Ze studie provedené společností KPMG v USA, které se zúčastnilo 2 413 osob, vyplývají zajímavé skutečnosti v porovnání klasických obchodů a obchodů elektronických.
I bez studie je asi všem jasné, že většina uživatelů stále nakupuje v kamenných obchodech. V supermarketech ve sledovaném období nakupovalo 94 % spotřebitelů, 89 % v potravinách a 81 % v drogériích. Z alternativních forem prodeje je nejpopulárnější katalogový prodej, který dokonce předčil nákup v obchodech s oděvy 43 % ku 42 %.
12 % respondentů nakupovalo on-line prostřednictvím
Internetu, což je více než u
teleshoppingu.
Je zajímavé, jaké důvody uváděli respondenti pro nákupy prostřednictvím Internetu a proti nim:
Pro 40 % nejste limitováni otevírací dobou 42 % větší kontrola nad každodenním životem |
Proti 74 % nedostatečná bezpečnost (čísla kreditních karet, osobní údaje, …) 62 % nedůvěra ve společnosti dosažitelné pouze on-line 36 % nové technologie jsou příliš náročné. |
|
|
Jak je vidět uživatel přistupuje k novým technologiím stále se smíšenými pocity.
V současnosti tedy ještě internetové obchody nejsou velkými konkurenty pro zavedené a velké supermarkety, ale nové generace uživatelů a stále se vyvíjející technické prostředky mohou tuto situaci rychle zvrátit. Čím tedy mohou internetové obchody konkurovat dnešním supermarketům?
kamenné obchody + otvírací doba přizpůsobená zákazníkům + zboží vidím a můžu si ho vyzkoušet + reklamace + velké množství zboží na jednom místě (od potravin po auta) ± rady prodávajícího - informace o zboží - rychlost nákupu - orientace v obchodě
|
elektronické obchody + sortiment značek + levnější + bezplatná info linka + prodej 24 hodin denně + reakce na novinky a změny + srovnání funkcí s jiným výrobkem + 3D model zboží + rychlost nákupu ± informace o zboží (ne všude je dostatek detailních informací) - reklamace - zboží nemohu vyzkoušet - bezpečnost plateb a osobních dat
|
V budoucnosti nejspíše dojde ke slučování velkých supermarketů a internetových obchodů pro pokrytí co nejširší populace zákazníků. Supermarkety budou také zavádět nové technologie pro usnadnění života nakupujících jako:
- Informační stánek s dotykovou obrazovkou, který podává informace o zboží nebo je schopen vytisknout mapku k vybranému zboží.
- Nahrazení papírových cenovek za digitální umožňující průběžnou aktualizaci cen a jiných informací z centrální databáze.
- Příruční nákupní asistent ve stylu osobního diáře, kde po přejetí čárového kódu obdržíte dodatečné informace o výrobku (návod k použití, informace o záruce, výrobci, …).
- Možnost zavedení přístroje na zjišťování cen obsahující čtečku čárových kódů a malý displej – zákazník snímá čárové kódy zakoupeného zboží a na displeji je zobrazována aktuální cena nakoupeného zboží. Zboží lze různě přidávat a kombinovat.
- A nakonec i možnost body scanningu – přístroj by změřil vaše míry, počítač vygeneroval váš 3D model a už byste si nemuseli oblečení zkoušet.
Supermarkety některé technologie v menší míře můžou zavádět již nyní, například internetové stránky s mapkou obchodu a rozmístěním jednotlivého zboží nebo sortiment prodávaného zboží a jeho stav na skladě s možností zboží rezervovat. Stačí napsat, zda dané zboží je nebo není, protože je nepříjemné vyrazit a zjistit, že mnou požadovaný výrobek nemají.
Další přínosy hovořící pro integraci internetových a kamenných obchodů jsou:
- existence internetového obchodu zvýší návštěvnost kamenného obchodu patřícího stejné firmě
- díky tomu, že zákazníci si sami doma v klidu porovnají jednotlivé druhy zboží, se sníží náklady na obsluhu v obchodech
- ke snížení nákladů dojde i sloučením informační linky, reklamací, skladových prostor atd.
Návratnost zmíněných opatření je možná už dnes, i s ohledem na to, že uživatelé Internetu představují v průměru skupinu obyvatel s vyšším dosaženým vzděláním, a tudíž i vyšší úrovní příjmů.
Je to hudba budoucnosti? Asi ano, ale mně osobně by se můj 3D model a nechuť ke zkoušení oblečení hodily už teď.