Už s prvními prototypy autonomního řízení se objevovala „zbytečná“ otázka, jak se do budoucna bude řešit problém, pokud takové auto způsobí nehodu nebo nějakou škodu.
V současné době jsou tyto samořídící systémy stále závislé na tom, že se věnujete řízení jako normálně a veškerá odpovědnost je tak na samotném řidiči (Level 2). V dalších fázích, kdy řízení bude postupovat na vyšší úrovně autonomie, se však tento princip změní a nakonec nebude uživatel vůbec věnovat pozornost řízení a jízda autem bude znamenat sledování videa, hraní her a další zážitky.
Mercedes jde s kůží na trh, ale velmi omezeně
Autonomní systém auta tak musí převzít otěže za řízení a to včetně případných nehod a poškození. Jako první se k tomuto kroku už do konce letošního roku odváží Mercedes, byť zatím jen v USA.
Současná verze technologie Drive Pilot ve vybraných automobilech Mercedes (EQS, řada S) má sice velmi omezené možnosti použití – popojíždění v zácpě, pomalá jízda na vybraných dálnicích bez semaforů pod 60 km/h v Německu, bez kruhových objezdů, bez tunelů a stavebních zón. Zároveň musí být den (světlo) a skvělé počasí.
Stále přitom nesmíte za volantem usnout, protože musíte převzít řízení třeba když bude detekována sanitka, police nebo hasiči a podobně. Avšak právě v těchto pár zmíněných případech se Mercedes zaváže, že převezme veškeré právní odpovědnosti. Pokud bude systém v daném správném použití aktivní, Mercedes uhradí veškeré škody, které by Drive Pilot způsobil.
Má to ale i malý háček. Aby právní odpovědnost byla na Mercedesu, nesmíte v dané chvíli ovlivnit jízdu auta. Nesmíte zatočit volantem, sešlápnout brzdu, plyn a další důležité změny, zkrátka nesmíte zasáhnout do automatického řízení.
Mercedes získal minulý rok v řadě zemích pro systém Drive Pilot licenci pro úroveň autonomie Level 3 (maximální je Level 5, kdy už auto řídí zcela samo téměř všude). Problém s licencí v mnoha zemích je ale v tom, že ještě nemají připravené zákony pro autonomní technologie a podpora se tak může značně zpozdit.
Evropa je náročná
Elon Musk již dříve připomněl, že Evropa je pro autonomní systémy mnohem větší problém než USA. Zatímco v USA je většina dopravní infrastruktury stejná, v Evropě má každá země například jiné barvy pro pruhy na silnicích, jiné značky, jiný jazyk a dokonce i jiné silniční zákony. Nasazení v Evropě je tak mnohem komplikovanější a bude probíhat postupně na úrovni jednotlivých zemí. Tesla by měla získat povolení pro použití betaverze FSD minimálně v Německu během následujících měsíců.
Tesla totiž tento týden spustila výrobu elektromobilů Model Y v berlínské továrně, takže začne trh velmi rychle zaplavovat vlastními vozy. Startovní fáze počítá s 500 vozy týdně, cílová rychlost má ale být 10 tisíc vyrobených vozů za týden. Funkčnost FSD v Evropě je tak důležitá pro prodej, protože navyšuje cenu elektromobilu a tím pádem i marže.
Zdroj: ROT