Meta zakončila rok 2022 ambivalentně. Na jednu stranu ji pořád roste počet uživatelů napříč aplikacemi, jenže na nich čím dál méně vydělává. V posledním čtvrtletí firma utržila 32,2 miliardy dolarů, o 4 % méně než ve stejném období 2021. Čistý zisk ale meziročně klesl o 55 % na 4,7 miliardy.
Společnost vedená Markem Zuckerbergem je pořád výrazně v černých číslech, ale trend je nepříznivý. Meta už ostatně na podzim oznámila, že propustí 11 000 lidí. To však do účetnictví přineslo další mínusovou položku. Restrukturalizace firmu vyšla na více než čtyři miliardy dolarů.
Meta hlásí o 4 % nižší reklamní tržby, na kterých je závislá především. Ostatně jen miliardu dolarů mají na svědomí přímé platby a virtuální realita. Provozní zisk z aplikací klesl o třetinu na 10,7 miliardy dolarů, o 22 % totiž klesla průměrná cena reklam. Naopak ztráta z VR o téměř třetinu narostla, konkrétně na 4,3 miliardy dolarů.
Zuckerberg pořád věří, že sázka na metaverse byla správná a díky VR brýlím a novému typu obsahu bude jednou udávat směr a vydělávat. Zatím z toho ale investoři jsou hodně nervózní. V posledním čtvrtletí 2020 Meta hospodařila s hrubou marží 46 %, v roce 2021 to bylo 37 % a loni už jen 20 %. To se přibližuje ryze hardwarovým firmám, kde jsou marže typicky nižší než u softwaru a služeb.

Facebook je na cestě k 3 miliardám aktivních uživatelů za měsíc, ale Američanů nepřibývá a Evropanů ubývá
Kromě provozních nákladů a ztráty VR divize má firma i jeden pozitivní růst – již zmíněný počet uživatelů. Veškeré aplikace Mety (Facebook, Messenger, WhatsApp, Instagram) mají 3,74 miliardy denních uživatelů (4% růst) a 2,96 miliardy měsíčních (5% růst). Samotný Facebook pak v prosinci poprvé dosáhl 2 miliardy denních uživatelů (4% růst) a alespoň jednou za měsíc se na síti objeví 2,96 miliardy lidí (2% růst).
I zde ale vidíme několik varovných signálů. Facebook v USA a Kanadě spíš stagnuje. V Evropě dokonce klesá. V Q4 2021 měl na starém kontinentu 427 milionů uživatelů, loni už jen 407 milionů. Roste jen ve zbytku světa, kde ale zase neumí prodat tolik reklamy. A když už, tak za méně peněz.