Zatímco zahraniční statistiky jsou dostupné, doma se s tím tajíme.
Pečliví analytici z
PC Data Online už stihli shromáždit výsledky prodeje na Internetu u největších světových internetových obchodních domů za leden roku 2000. Ty říkají, že u prakticky všech obchodů nastal pokles vzhledem k vánočním prodejům, což se ale samozřejmě očekávalo – vánoce jsou zejména na Internetu nesmírně silné, protože všichni jsou ve chvatu a chtějí si odpustit fronty a zácpy v amerických supermarketech a okolo nich. Podle průzkumů ale řada prodejů klesla až na
předvánoční úrovně, tedy je zhruba na úrovni říjnových čísel. Ani to není zlé, protože v křivkách sezónnosti je vždy leden níže než podzimní nákupní sezóna – přesto se ale zdá, že prodeje na Internetu už nerostou tak rychle jako dříve.
V tabulce vede „jako vždy“ Amazon.com s 14,1 milióny unikátních návštěvníků (ovšem jen jedním miliónem nakupujících!), dále je Americangreetings.com (pohlednice a další dárkové zboží, 5,8 mil. návštěvníků, 800 000 kupujících), CDNow.com (6,4 mil. návštěvníků, 700 000 kupujících). Dále následuje Barnesandnoble.com (knihy), Egghead.com (počítače), Ticketmaster.com (vstupenky), More.com, iPrint.com, buy.com, drugstore.com, gateway.com, jcpenney.com – ti všichni měli v lednu ještě více než jeden milión návštěvníků. Amazon.com klesl s prodejem o 30 % oproti prosinci loňského roku, někteří další až o 85 %, zejména prodejci silně dárkového zboží (hračky, například – eToys.com klesl z třetího místa celkového žebříčku až na dvacáté).
Zajímavé jsou poměry mezi nakupujícími a „nakukujícími“; v průměru je to okolo 10 %, tedy jeden z deseti lidí, kteří v daném měsíci navštíví web obchodu, skutečně nakoupí. Nevím, jaký je tento poměr u fyzických obchodů (také bude jiný u potravin a jiný u spotřební elektroniky), ale asi shodneme, že bude daleko vyšší ve prospěch nakupujících. Výsledky PC Data dále potvrzují, že Amazon.com zdaleka nemá neotřesitelnou pozici – pokud vezmeme pouze těchto prvních dvacet obchodů v USA (přičemž ne každý se nechá auditovat, například Dell.com zde vůbec nefiguruje), pak Amazon.com z nich nemá více než 14 % počtů nákupů.
Na českém trhu tato čísla zatím nikdo nesleduje (už je načase, aby někdo začal – přispělo by to k lepšímu vykreslení tohoto trhu), mohu uvést jenom naši Vltavu. Počet nakupujících v lednu byl okolo 4 000, počet návštěvníků pak (dle unikátních IP krát tři) lze odhadnout na 50 000. I zde je poměr blízký 1:10, i zde nastal pokles oproti prosinci, a to asi o 30 %.