Roboti

Japonský hotel, který jako první zaměstnal roboty, půlku z nich vyhodil

Nahradit lidské pracovníky roboty možná není taková výhra, jak se může zdát. Na vlastní kůži to zažil japonský Henn na Hotel (v překladu Divný Hotel), který drží Guinnessův světový rekord pro první hotel na světě zaměstnávající roboty. Půlku svých robotických pomocníků vyhodil, protože jen lidem přidělávali více práce.

První Henn na Hotel začal fungovat v roce 2015 v Nagasaki, od té doby jich vzniklo osm. Jeho otevření doprovázel velký mediální zájem, jelikož v něm fungovaly desítky robotů, kteří se starali o vše, od check-in, přes odpovídání na dotazy po uklízení. Několik z nich bylo navíc dost zvláštních, na recepci například vítal hosty robotický velociraptor.

Téměř 150 jich ale vedení začátkem roku odstranilo, protože se ukázali jako značně neefektivní. „Teď je to jednodušší, jelikož nám lidé neustále nevolají, že mají s roboty nějaký problém,“ uvedl pro The Wall Street Journal jeden ze zaměstnanců.

Roboti návštěvníky děsili a v noci budili

Nejproblematičtější a ten, který šel pryč jako první, byl robot nazvaný Churi. Nacházel se v každém pokoji a měl fungovat jako osobní asistentka, tedy odpovídat na základní dotazy. Hosté si ale velice rychle všimli, že pořádné odpovědi poskytovat nedokáže a že ho může mnohem lépe suplovat Alexa/Google asistent/Siri, které má téměř každý v mobilu.

Nefungovali také roboti, kteří měli lidem nosit kufry a objevovaly se stížnosti, že někteří boti budili v noci hosty, protože je aktivoval zvuk chrápání.

Velociraptor, který měl pomáhat se skenováním pasů, rovněž prakticky nikomu nepomohl. Lidi navíc děsil, protože jen nehnutě seděl a divoce se aktivoval až ve chvíli, kdy se člověk postavil před recepční desku.

„Ještě jsme pořádně nepřišli na to, kdy chtějí být návštěvníci obsluhováni roboty a kdy lidmi,“ přiznal provozní Yukio Nagai. Roboty v minulosti opravdu nešetřil, i rybičky v akváriu fungovaly na baterky a odpadkové koše byly vybavené čipy.

Původní důvod pro využití robotických pracovníků přitom nebyl marketing, i když hrál důležitou roli, ale nedostatek lidských zaměstnanců. Tvůrci hotelu si mysleli, že když část obvyklých úkolů zautomatizují, vyřeší tím tento problém. Jen se časem ukázalo, že bude ještě chvíli trvat, než koncept robotické obsluhy začne fungovat opravdu spolehlivě.

Diskuze (15) Další článek: Ohrožený Tchaj-wan předělává motory tryskáčů pro nové rakety

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,