Bezpečnost | Web | Soukromí

Kdo a jak vás na internetu sleduje? Pro řadu firem jste zajímaví, proto o vás sbírají data

Dle mnohých je soukromí na internetu mýtus, protože snad každá společnost o vás sbírá data, která pak analyzuje a nějak s nimi nakládá. Někdo to dělá za účelem zisku, někdo kvůli vylepšování služeb, někdo z technologické nutnosti. Celá záležitost je značně komplikovaná a nelze na ni nahlížet černobíle.

Slovníček pojmů 

Cookies třetích stran

Jde o soubory cookies, které nepatří právě navštívené stránce. Využívají se pro sledování uživatele a cílení reklamy, mohou mít i statistický účel.

Fingerprint prohlížeče

Snaha identifikovat uživatele na základě mnoha ukazatelů. Rozlišení obrazovky, použitý procesor, nastavený jazyk, seznam fontů a desítky dalších. Na základě těchto dat je možné s jistou mírou nejistoty určit, že jde o konkrétního uživatele. Často nepomůže ani výměna prohlížeče. Čím více jsou jednotlivé položky unikátní, tím je míra nejistoty menší. 

Sbírání a analýza osobních dat se stala velkým tématem a může za to zejména rozmach internetu. Z osobních dat uživatelů se stal velmi cenný artikl. Za služby buď platíte penězi, nebo svým soukromím. Jinak to nejde.

Je naivní si myslet, že někdo bude provozovat sociální síť pro dvě miliardy lidí a bude celý provoz dotovat jen pro potěchu lidstva, cílem jsou pochopitelně peníze. Dá se však ohlídat, co o vás vlastně firmy zjišťují a kolik jim toho sdělíte dobrovolně. Podle mě je to nejdůležitější uvědomit si, že se tohle prostě děje. Že ty služby, které rádi používáte, jsou tak dobré, protože dělají to, co chcete, protože vás znají na základě dat, které o vás mají.

K čemu jsou firmám vaše data?

Tohle je alfa a omega celé věci. Představte si, že máte novou sociální síť, která je jen o vaření a pečení – lidé budou na zeď nahrávat fotky svých výtvorů, psát recepty, sdružovat se do skupin, řešit alergie na potraviny, alternativní styly stravování atd. A služba je samozřejmě zadarmo. V tomto případě je zdroj peněz docela jasný – prodaná reklama na potraviny, kuchařky, vybavení do kuchyně apod. Procenta z prodaného zboží, pokud zákazníci přijdou z vaší sociální sítě, atd.

Pochopitelně, čím přesnější cílení, tím větší pravděpodobnost, že reklama padne na úrodnou půdu, a tím více peněz pro síť. Dobře cílená reklama přiláká další inzerenty, kteří mohou síť propagovat, a kolotoč byznysu se roztáčí. Celé jsem to pochopitelně zjednodušil, ale základní principy platí.

 

V článku mimo jiné najdete:

  • Jídlo není ani zdaleka to nejdůležitější, co o sobě prozrazujete
  • I placené služby sbírají data
  • Jak to e-shopy dělají, když se vrátíte a v košíku máte stejné zboží, i když nejste přihlášení
  • Vše je legální, se sběrem dat jste souhlasili
  • Čemu pomohl Sušenkový zákon?
  • V čem je problematický Clubhouse
  • Kdy je sběr dat k dobru uživatele a služby, kdy je to byznys
  • Sběr některých dat ovlivnit můžete, jiných ne
  • Hlubší ponor do toho, co sbírají Facebook a Google
  • Jak se bránit
 

Celý úspěch tkví v přesně cílené reklamě, tedy v poznání uživatelů. Dává rozum, že pokud je uživatelka Jarmila vegetariánka, je reklama na BIO škvarkovou pomazánku scestná. V případě naší teoretické sociální sítě se dají data získat několika způsoby: paní Jarmila toho dost vyzradila už při registraci, další data se získají z toho, jaké recepty prochází, co vyhledává, v jakých je skupinách atd. Opět zjednodušuji, ale paní Jarmila platí za používáním sítě ztrátou svého soukromí. A to se v tomto případě bavím pouze o jediném aspektu života jednotlivce (způsob stravování), všichni jich máme více.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.

