Každý má svého investora, i Centrum

Nejmladší a zatím nejmenší český portál získal hned dva investiční partnery
Nad českým Internetem se přehnala investiční vlna: po několika letech, kdy investoři internetový obsah naprosto ignorovali a byli ochotni dát peníze maximálně do nějakého telca, byly během půl roku zainvestovány všechny tři tzv. portály (Seznam, Atlas, Centrum) a několik dalších firem. A ceny se podle oficiálních i kuloárních informací v poslední době šplhaly hodně vysoko – zdá se, že každý chtěl vlastnit kousek půdy na Internetu a když už nebyl k mání ten největší lán, zaplatil dost peněz i za políčko menší. Investoři tedy projevili svůj obvyklý stádní pud; kdyby někdo z nich přišel k některému portálu před dvěma lety, mohl jej mít za pětinu dnešní ceny a navíc by měl větší šanci na výhru, protože by jej mohl včasnou investicí posunout dopředu mnohem rychleji a získat náskok.

Do webu centrum.cz vložili své peníze hned dva investoři, což není typické, ale občas se s tím setkáme: Baring Communications Equity Emerging Europe a Intel Capital; výše transakce nebyla zveřejněna.

Je nutno říci, že z českých portálů si Centrum.cz počíná zdaleka nejšikovněji. Nad svými konkurenty totiž s převahou vyniká v marketingové strategii – určitě proto, že zakladatelé a spolumajitelé firmy (NetCentrum) jsou oba především markeťáci. Připravili přímočarý a snadno ovladatelný produkt, který si ve snadnosti nezadá se Seznamem, který je v grafice vyladěný do nejmenších detailů (aniž bych chtěl kolegům lichotit, tak právě této „péči o detail“ se u Centra obdivuji), který je rychlý a minimálně padá, je doplněný jedním z nejkvalitnějších freemailů u nás (rozhodně podstatně funkčnějšího než u Seznam.cz, nicméně ne tak funkčně bohatý jako na Email.cz), a přetahuje zákazníky od jiných portálů systémem bonusů, které registrovaným uživatelům automaticky naskakují („když už mám používat nějaký portál, tak použiju Centrum.cz, protože portály jsou všechny stejné, ale na Centru mě naskakují bonusy“). Centrum se rovněž pečlivě soustřeďuje na svou „klíčovou kompetenci“, kterou je katalog a vyhledávač; nepouští se do dalších avantýr, ve kterých by stejně nemělo příliš šancí na výhru a které akorát zvyšují antagonismus mezi jimi a jinými silnými subjekty – jejich potenciálními partnery. Oba spolušéfové Centra rozhodně vynikají v umění vyjednávání a dosáhli mnoha zajímavých vztahů s jinými důležitými weby na českém Internetu; netrpí ani úchylnou sebestředností jako jedni jejich kolegové ani útrpnou neschopností dojít rychle k úspěšnému završení obchodního jednání jako kolegové jiní. Investoři říkají, že investují do lidí; tady se asi moc nespletli.

Nyní ovšem trošku pochyb. Podle březnového auditu mělo Centrum.cz cca deset miliónů shlédnutých stránek; Seznam čtyřicet a Atlas dvacet. Podobné poměry platí i v IP adresách, tj. návštěvnících webu: Seznam má cca 40 000 UIP denně, Atlas 25 000 a Centrum necelých 10 000. I když má Centrum.cz v posledních měsících nejlepší dynamiku růstu, stále přibývá průměrně více stránek i více IP adres u jeho konkurentů. Pokud bychom vzali jako „čistého“ konkurenta Centra portál Seznam (protože Atlas je trošku jiného typu – sází spíše na množství a bohatost služeb, než na vyhledávání), je ztráta velmi velká, a pokud Seznam projeví v dalších měsících jen trošku šikovnosti, těžko dohnatelná. Určitým způsobem je sporný i systém bonusů; Centru bývá vytýkáno, že k sobě vlastně přilákalo inzertně neatraktivní cílovou skupinu – vlastně „nejchudší“ internetové obecenstvo.

