Gateway Inc. dosahuje přes Internet denní prodeje ve výši 4 miliónů USD.
Podle posledního průzkumu eMarketeru se toto médium stalo dominujícím pro získávání denních byznysových zpráv pro ty, kteří na něm jsou. V anketě se vyslovilo jen 25% lidí, že získávají tyto zprávy primárně z tištěných médií, 43% je získává z webu, 23% z e-mailu či newsletterů, 4% z push kanálů (odpočívejte v pokoji) a zbylých pár procent "jinde".
Anketa byla na Internetu, takže v ní samozřejmě mohli hlasovat jen internetoví uživatelé a nepostihuje průřez celou společností, ale jasně sděluje to, že kdo už Internet rutinně používá, nechodí pro zprávy jinam. Čtenáři e-marketeru, což je specializovaný web určený především byznysové profesionály v této oblasti, ale dali jasně najevo, že pro ně ostatní média už skoro přestávají existovat.
Podle průzkumu téže firmy je zajímavý rapidní vzrůst počtu uživatelů Internetu v Japonsku: je jich tam nyní údajně deset miliónů, což je přes 7% japonských domácností a o neuvěřitelných 77% více než před rokem. Japonci potvrzují svou mentalitu - anticipace novinek jim trvá mnohem déle než v Americe, ale o to je to pak rychlejší.
Další zajímavou novinkou je prohlášení firmy Gateway Inc., že dosahuje přes Internet denní prodeje ve výši 4 miliónů USD. To je nečekaná zpráva - zatím se bralo za skoro automaticky prokázané, že největším obchodníkem s PC přes Internet je Dell, se značným náskokem před ostatními. Dell v současné době rovněž tvrdí, že dosahuje obchodů v této výši, nicméně ještě před pár měsíci udával hodnoty výrazně nižší.
Prodej přes Internet je samozřejmě obrovským argumentem pro zastánce elektronické komerce a ačkoli bych si sám přál, aby toho bylo jen houšť, je nutné věci maličko uvést na pravou míru. V USA byl princip mail-orderu, tj. nakupování "zajíce v pytli" podle tištěného katalogu, věcí naprosto běžnou, a právě firmy jako Dell či Gateway v podstatě v USA prodávají jen tímto způsobem - proto také tak často, rozsáhle a masívně inzerují, protože nemají jiný kontakt se zákazníkem než prostřednictvím médií, nemají fyzické obchody ani dealery. Prodej přes Internet v USA tedy vůbec neznamená, že by lidé v takové míře přešli z jednoho naprosto diferentního typu nakupování (vezmu auto, přijedu před obchod, zboží si osahám, zaplatím, odvezu) k typu jinému (zboží nevidím, zavolám, napíšu či naklikám), peníze mě odečtou z účtu a chlápek mě ho přiveze pod nos autem. Jde pouze o to, že lidé mění jednu formu objednávání na dálku za druhou, nepochybně výhodnější a zajímavější - ale nejedná se o změnu myšlení lidí v nakupování, ta už nastala dávno, když tito zákazníci odmítli nutnost chodit do obchodu a prohlížet si produkt ze všech stran. Myslím, že právě toto je příčina relativně pomalu se rozvíjejícího internetového obchodování v Evropě a zejména u nás, protože zde systém mail-order není naprosto systémem zaužívaným, nemá dobrou reputaci a pro většinu lidí je skoro nepřijatelný. Cesta za elektronickou komercí ve velkém stylu je tedy pro naši zemi mnohem trnitější než jinde.