Je WiMAX přelomovou technologií?

Diskuze čtenářů k článku

palo  |  14. 07. 2005 14:27

nerozumim tomu:
prosim vas v cem se lisi 2,4GHz
WiMAX - WiFi  

je to tak ze pri stejnem vykonu jako ma WiFi potrebuji primou viditelnost?
pochopil bych mozna 0,5 GHz - ze se snad trocha Vohne    -    ale 2,4 GHz se mi nezda
(ale ta by se pri generalnim povoleni a vetsim vykonu potloukla)
"Pro daleko zajímavější frekvence v rozsahu 2 - 11 GHz už přímá viditelnost není vyžadována, a navíc tento rozsah obsahuje jak licencovaná, tak i nelicencovaná pásma"
neni to jen pro komercni vyuziti - zajimave pokud CTU povoli nekolik pasem od 2-6GHz ???
 
 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  29. 06. 2005 13:39

Zdravim, mozna mam v tom dnesnim horku snizeny IQ, ale nedari se mi pochopit jakym zpusobem lze zajistit spojeni na vzdalenost 50km bez nutnosti prime viditelnosti v pasmu 2 - 11GHz jinym zpusobem, nez ziskovymi antenami, poradnym vystupnim vykonem a objeky, kde se signal odrazi. Mohl by mi to, prosim, nekdo alespon ramcove objasnit, kde je vlastne pointa? Diky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
killer  |  29. 06. 2005 15:14

Tak to by me taky zajimalo...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DuckDaffy  |  29. 06. 2005 15:28

Asi nějak ošidili fyziku...
Anebo, papír snese všechno, i marketingové bláboly...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
p  |  29. 06. 2005 16:23

Myslim ze tvorcovia WiMAX vedia ze ich technologia bude fungovat v pasmach 2-50GHz, kazde z tychto pasem ma ucrite vyhody/nevyhody. Pri 2.4GHz nepotrebujete priamu viditelnost. Pri 50GHz potrebujete priamu viditelnost ale mate dosah 50km. Preto oni napisu ze nepotrebujete priamu viditelnost a mate dosah az 50km, samozrejme ze to nie je mozne v jednom pasme. Je to len marketingove klamstvo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mr. B  |  29. 06. 2005 22:59

Spoj na 50km na frekvenci 50 GHz? Tak to bych chtel videt WiMax je vylepsene Wi-Fi, ale fyziku neosidi. Na gigahertzovych pasmech se signal proste za obzor neohne a zadny WiMax to nezmeni...

Mr. B

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
guest  |  29. 06. 2005 18:18

Ta vzdalenost je udavana pro prvni normu 802.16 ,kde byly definovany frekvence od 10-66Ghz.Pro tyto frekvence je nutna prima vifditelnost.Bez prime viditelnosti by se to melo pohybovat kolem 8km,ale to bude zaviset na ruseni,geografickych podminkach atd.Realne to vidim ve meste tak do kilometru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  30. 06. 2005 09:34

Fyzika se nedá oblafnout, mikrovlny se chovají přibližně jako světlo - čím kratší, tím více. Kde není přímá viditelnost, může se uplatnit odraz nebo rozptyl (či lom) - na nic z toho se ovšem nelze předem spoléhat a při malých výkonech už vůbec ne. Ví to každý radioamatér (s koncesí - dělal z toho zkoušku).

Koho zajímá, jak to je vymyšleno doopravdy, nechť navštíví www.ieee.org a stáhne si onen standard 802.16, má asi 900 stran. Není to sice oddechová četba, ovšem odborník by měl pracovat zásadně s originálem . Annex B se zabývá vztahem k již existujícím službám pod cca 11 GHz.

U kmitočtů pod 11 GHz se uvádí "... due to longer wavelength ... multipath may be significant ..." a proto jsou navržena opatření, jak toho využít (regulace výkonu, vhodná modulace, diverzitní příjem), čili nic mimořádného. Nad 11 GHz ...multipath is negligable ... .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bn  |  30. 06. 2005 20:36

Pokud třeba slušně zvýšíme výkon, pak se někdy za určitých okolností nemusíme trápit se směrovými anténami

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mm  |  02. 07. 2005 23:49

mno a sousedi zas nemusi resit problemy s napajenim - staci natahat civky ;)))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SiNuHeT  |  29. 06. 2005 13:08

Jistě že je to přelomová technologie, snad jen lidé naklonění Českému Telecomu budou tvrdit opak...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PaJaSoft  |  29. 06. 2005 13:53

V cem je prosim Vimax ta prelomova technologie? Krome vytrzeni trisky ze zadku nekolika zaostalym zemim? Kapacitou? Mobilitou? Cenou? Prostredky pro rizeni kvality? Ani v jednom z techto parametru nedosahuje prelomovych parametru.... Jaky parametr ma tedy tak uzasny? Podporu Intelu? Ten se angazuje v leccems co zrovna frci, ale o prelomove technologie se jednat nemusi...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Iluvatar  |  01. 07. 2005 18:33

Co to blabolis, tato technologie JE prelomova jednoduse tim, ze odstranuje technicke a geograficke prekazky sirokopasmoveho pripojeni. Proste kdyz se chces pripojit na broadband, tak se s WiMAXem pripojis, nemusis splnovat X 'buts' jako dnes ... jako napr, nutnost prime viditelnosti, nutnost byt u te spravne ustredny, nutnost byt v zakablovanem baraku, ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
aaa  |  29. 06. 2005 11:40

v telefonice alias ceskem telekomu je urcite slovo wimax na seznamu zakazanych slov
za jehoz vysloveni se okamzite prerazuje do kotelny

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Milan  |  29. 06. 2005 07:05

Tato fráze se mi FAKT MOC LÍBÍ.
Odpovím otázkou:
"A jaké máte problémy s rušením mobilního telefonu?" Tato otázka je naprosto na místě, protože i mobilní telefon je bezdrátová technologie... Pokud je to tak problematická věc, proč tolik lidí používá mobilní telefon? Asi proto, že má taky určité výhody a dodavatelé "drátových" technologií nebyli dostatečně pružní.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rafter  |  29. 06. 2005 08:05

Veskere bezdratove technologie se toci okolo jedine veci a tou je sprava (licencovani) pridelenych frekvenci. A jak dopadne WIMAX u nas, zalezi v podstate jen na CTU. Pokud povoli jen par licencovanych kanalu, pribyde mozna jeden dalsi "Bluetone". Pokud naopak uvolni generalni licenci pro nejake zajimave pasmo, bude to mazec ktery vyrazne predci WIFI. Uvidime..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Krnoul  |  29. 06. 2005 10:06

Problemy s rusenim mobilniho telefonu nemam hlavne proto, ze v mem okoli se nevyskytuje x BTSek na stejne frekvenci ktere by se mohly rusit..
Kdyz si postavim na zahrade BTS a budu ji provozovat na frekvenci na ktere jiz nejaka v mem okoli bezi tak samozrejme problem s MT mit budu. Ale na to potrebuji licenci, jak jiz nekdo poznamenal.
Vemte si jaka je situace u WiFi (na kterou nepotrebujete licenci) v vetsich mestech...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
vd  |  29. 06. 2005 11:02

Jo, zaruseni 2,4GHz pasma je strasne, ale na druhou stranu, kde bychom byli bez wi-fi? U dial-upu!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pokemon  |  30. 06. 2005 00:08

NEmame a vis proc ? protoze BTSky vysilaji stovkami watuu kdezto wifi acesspoity maximalne 100 mW coz je 0,1 W kdo za to muze ? CTU a debilni zakony o telekomunikacich (ano nasi zastupci v parlamentu) k potrebe "neziskove" verejnosti uvolnena jen nejsrackovjejsi samotnou prirodou zarusena pasma a podobne (vite ze wifi pasmo solidne zasumuje samotne slunce ? ted uz jo), nema to cenu rozepisovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Premek  |  29. 06. 2005 01:28

Urcite bude prelomovou v oblastech, kde mate problem s broadbandem - tam kde se da koupit kabel a snad i DSL za rozumnou cenu tak to zhave nebude.
Nicmene z toho bych vyvodil, ze v Ceske Republice je to temer vsude!!!!! Kdyz jsem se dostal na DSL z dial up, tak jsewm byl nadseny. Ovsem pak jsem presel na kabel a to se vubec neda srovnat. Wifi je pekne, ale pokud to sdili moc lidi, tak je to pomale....
Jen doufam, ze to CTU nezprasi - ono WIMAX je nebezpeci pro vsechny zavedene firmy, takze udelaji vse proto, aby se WiMAX nechytil. Jedina nadej je, ze jeden z velkych se toho chyti a ostatni budou nasledovat. Opravdu jsem zvedav, jak to dopadne....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zord_majka  |  29. 06. 2005 16:56

souhlasím s Vámi, že kabel je prostě kabel. bohužel však po mém přestěhování kousek za Prahu jsem jaksi s připojením na internet narazil. Místní ústředna je plná a nejbližší volná je v Počernicích, ale však bez možnosti připojení na DSL. jedinou možností mi zůstalo Wi-Fi. S touto službou jsem spokojen. Máme dobrého ISP a nikdy jsem nepocítil snižování rychosti díky jinému uživateli sítě. Pingy jsou taktéž velmi dobré. Jedinou nevýhodou zůstává nestabilita tohoto typu připojení. Jak jsem napsal, bezdrátové sítě stojí za úvahu až když není jiná možnost vedená kabelem...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor