Kauza Miss: oficiální stanovisko Nova Models

Zde najdete oficiální vyjádření modelingové agentury zúčastněné v Miss Internet. Na vyjádření Jana Fikáčka čekáme.
Tomáš Holčík: K pondělnímu článku ohledně Miss Internet došlo následující vyjádření agentury Nova Models, které bylo také zveřejněno v příspěvcích pod článkem. O vyjádření jsem žádal také přímo pana Fikáčka, protože toto stanovisko podle našeho názoru neobjasňuje problémy týkající Miss Internet, pouze vysvětluje obecnou nutnost smluv s modelingovou agenturou. Jan Fikáček vzhledem ke své velké časové zaneprázdněnosti okolo příprav Miss Internet zatím toto stanovisko neposkytl.

Jak už bývá „dobrým zvykem“, vždy se najdou „rýpalové“ a takzvaní „dobří rádci“, avšak bez znalostí daného tématu. Toliko k úvahám pana Petra Sršně publikovaným na webovské stránce www.zive.cz dne 16. 10. 2000.

Jak pan Sršeň přiznává, v modelingovém byznysu se nepohybuje, přesto je ochoten v několika řádcích vše postavit na hlavu. Škoda, že se nepokoušel o modelingové práci získat aspoň základní seriózní informace, cítí-li potřebu hodnotit a kritizovat. O své profesi se jaksi zapomněl zmínit. Možná, že by se našli i další páni Sršňové a jim podobní „kritikové a rýpalové“.

Agentura NOVA MODELS byla oslovena pořadatelem soutěže MISS INTERNET ke spolupráci při této soutěži. Existuje opravdu mnoho nejrůznějších soutěží – MISS všeho, na co si jen člověk vzpomene. Některé ze zmíněných soutěží jsou seriózní a vlastní finále je na dobré úrovni. Co však případným vítězkám úspěch přinese? - Více, či méně hodnotné ceny, chvíle napětí (vždyť přece je to hra), okamžiky štěstí a možná i nějaký článek a foto v tisku. Co ale dál? Uběhne však určitý čas, zprávy v novinách odezní a nabídky na účinkování v reklamách nepřicházejí, návrháři se v nabídkách módních přehlídek netrumfují. Dívka by ráda zkusila štěstí jako modelka, jak ale zjistit, zda-li ten, který ji telefonuje a zve na schůzky, je skutečně fotograf a opravdu by pro něj mohla fotit módní katalog? Co když vše ale dopadne úplně jinak? A jestli je vše v pořádku, jaký žádat honorář? A kde je záruka, že dostane za práci skutečně zaplaceno? A co když bude užití snímků zneužito, či užito v širším rozsahu než je dohodnuto. A zde právě nastupuje práce agentury.

Důležitá je ovšem i volba agentury. O co je:

Děvčata, která jste na počátku dráhy modelky a hledáte agenturu, mějte na paměti následující.

Každá seriózní agentura vám nabídne smlouvu o zastupování, kde jsou jasně stanovena pravidla hry. Bez smlouvy „per huba“ pracují pouze amatéři a maličké začínající agentury, které se většinou k pořádné zakázce nedostanou. Agentura vaším jménem jedná s klientem např. o vytvoření díla a jeho užití. To je třeba v případě účinkování v reklamách, kde se převádí na klienta autorská práva, což lze pouze na základě písemného kontraktu. Agentura musí mít rovněž záruky, potvrdí-li modelka zakázku, že tento svůj závazek dodrží.

