O tom, že se počítače stávají spotřebním zbožím, že člověk ke zprovoznění tiskárny nepotřebuje asistenci technika, svědčí trend nákupu počítačových periferií, doplňků, ale i počítačů v supermarketech.
O tom, že se počítače stávají spotřebním zbožím, že člověk ke zprovoznění tiskárny nepotřebuje asistenci technika, protože dvě šňůry (jedna do zásuvky a druhá do paralelního portu počítače) prostě mezi sebou nejdou zaměnit, svědčí trend nákupu počítačových periferií, doplňků, ale i počítačů v supermarketech. Na západ od našich hranic si domácí uživatelé již zvykli brát výpočetní techniku jako krabicové produkty a svoje nákupy uskutečňují v IT–odděleních velkých obchodních domů a ve specializovaných maloobchodních (což neznamená malometrážních) prodejnách.
Hlavně jako součást příměstských nákupních středisek již u nás existuje několik počítačových supermarketů a s tím, jak celý tento rok budou taková střediska po celé republice přibývat, přibudou i „počítačové samoobsluhy“. Sortiment tvoří tiskárny, počítačové doplňky, software, literatura, a samozřejmě hotové počítače připravené k tomu, aby je člověk jenom odnesl a zapojil (převládají značky Compaq, Siemens–Nixdorf, ale i další: Yakumo, Leo ad.). Jistěže se takové prodejny snaží potlačit dojem konzervativnějších zákazníků o tom, že v tradičním počítačovém obchodě by jim prodavač poskytnul lepší služby, a např. prodejny Computer City nabízí i počítače šité na míru. To, co bylo doménou výhradně specializovaných prodejen, však proniká mnohem dál: např. hypermarket Tesco v Brně–Dolních Heršpicích láká své zákazníky do oddělení s čerstvými multimédii (především české výukové tituly a sharewarové kolekce) jenom kousek od čerstvého pečiva. Heslo by mohlo znít: „Přihoďte do košíku s nedělním nákupem i novou dávku programů pro váš domácí počítač!“
Počítače v supermarketech a hypermarketech
Název | Adresa | otevírací doba | charakteristika |
Carrefour | Plzeň | Po–Ne 9–21 | kompletní počítačový sortiment v oddělení s elektronikou v hypermarketu |
Computer City | Brno-Dolní Heršpice Praha-Zličín | Po–Ne 10–20 | počítačový supermarket |
Electro City | Praha-Černý Most | Po–So 9–21, Ne 11–20 | počítačový sortiment |
| Praha-Průhonice | Po–Ne 9–21 | v supermarketu s elektronikou |
Makro | Praha-Průhonice Brno-Tuřany Ostrava Ústí nad Labem | Po–So 7–21, Ne 8–20 | kancelářské oddělení s počítači, kopírkami, faxy, tiskárnami … ve velkoobchodním diskontu |
Počítače přes Internet
Některé firmy se na prodej počítačových sestav přes Internet přímo specializují, a je to snad nejpohodlnější způsob, jak počítač dané značky získat. Platí to i o českých stránkách společnosti Dell. Z domácích výrobců mají vybudované internetové nákupní centrum AutoCont a Comfor. U AutoContu jde platit i přes Expandia Banku a v obou webových obchodech není sortiment omezen jenom na počítačové sestavy, ale jde o kompletní katalog prodejce. Samozřejmostí je, že máte možnost poskládat si sestavu dle vašeho gusta, potřeb a peněženky. I weby menších výrobců nabízejí formulář pro sestavení počítače – v tabulce nazváno „stavebnice sestavy“ – Aries, Leo PC (Libra). Pár dalších webů má pro své návštěvníky alespoň připravené formuláře pro objednávku. Kromě toho existuje ještě několik sofitsikovaných objednávkových systémů (např. Expert & Partner Computer 2000, A&A ad.), ale ty jsou určeny pro komunikaci distributorů se svými prodejci. Koncový zákazník tam se svým přáním zakoupit počítačovou sestavu příliš nepochodí.
Říká se, že k nákupům na Internetu lákají obchodníci své zákazníky především velkými slevami. Jak je to se slevami v Česku? Bohužel, kromě „standardních“ akčních nabídek výrobců jsme žádné speciální internetové slevy nezjistili. Pro zákazníky s přístupem k Internetu však webová objednávka může znamenat větší pohodlí, a výrobci můžou doufat v o něco vyšší obrat.