Kaltix: personalizace vyhledávání předčí Google

Špionážní film připomíná zveřejnění informací o projektu personalizovaného vyhledávání, který realizuje společnost založená lidmi pracujícími ve výzkumu na Stanfordské univerzitě. O firmě se mnoho neví, ale o jeho technologii projevují zájem i velké vyhledávače.
Společnost Kaltix byla nedávno založena třemi členy projektu PageRanking na Stanfordské univerzitě. Cílem PageRanking týmu bylo vylepšit algoritmy vyvinuté spoluzakladatelem společnosti Google Larry Pagem. Na stránkách www.kaltix.com je k vidění pouze zpráva „comming soon“. Prohlídka zdrojového kódu pak ukáže ještě skrytý skript odkazující na geo.yahoo.com sloužící jako počítadlo přístupů. Provozovatelem webu je doktorand na Stanfordu Taher H. Haveliwala, který kromě spolupráce na PageRanking projektu prošel v roce 2000 stáží v Googlu.

Projekt PageRanking používá sofistikované matematické formule pro sledování struktury odkazů mezi webovými stránkami, ze které odvozuje užitečnost a popularitu daných stránek. Několik vědeckých zpráv jako je tato hovoří o možnosti několikanásobně zrychlit výpočty potřebné pro vyhodnocování dat. Kaltix podle všeho přišel na způsob, jak tohoto zrychlení dosáhnout a díky rychlosti kalkulací nabídnout personalizované výsledky vyhledávání v reálném čase. Oficiální vyjádření Kaltixu není k dispozici, jediné, co představitelé Kaltixu zveřejnili, byly informace o použití technik vyvinutých na Stanfordu a několika dalších vyvinutých přímo ve společnosti Kaltix, které umožní kontextuální a personalizované vyhledávání.

Právě otázka personalizace je žhavým tématem v oblasti vyhledávacích služeb. Její význam už odhalila většina provozovatelů internetových portálů, které uživatelům po přihlášení nabízejí předem definované typy informací. V oblasti personalizace výsledků vyhledávání však nejsou zatím příliš dobré výsledky. Pokud nakupujete na Amazonu, určitě jste si všimli, že většina nabídek, které vám tento obchodní gigant předkládá, jdou přes všechnu snahu mimo. Není to jen chyba používaného algoritmu. Mnohem pravděpodobnějším důvodem je nedostatek informací, které o nás Amazon má. Personalizace vyvolala řadu rozporuplných reakcí u služby TiVo, která umožňovala záznam televizního vysílání na pevný disk. Článek o tom, že uživateli nabízela „chytrá krabička“ pořady orientované na homosexuály, svého času bavil celý internet.

Odladění výsledků vyhledávání v závislosti na tazateli s sebou kromě spokojených uživatelů nese také spokojené zadavatele reklamy. Nabídka reklamních prvků na stránkách vyhledávačů je se zobrazovanými výsledky provázána již dlouho a třeba Google již českým návštěvníkům nabízí i reklamní bannery českých firem/stránek. Přesnější výsledky vyhledávání a lepší znalost uživatele umožní ještě lépe cílenou reklamu, což je pro inzerenty ideální stav.

Nová úroveň personalizace, kterou chce Kaltix umožnit, má ale zahrnovat mnohem více dat než je jenom IP adresa, která ukazuje pravděpodobnou lokalitu, ze které se uživatel připojuje. Získání většího množství dat bude vyžadovat vytvoření uživatelských profilů, které budou uchovávat nejen data zadaná přímo uživatelem jako je věk, pohlaví nebo bydliště, ale také informace získané sledováním zvyklostí daného uživatele. Podobným způsobem se už dnes chová spyware, který podle stránek, které uživatel navštěvuje, tlačí do jeho počítače vybranou reklamu.

Vyhledávače to samozřejmě budou dělat se svolením uživatele a pravděpodobně jen sběrem informací z pohybu uživatele na stránkách vyhledávače či celého portálu. Pro personalizaci lze využít vyhledávání v kontextu s nedávno navštívenými stránkami nebo třeba styl, kterým uživatel formuluje své dotazy.

Témata článku: Google, Internet, Larry Page, Vybraná lokalita, Google+, Chytrá krabička, Chytré vyhledávání, Nová úroveň, Vyhledávání

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu