Kam kráčejí internetové katalogy?

Na rozdíl od fulltextových vyhledávačů je situace smutnější: bude se platit za všechno.
Při zveřejnění nedávného článku jsem byl čtenářem správně upozorněn, že fulltexty jsou druhou částí internetového vyhledávání a že je správné se zaměřit v analýze také na ně. Je nezpochybněným faktem, že pro běžné uživatele Internetu pojmy jako katalog či fulltext naprosto splývají. Obojí je pro ně vyhledáváním v internetových stránkách a rozdíl, zda jde o vyhledávač, který sestává pouze z odkazů mířících na hlavní stránku daného webu, nebo o vyhledávač, který proslídí kompletní strukturu webu a přinese zpět každé klíčové slovo, které zde nalezne, je pro ně příliš jemný – přestože ten, kdo se Internetem do hloubky zajímá, ví, že naopak se jedná o rozdíl propastný. Navíc, nejedná se o uživatele začínající, abychom se mohli domnívat, že to „časem pochopí“ – jde o převládající většinu populace, která se nikdy nebude zabývat internetovými technologiemi a bude víceméně brát to, co mu portál přistrčí pod nos.

Vývoj ve fulltextech a katalozích zejména v poslední době jde téměř opačným směrem. Zatímco fulltexty se neustále zdokonalují, a to jak v šířce a hloubce „prošátrávání“ Internetu (větší počet stránek, jiné typy dokumentů, diskusní skupiny, zpravodajství), tak ve způsobu třídění a překládání výsledků (kdo si stále myslí, že Google je poslední výkřik techniky, ať se podívá na Vivísimo), katalogy naopak – alespoň co se počtu položek týká – jaksi retardují. Nehovořím o českých katalozích, neboť sem tato vlna ještě nedorazila, a uznávám, že to neplatí pro všechny katalogy – velkou čestnou výjimkou je DMOZ. Dnes největší světové portály vytvářejí své katalogy především jako seznam placených odkazů, ať už formou platby za zveřejnění (a umístění) nebo platby za kliknutí. Velmi mnoho se událo zejména v několika předchozích měsících, kdy na plně placenou formu – a stále populárnější metodu platby za kliknutí – přestoupil jeden z největších světových portálů Go.com, z něhož se stal Overture, a podobně postupoval další známý portál Looksmart. Yahoo zůstává zatím na půl cesty, stejně jako některé další katalogy – do „byznysových“ kategorií se platí (u Yahoo je to 299 dolarů za odkaz), u nebyznysových je to zdarma, ale bez jakékoli garance a podpory. Pro zajímavost, v kategorii Business u Yahoo je dnes 700 000 odkazů, krát 299 dolarů za kus…

Jak si mohou portály „dovolit“ tuto politiku? Je na místě stručný výlet do historie. Před pěti lety (roky 1996-1997) portály neexistovaly a fungovaly jen samostatné vyhledávače; možná si ještě někdo vzpomene na jména jako OpenText nebo Magellan. V té době nebylo možné chtít za zveřejnění odkazu peníze – naopak, každý katalog jich chtěl mít co nejvíce a pyšnil se jejich množstvím. V té době také na tom byly katalogy finančně poměrně špatně (bodejť) a záchrana přišla od portálů: ty získaly značné finanční zdroje a rozvinuly svoje služby do velké šířky. Kvalita katalogu přestala silně ovlivňovat návštěvnost portálu a to trvá dodnes; vizuálně sice vypadá, že portál je z větší části tvořen svým katalogem (neboť ten zabírá prestižní místo uprostřed stránky, vše ostatní je „někde na okraji“), ale v návštěvnosti tak prominentní místo nezabírá. Běžní uživatelé ale přesto vyhledávají v katalogu, víceméně bez ohledu na to, jak velký počet odkazů (jak kvalitních, jak aktuálních) portál má – téměř nikdo si nedá tu práci, aby zjistil, že portál „x“ má v katalogu desetkrát více odkazů než portál „y“.