Pro ilustraci: Dnes odlétá jedna z modelek NOVA MODELS na Kanárské ostrovy fotit módní katalog pro velikou českou firmu. Dívka zakázku schválila - včetně finančních podmínek. NOVA uzavřela s dotyčnou firmou smlouvu a ta pro modelku zakoupila letenku a zajistila celý pobyt včetně pojištění. Na její postavu byly upraveny modely, zakoupeny boty a doplňky. To vše znamená práci mnoha lidí a vynaložení nemalých finančních prostředků. Nejedná se o zájmový kroužek, ale o naprosto profesionální práci týmu lidí. Umíte si představit, co by nastalo, kdyby se modelka na místo srazu k odletu letadla nedostavila. Kdo by nesl následky způsobené finanční škody? A co další ztráty – ty nevyčíslitelné – ztráta klienta, poškození dobrého jména agentury atd. a takto bych mohla uvádět další. Jak se však rozhodnout při volbě agentury. Radila bych všem dívkám informace o agentuře získat převážně od ostatních modelek, které již agentura nějaký čas zastupuje. Důležité jsou také kanceláře agentury. Úspěšná renomovaná firma rozhodně nebude sídlit v suterénu na periférii města. A co seznam klientů, módní přehlídky, záznam akcí, anebo nějaký čas sledovat módní fotografie v časopisech – v rohu u jména fotografa bývají většinou uvedena jména agentur zastupující zobrazené modelky. V případě neplnoletých dívek jedná slušná agentura vždy s rodiči. Je skutečně mnoho možností, jak se naprostý modelingový laik může v krátké době orientovat.

Toliko k té „velké špatnosti“, že agentura NOVA MODELS zastupuje modelky výlučně na základě písemně uzavřené smlouvy. Pobavilo mne rozhořčení slečny Nikity nad faktem povinnosti zdaňování příjmů. Ještě jsem se nesetkala s osobou, která se podivovala skutečnosti, že musí ze svých příjmů odvádět státu daně. Je to tak vážená slečno, a bohužel ani vy ani pan X s tím nic neuděláte. Toto je nad rámec kompetence agentury.

A nyní závěr. Ani pan Fikáček ano NOVA MODELS rozhodně nebudou nikoho z účastnic soutěže nutit k podpisu smlouvy o zastupování. V nejbližších dnech se zástupce NOVA MODELS spojí s dívkami, které by měly do finále postoupit, a děvčata budou podrobně se vším seznámena. Bude záležet jen na nich, jak se k nabídce a své šanci postaví. NOVA MODELS je oficiálním partnerem soutěže a jako takový garantuje organizátorům další profesní vývoj finalistek v oblasti modelingu. Základem je ovšem zájem a chuť ze strany dívek. A v neposlední řadě je nutno zachovat dobrý image soutěže. Jedním z bodů diskutované smlouvy je např. zákaz pro dívky jakékoliv aktivity v oblasti erotiky. Ne jenom NOVA MODELS, ale i ostatní významné firmy, které soutěž zaštítily svým jménem, by asi nebyly nadšené, kdyby se časem z některé z účastnic vyklubala třeba „zavolej mi do klubu“ (a podobné přezdívky jako Lolita, Nikita atd. tuto představu silně asociují). Každá smlouva je dohoda mezi dvěma stranami – učesaná do bodů právnického jazyka a obsahuje názory a zájmy obou partnerů. Pokud se některá ze stran s ustanoveními neztotožňuje, jednoduše do smluvního vztahu nevstoupí. Nic se neděje - život jde dál a šancí přináší mnoho. Při pohledu z druhé strany je třeba nabídku o zastupování v oblasti modelingu od agentury NOVA MODELS chápat jako určitý druh komplimentu. Které dívce by příjemně nepohladila ego nabídka od jedné z největších modelingových agentur v zemi. Ovšem opakuji - je to pouze nabídka. Zaujala nás pouze myšlenka soutěže spojení krásy, inteligence a osobnosti, neboť to co dělá modelku opravdu úspěšnou a žádanou, není jenom prázdný obraz, ale jakési světlo – něco co vychází zevnitř. Ano, je to tak. – Pravá krása září, je to síla osobnosti, jas, který obepíná člověka v silné auře. A o to zde jde. Možná se právě takové světlo rozzáří při finálovém večeru. S tímto agentura NOVA MODELS do celé soutěže vstupuje.

Komunikujme – hovořme – diskutujme, ale prosím bez zášti a napadání.

Za NOVA MODELS Renáta Kaňková, Kontakt: novamodels@cbox.cz

Sídlo agentury: Václavské nám. 13/15, Praha 1

Diskuze (30) Další článek: Navrhněme společně ideální počítač I. – nejmenší počítač (den 3.)

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,