Vyzkoušet za 1 Kč Nebo samostatné Živě Premium
Váš názor Další článek: Připravte se na dubnovou nebeskou podívanou: oblohu prozáří Lyridy s až 15 meteory za hodinu

Témata článku: YouTube, Microsoft, Google, Apple, Facebook, Sociální sítě, Internet, Bezpečnost, Web, Instagram, Články z Computeru, Android, USA, Amazon, Firefox, Gmail, Twitter, iOS, Evropa, WhatsApp, Wi-Fi, Evropská unie, Reklama, Soukromí, GDPR, Produkty Apple na jednom místě - Heureka.cz



Konec českého poskytovatele internetu v přímém přenosu. Připomíná to krachující energetické firmy
Lukáš Václavík
CETINPoskytovatelé internetuPřipojení k internetu
Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

** Google umí kromě vyhledávání i spoustu dalších věcí ** Vybrali jsme více než 15 užitečných funkcí a schopností ** Stačí zadat do vyhledávače ta správná klíčová slova

Karel Kilián
TipyVyhledávačeGoogle
Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

**Meta poskytuje nástroj na vymazání telefonních čísel a e-mailových adres z Facebooku a Instagramu **V minulosti Mark Zuckebrg popřel, že by Facebook vytvářel stínové profily **Metě teď můžete sebrat klíčové iddentifikátory, pořád o vás ale nejspíš ví mnoho dalšího

Petr Urban
MetaSledováníSociální sítě
Za WhatsApp se bude platit! Za předplatné dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

Za WhatsApp se bude platit! Za předplatné dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

** Bylo to jen otázkou času ** Už i WhatsApp nabízí prémiové předplatné ** Za poplatek dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

Martin Chroust
předplatnéWhatsAppMobilní aplikace
Vyzkoušeli jsme levnou autodiagnostiku s Androidem. Servisy ohrnou nos, řidičům bude stačit

Vyzkoušeli jsme levnou autodiagnostiku s Androidem. Servisy ohrnou nos, řidičům bude stačit

** Smartphone s Androidem dnes využijete i pro autodiagnostiku ** Jednotku OBD-II dnes pořídíte za pár stovek ** Co se vše dokáže diagnostika s bezplatným SW v češtině?

Martin Chroust
DiagnostikaPro řidiče
Tuto českou základnu plnou satelitů nesmíte vidět. V Mapy.cz je každá anténa pečlivě vyretušovaná

Tuto českou základnu plnou satelitů nesmíte vidět. V Mapy.cz je každá anténa pečlivě vyretušovaná

** Zapomeňte na rozčtverečkovaná místa, kterých si každý všimne ** Mapy.cz musely dokonale zakrýt desítky parabol ** Základnou se přitom na webu chlubí i její majitel. Kocourkov

Jakub Čížek
ČeskoMapy.czMapy
Máte rádi malé telefony? Pak si oblíbíte tohoto třípalcového drobečka, který není větší než platební karta

Máte rádi malé telefony? Pak si oblíbíte tohoto třípalcového drobečka, který není větší než platební karta

** Dnešní telefony se předhánějí v tom, který z nich bude větší ** Malé telefony na trhu skoro vyhynuly... ** Čínská značka si připravila telefon do dlaně s třípalcovým displejem

Martin Chroust
InfraportKompaktní velikostSmartphony
10 nejpovedenějších mobilů za posledních 10 let. Vzpomínáme na srdcovky, kterých jsme se nechtěli vzdát

10 nejpovedenějších mobilů za posledních 10 let. Vzpomínáme na srdcovky, kterých jsme se nechtěli vzdát

** Výrobci dnes na trh chrlí jeden telefon za druhým ** V nepřeberné šedi ale tu a tam vyčnívají mobilní perly ** Vzpomeňte s námi na telefony, které jste dlouho nechtěli odložit

Martin Chroust
LegendyHistorieSmartphony
Starlink překvapivě zlevňuje. I v Česku teď satelitní internet stojí o polovinu méně
Karel Kilián
StarlinkPoskytovatelé internetuPřipojení k internetu