za Ubuntu je spolocnost Canonical
Obchodní modely pro Linux
2. Prodej technické podpory
Samotný software je zadarmo, někdy (což je případ Canonicalu) včetně instalačních médií. Zadarmo je také pasivní podpora v podobě aktualizací systému. Uživatelé platí za technickou podporu poskytovanou na komerční bázi. Platícími zákazníky jsou v tomto případě především menší firmy a organizace, a pak také velmi specifická skupina domácích uživatelů.
3. Prodej aktualizací
Asi nejspornější možnost, ale rovněž se vyskytující. Software je k dispozici zadarmo, uživatel mimo technické podpory platí také za přístup k aktualizacím. Tato cesta (kterou se v počátcích své open-source kariéry ubíral například Novell)
4. Prodej přidané hodnoty
Cesta například společnosti Mandriva. Software je zadarmo k dispozici v základní podobě. Kromě toho ale existují placené verze, které přinášejí další funkce a vlastnosti a mohou obsahovat i služby.
5. Prodej ucelených řešení
Cesta dodavatelů Linuxu pro střední a větší organizace. Ačkoliv samotný software zůstává bezplatným, prostředkem výdělku je komplex služeb. Nejedná se přitom jen o technickou podporu, ale o komplexní proces návrhu nasazení operačních systémů, jeho realizace, optimalizace a testování, po kterém teprve následuje fáze dlouhodobé podpory (produkty pro větší organizace jsou vytvářeny pro dlouhý životní cyklus). Typickým příkladem je společnost RedHat.
http://www.root.cz/clanky/obchodni-modely-pr... ...
a Intel/AMD/IBM/Sun/Dell ... predavaju svoj hardver tam, kde sa vyzaduje alebo preferuje Linux (statna sprava v Nemecku,Francuzsku/Francii) a preto je pre nich vyhodne aby ich progra,tori robili ovladace pre ich HW, tak aby boli v kazdej distribucii a bay boli optimalizacioe behu Linuxu na ich HW...
Výskumník a vyučujúci predmetu Unix/Linux... na 101. najlepšej univerzite v oblasti informatika na svete shanghairanking.com/SubjectCS2012.html , . ACM Professional member #5480576