Čtyři další roky utekly a přišla nová krize v roku 2001, postupující do letošního roku: už se neprovádí externí financování portálů a internetová reklama stagnuje. Dobrou zprávou ale je, že portály si upevňují svou pozici v návštěvnosti; v hledání dalších příjmů je tedy na řadě zpoplatňování účasti v katalogu. Samozřejmě že to portálům nevnukl Duch svatý o letošní silvestrovské noci; je to věc, o které všichni provozovatelé portálů, včetně těch českých, dávno vědí, a jejich rozhodnutí provést nebo neprovést tento tah je čistě obchodní: co se stane, až to zavedu? Ublíží mně to, nebo prospěje? Bude úbytek odkazů tak drastický, že se katalog stane nepoužitelným?

Americké portály se rozhodly odkazy zpoplatnit a postupují obezřetně krok za krokem. Téměř všechny velké portály dnes používají současně dva způsoby, které nazývají pay inclusion a pay placement.Vedle nich si ale nechávají otevřená zadní vrátka pro umístění odkazů zdarma – zejména v neziskových sekcích katalogů, které by po stoprocentním zpoplatnění zely prázdnotou, což by zcela jistě nepřízeň uživatelů přineslo (např. Vzdělávání, Věda, Společnost a Kultura atd.). Běžný uživatel neví, že jsou mu podstrkávány zaplacené odkazy, a to i tehdy, když se nad tím zamyslí: vidí totiž sekce plné evidentně „neziskových“ odkazů a je i nadále potěšen, jak se o něj portál hezky stará.

Metoda pay inclusion je běžná a používá se i na našich portálech, zatím se ale neplatí za každý odkaz ani v obchodních kategoriích, ale tehdy, má-li odkaz být „vysunut“ nahoru. Metoda pay placement, která se nyní v USA až nebývale rozmáhá, zatím u nás používána není, ale co není, časem jistě bude (nazývá se též pay per click, pay per placement, pay per performance atd.). Na americkém Internetu funguje zhruba následovně.

  • Existuje nezávislá firma (zde Overture.com), která „přijímá“ od klientů tyto placené odkazy a buduje z nich databázi.
  • Portály velké i menší (u Overture mezi ně patří Yahoo, MSN, AOL, Netscape, InfoSpace a Lycos, tedy takřka kompletní elita) tato data od Overture přebírají a zařazují je do svého katalogu, přičemž mají různé možnosti při preferování nebo nepreferování těchto odkazů před ostatními (např. tučně, s ikonou, nahoře, na předních pozicích při vyhledání atd.).
  • Zákazník, tedy vlastník odkazu, za to neplatí nic, ale platí, když na odkaz klikne. Je mu jedno, kde kliknul, což je pro něj příjemné, protože nemusí pracně bádat nad tím, jak je který portál navštěvovaný a kým je navštěvovaný, což jsou stejně informace, které si nemá šanci ověřit, a ve kterých tedy všechny portály na světě vesele šidí (aspoň trošku). Zákazník si zvolí cenový program – obvykle zaplatí určitou částku, která mu garantuje daný počet kliků; až jsou vyčerpány, jeho odkaz už není viditelný. Tak se zabezpečí, že není překvapen výší účtu, a také to redukuje možnost dalšího běžného švindlu ze strany provozovatele portálu – v tom, že uměle stránky „nakliká“ nebo si aspoň trošičku přilepší. Zákazník může také volit program podle klíčových slov při vyhledávání (zobrazení jeho odkazu při zadání daných klíčových slov).
  • Overture zkasíruje zákazníka a o příjem se rozdělí s těmi weby, na kterých uživatelé klikali na zobrazené odkazy zákazníka, a to podle počtu kliknutí.
Domnívám se, že i na českém Internetu dříve nebo později vznikne obdoba toho, co v USA znamená Overture (která díky portálům, na nichž působí, obsluhuje 85 % uživatelů amerického Internetu). Půjde-li o firmu nezávislou, která portálům sama nekonkuruje, může být i úspěšná v navazování partnerství „à la Overture“ s nimi; musí být ale sama schopna především obchodně, a ne technologicky, což je u českých internetových start-upů problém.

