Internetové vertikály nabývají na síle.
Možná si řeknete, že na Internetu už není nic nudnějšího než vyhledávače a katalogy – nic nového na nich nenalezneme, fungují lépe či hůře, ale bereme je jako běžnou, nikterak vzrušující součást internetového života. Nebo se vám snad rozzáří oči, když si jdete na poštu vyzvednout nové Zlaté stránky?
Na Internetu ale vzniká nový koncept vyhledávače, s atraktivní (a jistě hodně dávno a dopředu zabukovanou) adresou find.com. Mohli bychom to přejít i bez podívání, pokud bychom netušili, kdo za tím je – proslulý Idealab Billa Grosse, jeden z nejproslulejších internetových inkubátorů, který má za sebou několik vynikajících úspěchů jako CitySearch nebo eToys. Je mimochodem zajímavé, že Idealab byl dlouho hodnocen jako sporný projekt, který se může těžko vrátit (Bill Gross spolu s dalšími partnery investoval do řady začínajících firmiček hromadu peněz a dlouho „kde nic tu nic“), ale dnes je to zřejmě spolu s Allenovými Vulcan Ventures možná nejziskovější superpodnikatelovo dobrodružství na Internetu – Grossovi bylo málo založit jeden server a starat se o něj, a proto fungoval jako chovná stanice pro několik desítek dalších serverů, ze kterých je už polovička na burze a jejichž kapitalizace dosahují závratných hodnot.
Zpátky k Find.com: web odpovídá na současné „znechucení portály“, které jsou příliš široké, příliš rozsáhlé a bezbřehé, a kde se dá stále hůře něco rozumně najít, jakousi skupinou vertikálně zaměřených vyhledávačů na jednotlivé činnosti a oblasti, kterými se lidé na Internetu zabývají nejčastěji. Uživatel pak může hledat v daných vertikálních oblastech a nemusí se obávat, že se ve výsledku hledání objeví nějaké naprosto irelevantní informace. Find.com může být úspěšný a také by si úspěch zasloužil – věřili byste, že je dnes možné přijít ve světě vyhledávačů a indexérů s něčím radikálně novým, a ještě vítězným?