Microsoft si v jednotlivých zemích pojistil nejnavštěvovanější webové servery rafinovaným tahem: nabídl jim, že jejich kanál bude automaticky nainstalován v každém novém počítači s Windows 95 či NT 4.0.
Kdysi jsem v době všeobecné euforie nad webovou stránkou zveřejnil článek kritizující nekvalitu, zaostalost, ba ubohost většiny českých webových serverů. Protože jsem si dovolil býti adresným, ozvaly se zejména potrefené husy (ale nejen ony) a většinou mně vyčinily, jakže je ten náš web krásný a pakliže není, tak bude, a pakliže nebude, tak je to proto, že na to nejsou peníze. Budiž; podívejme se na to, jak vypadá po mnoha měsících existence stav kanálů Internet Exploreru 4.0 v naší zemi.
Kanály MSIE jsou příkladem tzv. push technologie, ve které cestují data automaticky směrem k uživateli, který si předplatí (objedná); kromě této technologie od Microsoftu existuje konkurenční PointCast a Netcaster od Netscape. Kanály jsou (resp. byly v okamžiku svého uvedení na trh, pak přece jen jejich reputace mírně povadla) považovány za progresívní technologii Internetu, která "dobude svět"; předpokládalo se, že vydavatelem (publisherem) kanálů se stanou významné mediální firmy a že se tedy mezi kanály nalezne špičková internetová smetánka.
Microsoft si v jednotlivých zemích pojistil nejnavštěvovanější webové servery rafinovaným tahem: nabídl jim, že jejich kanál bude automaticky nainstalován v každém novém počítači s Windows 95 či NT 4.0. Za to chtěl maličkost: podporu své technologie na webových stránkách. To nemyslím ironicky: skutečně v tomto případě více dával než nabízel, protože vydavateli je v principu jedno, jestli se na jeho hlavních webových stránkách točí ikona "Get Explorer" místo "Get Netscape". Sakramentsky mu ale není jedno, zda se jeho logo a odkaz na jeho médium objeví na statisících až miliónech nových počítačů připojených k Internetu ročně, nebo ne. Neznám firmu, která by nabídku Microsoftu se špatně skrývanou lačností nepřijala; Microsoft si mohl s klidem vybírat ty nejlepší a u nás jich zvolil asi patnáct.
Domníval bych se, že si tuto reklamu nenechají zvolení (vyvolení?) partneři ujít, že své internetové weby budou neustále zdokonalovat, vyšperkovávat a že k nim budou během krátké doby přibývat další. Opak je pravdou; stav ze dne 24. března 1998 je následující:
kategorie Sport: ani jeden kanál
kategorie Podnikání: osm kanálů
kategorie Zábava: tři kanály
kategorie Životní styl a cestování: ani jeden kanál
kategorie Novinky a technologie (mimochodem zcela nesmyslně pojmenovaná): rekordních jedenáct kanálů
Jsou tyto počty malé, velké, tak akorát? Pomůže srovnání se světem: v angličtině nalezneme 345 kanálů v oblasti Novinky a technologie, v oblasti sportu 111 kanálů, v oblasti zábavy pak 502 kanálů…no, tak to by stačilo.
Čím má kanál být a čím není
Smutné je, že i z celkem čtrnácti českých kanálů jich jen menšina pochopila, o čem celá věc je a o čem by být neměla. Především: kanál není výkladní skříní firmy, která jej zřídila; kanál musí přinášet mediální potravu pro své čtenáře. Ať se nám slovo "kanál" líbí nebo ne, jedná se o totéž, co známe z rádia či televize, tedy "channel" – neustále se proměňující a aktualizující proud informací, který přinutí čtenáře či diváka k opakovanému sledování. To, že větší polovina českých kanálů obsahuje nesmyslnou statickou stránku obsahující jen reklamu na sebe sama, je ostudou nejen jejich tvůrců, ale také českého Microsoftu, který sice s provozovateli těchto kanálů sepsal třicetistránkovou krajně nesrozumitelnou smlouvu (sám jsem ji podepisoval), ale naprosto nedohlíží na to, aby se u jeho partnerů, jak jsou tito provozovatelé zváni, dohlížel na dodržování alespoň základních zásad či funkčnosti. Dále: na českém Internetu se během posledních měsíců zrodilo asi dvacet dalších kanálů a mnohé z nich jsou velmi slušně funkční a zajímavé – proč tedy nejsou zavedeny v www.iechannelguide.com? Vždyť je to poměrně triviální a "samoobslužné", každý provozovatel kanálu to může snadno realizovat přes Microsoft Sitebuilder Network.
Kus viny na tomto nese i Microsoft sám. Nechápu, proč má server vedoucí k hledání kanálů (českých) na americkém serveru (www.iechannelguide.com), a navíc úděsně přetíženém. Zkoušel jsem s ním pracovat mnohokrát (64-kbps linka na pvt.net, tedy přímý přístup do USA, zcela mimo frekventované hodiny) a velice často vyhlásil time-out; nelze si na něj "pingnout" ani jej vytrasovat… Je jasné, že na tom má smlouvu Microsoft s americkým Lycosem, ale co má s tím společného chudák uživatel?
Kanály dobré…
Mezi profesionálně udělané a hlavně udržované kanály na českém Internetu patří oba kanály ostře soupeřících vyhledávacích centrál, tedy Atlasu a Seznamu. Atlas je výrazně bohatší, i když za cenu, že do svého kanálu kopíruje (samozřejmě legálně, po dohodě) obsah jiných českých zpravodajských serverů, které mají také kanál v MSIE. Nicméně, takto mají dobré kanály vypadat: jasně říkají, co na nich najdete a ono to tam skutečně je, a navíc s denní aktualizací.
Dalšími dobrými kanály jsou čtyři (více či méně) počítačová zpravodajství (Živě, Svět Namodro, Mobil Server a SWWWN). Nebudu je hodnotit, protože jsem zaujatý – jedno z nich je naše. Alespoň malý náznak: pokud jste hodně žhaví do počítačových novinek a nechcete-li si pročítat zahraniční servery v angličtině (jsou pořád ještě o třídu nad našimi), je dobré mít naladěné všechny čtyři.
Kanál nazvaný fanfarónsky České Noviny je prapodivný. Provozuje jej ČTK, tedy služba přinášející aktuální zprávy ostatním médiím, které je zveřejňují a komentují; očekával bych tedy, že to bude především novinkový servis. Místo toho je to kanál přinášející především staré komentáře: například titulek "CeBIT otevřel své brány" je zde tři dny poté, co je CeBIT zavřel. Při pročítání rubriky Svět počítačů mám vždy silný pocit de ja vu: nečetl jsem to někde dřív? Nepsal jsem to o měsíc dříve já sám? Přitom zajímavého obsahu je v ČN dost, ale bývá nějak divně zakutaný a těžko k nalezení.
Dobrý je naproti tomu kanál WebOffice, i když by se spíše mělo jednat o velký server nabitý tisíci dokumenty (zejména předpisy, zákony, jejich výklady atd.) – zkrátka místo, kam může vždy zajít ten, kdo chce získat informaci z oblasti daní, účetnictví, auditu atd.
…a kanály úplně nejhorší
Kanál Chipweeku (www.chipweek.cz/cwkanal.cdf) je opakovaně nedostupný, jak mně praví Microsoft Internet Explorer 4.01 CZ. Přitom před měsícem ještě fungoval a slušně, i když zpráv nebylo moc. Kanál nazvaný 3NET Informator je sice jediný slovenský, ale bohužel zcela úděsný – je to prostě profil jakési firmy a její nabídka – sekce "týždenné správy" se zastavila v 50. týždni loňského roku a od té doby nyšt. Přitom na Slovensku jsou slušné webziny jako Pavučina či Sieťovka – proč ne tyto? Kanál Internet Computing Website Infocentrum (příšerný název) s podtitulem věnované tvorbě a xefektivnímu řízení prezentací na www (???) je hlavně seznamem odkazů – vlastních materiálů je zde mizivý počet. Ne že by to bylo úplně neužitečné, ale takových (a mnohem lepších) serverů už je… pozoruhodné pak je, že server nabízí též "kupčení s doménami", například si kdysi za pár peněz vyblokoval domény factoring.cz, lekarna.cz a farmacie.cz a nyní je prodává za desateronásobek.
Kanál Profese v oblasti podnikání vrací oblíbené "Error 404: Object not found". Kanál Scanprint nemá dostupný web server (několikrát kontrolováno). Kanál inWare je rovněž "not found"; firma samotná koneckonců taky. Kanál LightComp je také "nekanál", pět gifů bez jakéhokoli odkazu – možná příště. Kanál V síti sítí rovněž nelze "objednat" a jeho smysl mě zcela uniká. Kanál rádia Limonádový Joe je samozřejmě vtipný jako rádio samo… ale skoro nic na něm není a hlavně se nemění, takže jedna návštěva stačí.
Co s tím?
Je určitě pravdou, že "budoucnost kanálů už není, co bývala", a zprávy, že Microsoft snad má v příští verzi Exploreru opustit Channel Bar úplně, také nepřidají na chuti do toho investovat. Přesto však považuji kanály za velice přínosné zejména ve chvíli, kdy firma funguje "na pevné lajně" a kdy administrátor nastaví Explorer tak, že o půlnoci (kdy se obvykle kanály aktualizují) stáhne obsah oněch deseti zajímavých kanálů do místní cache, takže když přijdou brouzdalové ráno do práce, mají stránky okamžitě, ve sekundách k dispozici. K tomu by se ovšem dal napsat ještě jiný článek – zejména o tom, jak nemožně skoro všichni provozovatelé kanálů (tentokrát i ti dobří) řídí, co vše patří k automatickému update kanálů a jak efektivně se to provádí. Protože do tohoto vytrvale tepe Dan Dočekal na svém Světě Namodro, nechám tuto nevděčnou práci na něm…