Bezpečnost | Web | Soukromí

Kdo a jak vás na internetu sleduje? Pro řadu firem jste zajímaví, proto o vás sbírají data

Dle mnohých je soukromí na internetu mýtus, protože snad každá společnost o vás sbírá data, která pak analyzuje a nějak s nimi nakládá. Někdo to dělá za účelem zisku, někdo kvůli vylepšování služeb, někdo z technologické nutnosti. Celá záležitost je značně komplikovaná a nelze na ni nahlížet černobíle.

Slovníček pojmů 

Cookies třetích stran

Jde o soubory cookies, které nepatří právě navštívené stránce. Využívají se pro sledování uživatele a cílení reklamy, mohou mít i statistický účel.

Fingerprint prohlížeče

Snaha identifikovat uživatele na základě mnoha ukazatelů. Rozlišení obrazovky, použitý procesor, nastavený jazyk, seznam fontů a desítky dalších. Na základě těchto dat je možné s jistou mírou nejistoty určit, že jde o konkrétního uživatele. Často nepomůže ani výměna prohlížeče. Čím více jsou jednotlivé položky unikátní, tím je míra nejistoty menší. 

Sbírání a analýza osobních dat se stala velkým tématem a může za to zejména rozmach internetu. Z osobních dat uživatelů se stal velmi cenný artikl. Za služby buď platíte penězi, nebo svým soukromím. Jinak to nejde.

Je naivní si myslet, že někdo bude provozovat sociální síť pro dvě miliardy lidí a bude celý provoz dotovat jen pro potěchu lidstva, cílem jsou pochopitelně peníze. Dá se však ohlídat, co o vás vlastně firmy zjišťují a kolik jim toho sdělíte dobrovolně. Podle mě je to nejdůležitější uvědomit si, že se tohle prostě děje. Že ty služby, které rádi používáte, jsou tak dobré, protože dělají to, co chcete, protože vás znají na základě dat, které o vás mají.

K čemu jsou firmám vaše data?

Tohle je alfa a omega celé věci. Představte si, že máte novou sociální síť, která je jen o vaření a pečení – lidé budou na zeď nahrávat fotky svých výtvorů, psát recepty, sdružovat se do skupin, řešit alergie na potraviny, alternativní styly stravování atd. A služba je samozřejmě zadarmo. V tomto případě je zdroj peněz docela jasný – prodaná reklama na potraviny, kuchařky, vybavení do kuchyně apod. Procenta z prodaného zboží, pokud zákazníci přijdou z vaší sociální sítě, atd.

Pochopitelně, čím přesnější cílení, tím větší pravděpodobnost, že reklama padne na úrodnou půdu, a tím více peněz pro síť. Dobře cílená reklama přiláká další inzerenty, kteří mohou síť propagovat, a kolotoč byznysu se roztáčí. Celé jsem to pochopitelně zjednodušil, ale základní principy platí.

 

V článku mimo jiné najdete:

  • Jídlo není ani zdaleka to nejdůležitější, co o sobě prozrazujete
  • I placené služby sbírají data
  • Jak to e-shopy dělají, když se vrátíte a v košíku máte stejné zboží, i když nejste přihlášení
  • Vše je legální, se sběrem dat jste souhlasili
  • Čemu pomohl Sušenkový zákon?
  • V čem je problematický Clubhouse
  • Kdy je sběr dat k dobru uživatele a služby, kdy je to byznys
  • Sběr některých dat ovlivnit můžete, jiných ne
  • Hlubší ponor do toho, co sbírají Facebook a Google
  • Jak se bránit
 

Celý úspěch tkví v přesně cílené reklamě, tedy v poznání uživatelů. Dává rozum, že pokud je uživatelka Jarmila vegetariánka, je reklama na BIO škvarkovou pomazánku scestná. V případě naší teoretické sociální sítě se dají data získat několika způsoby: paní Jarmila toho dost vyzradila už při registraci, další data se získají z toho, jaké recepty prochází, co vyhledává, v jakých je skupinách atd. Opět zjednodušuji, ale paní Jarmila platí za používáním sítě ztrátou svého soukromí. A to se v tomto případě bavím pouze o jediném aspektu života jednotlivce (způsob stravování), všichni jich máme více.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně
Váš názor Další článek: Připravte se na dubnovou nebeskou podívanou: oblohu prozáří Lyridy s až 15 meteory za hodinu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,