Jony Ive a rozhovor o Jobsovi i tvorbě designu v Applu

V novém rozhovoru Jony Ive prozradil, jak vlastně funguje vývoj a design nového produktu a jak Apple přistupuje ke kreativitě a týmové spolupráci.
Kapitoly článku

Tvoříme nástroje, které lidem zlepšují život

Jony Ive už od malička tíhnul k produktovému designu. Proč se ale nestal třeba grafickým designérem nebo umělcem? Tvořit produkty a nástroje pro lidi po celém světě, které jim pomáhají v životě, považuje za úžasnou práci, která ho naplňuje.

apple-systems-620x385.jpg

A co říká například o Xiaomi a zkopírovaném designu jak v podobě hardwaru tak softwaru? Podle jeho slov to není nic jiného než krádež. Pokud na designu pracuje spousta lidí i několik let a někdo to zkopíruje, tak to rozhodně není v pořádku.

Screen-Shot-2014-07-23-at-11.54.32-940x336.jpgScreen-Shot-2014-07-23-at-12.09.19-940x427.jpgScreen-Shot-2014-07-23-at-12.13.42-940x451.jpgScreen-Shot-2014-07-23-at-12.51.53.jpgScreen-Shot-2014-07-23-at-13.29.21-1-940x307.jpgScreen-Shot-2014-07-23-at-11.59.32-940x301.jpg
Kopírování Xiaomi od Applu nezná mezí

A jak se Applu daří úspěšně tvořit produkty, které hezky vypadají a dobře se používají? Podle Jonyho je velmi těžké vyrovnat váhy těchto vlastností a design považuje za komplex všeho. Pokud je něco velmi hezké, ale špatně se to používá, je to pro něj ošklivé. Design tak není jen to, jak to vypadá, ale také jak to funguje a jak se to používá. Design se tak v Applu bere produkt jako celek a krásu vidí spíše ve funkčnosti a nikoli vzhledu.

Oproti jiným výrobcům vidí hlavní rozdíl, díky kterému je Apple před nimi – Apple si dává záležet a je pečlivý, zatímco ostatní výrobci jdou lehčí cestou a spíše chrlí více  produktů, na kterých si nedají příliš záležet.

Jony Ive o Stevu Jobsovi

Jony Ive je stále překvapen, kolik lidí si stále neuvědomuje nutnost soustředění na konkrétní věc či produkt, který je nutné tvořit. Steve Jobs byl podle něj nejvíce koncentrovaný člověk, se kterým se kdy v životě setkal. A není to rozhodně schopnost, se kterou lze jen tak začít „od pondělka“.

Každý den a každou minutu se tak Steve Jobs soustředil na daný produkt a jakmile se rozhovor stočil k čemukoli jinému, co nebylo součástí dané věci, okamžitě se zeptal, proč se o tom vlastně baví. „Tohle je přece to, na čem pracujeme“. Díky skutečnému absolutnímu soustředění na danou věc lze dle Jonyho dosáhnout velkých věcí.

Jedním z nejtěžších věcí, které jsou na soustředění důležité, je schopnost odmítnout nápady. A jak Jony Ive dodává, nejde o jen tak nějaké „dobré“ nápady, které si odložíte na později. Ale říci ne takovým, které se vám v hlavě neustále honí a probouzíte se s nimi a do morku kostí víte, že je to skvělý nápad. Avšak s danou věcí, na kterou se musíte soustředit, nemají nic společného.

A jak to bylo s jeho drsnou kritikou, která si nebrala servítky? Jony Ive měl se Stevem Jobsem na toto téma rozhovor, zdali by nemohl být trochu více ohleduplnější a nekritizovat tolik danou práci týmu, na které tvrdě pracovali.

Steve Jobs mu odpověděl, že takové chování není ohleduplné, ale ješitné. „Chceš, aby tě lidé měli rádi, ale měl jsem za to, že se snažíš pomoci týmu posunout se ještě dále a nikoli myslet na to, jak kritiku vnímají.“, a Jony Ive v tu chvíli věděl, že má pravdu.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,