Když nabourá autopilot, Mercedes vezme škodu na sebe. Má však podmínky, nesmíte zasáhnout do řízení

Když nabourá autopilot, Mercedes vezme škodu na sebe. Má však podmínky, nesmíte zasáhnout do řízení

Už s prvními prototypy autonomního řízení se objevovala „zbytečná“ otázka, jak se do budoucna bude řešit problém, pokud takové auto způsobí nehodu nebo nějakou škodu.

V současné době jsou tyto samořídící systémy stále závislé na tom, že se věnujete řízení jako normálně a veškerá odpovědnost je tak na samotném řidiči (Level 2). V dalších fázích, kdy řízení bude postupovat na vyšší úrovně autonomie, se však tento princip změní a nakonec nebude uživatel vůbec věnovat pozornost řízení a jízda autem bude znamenat sledování videa, hraní her a další zážitky.

Mercedes jde s kůží na trh, ale velmi omezeně

Autonomní systém auta tak musí převzít otěže za řízení a to včetně případných nehod a poškození. Jako první se k tomuto kroku už do konce letošního roku odváží Mercedes, byť zatím jen v USA.

Současná verze technologie Drive Pilot ve vybraných automobilech Mercedes (EQS, řada S) má sice velmi omezené možnosti použití – popojíždění v zácpě, pomalá jízda na vybraných dálnicích bez semaforů pod 60 km/h v Německu, bez kruhových objezdů, bez tunelů a stavebních zón. Zároveň musí být den (světlo) a skvělé počasí.

Stále přitom nesmíte za volantem usnout, protože musíte převzít řízení třeba když bude detekována sanitka, police nebo hasiči a podobně. Avšak právě v těchto pár zmíněných případech se Mercedes zaváže, že převezme veškeré právní odpovědnosti. Pokud bude systém v daném správném použití aktivní, Mercedes uhradí veškeré škody, které by Drive Pilot způsobil.

Má to ale i malý háček. Aby právní odpovědnost byla na Mercedesu, nesmíte v dané chvíli ovlivnit jízdu auta. Nesmíte zatočit volantem, sešlápnout brzdu, plyn a další důležité změny, zkrátka nesmíte zasáhnout do automatického řízení.

Mercedes získal minulý rok v řadě zemích pro systém Drive Pilot licenci pro úroveň autonomie Level 3 (maximální je Level 5, kdy už auto řídí zcela samo téměř všude). Problém s licencí v mnoha zemích je ale v tom, že ještě nemají připravené zákony pro autonomní technologie a podpora se tak může značně zpozdit.

Evropa je náročná

Elon Musk již dříve připomněl, že Evropa je pro autonomní systémy mnohem větší problém než USA. Zatímco v USA je většina dopravní infrastruktury stejná, v Evropě má každá země například jiné barvy pro pruhy na silnicích, jiné značky, jiný jazyk a dokonce i jiné silniční zákony. Nasazení v Evropě je tak mnohem komplikovanější a bude probíhat postupně na úrovni jednotlivých zemí. Tesla by měla získat povolení pro použití betaverze FSD minimálně v Německu během následujících měsíců.

Tesla totiž tento týden spustila výrobu elektromobilů Model Y v berlínské továrně, takže začne trh velmi rychle zaplavovat vlastními vozy. Startovní fáze počítá s 500 vozy týdně, cílová rychlost má ale být 10 tisíc vyrobených vozů za týden. Funkčnost FSD v Evropě je tak důležitá pro prodej, protože navyšuje cenu elektromobilu a tím pádem i marže.

Zdroj: ROT

Určitě si přečtěte

Články odjinud