Jsou firmy spokojeny s ADSL připojením?

Z jakých typů připojení firmy na ADSL přechází a jaká je spokojenost těchto firem s ADSL připojením. To jsou informace z průzkumu agentury DigiMark.
Agentura Digimark vydala v červnu studii: „ADSL a jeho perspektivy v českých firmách 6/2003“, která je založena na kvantitativním výzkumu z května 2003, jehož se zúčastnilo 2249 respondentů z řad českých firem. Tento článek se zabývá pouze analýzou firem, které v květnu 2003 ADSL již používaly. V článku ukazujeme, z jakých typů připojení firmy na ADSL přechází a jaká je spokojenost těchto firem s ADSL připojením. Informace v tomto článku pochází právě ze zmíněné studie.

Nejprve si ukážeme, z jakých typů připojení firmy na ADSL přechází. Podíly jednotlivých typů jsou následující:

Klepněte pro větší obrázek

Není překvapením, že velká většina firem na ADSL přechází z vytáčených typů připojení - nejčastěji z ISDN linek (43%) a 30% z připojení přes klasický analogový modem. Motivací pro tyto firmy je především získat plnohodnotné permanentní připojení k internetu, pokud možno za rozumnou cenu. Většina těchto firem také objednává nejlevnější variantu ADSL připojení.

Poměrně významná skupina uživatelů ADSL se však rekrutuje také ze současných zákazníků wireless a pevných okruhů – v součtu asi 24% firem používajících ADSL. Tyto firmy přechází na ADSL nejčastěji kvůli snížení nákladů na internet, velká většina z nich přechází spíše z levnějších typů bezdrátů i pevných okruhů (nižší rychlosti, sdílené bezdráty, datově omezené linky). Tyto firmy očekávají od ADSL minimálně stejnou kvalitu připojení, jako mělo předchozí permanentní připojení, avšak poměr cena/rychlost připojení je u ADSL lepší. Z celkového pohledu však většina uživatelů permanentních typů připojení na ADSL nemá zájem přecházet, především kvůli nulovým garancím kvality a stability připojení.

Z grafu je také vidět minimální zájem firem připojujících se přes kabelovou televizi – většina z nich má totiž permanentní připojení za cenu nižší, než je současná cena ADSL.

Následující graf ukazuje podíly odpovědí firemních respondentů na otázku, jak jsou spokojeni s ADSL ve srovnání s minulým připojením.

Klepněte pro větší obrázek

Jak je vidět, spokojenějších je v součtu 90% respondentů oproti 6% respondentů, kteří jsou proti předchozímu připojení spokojeni méně. Dá se předpokládat, že tento poměr by se mohl zlepšit k vyšší spokojenosti uživatelů, jelikož zavádění ADSL přece jenom provázely jakési porodní bolesti – častější výpadky, úvodní potíže s FTP připojením atd.

Následující graf ukazuje rozdělení spokojenosti uživatelů podle předchozího typu připojení. V grafu uvádíme pouze vytáčené typy připojení, jelikož u permanentních typů nebyl ve výzkumu dostatek respondentů pro další dělení.

Klepněte pro větší obrázek

Zdá se, že bývalí uživatelé analogového dial-up připojení jsou s ADSL dosti výrazně spokojenější, než bývalí uživatelé ISDN. Uživatelé analogového dial-up po přechodu na permanentní typ připojení (ADSL) zaznamenají patrně výrazně větší rozdíl v komfortu a rychlosti připojení než uživatelé ISDN. Bývalí uživatelé modemů jsou však možná také více obrnění trpělivostí a jsou více zvyklí na nižší rychlost, výpadky modemu a připojení, či dočasnou nefunkčnost linky. Oproti tomu bývalí uživatelé ISDN od ADSL patrně očekávají vysoký standard připojení, bez výpadků a se stálou rychlostí připojení. Je pravděpodobné, že u bývalých uživatelů permanentních typů připojení bude spokojenost s ADSL ještě o něco nižší.

Zajímavý (a pro rozvoj ADSL určující) bude samozřejmě další vývoj v této oblasti. ČTÚ a vláda tlačí Český Telecom do návrhu výhodnějších ADSL tarifů, otázkou zůstává, kdy tyto návrhy přijdou a kdy se budou skutečně realizovat. Ve směru k rezidentním uživatelům je samozřejmě určující především cena ADSL připojení, u firem má však velký význam také kvalita připojení (garance, stabilita, servis atp.). Jelikož návrhy ve smyslu garancí kvality ADSL se patrně nedají očekávat, nezbývá než doufat, že se podaří u ADSL udržet alespoň stávající kvalita, a to i za předpokladu podstatně vyššího nárůstu jeho uživatelů.

Reklama: Potřebujete realizovat výzkum na firemních respondentech? Využijte našeho B2B panelu respondentů! On-line výsledky, nízká cena, krátká doba zpracování, komplexní služby – to jsou atributy našich výzkumů. Digimark

Vyzkoušejte program ADSL Reconnect.

Diskuze (37) Další článek: Další problémy pro Epson

Témata článku: Internet, Velké překvapení, Významná skupina, Nejlevnější televize, Připojení, ADSL, Velká motivace

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost