Japonci testují nejrychlejší vlak Šinkansen ALFA-X. Po kolejích má uhánět rychlostí 400 km/h

Japonci začali minulý týden s testováním svého nejnovějšího a nejrychlejšího vlaku. Šinkansen ALFA-X je schopen dosáhnout rychlosti 400 kilometrů za hodinu a v běžném provozu by se s ním cestující mohli setkat kolem roku 2030. Souprava má ambice stát se nejrychlejším vlakem, pohybujícím se po kolejích.

Podle zpravodajství CNN čeká rychlovlak tříleté testování na trati mezi městy Aomori a Sendai, po které bude jezdit dvakrát týdně v nočním provozu (samozřejmě zatím bez cestujících). Futuristický vlak, postavený firmami Kawasaki Heavy Industries a Hitachi, má deset vagónů se zatím nespecifikovaným počtem míst k sezení.

Cílem je překonat Čínu

V současnosti je nejrychlejším vlakem, pohybujícím se po kolejích, čínský CRH 380A, prohánějící se na trase Šanghaj-Nanking rychlostí až 380 km/h. Ještě o něco rychlejší je s „maximálkou“ 431 km/h Shanghai Maglev, který se však vznáší na magnetickém polštáři.

Zpomalovat rozjetý Šinkansen ALFA-X mají kromě konvenčních brzd také aerodynamické brzdy na střeše a magnetické desky na podvozku. Předpokládá se, že při přepravě cestujících bude jezdit maximální rychlostí 360 km/h.

Vlak na první pohled zaujme 22 metrů dlouhým aerodynamickým „nosem“, navrženým tak, aby minimalizoval tlak a snížil hluk, který stroj vytváří zejména při průjezdech tunely. Během testů bude vyzkoušena také zkrácená 16metrová verze.

Japonsko ve znamení rychlosti

I když testy dopadnou dobře a v roce 2030 začne komerční provoz s cestujícími, zůstane nakonec Šinkansen ALFA-X značně pozadu za dalším japonským projektem. Tři roky předtím by totiž měla být otevřena nejmodernější a nejrychlejší trať mezi Tokiem a Nagojou s technologií maglev. Na té by měly vlaky uhánět rychlostí až 505 km/h.

Již v příštím roce chtějí Japonci u příležitosti letní olympiády zahájit provoz nejvyšší verze svých Šinkansenů N700S. Nové vlaky se budou pohybovat rychlostí 300 km/h a ve srovnání s těmi stávajícími mají být lehčí, energeticky účinnější, pohodlnější s větším prostorem pro nohy a elektrickými zásuvkami pro cestující.

Diskuze (20) Další článek: Potřebuje Sluneční soustava ochranu před těžaři? Podle některých vědců ano

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,