Kamenní knihkupci se spojují v boji proti Amazon.com

Podíl Amazonu v knihách stoupá tak rychle, že se už stává velkou hrozbou pro tradiční knihkupectví.
Při debatách ohledně internetové komerce často padají otázky, zda tento druh prodeje zcela vytlačí prodeje v kamenných krámech – diskuse obvykle končí tím, že nikoli, protože někteří zákazníci budou vždy kupovat v kamenných obchodech.

Ovšem má to jeden háček – neplyne z toho, že kamenná knihkupectví vůbec budou existovat, respektive zda se jejich počet alespoň dramaticky nezmenší. Zdá se, že v USA je už tato hrozba zcela reálná. Amazon.com trží na knihách 317 mil. dolarů za čtvrtletí (4Q/2000) a tvrdí, že tato divize je profitabilní; v roce 2003 už může mít tržby ve výši 3,3 miliardy. Pokud to nastane, poklesnou tržby americkým kamenným knihkupcům už o desítky procent – a jak každý knihkupec potvrdí, to jsou obvykle hodnoty, které by už rozhodovaly o bytí a nebytí jeho obchodu. Samozřejmě, že v jeho regionu zůstanou lidé, kteří by si u něj rádi kupovali knihy – ale pokud by mu to nestačilo na živobytí, krám se zavře. Navíc tato zostřená konkurence znamená, že knihkupci budou muset jít dolů s cenami – už nyní tak musejí dělat. Dříve byl jejich konkurentem prodejce vzdálený pár desítek nebo i stovek kilometrů, a i kdyby měl citelně nižší ceny, knihkupec se nemusel moc obávat, že by zákazníci trávili o hodiny víc cestováním, aby ušetřili pět dolarů. Američan rád šetří, ale stejně tak zná dobře hodnotu svého času. Jenomže nyní je jeho konkurent všudypřítomný a knihkupec se s tím nějak vyrovnat musí – nemusí třeba jít až na amazoňácké ceny, ale musí se jim aspoň přiblížit, a tím jeho hospodaření dostává další rány.

Američtí knihkupci jsou zastupování mocnou organizací ABA (American Booksellers Association), která se snaží jejich jménem postupovat proti Amazonu jednotně. ABA ohlásila, že sama vybuduje a zafinancuje internetové knihkupectví, kde budou moci nabízet své knihy sami vydavatelé, bez zprostředkování Amazonem, a za ceny, jaké si sami zvolí. Realizace je ale opožděná. Dalším důležitým tlakem je úsilí o zavedení daně z elektronického obchodování. Na rozdíl od např. Česka má tato daň smysl, protože v USA jsou její neexistencí internetoví prodejci výrazně zvýhodněni, a to obvykle o 7-15 %. V kamenném světě totiž nakupujete (kromě pár tax free zón) zboží vždycky v tom státě, ve kterém momentálně jste, a platíte tak místní daň – vydržujete si zkrátka zdejšího šerifa. Pokud ale kupujete daň přes hranice státu americké federace, tuto daň neplatíte: a u Amazon.com je jenom nepatrná šance, že se nalézáte zrovna ve státě Washington, kde sídlí i Amazon.com a kde byste tuto daň museli zaplatit. Pokud se tedy hovoří o podpoře elektronické komerce, právě tato daňová struktura Ameriky, která se v jiných zemích obvykle nepoužívá, zvýhodňuje internetové obchodníky v USA implicitně a vůbec ne málo – v podstatě až za rámec férového konkurenčního boje.

(Ale jinak je to krásný sen – kdyby např. česká vláda snížila daň pro zboží prodávané přes Internet tak, aby mohly být o deset procent levnější než jinde).

Váš názor Další článek: SyncMaster 750p: nezačnete žárlit?

Témata článku: , , , , , , ,