Kamenné versus „elektronické“ obchody

Ze studie provedené společností KPMG v USA, které se zúčastnilo 2 413 osob, vyplývají zajímavé skutečnosti v porovnání klasických obchodů a obchodů elektronických.
I bez studie je asi všem jasné, že většina uživatelů stále nakupuje v kamenných obchodech. V supermarketech ve sledovaném období nakupovalo 94 % spotřebitelů, 89 % v potravinách a 81 % v drogériích. Z alternativních forem prodeje je nejpopulárnější katalogový prodej, který dokonce předčil nákup v obchodech s oděvy 43 % ku 42 %. 12 % respondentů nakupovalo on-line prostřednictvím Internetu, což je více než u teleshoppingu.

Je zajímavé, jaké důvody uváděli respondenti pro nákupy prostřednictvím Internetu a proti nim:

Pro
40 % nejste limitováni otevírací dobou
42 % větší kontrola nad každodenním životem
Proti
74 % nedostatečná bezpečnost (čísla kreditních karet, osobní údaje, …)
62 % nedůvěra ve společnosti dosažitelné pouze on-line
36 % nové technologie jsou příliš náročné.

Jak je vidět uživatel přistupuje k novým technologiím stále se smíšenými pocity.

V současnosti tedy ještě internetové obchody nejsou velkými konkurenty pro zavedené a velké supermarkety, ale nové generace uživatelů a stále se vyvíjející technické prostředky mohou tuto situaci rychle zvrátit. Čím tedy mohou internetové obchody konkurovat dnešním supermarketům?

kamenné obchody
+ otvírací doba přizpůsobená zákazníkům
+ zboží vidím a můžu si ho vyzkoušet
+ reklamace
+ velké množství zboží na jednom místě (od potravin po auta)
± rady prodávajícího
- informace o zboží
- rychlost nákupu
- orientace v obchodě
elektronické obchody
+ sortiment značek
+ levnější
+ bezplatná info linka
+ prodej 24 hodin denně
+ reakce na novinky a změny
+ srovnání funkcí s jiným výrobkem
+ 3D model zboží
+ rychlost nákupu
± informace o zboží (ne všude je dostatek detailních informací)
- reklamace
- zboží nemohu vyzkoušet
- bezpečnost plateb a osobních dat

V budoucnosti nejspíše dojde ke slučování velkých supermarketů a internetových obchodů pro pokrytí co nejširší populace zákazníků. Supermarkety budou také zavádět nové technologie pro usnadnění života nakupujících jako:

  • Informační stánek s dotykovou obrazovkou, který podává informace o zboží nebo je schopen vytisknout mapku k vybranému zboží.
  • Nahrazení papírových cenovek za digitální umožňující průběžnou aktualizaci cen a jiných informací z centrální databáze.
  • Příruční nákupní asistent ve stylu osobního diáře, kde po přejetí čárového kódu obdržíte dodatečné informace o výrobku (návod k použití, informace o záruce, výrobci, …).
  • Možnost zavedení přístroje na zjišťování cen obsahující čtečku čárových kódů a malý displej – zákazník snímá čárové kódy zakoupeného zboží a na displeji je zobrazována aktuální cena nakoupeného zboží. Zboží lze různě přidávat a kombinovat.
  • A nakonec i možnost body scanningu – přístroj by změřil vaše míry, počítač vygeneroval váš 3D model a už byste si nemuseli oblečení zkoušet.
Supermarkety některé technologie v menší míře můžou zavádět již nyní, například internetové stránky s mapkou obchodu a rozmístěním jednotlivého zboží nebo sortiment prodávaného zboží a jeho stav na skladě s možností zboží rezervovat. Stačí napsat, zda dané zboží je nebo není, protože je nepříjemné vyrazit a zjistit, že mnou požadovaný výrobek nemají.

Další přínosy hovořící pro integraci internetových a kamenných obchodů jsou:

  • existence internetového obchodu zvýší návštěvnost kamenného obchodu patřícího stejné firmě
  • díky tomu, že zákazníci si sami doma v klidu porovnají jednotlivé druhy zboží, se sníží náklady na obsluhu v obchodech
  • ke snížení nákladů dojde i sloučením informační linky, reklamací, skladových prostor atd.
Návratnost zmíněných opatření je možná už dnes, i s ohledem na to, že uživatelé Internetu představují v průměru skupinu obyvatel s vyšším dosaženým vzděláním, a tudíž i vyšší úrovní příjmů.

Je to hudba budoucnosti? Asi ano, ale mně osobně by se můj 3D model a nechuť ke zkoušení oblečení hodily už teď.

Diskuze (10) Další článek: Volný zvyšuje přístupovou kapacitu

Témata článku: Bezpečnost, Otvírací doba, Množství zboží, Čtečky čárových kódů, Možnost reakcí, Obchod, Digitální asistent, Požadovaná rychlost, Smíšený pocit, Cenovka, Elektro, Diáře, Velká bezpečnost, velké pokrytí, Supermarket, Velký nákup


Určitě si přečtěte

Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

** Desktopový Linux funguje a vypadá stále lépe ** Fedora 33 není výjimkou ** Ve stínu Windows a macOS tu vyrostly skvělé alternativy

Jakub Čížek | 156

Jakub Čížek
FedoraOperační systémyLinux
Lidl buduje chytrou domácnost, propojí všechno se vším
Lukáš Václavík
LidlChytrá domácnostIoT
26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

** Prohlížeč Chrome obsahuje širokou škálu funkcí, neumí ale všechno ** Jeho schopnosti můžete rozšířit pomocí rozšíření ** Vybrali jsme pro vás zajímavé a užitečné doplňky

Karel Kilián | 44

Karel Kilián
Doplňky do prohlížečeChromeProhlížeče
Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

** Testujeme Apple Macbook Air s procesorem M1 ** Zajímá nás nejen výkon, ale zejména kompatibilita aplikací ** Článek je průběžně doplňován na základě vašich dotazů

Jiří Kuruc | 205

Jiří Kuruc
Apple
Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

** S cenou do 20 tisíc lze vybrat solidní notebook na práci i hry ** Přenosné notebooky nabídnou i kovová těla a rychlý hardware ** Možná největší problém je nedostupnost, nejžádanější kusy jsou vyprodané

David Polesný | 33

David Polesný
VánoceNotebooky
Starlink podle betatesterů: Rychlejší a levnější než satelitní internet v Česku

Starlink podle betatesterů: Rychlejší a levnější než satelitní internet v Česku

** Reddit se začíná plnit zkušenostmi se Starlinkem ** Při přímé viditelnosti dá i 120 Mb/s ** Klasický satelitní internet už teď dalece překonává

Jakub Čížek | 48

Jakub Čížek
StarlinkPoskytovatelé internetu

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak prodloužit výdrž notebooku

Velké testy: gamepady a inkoustové tiskárny

Důkladný test Sony Playstation 5