Jak se tedy mohou vyvíjet katalogy? Obávám se, že pro uživatele očekávajícího i v budoucnu nezávislost Internetu na komerčních tlacích spíše špatně. Americké portály pomalu utahují smyčku a technologie jim umožňuje dělat to nepozorovaně, po malých krocích. Dnes může „záhadně expirovat“ z listingů deset procent neplacených odkazů po měsíci; zítra to může být třicet procent po týdnu a tak dál. Uživatel může jít na vedlejší portál, ale tam to bude v bleděmodrém totéž. Dá se tedy očekávat, že katalogy na portálech se, dříve nebo později, a možná s výjimkou několika nekomerčních sekcí, přetvoří na „Zlaté stránky“ – na inzertní katalog, kde jsou nízké poplatky, takže je zaplatí tolik podnikatelů nebo i propagátorů vlastních stránek, že budou velmi slušně zaplněny a budou dávat relevantní výsledky při vyhledávání.

Černým koněm v soutěži na americkém trhu, který tuto komerční idylu kazí, jsou tzv. open directories a z nich zejména DMOZ (www.dmoz.org). Z mnoha různých pokusů se právě DMOZ zadařilo tak dobře, že je dnes zřejmě nejkvalitnějším katalogem na světě; je stoprocentně nekomerční (tj. ani nelze si na něm koupit lepší pozici, vyhledávání na klíčová slova atd.) a je tak dobrý, že jej nemohou ignorovat ani ti velcí jako např. Google, kteří jej vtělují do svých vyhledávání. Na českém trhu zatím srovnatelná obdoba není – OpenDir.cz se snaží, ale není tak bohatý a „opečovaný“. DMOZ zvítězil opět obchodním tahem, neboť se mu podařilo prosadit se do Google, a tím pádem jeho editoři mají nesrovnatelně větší motivaci starat se o sekce v katalogu. Ukazuje se známá věc: americký trh díky své velikosti je hůře monopolizovatelný než malý český trh – vždycky zde ještě zbude místo pro alternativu, která se na malém českém dvorečku, jenž má přirozené tendence k absolutnímu rozdělení mezi pár gigantů, neuživí.

Pokud se vám zdá, že článek končí příliš chmurnými výhledy do budoucna, mám jednoduchou radu: přestaňte používat katalogy, které jsou stejně k ničemu, a naučte se pořádně ovládat kvalitní fulltext, případně si pořiďte aplikační metavyhledávač typu Copernic a budete i nadále šťastní.

Diskuze (10) Další článek: Pentium 4 na 2,6 a 2,66 GHz dříve

Témata článku: Google, Běžný zákazník, Běžný uživatel, Velký počet, Katalog, Běžná platba, Kat, Internetový start-up, Prominentní místo, Zeta, Velká motivace


Určitě si přečtěte

Vy a počítač: Virtuální plochy ve Windows mají smysl, používá je třetina čtenářů
Vladislav Kluska
Jak používáte počítačWindows 10Ankety
Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

** Testujeme Apple Macbook Air s procesorem M1 ** Zajímá nás nejen výkon, ale zejména kompatibilita aplikací ** Článek je průběžně doplňován na základě vašich dotazů

Jiří Kuruc | 209

Jiří Kuruc
Apple
26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

** Prohlížeč Chrome obsahuje širokou škálu funkcí, neumí ale všechno ** Jeho schopnosti můžete rozšířit pomocí rozšíření ** Vybrali jsme pro vás zajímavé a užitečné doplňky

Karel Kilián | 47

Karel Kilián
Doplňky do prohlížečeChromeProhlížeče
Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

** Vývoj COVID-19 v Česku: nakažení, úmrtí, testovaní, hospitalizovaní ** Mapa podle okresů, přehled podle věku, situace v Evropě i ve světě ** Každý den aktualizované grafy a mapy

Marek Lutonský | 172

Marek Lutonský
COVID-19Koronavirus
Superinteligenci nedokážeme ovládat a nejspíše se nedozvíme, že už tam někde je

Superinteligenci nedokážeme ovládat a nejspíše se nedozvíme, že už tam někde je

** Firmy i organizace včetně EU připravují etické kodexy pro A.I. ** Vědci z Madridu zkoumali, jestli je budeme moci aplikovat na A.I. 2.0 ** A je tu háček, superinteligence pro nás totiž bude neuchopitelná

Jakub Čížek | 84

Jakub Čížek
Umělá inteligence
Microsoft pořád myslí i na odpůrce předplatného. Letos vydá Office 2021
Lukáš Václavík
Microsoft OfficeMicrosoft