Zdravim ucastniky diskuse,
osobne se domnivam, ze rozdil ve frekvenci uzivani internetu - vyzkum x mereni je dan predevsim tim, ze onen vyzkum, SPIRu byl de facto ANKETA. Na ruznych webech se proste oteviralo pop-up okenko, na ktere odpovedel ten, kdo mel o odpovidani na takove otazky zajem. V kazde sociologicke knize (doporucuji napr. Disman, Jak se vyrabi sociologicka znalost) se doctete, ze anketa je v podstate nejhorsi varianta vyzkumu - prave to, ze odpovi jen ten, kdo odpovidat chce, zpusobuje systematickou chybu, jejiz smer a velikost je neznama.
Domnivam se, ze velky rozdil ve frekvenci zpusobuji tyto dva faktory:
a) lide, kteri se casteji k internetu pripojuji, maji o internet a deni na internetu vetsi zajem a tudiz je anketa tohoto typu (i jeji vysledky) casteji zajima a casteji pop-up okno s anketou nezavrou
b) lide, kteri se casteji k internetu pripojuji, maji vetsi sanci byt timto pop-up okenkem zasazeni. Vyber uzivatelu internetu v ankete tedy neni nahodny! Uzivatel, ktery se pripojuje 2x casteji nez druhy, mel 2x vetsi sanci, ze se mu otevre okenko s touto anketou. Skupina 25.000 uzivatelu, na ktere vyzkum probehl, tedy NENI REPREZENTATIVNI vuci celemu spektru uzivatelu.
s pozdravem
David Smahel, Digimark