Kamenné firmy objevují kouzlo internetového prodeje

Že jejich e-shopy nikdy samostatně nedosáhnou profitu? Nevadí – firmy jako celky na tom silně vydělají!
Se zajímavým názorem na e-komerci přišel v nedávné studii známý Forrester. Tvrdí, že i když tzv. kamenné firmy nedosáhnou ve svých e-obchodech přímého profitu, bude to mít v řadě vedlejších účinků tak výrazný přínos, že celkově na existenci svého internetového obchodu dotyčná firma silně vydělá. Forrester netvrdí, že tyto firmy nedosáhnou profitu ve svých e-obchodech, a naopak naznačuje, že řada z nich již v profitu je; za podstatné ale považuje míru celkových přínosů.

Dva hlavní přínosy, ve kterých vlastně internetový obchod funguje jako přímo nevydělávající, „nákladová“ položka, jsou tyto:

  • existence informačně bohatého internetového obchodu zvýší počet nakupujících v kamenném krámě patřícím téže firmě
  • díky tomu, že si lidé sami doma aktivně provedou předvýběr zboží, zjistí a porovnají vlastnosti, se podstatně sníží náklady na personální obsluhu v obchodech.
První fakt je celkem známý a občas i kvantifikovaný. Hovoří se o tom, že tzv. „offline shopping“, tj. „na webu najdu, v krámě koupím“, už přesahuje obratem čistý „online shopping“ a nůžky se dále rozevírají. Už to znamená letos nějakých dvacet miliard dolarů obratu generovaného přes Internet, a tudíž i proporčně významnou částku pro každého obchodníka. Druhý fakt zatím příliš diskutován nebyl, o to je ale zajímavější. Podle statistik mají kamenné obchody v průměru desetiprocentní personální nákladovost: pokud utrží tisíc korun, stokorunu z toho zaplatí na mzdě svému personálu. To je samozřejmě hodně: výsledné profity supermarketů se pohybují na 3-4 % z obratu (v USA). Zástupci amerických obchodních řetězců, kde je přítomnost prodavače jako „sales representanta“, tedy skutečného „prodejce“, osoby přesvědčující zákazníka k nákupu, vysvětlujícího výhody svých produktů a zatracujícího konkurenci, hovoří o tom, že vidí ve svých internetových obchodech podstatnou výhodu, která umožní zaměstnat méně těchto lidí, tím pádem ušetřit, moci snížit ceny, přemoci konkurenci atd. (Týká se především prodejců dražšího či komplikovanějšího zboží, jako je spotřební elektronika, různé domácí a zahradní potřeby, oděvy, dražší kosmetika atd.; méně pak potravin, běžné drogerie atd., což jsou obchody, kde na zákazníka žádný prodejce nečeká).

Je zatím brzo na nějaké součty, protože pohlížení na e-komerci pod tímto zorným úhlem teprve začalo. Až donedávna se všichni striktně řídili zákonem „ROI“ čili Return-on-Investment: kolik mě e-obchod stojí, za kolik nakoupí, za kolik prodá, podtrhnu, sečtu a vidím, zda jsem prodělal nebo vydělal. Nyní je evidentní, že celkový účet musí být delší, a to o velmi důležité plusové položky: o tzv. off-line nákupy (i pár procent z celkového obratu znamená pro americké giganty zvýšení příjmů o miliardy dolarů!) a o úspory dané tím, že zákazník je připraven, v obchodě nebere čas prodavače, vyzvedne, zaplatí zboží a jde domů (takzvaný „ideální zákazník“). Americké obchodní domy již na to přišly; nezbývá než opakovat otázku z jednoho z předešlých článků, zda na to v dohledné době hodlají přijít i české řetězce.

Témata článku: Internet, Shopping, Profit, Supermarket, Americký řetězec, Vedlejší produkt, Objev, Doma, Obchod

3 komentáře

Nejnovější komentáře

  • Radek Ondra 5. 9. 2001 22:30:39

    Ja to delam tak, ze v jednom z 6ti velkoobchodu kde jsem registrovany...

  • YAKI 5. 9. 2001 18:14:54

    Tak já to dělám přesně tak, jak je to v článku - na internetu sháním...

  • Patrik Chrz 5. 9. 2001 15:02:34
  • díky tomu, že si lidé sami doma aktivně provedou předvýběr zboží,...
Určitě si přečtěte

Země se jenom o vlásek vyhnula věčnému zmrznutí

Země se jenom o vlásek vyhnula věčnému zmrznutí

** Země po většinu doby své existence zmrzlá rozhodně nebyla ** Podle nového výzkumu tomu však unikla jen o vlásek ** Kdyby totiž byla jenom o 15 procent dále od Slunce, tak by prý kompletně celá zamrzla

20.  9.  2017 | Stanislav Mihulka | 9

CCleaner obsahuje softwarovou havěť! Tvůrcům se do kódu dostali hackeři

CCleaner obsahuje softwarovou havěť! Tvůrcům se do kódu dostali hackeři

** Masově oblíbený program pro softwarovou očistu Windows ovládli hackeři ** Narušení se podařilo zavčas odhalit, unikla jen data o počítačích uživatelů ** Je paradoxní, že CCleaner byl slabě zabezpečen, když jej letos koupil Avast

18.  9.  2017 | David Polesný | 45

Noční strana Venuše vydala další tajemství

Noční strana Venuše vydala další tajemství

18.  9.  2017 | Jiří Černý

Jak tankují bombardéry: Z létající benzinky šest kilometrů nad Českem

Jak tankují bombardéry: Z létající benzinky šest kilometrů nad Českem

** Bombardéry tankují z létající benzinky Boeing KC-135 Stratotanker ** Tu americké letectvo pro doplňování paliva jiných letounů ve vzduchu využívá už více jak půlstoletí ** Tankování probíhá přes speciální výsuvné čerpací rameno na zádi

17.  9.  2017 | Natoaktual.cz

Hacknutý CCleaner je mnohem zákeřnější, než se zdálo. Update na novou verzi nestačí, proveďte obnovu systému

Hacknutý CCleaner je mnohem zákeřnější, než se zdálo. Update na novou verzi nestačí, proveďte obnovu systému

** Chyba v CCleaneru je závažnější, než se zdálo ** Update na novou verzi nemusí stačit ** Přinášíme detaily

Včera | Stanislav Janů | 51


Aktuální číslo časopisu Computer

Vyplatí se ještě těžit kryptoměny?

Velký test studentských notebooků

Test pěti levných soundbarů

Nejlepší chytré hodinky