Kdy skončí tradiční bannery? Až „konkurence“ předloží jednotný standard

Obvyklé inzertní proužky nás už nebaví, jejich účinnost je malá a nadále klesá. Konkurenční rich media mají stále jednu velkou nevýhodu: je potřeba je pracně do stránek implementovat.

Nepotřebujeme závěry rozsáhlých výzkumů, abychom si potvrdili, že standardní podlouhlý banner, čili po zajíčkovsku nesmrtelně „nudle“, je inzertním formátem, který se nijak nehodlá odebrat do věčných lovišť. Nalezneme jej na největších českých webech i na největších webech amerických, německých nebo britských. Občas vidíme jeho přerostlé varianty, jako je nudle natočená na výšku a poněkud nakynutá (=skyscrapper), popřípadě posléze rozřezaná (=square banner). Stále ovšem jde o plochu obdélníkového tvaru, neměnící místo a nabízející nanejvýš nějaké jednodušší efekty podle toho, co zvládne Flash nebo JavaScript. A pokud si přejete čísla: podle Jupiter Research tvoří různé druhy bannerů stále 95% všech komerčních reklamních ploch na Internetu, a firma prognózuje, že i za pět let to bude stále 66%, tedy jasná převaha.

Problémy nestandardu

Co brání dalším, zajímavějším a působivějším druhům reklamy, strkaných do souhrnného pytle s názvem Rich media, aby se více prosazovaly? Jejich nestandardnost, velké množství různých formátů a „formátů“. Nejde o nestandardnost de iure, protože různé vlivné i méně vlivné organizace své standardy už vytvářejí a vyhlašují (nejznámější je např. standard od Unicastu), ale o nestandardnost de facto – co zákazník, co designérské studio, to názor na to, jak má vypadat internetová reklama. Výsledkem je zmatení na straně zadavatele a obtížná, drahá přizpůsobitelnost na straně provozovatele webu.

Zadavatel při tvorbě reklamy v nestandardním formátu musí překonat mnoho obtíží a rozhodovacích procesů – které si ušetří, když nad touto změtí mávne rukou a objedná si třeba v televizi sadu standardních spotů. Když už nakonec nějakou reklamu má vytvořenou, nastává třeba otázka, kolik vlastně za ni zaplatit: nestandardní typy reklam (různé „poletuchy“ a podobně) nemohou mít žádnou ceníkovou cenu, protože každá je naprosto jiná, a pokud v cenících existuje položka typu „nestandardní reklamy – 1000 Kč/CPM“, je už sama o sobě špatná, protože tyto nestandardní reklamy mohou být i velice nenápadné, jemné a vtipné, stejně jako humpolácké, zakrývající obrazovku, silně rušící při čtení a podobně. Nastává tedy smlouvání, a pokud je reklama na více webech, pak s každým zvlášť. Představte si zadavatele (šéfa firmy, který příliš Internetu nerozumí), když zjistí, že má reklamu, u které přesně neví, kolik za ni říct, a u které mu nedokáží představitelé cílových médií říci a rozumně odůvodnit, kolik za to vlastně chtějí.

Nula od nuly pojde

Podobné martyrium pak má provozovatel webu; k výše uvedenému pak ještě patří tzv. implementace. Umístění takové reklamy na stránku jej stojí čas a peníze, jen velmi zřídkakdy lze tyto typy reklamy umístit nějak snadno a automaticky, „zapnutím“ někde v administraci webu. Je to zajímavý paradox proti tištěnému médiu: jemu stránka reklamy, umístěná místo stránky redakční, snižuje náklady o pár tisícikorun na každou stránku. Zadavatel si dodá kompletní předlohu, ta se předá tiskárně, a vydavatel se nemusí starat o článek, fotky, sazbu, korekturu atd. vlastní, redakční strany, která by zde místo plošné reklamy byla. Pokud chce zadavatel poctivě zrealizovat nějakou rich media kampaň například na dvaceti různých profesních webech, a požaduje, že reklama musí v přesnou minutu všude začat a končit, užije si tak, že příště raději vylepí billboard. Eric Picard, šéf firmy Bluestreak, která v rich media reklamy působí, tvrdí, že při dnešních nízkých cenách reklamy není neobvyklé, když náklady na vlastní kampaň (její vytvoření, předání reklamnímu serveru, obsluha tímto reklamním serverem, implementace do klientských stránek atd. atd.) převyšují částku, kterou zaplatí inzerent – ve výsledku tak „nula z nuly pojde“. Picard tvrdí, že pouliční ceny za internetovou reklamu jsou v USA dnes někde okolo dvou dolarů (pod šedesát korun) za tisíc shlédnutí, a jen provozovatel reklamního systému inkasuje 75 centů (přes 20 Kč) za obsloužení tisíce shlédnutí.

