Máte problémy s autem a chtěli byste zjistit jejich příčinu? Nebo si při pořízení nového automobilu potřebujete ověřit, že netrpí skrytými závadami? Tyto úkoly pravděpodobně svěříte autoservisu, ale do jisté míry si můžete poradit i sami.
V mnoha českých e-shopech lze pořídit diagnostická zařízení, která dovedou z automobilu „vytáhnout“ celou řadu informací. Některé zobrazují výstupy na vlastním displeji, další lze propojit přes kabel s počítačem či bezdrátově s mobilním telefonem či tabletem. Ukážeme vám nejlevnější řešení, jehož cena se pohybuje mezi 300 a 600 korunami.
Kouzelná zásuvka OBD-II
Základem diagnostiky je protokol OBD-II (On-Board Diagnostics), jež byl standardizován v roce 1996. Stručně řečeno jde o integrovaný autodiagnostický systém vozidla, sloužící primárně k diagnostice emisních systémů.
V praxi se s ním můžete setkat například na kontrole emisí, kde je prvním krokem před zahájením měření právě připojení auta na diagnostiku. Podle metodiky Ministerstva dopravy následuje měření koncentrací škodlivých složek pouze v případě, že vozidlo nevykáže na diagnostice chybu. V opačném případě vás pošlou do servisu na opravu.
Diagnostická zásuvka OBD-II
Nedílnou součástí je zásuvka se 16 kolíky, umístěná zpravidla skrytě v blízkosti volantu. Nejčastěji bývá situována směrem vlevo dolů od volantu a obvykle je umístěna za nějakým krytem či schránkou. V některých autech může být port na straně spolujezdce nebo někde kolem středové konzoly. Přesné umístění byste měli najít v uživatelské příručce k autu, případně stačí do Googlu naťukat značku, typ a rok výroby vozidla spolu s výrazem „OBD connector location“.
Co najdete v článku
- Jaký hardware budete potřebovat
- Co umí dostupné aplikace
- Jak měřit hodnoty auta v reálném čase
- Jak načíst závady a zjistit, co znamenají
- Jak vymazat závady v řídicí jednotce
- Kdy raději svěřit auto profesionálům
Nutno podotknout, že uvedený konektor nemusí být k dispozici ve všech automobilech. V Evropské unii je povinný od roku 2001 u nově prodávaných vozů se zážehovými a od roku 2003 se vznětovými motory.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně