Jednoduchá diagnostika automobilu pomocí telefonu a OBD-II adaptéru za pár stokorun

  • Zlobí vás auto a chcete zjistit, v čem je problém?
  • Pomocí levného OBD-II adaptéru a aplikace máte možnost
  • Ukážeme vám, jak zjistit závady v řídicí jednotce

Máte problémy s autem a chtěli byste zjistit jejich příčinu? Nebo si při pořízení nového automobilu potřebujete ověřit, že netrpí skrytými závadami? Tyto úkoly pravděpodobně svěříte autoservisu, ale do jisté míry si můžete poradit i sami.

V mnoha českých e-shopech lze pořídit diagnostická zařízení, která dovedou z automobilu „vytáhnout“ celou řadu informací. Některé zobrazují výstupy na vlastním displeji, další lze propojit přes kabel s počítačem či bezdrátově s mobilním telefonem či tabletem. Ukážeme vám nejlevnější řešení, jehož cena se pohybuje mezi 300 a 600 korunami.

Kouzelná zásuvka OBD-II

Základem diagnostiky je protokol OBD-II (On-Board Diagnostics), jež byl standardizován v roce 1996. Stručně řečeno jde o integrovaný autodiagnostický systém vozidla, sloužící primárně k diagnostice emisních systémů.

V praxi se s ním můžete setkat například na kontrole emisí, kde je prvním krokem před zahájením měření právě připojení auta na diagnostiku. Podle metodiky Ministerstva dopravy následuje měření koncentrací škodlivých složek pouze v případě, že vozidlo nevykáže na diagnostice chybu. V opačném případě vás pošlou do servisu na opravu.

Diagnostická zásuvka OBD-II 
Diagnostická zásuvka OBD-II

Nedílnou součástí je zásuvka se 16 kolíky, umístěná zpravidla skrytě v blízkosti volantu. Nejčastěji bývá situována směrem vlevo dolů od volantu a obvykle je umístěna za nějakým krytem či schránkou. V některých autech může být port na straně spolujezdce nebo někde kolem středové konzoly. Přesné umístění byste měli najít v uživatelské příručce k autu, případně stačí do Googlu naťukat značku, typ a rok výroby vozidla spolu s výrazem „OBD connector location“.

Co najdete v článku

  • Jaký hardware budete potřebovat
  • Co umí dostupné aplikace
  • Jak měřit hodnoty auta v reálném čase
  • Jak načíst závady a zjistit, co znamenají
  • Jak vymazat závady v řídicí jednotce
  • Kdy raději svěřit auto profesionálům

Nutno podotknout, že uvedený konektor nemusí být k dispozici ve všech automobilech. V Evropské unii je povinný od roku 2001 u nově prodávaných vozů se zážehovými a od roku 2003 se vznětovými motory.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně

Určitě si přečtěte

Články odjinud