Kam kráčíš Český Telecome? Aneb zákazník až na posledním místě?

Už delší dobu jsme neinformovali o tom, jak se průběžně vyvíjí situace kolem paušálů na Dial-up. Je to už víc jak měsíc, co jsme informovali o studii proveditelnosti vypracovanou alternativními operátory v součinnosti se ZUI.
Kapitoly článku

Jaké je tedy konečné stanovisko Telecomu k paušálům?

Aplikace FRIACO modelu zpoplatnění v síti ČTc je extrémním případem (nejhorší variantou), na jehož uspokojivé odbavení tak, aby se současně nezhoršily parametry kvality periodicky kontrolované universální služby, nejsou v síti ČTc vytvořeny dostatečné kapacitní rezervy a bylo by nutné vynaložit jednoznačně vysoké inkrementální náklady.

Telecom si zde trochu protiřečí. Aplikace FRIACO modelu zpoplatnění je pro něj nejhorší variantou, ale jak jste si mohli všimnou v úvodu článku za řešení považuje Intervalové paušály. Intervalové paušály jsou však zpravidla rovněž založené na modelu FRIACO a patří obvykle mezi originační modely. Český Telecom ve svých pracovních návrzích uvažoval o 100 hodinách za 500 Kč (bez poplatku za telefon, 80 hodin mimo špičku a 20 hodin ve špičce). Dnes by na tento návrh nejradši zapomněl, přitom ZUI tento návrh nezavrhovali, pouze si dovolili zapochybovat o tom, jak dopadne dohoda ČTc a AO a jaké jsou naděje, že by tento model mohl být realizován v praxi. Rovněž ČTc uvažoval opět v pracovní verzi o studentském paušálu, kde by časové období mimo špičku začínalo již od 14:00.

Na těchto návrzích je jasně vidět, jak velký je skutečně vyjednávací prostor. Jak se zdá Telecom zřejmě nemá problém s tím, jak rozšířit období mimo špičku na čas řekněme od 14:00 do druhého dne do 7:00, nemá ani problém s tím jak nabídnout za paušál 100 hodin měsíčně (což by uspokojilo víc než 90 procent uživatelů Dial-upu), jeho největší problém je v něčem úplně jiném.

Telecom má obecně problém s tím, že by si při zavedení skutečných paušálů už nemohl ukusovat nepřiměřeně velkou část zisku. Podobná situace je dnes u ADSL – ČTc sestavil velkoobchodní nabídku tak, že alternativní operátor nemůže ovlivnit téměř žádné parametry služby a cenově se jednotlivé nabídky liší v řádu desetikorun. I u Dial-upu by měl Telecom nejradši absolutní kontrolu nad vším, jak nad cenou tak i nad jakoukoliv novinkou, kterou by alternativní operátor pro své zákazníky připravil. Telecom se tedy evidentně rozhodnul jít cestou „evoluce“ – hodlá i nadále Internet svým uživatelům dávkovat po kouskách, aby mu snad razantní změny neuškodili. Bohužel na evoluci dnes už není čas a jestli ČTc tento fakt nevezme na vědomí právě v těchto rozhodujících dnech, tak až se k nějakým smysluplným paušálům za pár let prokouše, nebude je mít už zřejmě komu nabídnout.

Autor Miloslav Sova je iniciátorem Výzvy k rozšíření Internetu v ČR a zakladatelem občanského sdružení Internet pro všechny.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,