Zavedená značka a výroba počítačů s velkým odbytem v korporátní sféře, to je velké lákadlo. Kdo koupí HP? Velikáni Apple, Google, Microsoft, nebo přímá konkurence?
Když společnost HP minulý týden překvapila svým rozhodnutím vyčlenit výrobu notebooků a počítačů do samostatné firmy a připravit jí k prodeji, začaly spekulace, kdo by mohl mít o tradičního výrobce počítačů zájem. Hledáček směřoval do Asie k někomu, kdo má dostatek peněz, angažuje se ve výrobě notebooků a zatím se mu moc nedaří prosadit ve firemním sektoru. Spekulace se proto nejčastěji rojily kolem Samsungu, pro který by měla taková akvizice smysl. Smršť různých „zaručených“ zpráv z neznámých zdrojů musel zarazit sám Samsung – jak uvedl Market Watch (WSJ), Samsung uvedl, že o koupi HP nemá žádný zájem.
K této zprávě by se hodilo dodat „co není, může být“, protože nečekaných překvapení už jsme v IT byznysu poslední dobou zažili ažaž. Nicméně horkými adepty na bázi spekulací jsou kromě různých asijských firem i všichni tři IT velikáni, tedy Apple, Google či Microsoft.

Série HP ProBook je oblíbená ve firmách, kde konkuruje ThinkPadům nebo třeba Dellům Latitude
Apple, Microsoft nebo Google?
Pro Apple by to byla vstupenka do korporátního byznysu, kde své produkty zatím prosazuje jen těžko, ovšem další racionální důvody tato spekulace nemá a do dosavadní strategie Applu by něco takového vůbec nezapadlo. HP má nízké marže, Windows, vlastní technologie výroby notebooků a konzervativní zákazníky. To vše pro Apple představuje problém.
Ani Microsoft nám moc nesedí. V podnikovém byznysu je dobře kovaný, navíc v daleko ziskovější softwarové oblasti. To samé platí i pro uživatelské osobní počítače. Ale nabízí se otázka, jestli se proti vzrůstající oblibě ekosystému Applu nezačne vydávat stejným směrem – tedy nabídnout zákazníkům počítač, systém a služby v dokonalé symbióze. Na takovou cestu už se vydal v oblasti mobilního systému Windows Phone, když se spolčil s Nokií a stále neutuchá šuškanda o tom, že finského výrobce mobilů jednoho dne zcela koupí. Pak by dokoupení silného výrobce osobních počítačů, který má navíc zkušenosti i s vývojem a výrobou tabletů, dávalo smysl.

Nokia s Windows Phone ožila a Windows Phone ožil s Nokií
O Googlu se diskutovalo v souvislosti s Motorolou – když koupil „továrnu“ na mobily, proč by si nedopřál i vlastní notebooky? Zároveň by tím získal tolik důležitý vstup do korporátní sféry, kde by spolu s hardwarem mohl lépe prosazovat svá cloudová řešení pro firmy. Klidně dál na platformě Windows a s Office, jak jsou firmy zvyklé, ale připravené na Google Apps a Google Docs. To samé by mohl servírovat i běžným spotřebitelským masám, kterým by mohl nabízet i levnější alternativy notebooků bez Windows, pouze na platformě Chrome OS. No a hlavně, HP má také dost patentů…
Za rok uvidíme
Podobnou situaci jsme tu už měli před sedmi lety, když se k prodeji odloučené divize osobních počítačů rozhodlo IBM. Tenkrát se kupcem stalo čínské Lenovo. Pro IBM byla výroba počítačů málo efektivním zdrojem příjmů v poměru se serverovým a softwarovým byznysem, pro Lenovo to ale byla vzpruha a cesta mezi největší výrobce počítačů. Podobně by někomu mohly pomoci značka, portfolio a především konexe HP. Bude to Asus, MSI, nebo úplně někdo jiný? Tak jako tak bude prodej HP velkou událostí, nicméně budeme si na ni muset pravděpodobně počkat až na příští rok.