Kdyby děti mohly mít doma jen jedno médium, vybraly by si…

Ano, správně, Internet. Televize, telefon, rozhlas, časopisy a noviny zůstávají hluboko vzadu
Toto je nová generace – Internet je u ní na prvním místě. Zajímavá studie firmy Knowledge Networks kladla dětem v USA a Izraeli ve věku mezi osmi až sedmnácti lety dotaz: „Co byste si vybraly, kdybyste mohly mít jen jediné médium?“. A odpověď je přesvědčivá – vyhrál Internet. V souhrnu bez rozdílu pohlaví by jej volilo 33% dětí (chlapců 38%, děvčat 28%), druhá je televize (26%, chlapců 34%, děvčat 17%), třetí telefon včetně mobilů (21%, chlapci 12%, děvčata 31% (!)), ještě významné je rádio a zbytek je už zanedbatelný. U děvčat by tedy ještě těsně vyhrál telefon nad Internetem, kluci si povídat nepotřebují, ale zase mají hodně rádi televizi, která je za Internetem také docela těsně. Zajímalo by mě, jak byste volili vy – také by u vás zvítězil Internet nad ostatními médii? Já se přiznám, že asi ano; ale jsem si jistý, že pokud by se dělal průzkum u celé české populace, skončil by Internet ještě daleko vzadu.

Firma Nielsen pak zkoumala, jak má onen dětský web vypadat, a ptala se jednak u tvůrců těchto webů a pak u dětí samotných. Své názory komentuje, že o tom, jak by měly weby vypadat, panuje u tvůrců – tedy dospělých – jakýsi „folklór“, zcela zkreslené názory na tom, co děti mají rády. Převažuje tedy názor, že web pro děti musí být plný různého blikání a klinkání, protože to u dětí „vyvolá pozornost“. To možná platí u nemluvněte v kolébce, ale ne u interneťáků, byť dětských: ti naopak podle studie vyžadují stránku co nejjednodušší a co nejsnáze pochopitelnou, i když je velmi strohá. Děti reagují velice rychle a jsou netrpělivé – nepotřebují cingrlátka na upoutání pozornosti, protože stránku prolétnou a právě tehdy, když se v ní ihned neorientují vinou příliš mnoha grafických prvků, ihned ji opustí. Děti mají rády interaktivitu a pokud se jim stránka zalíbí, budou po ní s chutí šmejdit myší, aby objevily, kde se co při přejetí kurzorem rozsvítí nebo blikne – to je ale už „hravost“, která nemá nic společného s potřebou rychle smysl stránky pochopit. Pokud bychom měli oba nejznámější dětské weby u nás, tedy Majáky.cz a Alík.cz podle těchto kritérií hodnotit, moc by neuspěly, i když si dovedeme jistě představit ještě mnohem horší, a často je například na zahraničních serverech najdeme.

Studie ještě poukazuje na dva zásadní rozdíly mezi dětmi a dospělými. Děti ochotně a často klikají na bannery, protože myslí upřímně: vidí hezký obrázek, na kterém je napsáno „klikni na mě“, tak kliknou – co jiného by také dělaly? Zatím je ještě okolní svět nevycvičil k podezíravosti a paranoidnímu vnímání světa, kde dospělý čeká za vším něco nepěkného a je spíše apriorně podezřívavý. Dítě považuje reklamní banner za součást stránky, za něco, co tam patří a co tam dodal pro ně jeho tvůrce (z tohoto dobrého důvodu se právě reklama, která působí na děti, považuje za neférovou a v závislosti na vyspělosti země jsou na ni aplikovány zákazy a omezení). Naopak u stránky která je delší než na jedno zobrazení v prohlížeči, tj. vyžaduje rolování, se děti zastaví a nerolují dolů – zde opět nečekají, že stránka bude ještě něco skrývat, naopak od dospělého, který je už vycvičen zcela v duchu předchozího, že hezky vypadající smlouva má ještě druhou stránku.

Rozdíly jsou pak i mezi pohlavími. Kluci nemají rádi stránky s textovou navigací, zatímco děvčata ji naopak preferují, rády si textové instrukce přečtou. Kluci pak chtějí trávit čas za počítačem a Internetem sami, zatímco děvčata preferují kamarádku nebo rodiče.

Diskuze (21) Další článek: GeForce4 MX zlevní

Témata článku: Internet, Děti, Dóm, Médium, Třetí telefon, Zajímavá studie, Nielsen, Blikání, DOM, Plná pozornost, Jed, Tvůrce, Dítě, Okolní svět, Kluk


Určitě si přečtěte

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co má ještě smysl kupovat. A co ne?

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co má ještě smysl kupovat. A co ne?

** Notebooky s cenou do deseti tisíc korun jsou plné kompromisů ** Existuje několik modelů dobře použitelných pro nenáročné použití ** Vhodnou alternativou jsou tablety nebo repasované počítače

David Polesný | 94

David Polesný
Jak vybrat notebookNotebooky
Nešťastný vývojář ukazuje, proč není dobré být závislý na Googlu
Lukáš Václavík
InternetGoogle
Lidl buduje chytrou domácnost, propojí všechno se vším
Lukáš Václavík
LidlChytrá domácnostIoT
Volitelná aktualizace Windows 10 opravila několik chyb, způsobila ale další problémy
Karel Kilián
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
Dalším gigabitovým hráčem bude ČEZ. Internet již poskytuje prvním zákazníkům
Lukáš Václavík
Poskytovatelé internetuPřipojení k internetu
Vodafonu se zhroutila kabelovka. Síť bývalého UPC má výpadky
Lukáš Václavík
VodafoneUPC
Dostali jste nový počítač? Tohle s ním udělejte, než ho začnete používat

Dostali jste nový počítač? Tohle s ním udělejte, než ho začnete používat

** Každý nový počítač si zaslouží počáteční péči ** Odinstalujte bloatware a nezapomeňte na vhodné nastavení ** Poradíme, jak se o počítač s Windows 10 postarat

David Polesný, Stanislav Janů | 75

David PolesnýStanislav Janů
PočítačeNotebooky
Avast Omni: Krabička, která vám hackne síť a promění se v unikátní antivirus

Avast Omni: Krabička, která vám hackne síť a promění se v unikátní antivirus

** Počítač dnes ochrání kdejaký antivirus ** Drobná krabička Omni se postará rovnou o celou domácí síť ** Bude ji odposlouchávat, analyzovat a blokovat útoky

Jakub Čížek | 119

Jakub Čížek
AntivirusIoT

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest rychlých Wi-Fi 6 routerů

Jak ztišit počítač

Velký test mATX skříní