Jsou placená vyhledávání finančně úspěšná?

Podle průzkumu v USA se jim daří lépe než těm webům, které spoléhají jenom na příjmy z inzerce.
K závěru, který je – domnívám se – značně překvapivý, dospěl nedávný průzkum známé firmy Jupiter Media Metrix. Stručně: vyhledávací služby, které jsou placené, prokazují v současné době lepší ekonomické výsledky než služby otevřené, žijící pouze z reklamy, a rovněž prokazují, že jsou kvalitní – údajně svým uživatelům šetří zhruba polovinu času strávenou vyhledáváním, neboť poskytují podstatně relevantnější výsledky.

S druhou částí tvrzení se dá samozřejmě nekonečně polemizovat, už údaj „o padesát procent lépe“ se podezřele podobá reklamním kampaním typu „třicet procent zdarma navíc“: v tak giganticky mnohotvárném oboru, jako je vyhledávání, nelze jednoznačně stanovit, že jeden vyhledávač je lepší než druhý, notabene ještě vyčíslit přesné procento o kolik. Vyhledávání je navíc nesmírně subjektivní – je to, jako se ptát, zda je „lepší“ (a „o kolik procent!“) pečená kachna nebo zajíc na smetaně, džíny nebo manšestráky. K uvedeným 50 % však analytici skutečně došli na základě jakéhosi výpočtu: podle jejich výzkumů stráví uživatel na vyhledávacím enginu Yahoo průměrně měsíčně 106 minut, zatímco na placeném enginu GoTo.com (zřejmě nejvýznamnější z těchto placených webů) 56 minut. Ejhle, padesátiprocentní úspora je na světě. Jenomže lze okamžitě kontrovat: ti, kteří si zaplatí prohledávací engine, jsou neporovnatelně větší internetoví profíci, neporovnatelně zběhlejší uživatelé než začátečníci, kteří považují Yahoo za pupek Internetu a dál se ještě nedostali. A známá pravda říká, že neexistují špatné nebo dobré vyhledávače, ale špatně či dobře zadané vyhledávací dotazy... Pod nánosem těchto sporných argumentů ale nesmí zmizet důležitý fakt: placené enginy (typ GoTo.com) jsou podrobovány daleko větší a pečlivější personální obsluze a kontrole, tedy „ručnímu vylepšování“ nedokonalé umělé inteligence vyhledávacích algoritmů. Jinak řečeno: z desítek nebo stovek tisíc dotazů denně lze dobře vystopovat, co lidé v daných dotazech hledají (co svými „algoritmicky nedokonalými“ dotazy míní), a protože se dotazy neustále opakují, předpřipravit jim relevantní odpovědi. Jinak tabulka časů, které uživatelé stráví měsíčně na jednotlivých vyhledávacích enginech, je mimořádně zajímavá:

  • Google 269 minut (!!)
  • AskJeeves 190 minut
  • MSN 140 minut
  • Yahoo! 106 minut
  • GoTo 56 minut
Jak je to tedy s onou finanční úspěšností? Jupiter srovnává přímé příjmy z vyhledávacích webů, které jsou založeny na placených odkazech při hledání klíčových slov – například firma Ford si koupí slovo „automobil“, takže pokaždé, když kdokoli zadá toto slovo do vyhledávače, vyběhne jako první (obvykle v oddělené sekci) odkaz na stránky Fordu určené pro zákazníky. Tento koncept jistě vypadá logicky a i například české portály se jej snaží se střídavou úspěšností svým zákazníkům prodávat, ale Jupiter tvrdí, že v USA inzerenti tuto metodu spíše opouštějí jako neúspěšnou (lze tedy očekávat, že podobně tomu bude časem i u nás). Důvody jsou: - skutečně zajímavých, často zadávaných, pro danou firmu relevantních klíčových slov není mnoho, trh je malý. Čili: pro výrobce nebo prodejce automobilů může být zajímavé si vyblokovat slovo Automobil, ale co dál – motor, kolo, volant, silnice, benzín, řidič? To už asi ne.
  • procento uživatelů, kteří směřují na stránky firmy nebo obchodu tímto způsobem přes vyhledávací centrálu, není velké. Například tzv. „obchodní kanály“ (naše obdoba je obchody.centrum.cz, kupříkladu) používá k vyhledání produktu 5 % uživatelů – naproti tomu přímo na URL obchodu jde 23 % z nich
Zpráva tedy přidává další argument k už poměrně dlouhé řádce těch, které tvrdí: nechť Internet zaplatí jeho uživatelé, nikoli inzerenti. Představa života zadarmo, placeného inzerenty a „sponzory“, je právě tak lákavá jako nesmyslná – v běžném životě to, co do vás inzerent vrazí (např. různé dárečky, zboží „navíc zdarma“ atd.), si trojnásobně vybere v ceně. V Internetu se tomu zatím trošku vzpíráme věřit – Internet tu je, protože je zdarma, a pokud by se významné stránky staly placenými, nebude to znamenat jeho konec? Dnes to nikdo neví, i když se o tom často a intenzivně diskutuje.

Závěrem domácí úvaha: kdyby vznikl na českém Internetu placený portál, obecný vyhledávač (jakkoli kvalitní) zpřístupněný jenom předplatitelům, měl by podnikatelský úspěch? Domnívám se, že ne.

Témata článku: Google, Internet, Vyhledávání, Ford, Druhá sekce, Volanty, Engine, Mine, Dobrá obsluha

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 218

Elektronika, která nepotřebuje kabel ani baterii. Živí se rádiovým šumem

Elektronika, která nepotřebuje kabel ani baterii. Živí se rádiovým šumem

** Každá elektrická krabička má konektor pro napájení nebo baterii ** Jenže pozor, jednou by to tak nemuselo být ** Drobná elektronika se může živit rádiovými vlnami

14.  11.  2017 | Jakub Čížek | 15

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

** I pod hranicí desíti tisíc korun existují dobře použitelné notebooky ** Mohou plnit roli pracovního stroje i zařízení pro zábavu ** Nejlevnější použitelný notebook koupíte za pět a půl tisíce

16.  11.  2017 | Stanislav Janů | 53


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje