Jsou vyskakovací reklamy přijatelné, nebo je to dočasný výstřelek?

Nejde o to, jestli reklama vyskakuje nebo ne: problém je, pokud je jich mnoho.
Když jsem – a je tomu už pár let – poprvé narazil na vyskakovací (pop-up) reklamu, svěřil jsem se s tímto objevem radostně kolegům: hele, prohlížeč si sám otevře nové okno, malý zázrak, jak to asi dělá? Člověk vždycky něco vidí poprvé v životě a stále se učí – dnes, zřejmě stejně jako vy, reaguji na jakékoli automaticky se otevírající okno tím, že ještě než se do něj stihne načíst první bajt obsahu, hbitě zamířím myší do pravého horního rohu okna a provedu nemilosrdný odstřel. A to ještě nejsem z těch nejzlejších: spousta uživatelů – celosvětově počítáno ve statisících – si pořídí, mnozí dokonce i koupí, specializovaný software, který vyskakovací okna, případně i jiné reklamy, pozabíjí za ně.

Zejména to dokonce i koupí vzbudí u marketingových pracovníků pochybnosti: opravdu mají lidé tak hlubokou nenávist k této reklamě, že jsou ochotni zaplatit peníze, aby se jí zbavili? Že bychom s tím přestali a zkusili něco méně vlezlého? Jenomže jsou tu zase jiné průzkumy a studie: například eMarketer zde tvrdí, že 72 % amerických uživatelů webu je ochotno akceptovat „omezené použití“ pop-up reklam, podle definice eMarketeru jednu až šest pop-up reklam za hodinu. Žádné popupy nechce 28 % lidí, pro 93 % je nepřijatelných 7 a více vyskočení za hodinu. Z toho vyplývá: nevadí ani tak pop-up jako takový, ale jejich nepřijatelně velké množství.

Ještě zajímavější srovnání nám poskytnou odpovědi na dotaz které z těchto reklam vám více vadí? (též ve zmíněné studii). Vychází z toho, že pop-upy jsou pro lidi o něco přijatelnější (!) než televizní reklama a direct mail a výrazně přijatelnější než telemarketing (není divu). Naopak vlídněji než na pop-upy lidé přijímají reklamu novinovou a časopisovou, billboardy a reklamu v rozhlase. Tvář marketingového pracovníka se opět rozjasní a již píše objednávku na vyskakovací reklamu, kterou dnes může dostat za poměrně levnou cenu.

Na vyskakovací reklamu ale zůstávají názory – a to jak u uživatelů, tak u provozovatelů webů a koneckonců i u inzerentů, což je zajímavé – divoce rozporné. Ač na svou hlavu svolám hněv diskutérů, domnívám se, že není třeba příliš brát na zřetel na příliš „puristické“ uživatele Internetu, kteří nelitují času ani peněz na všeliké čističe i sebemenších a sebezřídkavějších reklamních ploch a kteří nostalgicky vzpomínají na dobu, kdy byl web zcela bez reklam a kdy se dal prohlížet prastarým Lynxem. Případně lze říci: vždyť tu takový web stále je, jsou to univerzitní stránky – chutě do nich, zapomeňte na perfektní moderní internetová zpravodajská média, která v prehistorických dobách neexistovala, a pokud tolik toužíte po starých dobrých časech, pohybujte se pouze po webech s koncovkou .edu – a budete maximálně spokojeni!

Většinová uživatelská obec se k pop-upům staví podobně jako k jakékoli jiné reklamě: pokud jí není moc, ani neprotestuje a nijak se nevzrušuje. Lidé „jako vy a já“ jistě neláteří pokaždé, kdy naleznou v novinách reklamu (protože by tam přece mohl být nějaký pěkný článek!), nesoptí hněvem při spatření každého billboardu a nesahají okamžitě po dálkovém ovládání, jakmile se objeví spot v TV. Kouzlo a účinnost pop-upu bude existovat, pokud jich nebude příliš mnoho, pokud se nebudou zneužívat pro vlastní propagaci. Dobře je to vidět na erotických webech, kde se vyskakovací okna nekontrolovatelně množí a uživatel má plné ruce práce s jejich pozabíjením, vůbec se nedívá, jestli je na nich něco zajímavého (je s podivem, že zahlcení pop-upy na těchto stránkách ještě vyskytuje, vždyť jejich účinnost už musí být doslova záporná, tj. „na pop-up nekliknu, i kdyby tam bylo sebezajímavější lákadlo, protože vím, že se jen otevře dalších padesát oken“). Naopak, když na české stránce vyskočí zřídkakdy okno s reklamou, jsem ochotný jej nechat dočíst až do konce a podívat se, copak mně přináší – už proto, že to je něco neobvyklého. Domnívám se, že většina uživatelů je na tom podobně.

Pro „markeťáka“, který osciluje v širokém rozmezí „ANO, a hustě“ či „NE, nikdy“, by mělo být sdělení následující. Pop-upy klidně a kdekoliv, ale dávkovat v silně omezeném množství. Pop-up, který se otevře při každém odskoku na homepage (typu: homepage-článek-zpět na homepage-článek-zpět na homepage atd.), je zcela neúnosný a škodí inzerentovi i provozovateli serveru, bohužel je ale častý. Pokud si inzerent chce být na daném webu agresivnější či aktivnější, nechť zkombinuje pop-up s jinými formáty.

Diskuze (76) Další článek: Společnost Diderot v konkursu

Témata článku: Software, Reklama, REK, Erotický web, Vyskakovací pop-up, Up, Široké rozmezí, Televizní reklama, Omezené množství, Omezené použití, Billboard, DOCA, Řek


Určitě si přečtěte

Vážně dnes ještě někdo krade Adobe? Video můžete stříhat zdarma v Resolve a fotky i vektory zvládne Affinity

Vážně dnes ještě někdo krade Adobe? Video můžete stříhat zdarma v Resolve a fotky i vektory zvládne Affinity

** Kde jsou ty doby, kdy měl skoro každý doma Photoshop ** Photoshop a Premiere Pro od kamaráda nebo z warezu ** Dnes už to nemá smysl, existuje totiž hromada laciných alternativ

Jakub Čížek | 92

Jakub Čížek
Grafický editorStřih videa
Dalším gigabitovým hráčem bude ČEZ. Internet již poskytuje prvním zákazníkům
Lukáš Václavík
Poskytovatelé internetuPřipojení k internetu
Microsoft pořád myslí i na odpůrce předplatného. Letos vydá Office 2021
Lukáš Václavík
Microsoft OfficeMicrosoft
Chytré hodinky Honor a Huawei se zbavily největší brzdy. Naučily se instalovat aplikace
Filip Kůžel
HonorHodinkyMobilní aplikace

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest rychlých Wi-Fi 6 routerů

Jak ztišit počítač

Velký test mATX skříní