Automobily | Autonomní vůz | Mercedes

Když nabourá autopilot, Mercedes vezme škodu na sebe. Má však podmínky, nesmíte zasáhnout do řízení

Když nabourá autopilot, Mercedes vezme škodu na sebe. Má však podmínky, nesmíte zasáhnout do řízení

Už s prvními prototypy autonomního řízení se objevovala „zbytečná“ otázka, jak se do budoucna bude řešit problém, pokud takové auto způsobí nehodu nebo nějakou škodu.

V současné době jsou tyto samořídící systémy stále závislé na tom, že se věnujete řízení jako normálně a veškerá odpovědnost je tak na samotném řidiči (Level 2). V dalších fázích, kdy řízení bude postupovat na vyšší úrovně autonomie, se však tento princip změní a nakonec nebude uživatel vůbec věnovat pozornost řízení a jízda autem bude znamenat sledování videa, hraní her a další zážitky.

Mercedes jde s kůží na trh, ale velmi omezeně

Autonomní systém auta tak musí převzít otěže za řízení a to včetně případných nehod a poškození. Jako první se k tomuto kroku už do konce letošního roku odváží Mercedes, byť zatím jen v USA.

Současná verze technologie Drive Pilot ve vybraných automobilech Mercedes (EQS, řada S) má sice velmi omezené možnosti použití – popojíždění v zácpě, pomalá jízda na vybraných dálnicích bez semaforů pod 60 km/h v Německu, bez kruhových objezdů, bez tunelů a stavebních zón. Zároveň musí být den (světlo) a skvělé počasí.

Stále přitom nesmíte za volantem usnout, protože musíte převzít řízení třeba když bude detekována sanitka, police nebo hasiči a podobně. Avšak právě v těchto pár zmíněných případech se Mercedes zaváže, že převezme veškeré právní odpovědnosti. Pokud bude systém v daném správném použití aktivní, Mercedes uhradí veškeré škody, které by Drive Pilot způsobil.

Má to ale i malý háček. Aby právní odpovědnost byla na Mercedesu, nesmíte v dané chvíli ovlivnit jízdu auta. Nesmíte zatočit volantem, sešlápnout brzdu, plyn a další důležité změny, zkrátka nesmíte zasáhnout do automatického řízení.

Mercedes získal minulý rok v řadě zemích pro systém Drive Pilot licenci pro úroveň autonomie Level 3 (maximální je Level 5, kdy už auto řídí zcela samo téměř všude). Problém s licencí v mnoha zemích je ale v tom, že ještě nemají připravené zákony pro autonomní technologie a podpora se tak může značně zpozdit.

Evropa je náročná

Elon Musk již dříve připomněl, že Evropa je pro autonomní systémy mnohem větší problém než USA. Zatímco v USA je většina dopravní infrastruktury stejná, v Evropě má každá země například jiné barvy pro pruhy na silnicích, jiné značky, jiný jazyk a dokonce i jiné silniční zákony. Nasazení v Evropě je tak mnohem komplikovanější a bude probíhat postupně na úrovni jednotlivých zemí. Tesla by měla získat povolení pro použití betaverze FSD minimálně v Německu během následujících měsíců.

Tesla totiž tento týden spustila výrobu elektromobilů Model Y v berlínské továrně, takže začne trh velmi rychle zaplavovat vlastními vozy. Startovní fáze počítá s 500 vozy týdně, cílová rychlost má ale být 10 tisíc vyrobených vozů za týden. Funkčnost FSD v Evropě je tak důležitá pro prodej, protože navyšuje cenu elektromobilu a tím pádem i marže.

Zdroj: ROT

Diskuze (16) Další článek: Největší polský e-shop zamířil k nám. Allegro ale neumí česky a nepřijímá koruny

Témata článku: Technologie, Umělá inteligence, Bezpečnost, Elektromobily, USA, Prototyp, Elon Musk, Tesla, Automobily, Evropa, Německo, Autonomní vůz, Mercedes, Zákon, Level, Autopilot, Drive Pilot, Nehoda, EQS, FSD, Řízení, Odpovědnost



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Jaromír PukMarek Čech
Filmy, které musíte vidět
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Duke Nukem Forever byl zkázou 3D Realms. Zakladatel studia komentuje únik verze z roku 2001

Duke Nukem Forever byl zkázou 3D Realms. Zakladatel studia komentuje únik verze z roku 2001

Poslední díl s Duke Nukemem v hlavní roli vznikal více než dekádu. Díky čerstvému úniku si jeho rozpracovanou verzi z roku 2001 může vyzkoušet každý.

Martin Nahodil
ÚnikDuke Nukem Forever
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
Zaujala vás Hra o trůny (Game of Thrones)? Potom se vám budou líbit i tyto seriály

Zaujala vás Hra o trůny (Game of Thrones)? Potom se vám budou líbit i tyto seriály

Hra o trůny (Game of Thrones) je legendární seriál televize HBO. Od roku 2011 v osmi sezónách popisoval boj šlechtických rodů o vládu a moc. Hra o Trůny sice skončila, ale tady jsou další seriály podobného charakteru, které by se vám mohly líbit.

Ondřej Králík
Filmy, které musíte vidět