Odhaduje to IDC a odůvodňuje to jednoduše: Windows XP jsou kvalitní a spolehlivá.
Microsoft ví, proč dává do reklamy na Windows XP tolik peněz – zřejmě se mu to vrátí více než bohatě. Analytici z IDC tvrdí, že firma zaznamená v příštím roce 73 miliónů nových licencí na tento operační systém a že Windows XP budou v příštím roce produkovat více než dvě třetiny všech příjmů Microsoftu z klientských (ne serverových) operačních systémů. Ceníky Microsoftu znáte a můžete si sami spočítat, kolik to firmě přinese.
Je ale dobré připomenout, že jiné, podobně renomované analytické firmy jsou podstatně skeptičtější a předpokládají zejména velmi pomalé tempo upgradů, protože zákazníci jsou prý „z neustálého upgradování unaveni“. Jenomže názorům IDC musíme vcelku přiznat váhu: Windows XP jsou evidentně podstatně kvalitnějším systémem než Windows 98 a Windows Me – zatímco postupné upgradování ve směru 95-98-Me bylo něco jako „tuning staré škodovky“, čili vyspravování nevyspravitelného, přechod na Windows XP (založených na Windows NT/2000) je bez nejmenších pochyb přestupem do jiné kategorie. Také je ovšem za jakousi cenu.
Náš názor spíše souhlasí s pohledem IDC. Zejména korporace totiž operační systémy příliš neupgradovaly, „neustálé upgradování“ je pouze často rozšířený mýtus. Bavíme se o roce 2002: řada velkých firem dosud nepovýšila Windows 95 a většina z nich se nepohnula dál z Windows 98. Znamená to tedy, že v části korporací je na desktopech operační systém starý sedm let a ve většině čtyři roky! (Na Windows Me korporace vůbec neupgradovaly!) To je ve stále rychle se vyvíjejícím computingu generace nebo dvě, a proto jestli Microsoft navíc nabídne velkým společnostem finančně snesitelné podmínky přechodu, dá se očekávat, že jakmile Windows XP projdou několikaměsíčními testy, prožijí si svůj hlavní servisní balíček a budou shledány bezpečnými, může dojít k celkem hromadnému přechodu.
Lze očekávat, že Microsoft zrovna enormně vstřícnou cenovou politiku pro upgrady nezaujme – ostatně, není to zrovna jeho charakteristický rys. Jenomže Microsoft si je velice dobře vědom toho, co naprosto přesně formulovala IDC ve své studii: „...zákazníci nemají jinou praktickou volbu“.