Kdyby to ještě jako argumentace nestačilo, tak připočtěte další nepříjemné vlivy. Stále častěji používaní „zabíječi reklam“, prográmky sloužící k odstranění nejhorších reklamních výstřelků, jako jsou automaticky vyskakující okna (pop-ups), ruší se stejnou vehemencí i spoustu rich media kampaní. Starší prohlížeče pro změnu tyto druhy kampaní nezobrazí vůbec, uživatelé s hubenou konektivitou (na modemech atd.) dovedou pomalu se načítající rich media tak znechutit, že web opustí či reklamu přeskočí, je-li k dispozici odkaz tohoto typu. Závěrem, protože neštěstí nechodí nikdy samo, je ještě dobré zmínit uživatele starších, méně výkonných strojů, kterým dovedou různé reklamy tohoto typu tak vytížit procesor, že jim takřka „ztuhne“ počítač, přinejmenším stopne přehrávání hudby ve WinAmpu a podobně.

Trnitá cesta k cíli

Internet je často prezentován jako triumf techniky a technologií. Podívejte se, co je možné! křičí jeho fanoušci, ale ostatním, nezúčastněným připadají často jako Báječní muži na létajících strojích, předvádějící ironickému publiku své jen náhodou funkční prototypy ve stylu chybička-se-vloudila-hned-spravím. Ono se to časem vybere, stejně jako dnes umí řídit auto pomalu i malé dítě, bude časem i velice komplikovaná internetová kampaň realizovatelná na tlačítko. Ale toho utrpení, co si mezitím tento reklamní trh zažije…

Diskuze (12) Další článek: KaZaA Lite K++ 2.1.0 i v češtině

Témata článku: Prohlížeče, Internet, Létající stroj, Německý stroj, Reklamní server, Konkurence, Smlouvání, Paradox, Jednotný standard, Jasná převaha, Internetová kampaň, Různé druhy, Přesná částka, Přesný tvar, Různé typy, Reklamní kampaň, Největší obrazovka, Největší fanoušek, SKO, Věčný problém, Jed, Vyskakující okno, Billboard


Určitě si přečtěte

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

Řidiče Tesly ukolébal autopilot, policisté ho zastavili až po 11 kilometrech

** Policisty poblíž San Franciska zaujala Tesla se spícím řidičem ** Donutili vozidlo zpomalit a následně probudili překvapeného řidiče ** Vozidlo podle dostupných informací jelo v režimu autopilota

Karel Kilián | 70

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

** Airlander 10 nabídne plavby vzduchem v interiéru s prosklenou podlahou ** Luxusní vzducholoď byla původně vyvíjena pro vojenské účely ** Počítá se s třídenními „kochacími“ výlety za poznáním

Karel Kilián | 7

15 míst, kde můžete legálně sledovat filmy na internetu

15 míst, kde můžete legálně sledovat filmy na internetu

** Legálních služeb pro sledování filmů je celá řada, využít můžete předplatné či platbu za film ** Ceny jsou u mnohých velmi rozumné, limitem je pouze nabídka titulů ** České služby mají i dabované filmy, u zahraničních často chybí i české titulky

Vladislav Kluska | 32

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

** Je lepší nabušený Photoshop, nebo program s jedním tlačítkem? ** Photolemur si myslí to druhé ** Tento fotoeditor neumí skoro nic, a přitom (skoro) všechno

Jakub Čížek | 21

Nový iPhone a další novinky Applu: sledujte, na co se zase budou stát fronty

Nový iPhone a další novinky Applu: sledujte, na co se zase budou stát fronty

** Apple dnes představuje nové produkty v čele s novými iPhony ** Nemusí zůstat jen u telefonů, čekají se i další novinky ** Úvodní přednáška začíná v 19:00 našeho času

David Polesný | 57

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

** Toto jsou tipy Živě.cz na příslušenství k počítači, se kterým neuděláte chybu ** Klávesnice, myši, tiskárny, sluchátka... ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

David Polesný | 26



Aktuální číslo časopisu Computer

Jak nastavit a ochránit nový mobil

Velký test bezdrátových klávesnicí a myší

Počítače v roce 2019

Srovnání barevných laserových multifunkcí