Je Email.cz dobře chráněn před podobnými výpadky i v budoucnu?

Živě se ptá Romana France, ředitele provozovatelské firmy ATC, na otázky budoucnosti služby Email.cz a dalších kroků, aby se podobný exces jako minulý týden již neopakoval.
Zřejmě nejpoužívanější českou freemailovou službu Email.cz postihla před několika dny, paradoxně právě po uvedení podstatně výkonnějšího hardwarového řešení i zdokonalení vlastního mailu, hodně nepříjemná nehoda – došlo ke smazání archívů zpráv, samotné účty naštěstí neutrpěly. Zajímali jsme se o pozadí této události, ale hlavně i vlastní služby Email.cz a jejího fungování víc a položili jsme proto pár otázek Romanu Francovi, šéfovi provozovatelské firmy ATC.

Živě: Nedávno jste Email.cz povýšili na čtyřprocesorový serverový cluster (SGI servery); pokud se nepletu, vybavení této úrovně na poštovní službu u nás nikdo nemá. Nyní oznamujete záměr doplnění o high-end zálohovací zařízení, které, pokud je mě známo, u nás používají jenom některé z velkých bank. Obojí investice, nepočítám-li lidskou práci (programátoři, administrace) jsou mnoha miliónové; jak se vám provoz služby vyplácí?

Roman Franc: Provoz služby email.cz se nám dlouhodobě nevyplácí – ale začnu od začátku. Naše firma přišla s nápadem zřídit free emailový, web-based server v roce 1996 s tím, že zkušební provoz byl spuštěn v srpnu 1998 a po doladění drobných procedur došlo 15. září 1998. Začínali jsme na obyčejném stolním počítači PC i486 s 32 MB paměti. Od té doby jsme výkon strojů, na kterých Email.cz běží zmnohonásobili. Vždy jsme zálohovali data, ovšem bylo to pro nás čím dál víc komplikovanější a náročnější. Po spuštění nové verze Emailu jsme tuto podstatnou věc odsunuli na pozdější dobu, protože jsme předtím zálohy potřebovali jen velmi zřídka a nové hardwarové řešení bylo velmi kvalitní, neměli jsme velké obavy z výpadku. To se nám přesně podle Murphyho zákonů vymstilo. Po této pro nás i pro naše uživatele trpké zkušenosti jsme všechny síly vrhli do řešení tohoto problému. Jedním z východisek je použití on-line zalohování. Cena takového zařízení se pohybuje v milionech korun, ovšem chápeme, že pro další vývoj Email.cz je nezbytná.

Nečekali jsme takový úspěch naší služby a vlastně během celého provozu neustále investujeme do kvalitnějších a výkonnějších strojů a dnes se již nacházíme na technologické hranici architektury PC. Do budoucna doufáme, že se námi vložené investice i lidská práce začnou vracet. Email dnes vydělává zhruba na svůj provoz, ale pokud ho srovnáme s některými menšími specializovanými servery na internetu, je jeho rentabilita zatím nízká.

Živě: Při startu nové verze Email.cz jste uváděl, že se od té doby přihlašuje více než tisíc nových uživatelů této služby. Jak se tato situace vyvíjí po oné havárii? Kolik lidí si přímo zrušilo účet po havárii; u kolika spíše předpokládáte, že službu přestali používat (tj. nechávají si u vás spíše „mrtvou schránku“)?

Roman Franc: Naši uživatelé jsou tolerantní. Dostáváme samozřejmě i negativní odezvy, ale většina emailů je povzbudivých a chápajících. Může se to zdát divné, ale návštěvnost i počty nově registrovaných uživatelů stále stoupají. Služba Email.cz byla vždy stabilní a slušně fungující a tento náš dobrý kredit nám nyní pomáhá v nápravě své reputace..

Živě: Setkáváme se často s velmi nevěrohodnými čísly ohledně počtu uživatelů u jiných freemailových služeb na českém Internetu; pokud bychom měli sečíst celkové počty, tak se jenom ve freemailu dostáváme možná na nějakých 700 000 osob. Můžete do toho vnést trošku světla? Kolik je podle vás „živých“, tj. službu využívajících osob na Email.cz? Kolik lidí využívá účet denně, týdně, měsíčně? Některé freemailové služby jsou auditovány; lze podle vašeho úsudku odhadnout počty uživatelů z auditovaných počtů stránek a IP, můžete poskytnout čtenářům nějaké vodítko?

Roman Franc: Ano máte pravdu; tyto počty jsou velmi neprůhledné. Každý se nás na tuto otázku ptal a my jsme nevěděli, co přesně máme odpovědět. Měl na mysli počet celkově registrovaných uživatelů? Aktivních uživatelů? Či takových, kteří se přihlásí jednou za 2 měsíce? Víme, že některé servery uvádějí „divné“ údaje. My počítáme uživatele takto: Zaregistrovaný uživatel, který se po registraci přihlásí alespoň jednou během následujících 10 dnů. Poté se musí přihlásit alespoň jednou za půl roku. Jinak je pro nás jeho schránka mrtvá. Podle těchto počtů tedy máme v současné době živých 150 000 schránek. Dalo by se říci, že je jistá úměra mezi počtem aktivních schránek a návštěvností na jednotlivých serverech. V tomto ohledu je na prvním místě Post.cz, na který se dotahuje Email.cz. Bohužel kolik má například Seznam, Centrum, aj. není známo, protože z nějakých neznámých důvodů odmítají auditovat své emailové služby a zahrnují je do svého celkového auditu.

Živě: Všiml jsem si, že Email.cz chodí nyní velice svižně, odezvy jsou okamžité. Jistě za to může i onen neblahý fakt, že databáze zpráv je momentálně prázdná… Pokud byste aproximoval dnešní tempo přírůstku registrovaných uživatelů i zpráv a vůbec odhadl budoucí vývoj; kam se v počtu uživatelů i zpráv dostanete za rok, kam za dva? Je na to nyní váš systém dostatečně dimenzovaný?

Roman Franc: My doufáme, že ano. Naše nové posilování bylo koncipováno na to, aby nám vydrželo v dostatečné kvalitě alespoň 2 roky. Ovšem současný vývoj nám napovídá, že tato doba bude možná kratší a my budeme muset opět posilovat. Mysleli jsem ovšem i na tuto variantu a díky nové způsobu propojení serverů můžeme zvyšovat výkon a přidávat nové stroje, aniž bychom nějak výrazně omezili provoz serveru – znamená to, že naše řešení je škálovatelné, což není na Internetu časté. My jsme připraveni na očekávaný raketový vzestup internetu, otázka je, zda jsou připraveni ostatní.

Není důležité, jestli služba běží na dvou nebo pěti serverech. Podstatné je, zda je systém škálovatelný a do jaké míry optimalizovaný (tj. snížená vedlejší režie, minimalizace DB operací, zvládnutí nárazového zatížení). Nový email.cz není tedy nový jen v otázce vzhledu, ale především zvládnutím těchto problémů. Špička ledovce, kterou uživatelé mají možnost shlédnout na webu, obnáší v podstatě roční intenzivní práci na engine systému email.cz. Prvotní problémy po spuštění byly pouze důsledkem hledání nejvhodnějších provozních parametrů.

Živě: Kolik uživatelů bývá na email.cz přihlášeno současně ve špičce? Kolik transakcí za minutu vaše služba při nejvyšším zatížení realizuje?

Roman Franc: Ve špičce pracuje současně na serveru okolo 1200 uživatelů. Tuto statistiku si ostatně mohou čtenáři kontrolovat přímo na našich stránkách. Pro srovnání: na starém ATC ORGANIZÉRu pracovalo v danou chvíli asi jen 100-200 uživatelů. Databázový server dnes vykonává několik miliónů operací za den – první týden po spuštění to bylo až 80 miliónů denně. Systémem přijme za jeden den asi 80 000 zpráv, z nichž je část přesměrována (i na více adres), na mnoho zpráv odejde upozornění nebo automatický odpovídač apod.

Živě: Setkáváte se často s pokusy o nabourání systému zvenku?

Roman Franc: Stejně jako každý malý i velký server i EMAIL.CZ je jistě středem zájmů různých narušitelů. Nemá smysl se zde zmiňovat o tom, co dotyčné vede k tomu, že se snaží systém nabourat. Jednou z naších priorit je zabezpečení osobních dat našich uživatelů a know-how, které jsme do systému vložili. Celý cluster je 24 hodin denně monitorován, periodicky jsme informování na mobilní telefony a pager o stavu serverů, snažíme se zajistit také fyzickou bezpečnost serverů (servery jsou uzavřeny v racku, který je hardwarově monitorován a lze na dálku zjistit jeho stav). Servery v clusteru jsou spojeny privátní sítí, jeden ze serverů tvoří tzv. „load balancer“ a zároveň představuje firewall.

Živě: Jak máte nyní vyřešenu ochranu proti, řekněme, „vnitřnímu nepříteli“: proti možné „sabotáži“, nebo i proti možné prosté chybě programátora či administrátora?

Roman Franc: To je asi nejtěžší kapitola celé bezpečnostní politiky. Plný přístup na servery v clusteru mám pouze já, dále správce Vlastimil Pečínka, omezený pak Tomáš Búřil. Velkou roli hraje vzájemná důvěra mezi těmito třemi lidmi. Nicméně i ta může být ošidná. Sabotáž je možná vždy, je však zúžen okruh potenciálních pachatelů. V případě sabotáže nebo omylu správce je nutné mít zálohy. V tomto směru je již naše firma velice poučena… Ostatní si necháme pro sebe.

Živě: Na novou verzi Email.cz přichází chvála i výtky: chvála za nové funkce, možnosti nastavení apod., ale také občas výtky za složitost ovládání. Je vidět, že se nemůžete zavděčit všem uživatelům bez rozdílu: někdo chce jednoduchý freemail, někdo naopak velice komfortní; hodláte se s tím nějak popasovat?

Roman Franc: V nejbližší době připravujeme ještě jednu odlehčenou verzi našeho Emailu. Jde o to, že i nyní mohou lidé toužící po jednoduchém freemailu používat náš systém a ostatní funkce prostě ignorovat. Chápeme ovšem, že některým klientům mnoho funkcí a tlačítek vadí, proto přijdeme ještě s touto „lehkou verzí“. Současně budeme upravovat i momentální ergonomii systému – zkrátka, stále pracujeme a vylepšujeme, názor každého našeho uživatele je pro nás cenný.

Živě: Trošku jsme při příležitosti událostí okolo Email.cz pozapomněli na váš druhý projekt, dámský Ladymail.cz. Můžete uvést pár čísel, ohledně počtu uživatelů (-ek), jeho nárůstů a podobně?

Roman Franc: Nejen Ladymail, ale i Gentlemail fungují a nadále fungovat budou, a to nejen v doméně .cz, ale i v doméně .com. Ovládání i grafika ovšem vychází ze společného základu s Email.cz, aby případný přechod nebyl nijak náročný. Zvláště mezi dámami je tato služba velmi populární a služeb Ladymailu využívá v současné době okolo 10.000 žen a dívek.

Diskuze (28) Další článek: Nový Connect! – čtení pro manažery i techniky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,