Jaký počítač na hry?

Na co se zaměřit při výběru počítače určeného především na hry.
Především rychlý a vyvážený. Počítačové hry jsou stále komplexnější a vizuálně i zvukově přitažlivější, neexistuje místo, kde se vyplatí šetřit. Pokud však nejste příliš nároční, není třeba hned kupovat nový počítač, postačí starší Pentium s alespoň 16 MB paměti, které dnes můžete sehnat velmi levně v bazarech nebo na inzerát. Na počítači s procesorem Pentium 200 MMX, 64 MB paměti a levným grafickým 3D akcelerátorem (např. Diamond Monster 3D nebo jiné karty s čipovou sadou Voodoo) si dnes v dobré kvalitě zahrajete téměř libovolnou počítačovou hru včetně těch nejnáročnějších jako např. Unreal nebo Half-life. Počítač si však většinou nekupujeme kvůli hrám, které už jsou, ale především kvůli těm, které teprve přijdou. Navíc existují hry, které výkonný počítač přímo vyžadují, např. Tresspasser (velmi detailní 3D akční hra vycházející z Jurského parku) nebo Falcon 4.0 (letecký simulátor, který hráče zasadí do virtuálního, neustále se měnícího bojiště). A pokud chcete dostat ze hry skutečně maximum, musíte také patřičně zvýšit svoje požadavky. Vezměme to tedy postupně.

Procesor
je jedna z nejdůležitějších komponent (pokud dbáte o svoje zdraví, hned po monitoru). Na výběr máte především výrobky Intel a AMD. Na straně Intelu je to procesor Celeron s integrovanou pamětí cache (varianty 300A a cokoliv výše). Nabízí výkon srovnatelný se stejně taktovaným Pentiem II a přitom je mnohem levnější. Hlavním důvodem jeho oblíbenosti je však možnost přetaktování až na 450 MHz s odpovídajícím nárůstem výkonu. Z nabídky AMD je zajímavý procesor AMD K6-2 s rozšířenou instrukční sadou. Nové instrukce pod názvem 3DNow! zrychlují řadu grafických a zvukových operací. Jejich podpora je zahrnuta do DirectX 6 a pomalu také vzrůstá množství optimalizovaných her a ovladačů. Výkon uvedených procesorů je přibližně srovnatelný, ve prospěch Celeronu však mluví možnost pozdějšího upgradu na Pentium II bez nutnosti výměny základní desky (pokud ovšem zvolíte variantu pro Socket 1).

Paměť
má zajímavou vlastnost – nikdy jí není dost. Pro nový počítač je skutečným minimem 64 MB jako vhodný kompromis mezi cenou a množstvím. Pokud zvolíte méně, začnou se některé hry citelně „trhat“, neboť musí častěji pracovat s daty na pevném disku. 128 MB už podobné nedostatky eliminuje a navíc získáte dostatečnou rezervu pro občasné programátorské „výstřelky“. Pokud je to možné, upřednostňujte paměti typu SDRAM taktované na frekvenci 100 MHz (více se dozvíte v článku Jiřího Poláčka v této příloze).

Grafická karta
je námětem pro samostatný článek (skutečně, najdete jej ve čtvrtém čísle), tak alespoň stručně. Grafická karta patří do slotu AGP. Může tak dostávat data mnohem rychleji a zbytečně nebrzdí jiná zařízení připojená na sběrnici PCI. Rozdíly při běžném zobrazení (2D) téměř neexistují. Ale pozor: Při nejvyšším počtu barev všechny nové karty překonávají možnosti běžného 17" monitoru – ať se to týká jeho rozlišení, nebo obnovovací frekvence. Samozřejmostí je akcelerace 3D, což znamená vyhlazený obraz a ve spolupráci s procesorem opravdu plynulou hru. Nabízené funkce a kvalita obrazu jsou s přimhouřením jednoho oka opět srovnatelné, největší rozdíl je v rychlosti. Z dostupných grafických karet doporučuji především ty, které používají čipy Riva TNT nebo Voodoo Banshee. Tyto karty bývají vybaveny 16 MB paměti, což kromě vlastního obrazu poskytuje také dostatek místa pro textury. Oba čipy nabízejí akceleraci Direct3D, Riva TNT také OpenGL. Voodoo Banshee z funkcí OpenGL podporuje pouze omezené množství (tzv. miniGL) používané v současných hrách. Celkově má ovšem navrch Riva TNT, ve 3D nabízí větší barevnou hloubku, má pokročilejší implementaci AGP a ve hrách psaných pro Direct3D je opravdu rychlá. U her využívajících OpenGL však Voodoo Banshee náskok srovnává a kromě toho nabízí ještě jeden trumf – jako všechny čipy 3Dfx podporuje nativní (rozuměj vlastní pouze těmto čipům) rozhraní Glide. Vzhledem k rozšíření těchto čipů a jejich relativně dlouhé historii je toto rozhraní všeobecně známé a velmi podporované, takže i dnes se můžete setkat s hrami, kde je využití akcelerace na tyto čipy přímo vázáno nebo jsou alespoň podporovány přímo (prostřednictvím Glide).

Jak Riva TNT, tak Voodoo Banshee se však potýkají s vážným problémem (podobně jako jiné nové čipy) – některé hry s nimi spolupracují velmi špatně nebo s nimi dokonce nespolupracují vůbec. Řešení představuje opravný program (tzv. patch) od výrobce hry nebo nový ovladač od výrobce karty či přímo grafického čipu. Počítejte tedy s přístupem na Internet nebo s cédéčky herních magazínů.

Zvuková karta a reproduktory
se na výsledné atmosféře podílejí minimálně z poloviny. Hitem mezi novými zvukovými kartami je SoundBlaster Live! a Diamond Monster Sound MX300. Obě karty obsahují výkonné čipy a redukují tak zátěž procesoru skutečně na minimum. Standardem je podpora DirectSound, DirectSound3D (prostorový zvuk), EAX (rozšíření předchozího o změnu zvuku v závislosti na prostředí) a A3D 1.0 (nativní rozhraní pro čipy Vortex, které však SoundBlaster Live! emuluje). Diamond Monster Sound MX300 navíc podporuje Aureal A3D 2.0 (používá totiž právě čip Vortex 2). Jeho nepřítomnost u karty SoundBlaster Live! však není nijak závažná, neboť snad žádná hra nespoléhá pouze na toto rozhraní.

Při výběru nemůžete udělat chybu. Mírně navrch má Diamond Monster Sound MX300. V kvalitě a věrnosti prostorového zvuku předstihuje SoundBlaster Live! a hry využívající rozhraní Aureal A3D 2.0 (Half-life) jeho možnosti využijí skutečně naplno, zvuk může např. přicházet shora nebo zdola). K dosažení prostorové iluze však potřebujete alespoň čtyři reproduktory doplněné subwooferem. Se dvěma to jde taky, ale výsledky mají k dokonalosti daleko.

Při nákupu reproduktorů doporučuji vyhnout se plastovým bedýnkám s křiklavými nápisy 200 W a poohlédnout se po kvalitním výrobci. Ideální je kombinace satelitních reproduktorů a subwooferu, který zdůrazní potřebné basy, aniž by byly ovlivněny středy nebo výšky. Doporučit mohu např. kombinaci satelitních reproduktorů Yamaha YST M20 a subwooferu YST MSW10, Creative zase ke kartě SoundBlaster Live! doporučuje sestavu PCWorks FourPointSurround (čtyři reproduktory a subwoofer). Výběr je velmi rozsáhlý, pokud však chcete kvalitu, počítejte přinejmenším s 5000 Kč.

Pevný disk a mechanika CD-ROM
by měly být především rychlé. Dnes už stěží seženete disk menší než 3 GB, což je na instalaci několika her současně dostatečné. Pevný disk je stále rychlejší než mechanika CD-ROM, takže u her se vyplatí volit maximální instalaci, která může přesáhnout i 0,5 GB. Množství dat však stále zůstává na cédéčku a jsou nahrávána v průběhu hry, takže vhodná je 32rychlostní mechanika s dobrou opravou chyb, abyste zamezili zbytečným prodlevám a rovněž zkrátili dobu instalace.

Monitor
je kvůli poměrně vysoké ceně často řazen až na poslední místo. Jde ovšem o vaše zdraví a navíc ceny stále klesají, takže doporučuji přinejmenším 17" monitor, který splňuje ekologickou normu TCO 95 a nabízí rozlišení 1024 × 768 při obnovovací frekvenci alespoň 85 Hz. Větší monitor také přináší větší herní zážitek.

Záleží na vás
Článek berte především jako doporučení, neboť výběr vhodného počítače na hry je velmi subjektivní záležitost. Je třeba si uvědomit, jaký typ her vlastně máte rádi, kolik peněz hodláte investovat, a tomu přizpůsobit svoje nároky na nový počítač. Pokud např. rádi hrajete strategické hry nebo adventury, je zbytečné kupovat drahou grafickou či zvukovou kartu, protože ji prostě nevyužijete. Neškodí také poradit se s někým zkušenějším, protože jen málo prodejců má větší zkušenosti se specifickými nároky počítačových her. n

Joysticky, gamepady, volanty
Pokud nebudete létat nebo řídit auta, zřejmě nikdy nebudete potřebovat nějaký herní ovladač. Pro správný pocit ze hry však joystick nebo něco podobného bude nutný. Joysticky jsou z herních zařízení nejuniverzálnější, dají se jimi ovládat v podstatě všechny hry. Při výběru se zaměřte na dvě důležité věci: ergonomii ovladače a snadnost kalibrace. Všechna tlačítka musí být pohodlně přístupná a je dobré, když má páka opěrku pro malíkovou hranu dlaně. Co se týče kalibrace, lze rozhodně doporučit digitální joysticky s optickým měřením náklonu páky – ty nepotřebují vůbec žádnou kalibraci. Pokud je joystick nutné kalibrovat, přesvědčte se, že se kalibrační běžce dají snadno posouvat a poskytují kvalitní rozsah.

Gamepady jsou v podstatě malou klávesnicí do ruky, snadno se s nimi ovládají plošinovky a také sportovní simulátory, pro letecké simulátory jsou však nevhodné. Existuje i gamepad Microsoftu, který umí v digitálním režimu reagovat na náklon ovladače. Nemusíte nic mačkat, jen v rukách otáčíte gamepadem a on reaguje. Lepší než investovat do gamepadu je ale pořídit buď kvalitní joystick nebo něco jiného. Pokud jste ovšem odkojeni Sony Playstation, gamepad si kupte.

Samostatnou jednoúčelovou kapitolou jsou volanty. Ty jsou určeny výhradně pro simulátory aut a často jsou k dispozici i s pedály. Pořizujete-li volant, určitě k němu zajistěte i pedály, bez nich to skutečně není ono. Je ale třeba uvést, že tyto volanty nemají podobný rejd jako tradiční volant v autě, obvykle mají maximálně jen okolo 120 stupňů do strany.

Nyní jsou v oblibě zařízení se zpětnou vazbou (force feedback), která se sama kvedlají a vrtí podle situace ve hře. Je jistě zajímavé s nimi hrát hru, ale spíše překážejí při ovládání, protože musíte vyrovnávat ještě rušivou vazbu, která vám trhá ovladač z ruky.

Zdroj: Computer
  
  

Váš názor Další článek: Chystá se další velké vyšetřování: po Microsoftu Intel

Témata článku: Internet, Hry, Herní monitor, Gamepady, Herní monitory, TNT, Prostorový zvuk, Gamepad, Volanty, Hra, Half Life 2, Subwoofery, Riva, Běžné zobrazení, Monster, Vortex, Joystick, Voodoo, Herní ovladač, Satelitní karty, Banshee, Herní karta, Herní počítač, Subwoofer, Diamond


Určitě si přečtěte

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 65

Google má nové telefony, počítač a domácí displej. Česko je stále mimo

Google má nové telefony, počítač a domácí displej. Česko je stále mimo

** Google dnes představil novinky ** Dočkali jsme se nového telefonu Pixel 3, tabletopočítače a domácího displeje ** Rozšíření Google Assistenta do dalších zemí se bohužel nekoná

David Polesný | 45

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte se, co zachytily na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte se, co zachytily na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 44

Loopwheels znovu vymyslelo kolo. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny, které vylepší komfort jízdy

Loopwheels znovu vymyslelo kolo. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny, které vylepší komfort jízdy

** Proč vymýšlet kolo? Protože ho lze vymyslet lépe! ** Kola Loopwheels nabízejí integrované odpružení ** Cílem je poskytnout pohodlnější a klidnější jízdu

Karel Kilián | 14


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku