Mobilní telefon patří mezi běžnou spotřební elektroniku a tiše u něj akceptujeme, že jedinou jeho pravidelnou údržbou je dobíjení baterie a případné otření zamaštěného displeje. O to více jsme bezradní, když se mobil porouchá a je třeba navštívit servis.
Rostislav Kocman: Mobilní telefon patří mezi běžnou spotřební elektroniku a tiše u něj akceptujeme, že jedinou jeho pravidelnou údržbou je dobíjení baterie a případné otření zamaštěného displeje. O to více jsme bezradní, když se mobil porouchá a je třeba navštívit servis.
Spousta majitelů mobilních telefonů totiž vůbec netuší, na koho se v případě poruchy mobilního telefonu obrátit. Přitom se stačí zamyslet a podobně, jako to uděláte s nefunkční mikrovlnou troubou, se vypravit do prodejny, kde jste mobilní telefon pořídili. Jedna z výhod českého právního řádu je skutečnost, že odpovědnost v případě reklamací nebo záručních a pozáručních oprav zůstává na prodejci.
Zachovejte chladnou hlavu
Najděte záruční list, doklad o koupi a nejlépe ještě s originální krabicí se vydejte do prodejny (někdy stačí jen záruční list). V prodejnách někdy najdete technika, který je schopný drobné závady odstranit sám, ovšem v případě, že se jedná o rozsáhlejší závadu, bude mobilní telefon odeslán do autorizovaného servisu, kde jej opraví, nebo konstatují, že závada je neopravitelná.
Přestože tento způsob je nejspolehlivější (alespoň dle litery zákona), mnohem rychlejší je přímo navštívit autorizovaný či značkový servis. Pokud se totiž nejedná o závažnou opravu, jako je například výměna základní desky telefonu, servis často drobnosti opraví na počkání. I v těchto servisech samozřejmě potřebujete doklady k mobilnímu telefonu.
Jaký je rozdíl mezi jednotlivými typy servisů? Autorizovaný servis není nijak spojen s výrobcem mobilních telefonů, má ale jeho pověření provádět opravy jeho přístrojů, je patřičně vyškolen, má potřebné vybavení. Značkový servis provozuje přímo výrobce telefonů (u nás konkrétně Sagem, Siemens a Philips). U značkových servisů bývají obvykle nižší ceny a spousta jednoduchých úkonů je prováděna zdarma – tyto provozovny totiž nemusí být ziskové, dotuje je výrobce mobilů.
Do značkového nebo neznačkového servisu?
Hlavní rozdíl mezi neznačkovým a značkovým (či autorizovaným) servisem je v tom, že neznačkový servis nemá pověření výrobce k tomu, aby opravoval jeho mobilní telefony. Nemá ani oficiální technickou dokumentaci, speciální přípravky, náhradní díly apod., proto je lepší s problémem zajít do značkového nebo autorizovaného servisu.
Tyto servisy ovšem nesmí provádět některé operace, jako je například odblokování na síť nebo výměna krytu za neoriginální (nepocházející od výrobce mobilního telefonu). V tomto případě je třeba navštívit neznačkový servis, který je mnohdy také levnější. Ovšem pozor – pokud do mobilního telefonu zasáhne neznačkový servis, můžete v případě, když na to výrobce (nebo jeho značkový či autorizovaný servis) přijde, pozbýt záruku.
Je to důvod pro návštěvu servisu?
Spoustu závad si jistě dokážete odstranit sami bez návštěvy servisu. Jde například o takové maličkosti, jako je nedotažená anténa (pokud je šroubovací) nebo špatně upevněná baterie. I když se zdá, že si toho nemůžete nevšimnout, pracovníci servisů mobilních telefonů se setkávají i s těmito banálními problémy. Doma si také jistě dokážete vyměnit baterii, u telefonů s výměnnými částmi kryty nebo klávesnici.
Mnohem závažnější už jsou ale poruchy dobíjení. Ty můžou být způsobeny chybou kdekoli od dobíjecího konektoru až po kontakty baterie, nebo třeba už vysloužilou baterií. Tyto poruchy patří k nejčastěji řešeným problémům v servisech. Pokud se podaří najít závadu na konektorech nebo v baterii, je problém odstraněn obvykle během chvilky. Jestliže je však třeba telefon otevřít a vyměnit některé obvody (nebo přímo základní desku), potrvá oprava podstatně déle a samozřejmě se zvýší její cena.
Nepříjemnou chybou mobilních telefonů je zhoršený příjem signálu. Ten může být samozřejmě způsoben také tím, že v dané lokalitě není signál nebo je jen slabý, důvodem ale může být také porucha na vysílací a přijímací části mobilního telefonu (na tzv. vysokofrekvenční části). Tato závada se může vyskytnout i u nových telefonů a máte-li pocit, že stejný mobilní telefon vašich známých přijímá signál lépe, nebojte se navštívit servisní středisko.
Jiným druhem závad je mechanické poškození. Obvykle jde o poškrábaný displej nebo zničení plastových kláves, o poškození konektoru pro připojení dobíječky či sady hands-free. Výjimkou nejsou ani poškozené kryty a zničené displeje. Dá se říct, že oprava těchto problémů je nejméně problémová, protože není nutné hledat příčinu závady.
Záruka – vyznáte se?
Minimální záruka a mobilní telefon je v České republice šest měsíců. Všichni přední výrobci na našem trhu však poskytují záruku na mobilní telefon v délce jeden rok a pomalu přecházejí ke stejné záruce i u baterií, ke které je dnes většinou jen šestiměsíční záruka. Záruční doba na mobilní telefon a baterii je oddělena, a proto by na záručním listu mělo být uvedeno číslo IMEI (identifikační číslo mobilního telefonu) i číslo baterie – často se to ale neděje.
Záruka na mobilní telefony se nevztahuje na mechanické poškození. To mimo jiné znamená, že když v záruční době poškrábete displej, máte smůlu – opravu budete platit vy (pokud ale přístroj vykazuje jiné závady, které s mechanickým poškozením nesouvisejí, bude jejich odstranění bezplatné – poškrábání displeje není důvodem pro ztrátu záruky). Stejně tak je důvodem k pročesání peneženky vykoupaný mobilní telefon. Až dvacet procent telefonů vykazuje známky koroze na deskách plošných spojů. S telefonem se ani není třeba koupat, stačí dobíhat ke zvonícímu aparátu ze sprchy s mokrou dlaní, nebo používat telefon v dešti.
O záruku lze i velmi jednoduše přijít. U většiny mobilních telefonů je uživateli dovoleno sundávat jen baterii, někde i s výměnnými kryty. Není však dovoleno rozebírat mobilní telefony, to můžou jen autorizované či značkové servisy. O záruku tak můžete přijít i opravou telefonu v neautorizovaném servisu nebo prostou výměnou krytů u telefonu, kde tato činnost není svěřena uživateli (tj. s výjimkou Nokia 5110/3210 u většiny telefonů). Proto s výměnou krytů nebo zkoumáním vnitřku mobilního telefonu počkejte až na chvíli, kdy telefon nebude v záruce.
Servis je tu pro vás
Některé servisy nabízí další služby, které člověku s mobilem v opravně dokáží zpříjemnit život. Někde vám například zapůjčí na dobu opravy náhradní mobilní telefon (proč neudělat reklamu dobré službě – u EBM). Mobil si můžete zapůjčit i u operátorů, za to ovšem budete muset zaplatit.
Ericsson má zase ve vybraných prodejnách pultík, u kterého vám přítomný technik odstraní menší závady. Do značkového servisu Siemensu můžete mobilní telefon poslat na jeho náklady prostřednictvím zásilkové služby DPD – stačí přibalit všechny doklady. A tak by se dalo pokračovat dále. Přestože se všechny servisy a výrobci mobilních telefonů snaží, aby oprava přístroje byla co nejkratší a čekání co nejpříjemnější, je nejlepší se o svůj mobil starat, aby nebylo nutné servisní středisko navštěvovat.
Kolik bude stát oprava mobilního telefonu?
Na webové stránce servisní společnosti
EBM můžete snadno zjistit, kolik by stála konkrétní oprava konkrétního telefonu.
Několik základních zásad, jak se vyhnout servisům mobilních telefonů
K mobilu se chovejte slušněMobilním telefonům škodí silné mechanické otřesy. Když mobilní telefon spadne, nejčastěji vypadne baterie a nevzniknou žádná další poškození, ale při opakovaných nárazech se může poškodit spoj nebo přímo základní deska. Proti následkům nárazů neochrání ani těsné pouzdro – to jen způsobí, že se neodře povrch, ne že nepraskne něco uvnitř.
Nepokládejte mobil displejem dolů
I když jsou kryty displejů z odolného plastu, je velmi snadné je poškrábat. Stejně tak je možné sedřít tlačítka. Funkčně to sice telefon nepoškodí, ale neposkvrněná vizáž je také důležitá.
Používejte pouzdro na mobilní telefon
I když možná nebude pouzdro přidávat mobilu na přitažlivosti, rozhodně jej alespoň částečně ochrání.
S telefonem se nekoupejte
Voda nesvědčí žádnému elektrickému spotřebiči, ani mobilnímu telefonu. Pokud vám mobil spadne do vlhkého prostředí, co nejrychleji jej vytáhněte, oddělte od něj baterii (vypínáním se nezdržujte), kartu SIM a všechny ostatní uvolnitelné součásti. Klidně odstraňte i kryty, protože vykoupáním telefonu stejně přijdete o záruku. Telefon položte tak, aby z něj mohla vytékat voda, a všechny součásti nechejte vysušit za pokojové teploty. Nejlepším dalším krokem bude návštěva servisu, kde technikům popíšete vše, co se s telefonem stalo, a požádáte o jeho prozkoušení (je nutné proměřit baterii, dobíjení, vysílání a příjem), případně i opravu.
Používejte originální dobíječky
Nejjednodušším způsobem, jak zničit baterii, je použít neoriginální dobíječku pro jiný mobilní telefon (pozor na tzv. univerzální dobíječky). Používejte raději dodávanou cestovní dobíječku, případně originální stolní dobíječku.
značka | autorizovaný nebo značkový servis |
Alcatel | Febra |
Bosch, Dancall | CellNet, EBM |
Ericsson | EBM, GSMobil |
Motorola | EBM |
Nokia | CellNet, EBM |
Panasonic | EBM |
Sagem | Sagem |
Samsung | EBM, Samsung |
Siemens | EBM, Siemens |
Telital | Cellular Star |
servis | telefon |
EBM | (02) 644 26 63 |
CellNet | (02) 781 13 60 |
GSMobil | (02) 24 32 22 68 |
Febra | (02) 83 85 01 48 |
Sagem | (02) 21 71 12 15 |
Samsung | (05) 41 21 23 96 |
Siemens | (02) 33 03 27 27 |
Cellular Star | (0632) 54 14 92 |
Co budu potřebovat při návštěvě servisu?
- porouchaný mobilní telefon;
- záruční list;
- někdy doklad o koupi;
- peníze (když jde o opravu po záruce);
- přesný popis závady, popis chování mobilního telefonu před a po výskytu závady;
- přiznat skutečnou příčinu závady – technik to stejně pozná. Pokud se vám tedy mobilní telefon podaří např. vykoupat, v servisu nepředstírejte, že telefon „sám přestal fungovat“.
Zdroj: Mobility