Kaltix: personalizace vyhledávání předčí Google

Špionážní film připomíná zveřejnění informací o projektu personalizovaného vyhledávání, který realizuje společnost založená lidmi pracujícími ve výzkumu na Stanfordské univerzitě. O firmě se mnoho neví, ale o jeho technologii projevují zájem i velké vyhledávače.
Společnost Kaltix byla nedávno založena třemi členy projektu PageRanking na Stanfordské univerzitě. Cílem PageRanking týmu bylo vylepšit algoritmy vyvinuté spoluzakladatelem společnosti Google Larry Pagem. Na stránkách www.kaltix.com je k vidění pouze zpráva „comming soon“. Prohlídka zdrojového kódu pak ukáže ještě skrytý skript odkazující na geo.yahoo.com sloužící jako počítadlo přístupů. Provozovatelem webu je doktorand na Stanfordu Taher H. Haveliwala, který kromě spolupráce na PageRanking projektu prošel v roce 2000 stáží v Googlu.

Projekt PageRanking používá sofistikované matematické formule pro sledování struktury odkazů mezi webovými stránkami, ze které odvozuje užitečnost a popularitu daných stránek. Několik vědeckých zpráv jako je tato hovoří o možnosti několikanásobně zrychlit výpočty potřebné pro vyhodnocování dat. Kaltix podle všeho přišel na způsob, jak tohoto zrychlení dosáhnout a díky rychlosti kalkulací nabídnout personalizované výsledky vyhledávání v reálném čase. Oficiální vyjádření Kaltixu není k dispozici, jediné, co představitelé Kaltixu zveřejnili, byly informace o použití technik vyvinutých na Stanfordu a několika dalších vyvinutých přímo ve společnosti Kaltix, které umožní kontextuální a personalizované vyhledávání.

Právě otázka personalizace je žhavým tématem v oblasti vyhledávacích služeb. Její význam už odhalila většina provozovatelů internetových portálů, které uživatelům po přihlášení nabízejí předem definované typy informací. V oblasti personalizace výsledků vyhledávání však nejsou zatím příliš dobré výsledky. Pokud nakupujete na Amazonu, určitě jste si všimli, že většina nabídek, které vám tento obchodní gigant předkládá, jdou přes všechnu snahu mimo. Není to jen chyba používaného algoritmu. Mnohem pravděpodobnějším důvodem je nedostatek informací, které o nás Amazon má. Personalizace vyvolala řadu rozporuplných reakcí u služby TiVo, která umožňovala záznam televizního vysílání na pevný disk. Článek o tom, že uživateli nabízela „chytrá krabička“ pořady orientované na homosexuály, svého času bavil celý internet.

Odladění výsledků vyhledávání v závislosti na tazateli s sebou kromě spokojených uživatelů nese také spokojené zadavatele reklamy. Nabídka reklamních prvků na stránkách vyhledávačů je se zobrazovanými výsledky provázána již dlouho a třeba Google již českým návštěvníkům nabízí i reklamní bannery českých firem/stránek. Přesnější výsledky vyhledávání a lepší znalost uživatele umožní ještě lépe cílenou reklamu, což je pro inzerenty ideální stav.

Nová úroveň personalizace, kterou chce Kaltix umožnit, má ale zahrnovat mnohem více dat než je jenom IP adresa, která ukazuje pravděpodobnou lokalitu, ze které se uživatel připojuje. Získání většího množství dat bude vyžadovat vytvoření uživatelských profilů, které budou uchovávat nejen data zadaná přímo uživatelem jako je věk, pohlaví nebo bydliště, ale také informace získané sledováním zvyklostí daného uživatele. Podobným způsobem se už dnes chová spyware, který podle stránek, které uživatel navštěvuje, tlačí do jeho počítače vybranou reklamu.

Vyhledávače to samozřejmě budou dělat se svolením uživatele a pravděpodobně jen sběrem informací z pohybu uživatele na stránkách vyhledávače či celého portálu. Pro personalizaci lze využít vyhledávání v kontextu s nedávno navštívenými stránkami nebo třeba styl, kterým uživatel formuluje své dotazy.

Diskuze (4) Další článek: Praktická ukázka jak může být bezpečnostní chyba využita k napadení systému

Témata článku: Google, Internet, Larry Page, Nová úroveň, Chytré vyhledávání, Chytrá krabička, Vyhledávání, Vybraná lokalita, Google+


Určitě si přečtěte

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

Petr Kubala | 53

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Pavel Tronner | 57

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

** Pornografie údajně představuje třetinu internetové obsahu a je technologický tahounem ** Do erotického obsahu postupně zasahuje i virtuální realita ** Kromě vizuálního vjemu se pracuje také na virtuálním uspokojení toho hmatového

Jan Dudek | 28

15 věcí, které umí Windows 10, ale možná o nich vůbec nevíte

15 věcí, které umí Windows 10, ale možná o nich vůbec nevíte

** Systém Windows 10 umí spoustu užitečných drobností ** O mnoha praktických funkcích pravděpodobně ani nevíte ** Poznejte užitečné tipy, které se vám mohou hodit každý den

Vladislav Kluska | 36

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

** Jak by to dopadlo, kdyby na světovou metropoli či do nedalekého moře dopadl velký asteroid? ** Simulovali to odborníci z University of Southampton ** Výsledky jsou velmi zajímavé

Petr Kubala | 32


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test 18 bezdrátových sluchátek

Vše o přechodu na DVB-T2

Procesory AMD opět porážejí Intel

7 NVMe M.2 SSD v přímém souboji