Jaký je uživatel českého internetu

Diskuze čtenářů k článku

David Smahel, Digimark  |  30. 06. 2003 12:04

Zdravim ucastniky diskuse,

osobne se domnivam, ze rozdil ve frekvenci uzivani internetu - vyzkum x mereni je dan predevsim tim, ze onen vyzkum, SPIRu byl de facto ANKETA. Na ruznych webech se proste oteviralo pop-up okenko, na ktere odpovedel ten, kdo mel o odpovidani na takove otazky zajem. V kazde sociologicke knize (doporucuji napr. Disman, Jak se vyrabi sociologicka znalost) se doctete, ze anketa je v podstate nejhorsi varianta vyzkumu - prave to, ze odpovi jen ten, kdo odpovidat chce, zpusobuje systematickou chybu, jejiz smer a velikost je neznama.

Domnivam se, ze velky rozdil ve frekvenci zpusobuji tyto dva faktory:

a) lide, kteri se casteji k internetu pripojuji, maji o internet a deni na internetu vetsi zajem a tudiz je anketa tohoto typu (i jeji vysledky) casteji zajima a casteji pop-up okno s anketou nezavrou

b) lide, kteri se casteji k internetu pripojuji, maji vetsi sanci byt timto pop-up okenkem zasazeni. Vyber uzivatelu internetu v ankete tedy neni nahodny! Uzivatel, ktery se pripojuje 2x casteji nez druhy, mel 2x vetsi sanci, ze se mu otevre okenko s touto anketou. Skupina 25.000 uzivatelu, na ktere vyzkum probehl, tedy NENI REPREZENTATIVNI vuci celemu spektru uzivatelu.

s pozdravem

David Smahel, Digimark

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
turby  |  07. 07. 2003 12:53

Vazeny pane,
nejprve bych doporucil prostudovat podrobne metodiku sberu a metodiku zpracovani a vazeni. Vase zavery jsou v mnohem velmi mylne...

Navic kazdy vyzkum je anketa, jelikoz i napriklad zavadeci vyzkum pro peoplemetry probihal podobne. A ne kazda vybrana domacnost Vam nechala nainstalovat peoplemetr, takze v panelu byly pak ti "hravejsi". Navic si nedokazu predstavit, jak by tedy vypadalo oslovovani respondentu tak aby Vam kazdy osloveny odpovedel a neprovadel se urcity samovyber. To bych musel mit asi v ruce nejakou prihodnou zbran, ze? ;o)

Myslim, ze TNSF ma s vyzkumy trochu vetsi zkusenost a ma vlastni svetove pouzivane metodiky, ktere byly castecne pouzity. A to se o Vas (digimark) moc rici neda... :o) Muzete mi napsat jakou metodou provadite vyzkumy vy kdyz ne nahodnym dotazovanim?

turby

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ja  |  14. 07. 2003 07:27

Lide, kteri lezou na internet, jsou vyskakujicimi okny tak otraveni,
ze je okamzite zaviraji bez cteni.
Me napriklad jen automaticke precteni a rychla reakce zabranily,
abych ho sejmul.
(Automatickym ctenim myslim napr. to, ze se nedivate na ceduli
nad obchodem a presto vite, ze je to mlekarna, protoze oko a
mozek proste informaci zpracuje.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
wejr  |  08. 02. 2004 15:22

Relevantní průzkum internetových uživatelů se dělá zcelal jinak:

1. Vytypují se vhodní respondenti

2. Z nich se vybere cca přes 2000 osob, které

 - reprezentují různé věkové, vzdělanostní , a jin, soc.kategorie

 - jsou schopné spolupráce

 - je u nich přepoklad pravdivého zodpovězení otázek

3. Dále se pracuje už jen s vybraným vzorkem

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  27. 06. 2003 09:12

No, ze dneska uz ma k internetu bohuzel pristup skoro kazdej mj. dokumentuje kvalita diskuzi na idnes (obcas i zive, ze jo) a vznik portalu jako stratosfera nebo blesk. Takze iluze uz si stejne davno nedelam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Holčík  |  27. 06. 2003 11:24

Internet přece není pro žádnou elitu, je to to samý jako televize. To jako byste tvrdil, že je hrozný, kolik lidí má už dneska barevnou televizi a neumí si přitom doladit barvy, no hrůza. Dyť je to přece jen dobře, že ho využívá spousta lidí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15lety smrad  |  27. 06. 2003 12:01

Vzdyt to je hrozny ze dnes ma kazdy barevnou televizi!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kaspery  |  27. 06. 2003 12:47

to neni to same TV je pro nas pasivni prijimame Inet je aktivni prijimame a vysilame (dost casto lidskou blbost aj.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  27. 06. 2003 16:05

To prirovani k TV je vazne mimo (diskusni fora a dalsi moznost predvadet svoji blbost). A k tomu prvnimu. Ano, internet dnes UZ neni pro elitu (tedy intelektualni), proto moje bohuzel. Ale kdysi tomu tak bylo (samozrejme nepocitam armadni eru :))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
magitek  |  27. 06. 2003 17:56

No kdyby byl internet jen pro elitu tak by jsi byl asi jeho jedinej uživatel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
turby  |  27. 06. 2003 08:52

jen poznamka k rozdilu mereneho a deklarovaneho chovani.

lide maji obvykle ve vsech vyzkumech tendenci nadhodnocovat ci podhodnocovat sve chovani. je to obvykle a proto se v tomto vyzkumu uvadi jak merene tak deklarovane chovani prave z duvodu ukazat tento rozdil. podobne je ovlivnena i otazka o rozhodovani o financich v zamestnani. oproti tomu zase osobni prijem a prijem domacnosti je udavan pomerne spravne. k tomuto ale samozrejme neplati v zakladnich otazkach typu pohlavi, vek a podobne, kde jsou si lide relativne jisti odpovedi :o)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bohuslav Roztočil  |  27. 06. 2003 08:28

Průzkumu jsem se zúčastnil a po pravdě jsem odpověděl, že nemám přístup ze školy. A víte proč? Protože je mi 37 a do školy už 14 let nechodím... (Nepočítám-li 2 hodiny týdně v jazykovce. A odpovědět jsem musel - na možnost N/A si nepamatuji.

A tak se ptám jsou v součtech pro "přístup ze školy" zahrnuti jen studující (od základky po vejšku) nebo i post-studijní zbytek populace?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Holčík  |  27. 06. 2003 11:20

Jsou tam úplně všichni, množství lidí ve vzorku je u všech otázek konstantní.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
turby  |  27. 06. 2003 13:09

v tom pripade jste odpovedel spravne - nemate pristup ve skole :o)

pokud chcete zjistit, kolik studentu nema pristup ve skole, vezmete odpovedi, kde respondenti uvedli, ze jsou studenti a z tech pak odpovedi, kde uvedli, ze nemaji pristup ve skole a mate pocet studentu bez pristupu ve skole :o)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  27. 06. 2003 08:02

Kdo je mladý je svobodný a do ženění se nehrne. Opět to věrně kopíruje věkovou křivku.

Aha. Počet svobodných je dán pouze nejpočetnějšími skupinami dle věku. Statistika jak *****

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Arnold Runoveradog Ykauc  |  27. 06. 2003 07:38

Pan autor si zrejme mysli, ze pouzivani internetu je spojeno s prochazenim slaboduchych webovych stranek. Jinak si nedovedu vysvetlit jak muze prohlasit, ze nesedi respondenty udavana frekvence navstev internetu s namerenou - kdo to meril, jak to meril, toky dat od provideru nebo co???? Zrejme to respondenti opravdu prestrelili, ale takovyhle zaver !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Helon  |  27. 06. 2003 07:44

Tak, tak. Proto v auditu vyšlo co vyšlo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Balas  |  27. 06. 2003 08:38

No jeste jedna teorie: hodne lidi vyuziva internet obden ale z prace a z domova se pripoji jen parkrat za mesic.
A ta presnost mereni nemusi byt nejvyssi: pokud se to merilo podle logu volani na ISP (cemuz moc neverim) tak urcite nebyly logy spojeny dohromady a kdyz nekdo vyuziva vice ruznych ISP (a to je pravdepodobne prave u vice internetujicich) tak je presnost mereni v pekle. A pokud se to merilo nejakymi susenkami na serverech, tak zdaleka ne kazdy chodi na merene servery a zdaleka ne kazdy ma povolene susenky z cizich serveru a reklamy (pravdepodobnost takoveho blokovani roste s cetnosti vyuziti Internetu).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  27. 06. 2003 09:23

Pokud vim, je to mereno pomoci cookies. Z toho ale plyne jedno zasadni omezeni - pruzkum muze sledovat moje pristupy pouze z jednoho mista (a pocitace a prohlizece). Tzn., ze kdyz mam pristup z prace, z domova a jeste ze skoly, tak se muzu pripojovat klidne kazdy den z prace a jednou tydne z domova. Pokud jsem byl do vyzkumu zahrnut prave ve chvili, kdy jsem byl pripojen z domova, tak potom vyjde, ze jsem deklaroval pristup denne, ale "ve skutecnosti" se pripojuji jen jednou za tyden...

Autor tedy podle me srovnaval dva neporovnatelne udaje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
turby  |  27. 06. 2003 12:56

pokud se respondent pripojuje z prace 5 dni v tydnu (cely den) a doma 1x v tydnu (par minut ci hodin) je pravdepodobnost, ze respondent vyplnil dotaznik na majoritnim miste pripojeni mnohonasobne vyssi. takze vas zaver tak uplne neplati :o)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  30. 06. 2003 08:30

To je sice pravda, nicmene to nic nemeni na tom, ze to jsou neporovnatelna cisla. Jednoduse kazdy, kdo deklaroval, ze ma pristup na net z vice mist MUSI mit ve vysledcich nizsi pocet pristupu nez udal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  27. 06. 2003 09:01

Jista drobnost je delani vyzkumu. Ty pruzkumy jsou dost spatne, vybira se urcite procento obyvatel kazde vekove skupiny se vzdelanim a tech se ptate.

Jenomze hodne lidi, tech nej uzivatelu internetu, ti s vami zadne dotazniky delat nebudou, nemaj cas na hovadiny

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
turby  |  27. 06. 2003 13:03

response rate dotazniku rika uplne neco jineho. se zvysujici se frekvenci uziti vyrazne stoupal i response rate.

tedy lide, kteri uzivaji internet casteji i casteji odpovidali na dotazniky. take vzorek pres 25tisic lidi (1% z cele i populace) neni spatny kdyz si uvedomime, ze napriklad v peoplemetrove mereni tv divaku je vzorek cca 4000 lidi coz dela mene nez 0.05% z tv populace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vojta  |  27. 06. 2003 01:25

Tvrzeni, ze "nejobvyklejší uživatel je dle tohoto průzkumu svobodný student ve věku 19 let s maturitou, žijící v Praze" je opravdu velkou nadsazkou, kdyz podle te statistiky nedosahla Praha ani 1/3 lidi, kteri se pripojuji. Autore, autore, priste s tim Prahocentrismem opatrneji

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ZEr  |  27. 06. 2003 07:18

pokud by pruzkum byl provadeny na objektivnim vzorku (jakoze objektivni by to bylo jen na 100% uzivatelu :))))) dalo by se predpokladat, ze vzhledem ke koncentraci na pocet obyvatel alternativ pripojeni (wi-fi, adsl, kabelovka, volna kapacita firem) je na tom nejlip praha, nejlip je na tom oproti cele republice i s platem a vzhledem k tomu i s cenama,

to znamena jedine, prazaci nejsou zadni chudaci, protoze internet tam ma zhruba 500 000 lidi coz je pokud vim neco okolo poloviny obyvatel prahy (vcetne duchodcu, kojencu, houmlesu a ukrajincu), a vyzdycky dokazou zlepsit (ti rpazaci, ne ti houmlesove) celorepublikovy prumer (treba platy)



Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
blecha  |  27. 06. 2003 07:31

V Praze sere do kanalu cca 1 200 000 Cechu a kolem 100 000 vychodnich soudruhu, cest jejich praci .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Arnold Runoveradog Ykauc  |  27. 06. 2003 07:43

Ne! My jezdime srat do kanalu jenom k Vam domu!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Renata  |  27. 06. 2003 07:28

No ale každopádně vypadá nějak takhle http://www.zds.cz/gratulace2.asp?g=2698 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  27. 06. 2003 08:58

Sakra, ja uz na net nepujdu Netusil jsem, az do ted ze jsem vetsinovy uzivatel internetu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor