Do redakce dorazila karta ATI Rage Fury MAXX, takže přinášíme první postřehy v porovnání s jejím konkurentem GeForce 256.
ATI, i když má jistě velice kvalitní produkty, má tak trochu smůlu. Vsadila tak trochu na špatnou kartu. Dnes bohužel s grafikou, která nemá hardwarové T&L, prostě fullhouse neuděláte. Takže přestože je Rage Fury MAXX pekelně rychlým akcelerátorem, na GeForce 256 nestačí.
Toto tvrzení však má háček – opravdu, pokud spustíte 3D Mark 2000, trumfne GeForce 256 rychlíka od ATI klidně i dvakrát, záleží na tom, jak rychlou mašinu máte. 3D Mark 2000 už totiž umí využít hardwarového T&L na kartě; a to Rage Fury MAXX nemá. Máte-li tedy takového Celerona na 567 MHz (FSB 103 MHz; můj testovací kousek), bude GeForce vést více jak dvakrát (rozlišení 1024x768). Máte-li Pentium III na 800 MHz, rozdíly se téměř setřou. GeForce má totiž hodně podobný výkon na velkém rozpětí frekvence procesoru, ať již použijete PIII na 450 MHz nebo na 800 MHz. Naopak u Rage Fury MAXX na výkonu procesoru záleží podstatně více – vyšší výkon procesoru stupňuje i výkon karty, protože transformaci a osvětlení scény provádí počítač, nikoliv karta.
A to je kámen úrazu; budete-li hrát hry, které neumí využít výhod GeForce, jste v pohodě. Výkon obou karet je téměř na stejné úrovni (např. Unreal Tournament). Budete-li však hrát hry novější, které již s něčím takovým jako T&L na grafické kartě počítají, bude GeForce 256 vždy ve výhodě. Navíc nepotřebujete mimořádně výkonný počítač, abyste mohli hrát ve vysokém rozlišení s plynulou grafikou – u Rage Fury MAXX se chybějící T&L musí nahradit výkonným procesorem. Pro plynulé hraní v rozlišení 1024x768 (Quake III Arena, Unreal Trounament) doporučuji alespoň Intel Celeron 400 MHz a zvýšit FSB alespoň na 83 MHz, nebo PIII na 500 MHz. Hraji Quake III Arena na Celeronu 567@103 MHz s maximální kvalitou zobrazení (trilineární filtrování, max. kvalita textur, 32bitová barevná hloubka) v rozlišení 1024x768, a i tak se počítač občas zapotí.
Je dobré ale poznamenat, že Rage Fury MAXX má oproti GeForce 64 MB paměti, což zvýší výkon zejména při práci s velkými 32bitovými texturami. Bohužel MAXX bude pravděpodobně dražší než verze SDR (asi o 50 dolarů), takže i když je MAXX velmi dobrá karta, přece jen bych doporučoval jít do nějaké verze GeForce; je to jistá volba do budoucna.
Kompletní test a recenze karty ATI Rage Fury MAXX najdete v Computeru 3/00.