Vůbec ještě obtížnější otázkou je komerční model jakéhokoli portálu. Na světě to totiž ještě nedokázal žádný portál; Yahoo je sice čestná výjimka, ale rozsah jeho nabídky je naprosto nebetyčný ve srovnání s českými weby – v tomto srovnání si pro ně vůbec neodvážím použít pojem „portál“. Problémem je šířka záběru, zaměření na víceméně laické obecenstvo, které mnohdy ani neví, že to barevné nahoře je banner, na který se kliká. Ač weby v první desítce (Seznam, Email.cz, Atlas, Mujweb, Post.cz, Centrum, Annonce) obstarávají většinu internetového provozu u nás, končí u nich menšina inzertních peněz: inzerenti dávají přednost vertikálně, na jasnou cílovou skupinu zaměřeným webům, „plošných“ inzerentů zatím u nás na Internetu moc neutrácelo. Inzerce je u českých portálů zatím jediným zdrojem financí; přitom sečteme-li inzertní kapacitu českého webu za jediný měsíc (cca 400 mil. stránek, což může být 800 mil. bannerů = při dnešních cenách cca 250 mil. Kč), a porovnáme ji s odhadovanou velikostí inzertního trhu letos (100 mil. Kč za celý rok), dojdeme k až šokujícímu malému číslu inzertní vyprodanosti celého českého Internetu – okolo pěti procent. Naproti tomu jeden malý web prodávající letenky může už za rok dělat obrat padesáti miliónů Kč, totéž může platit třeba o Vltavě či Shop.cz, nebo o webu zprostředkovávajícím prodej realit. Nepochybuji, že všechny tři portály už mají docela dobře vypracované plány, jak se „opřít“ o obrovské počty svých uživatelů a pomocí nějaké e-komerční aktivity z nich dostat kýžené peníze; střetnou se ale samozřejmě s existujícími e-komerčními podnikateli – z nich ti hlavní (Vltava.cz, Shop.cz, například) už rovněž „svého investora“ mají.

Zkrátka vše je nepředvídatelné jako při sázení na koníčky; někdo může být označován za favorita, ale stejně tak může skončit jako poslední. Na koho byste své peníze vsadili vy?

Diskuze (14) Další článek: Internet v posilovně?

Témata článku: Centrum, Bonus, Důležitý web, Zajímavý vztah, Malá skupina, Nejmenší procento, Investor, Annonce, Jediný měsíc, Poslední šance, Čestná výjimka, Yahoo Finance, Atlas, M/s, Nejchudší skupina


Určitě si přečtěte

Nejlepší příslušenství k počítači. Tipy na osvědčené klávesnice, tiskárny, routery…

Nejlepší příslušenství k počítači. Tipy na osvědčené klávesnice, tiskárny, routery…

** Tipy na užitečné příslušenství k počítačům ** Poradíme, s jakými produkty neuděláte chybu ** Některé z věcí mohou být dobrými vánočními dárky

David Polesný, Stanislav Janů | 20

David PolesnýStanislav Janů
Příslušenství
WhatsApp konečně umožní smazat velké soubory z konverzací, aby nezabíraly místo
Vladislav Kluska
WhatsAppFacebookInstant Messaging
Starlink podle betatesterů: Rychlejší a levnější než satelitní internet v Česku

Starlink podle betatesterů: Rychlejší a levnější než satelitní internet v Česku

** Reddit se začíná plnit zkušenostmi se Starlinkem ** Při přímé viditelnosti dá i 120 Mb/s ** Klasický satelitní internet už teď dalece překonává

Jakub Čížek | 48

Jakub Čížek
StarlinkPoskytovatelé internetu
10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

** Deset míst, které nesmíte vidět ve webových mapách ** Jsou to letiště, základny i elektrárny ** Nejvíce míst tají Francie

Jakub Čížek | 21

Jakub Čížek
Mapy GoogleMapy
Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 4

redakce
Mapy GoogleStreet View
CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
Lukáš Václavík
CZ.NICeGovernment
Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

** Testujeme Apple Macbook Air s procesorem M1 ** Zajímá nás nejen výkon, ale zejména kompatibilita aplikací ** Článek je průběžně doplňován na základě vašich dotazů

Jiří Kuruc | 206

Jiří Kuruc
Apple
Čím nahradit WhatsApp: Vyberte si z 10 alternativních komunikátorů

Čím nahradit WhatsApp: Vyberte si z 10 alternativních komunikátorů

** Z WhatsAppu kvůli novým podmínkám utíkají tisíce uživatelů ** Čím nahradit populární aplikaci pro zasílání zpráv? ** Vybrali jsme pro vás 10 alternativních komunikátorů

Karel Kilián | 110

Karel Kilián
KomunikaceWhatsAppInstant Messaging
Lidl buduje chytrou domácnost, propojí všechno se vším
Lukáš Václavík
LidlChytrá domácnostIoT

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak prodloužit výdrž notebooku

Velké testy: gamepady a inkoustové tiskárny

Důkladný test Sony Playstation 5