KB zavádí nové služby

V současné době je otevřena samoobslužná zóna v pražské pobočce KB Na příkopě 23.
České zastoupení firmy Wang Global, dříve Olivetti, bylo systémovým integrátorem společného projektu Olivetti a Komerční banky -- tzv. kompletní samoobslužné zóny, která obsahuje vedle bankomatů, nočních trezorů, směnárenských automatů a nabíječe čipových karet, také informační terminál, výpisový terminál a poslední novinku českého elektronického bankovnictví -- transakční terminál. Tento přístroj umožní klientům kteří nevyžadují osobní kontakt s bankovním úředníkem zadávání jednorázových i trvalých platebních příkazů v Kč v rámci Komerční banky i do jiných peněžních ústavů. Součástí transakce je potvrzení o natypování platebního příkazu a jeho provedení. V případě chybného zadání lze příkaz stornovat prostřednictvím pracovníka na přepážce dle vystaveného potvrzení o přijetí platebního příkazu.

Vysoká bezpečnost operací

Podmínkou pro použití transakčního terminálu klientem je optický klíč, který představuje vrchol v oblasti bezpečnosti a identifikace v bankovnictví. Optický klíč je v podstatě "něco jako" kalkulačka, kde se vyťuká bezpečnostní kód, který se přenáší do terminálu. Optický klíč je chráněný přes PIN, zadává se z něj tzv. veřejný klíč a vygenerován je jak na serveru Tandem Himalaya, tak na "kalkulačce, souhlasné pseudonáhodné číslo, které je kontrolováno. Použitý zabezpečovací algoritmus je DES.

Jednorázový poplatek za optický klíč je jeden tisíc Kč; pro zákazníky tzv. balíčkových služeb může být klíč i zdarma. Optických klíčů již KB vydala přes 10 tisíc. Snímače optického klíče jsou na všech pobočkách KB, avšak na přepážkách, takže zákazník s kontem v Praze si v pracovní době může vybrat hotovost či potvrdit platbu třeba Domažlicích.

Současný stav automatizace

V současné době je otevřena samoobslužná zóna v pražské pobočce KB Na příkopě 23. V průběhu letošního léta přibudou samoobslužné zóny na Václavském náměstí a v Ústí nad Labem.

Základem jednotné softwarové a síťové platformy byl použit software od společnosti Microsoft, hardwarovou výbavu a celkovou integraci včetně dalšího softwaru poskytla firma Olivetti (dnes Wang Global), která použila služeb firmy Logos, jež vyvíjela aplikace jako subdodavatel Olivetti.

Centrální NT-server, na kterém běží MS SQL Server pro tuto službu je vedle Tandemu a stará se o chod celé zóny. V prostředí MS Visual Basic byly napsány služby centrálního sledování celého systému. Všechny terminály (kiosky) běží na platformě Microsoftu.

Pro koho se nově zavedená služba hodí

Jak již bylo uvedeno, tento typ kontaktu s bankou se hodí pro lidi, kteří nevyžadují přímý osobní styk, ale rychlé odbavení. Typickým zákazníkem proto bude malý živnostník, který rychle obrací relativně malé částky peněz a nehodlá přejít na obchodování po Internetu, které je u nás jednak relativně nedostupné, jednak k němu má takový zákazník odpor, protože investice do PC, modemu, poplatků za Internet, jsou pro něj nestravitelné. Pro něj je totiž daleko přijatelnější zastavit s automobilem, se kterým jede na nákup zboží, u terminálu si prověří hotovost, pak může provést platbu.

Současný stav, kdy je zaveden malý počet takto instalovaných terminálů -- KB má okolo 350 poboček a v provozu je pouze jeden terminál, by se měl změnit. V brzké době by mělo přijít na řadu několik dalších míst v ČR, přesto by s globálním zavedením této služby KB neměla otálet, protože jí může přivést mnoho nových zákazníků.

Váš názor Další článek: Zatím padají jména; kdy budou hlavy?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,