety se satelity už běžně posílají na oběžnou dráhu komerční společnosti. Výroba velké rakety nebo satelitu stojí stále hodně peněz, rozhodně ale výrazně méně, než tomu bylo dříve.

S miniaturizací a pokročilejšími technologiemi lze dostat do menšího prostoru stále lepší výbavu. Nelze se tak divit tomu, že už je v plánu vyslání velkého množství minisond do celého vesmíru a objevují se i první startupy, které do vesmíru na oběžnou dráhu posílají malé satelity, které jsou dostupné i skupinám a společnostem s menším rozpočtem. Zac Manchester z Cornell University měl tak v rámci svého studia vesmírného inženýrství už v roce 2011 plán zajít ještě dále.

KickSat: miniaturní satelity pro každého

O minisondách Sprite jsme psali již dříve na VTM.cz, cílem bylo dostat nejdůležitější technologie pro měření, zpracování a vysílání dat na miniaturní destičku, která bude tvořena především křemíkem. Díky levné výrobě by neměl být problém takovýchto minisond vyrobit miliony a poslat je do vesmíru na zkoumání. Rozloží se tak případné chyby a poškození, které jsou problémem u jedné a velké sondy. Kampaň na Kickstarteru se uskutečnila už v roce 2011 a nyní už se blíží realizace.

Z byznysového pohledu jde opět o typický trend – dostat technologie, které jsou drahé a tedy dostupné pouze omezenému vzorku lidí na takovou úroveň, aby si je mohl dovolit takřka každý. A právě na konci tohoto měsíce by měl Zac Machester a jeho tým vyslat do LEO (Low Earth Orbit) vyslat první várku minisond. O doručení na nízkou oběžnou dráhu se postará raketa Falcon 9, kterou vlastní Elon Musk v rámci projektu SpaceX.

Sprite: solární články, i procesor s anténou

KickSat je hlavní sonda, která obsahuje větší počet minisond s označením Sprite. Po vypuštění KickSatu dojde po několika dnech k vypuštění Spritů do okolí (testovací ukázka procesu) a od té doby už bude možné zachytit jejich signál.

Finální verze miniaturní sondy Sprite

Sprite obsahuje procesor od Texas Instruments, gyroskop, akcelerometr a dvě antény. O napájení se starají malé solární články, které jsou ve finální verzi umístěné na obou stranách destičky. K zachycení jejich signálu postačí základní „domácí“ rádiová výbava v ceně několika tisíc korun. A i když je výbava Spritu poměrně chudá, z dat lze teoreticky získat velmi zajímavé informace. Ukázku možnosti lze vidět například s použitím magnetometru u těles, která ho ovlivňují. Ukázka snímání rotace zmenšené repliky asteroidu 243 Ida:

Krátký život

Vzhledem k nízké oběžné dráze a nemožnosti ovlivnit dráhu se očekává, že Sprity klesnou do atmosféry a shoří v rámci dnů, maximálně jednotek týdnů. I to by ale mělo znamenat dostatek času na sběr zajímavých dat. Hlavní sonda by měla vydržet o něco déle, například několik málo měsíců.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ani hlavní sonda KickSat není příliš velká

Vše už je připraveno k vyslání, čeká se tak především na raketu Falcon 9, která měla s KickSatem vyrazit už tuto neděli, start byl ale posunutý až na konec měsíce.

Vzhledem k ceně jednoho Spritu, která byla v rámci Kickstarter kampaně pouze 300 dolarů (přibližně 6 000 Kč) jde ale o takovou malou revoluci, která bude samozřejmě i nadále pokračovat. Na jednu sondu se samozřejmě může složit více nadšenců, kteří budou data společně zkoumat.

Satelity pro každého

V této fázi jde o miniaturní sondy, které toho moc neumí a jejich životnost je velmi krátká. Do budoucna lze ale očekávat, že možná každý bude mít přístup k velkému množství miniaturních sond i s kamerami a další výbavou, třeba podobně jako je to webkamer, které jsou zdarma přístupné po celém světě.

TIP: Zkoumání vesmíru zajistí minisondy o velikosti čipu

Vše se odvíjí od technologií a ceny a možná se tak dočkáme doby, kdy bude mít každý přístup k obrazu a dalším datům z těchto satelitů. A množství projektů a platforem postavených na těchto technologiích opět urychlí vývoj a možnosti civilizace. Tato moc bude ale rozprostřena napříč velkým počtem lidí z celého světa až to nebudou pouze vlády, které budou disponovat vesmírnými technologiemi.

Témata článku: Hardware, Vesmír, Technologie, Astronomie, Satelit, Asteroidy, První satelit, Mini destička, Dráha, Komerční společnost, Orbit, Spaceborn, Malá sonda, Malý satelit, Cornell, Velký asteroid, Webkamery zdarma, VLA, SpaceX, Destička, Malý asteroid, Manchester, Zajímavý milník, Sonda, Malé těleso

Dnes je Black Friday: Přehled slev na elektroniku a počítače

** Začala slevová mánie zvaná Black Friday ** Pozor, ne všechny slevy jsou opravdu výhodné ** Průběžně sledujeme slevové akce v počítačových e-shopech

22.  11.  2017 | David Polesný | 37

Google Mapy mají nový design. Líbí se vám víc než předchozí? Tady je srovnání

** Nový design Google Map přijde na počítače i mobilní telefony. ** Zaměřuje se na zvýraznění konkrétních míst, mapové podklady jsou mnohdy upozaděné. ** Lépe pracuje s chráněnými oblastmi a parky.

20.  11.  2017 | Vladislav Kluska | 30