Minulý rok se v u nás prodalo přes tři čtvrtě milionu notebooků. Který prodejce má na tomto množství největší podíl a které značky notebooků jsou nejžádanější?
Nedávno Gartner zveřejnil statistiky prodejů počítačů v Česku, které odhalily stále se zvyšující zájem o notebooky. Zatímco v roce 2008 převažovaly notebooky mezi novými prodanými počítači z 61%, v roce 2009 už nové notebooky tvořily 70% ze všech nových počítačů.
Nejvíc Acerů se prodalo u Mountfieldu
Celkově se za rok 2009 prodalo v České republice přes 770 tisíc notebooků. Který z prodejců si z tohoto balíku utrhl největší sousto? Možná byste hádali Electroworld či jiný velký řetězec s elektronikou, ale absolutním vládcem prodejců počítačů je internetový obchod Alza.cz. Za rok 2009 Alza prodala 112 491 notebooků.
Současný trend stylových notebooků, který lze sledovat snad u všech výrobců, je trochu v nesouladu s prohlášením Alzy: „Loňský rok ukázal, že výrazně roste počítačová gramotnost českých zákazníků. Ta se projevuje jejich požadavky na konfigurace notebooků zejména v poměru cena/výkon,“ uvedl Jan Samko, marketingový ředitel. Dá se odvodit, že v oblasti notebooků je pro české zákazníky stále důležitější konfigurace s ohledem na cenu, než barvy a tvary.

Silnou pozici Alzy potvrzují také samotní výrobci. „Mohu potvrdit, že Alza.cz je největším prodejcem notebooků značky HP,“ sdělil nám Petr Trešl, marketingový ředitel divize osobních počítačů HP. Podobného tvrzení jsme se dočkali také od Aceru, ovšem zde s výjimkou – Alza.cz je pro Acer v roce 2009 až druhý největší odběratel. Vede překvapivě prodejce zahradní techniky Mountfield, ale kdo si vzpomene na jeho masivní marketingovou akci, tak už asi tolik překvapen nebude. Netbook Aceru (ale z části i Asus) dostal každý, kdo si koupil sekačku… Přesné číslo neznáme, ale skrze Mountfiled prošlo odhadem 40 tisíc netbooků.
Patnáctky stále v kurzu
A co konkurenti Alzy? Zeptali jsme se například u CZC (Czech Computer), jak se jim daří notebooky prodávat. Přesné číslo za rok loňský rok jsme nezjistili, ale meziroční nárůst prodeje byl 2%, průměrná cena prodaných notebooků se přitom držela kolem patnácti tisíc korun. Nejprodávanější značkou byl u tohoto prodejce Asus, druhý Acer, třetí HP.
Na Mall.cz vede žebříček nejoblíbenějších notebooků rovněž Asus, druhé je HP, třetí Acer. Zájem byl především o tradiční notebooky za cenu kolem deseti tisíc korun, zájem o netbooky však trochu opadl. „Hlavní boom v poptávce o netbooky byl v roce 2008. Během loňského roku se trh nasytil více než se čekalo a to zejména kvůli akci Mountfieldu,“ vysvětlil Marek Liška, generální ředitel Mall.cz.

Nejprodávanější notebooky na Mallu: Acer Aspire One • Asus EEE PC 1000H • Asus K50IJ-SX177V
Petr Trešl z HP nám prozradil, že z prodejců v loňském roce zaujala svým růstem TS Bohemia, která se dříve věnovala výhradně firemním zákazníkům, ale to už delší dobu neplatí a snaží se prosadit také u běžných zákazníků. V loňském roce prodala více než 45 tisíc notebooků, nejprodávanější značky byly Acer, HP, Asus, Toshiba a Lenovo.
Všichni prodejci se shodují, že v prodejích stále vedou patnáctipalcové modely a největší zájem je o ty levnější, nejlépe ještě opatřené nějakou akční slevou.
A jaká značka notebooků je aktuálně nejžádanější? Notebookům u nás už nějaký pátek vládne Acer a v roce 2009 tomu nebylo jinak. S necelým čtvrt milionem prodaných notebooků vládne žebříčku, druhý Asus má necelých 170 tisíc. Následuje HP, Lenovo, Toshiba a Dell.