Jakub Dvorský: Samorost, Machinarium a Botanicula

Jeho vývojářské studio dalo život netradičním herním trhákům Samorost, Machinarium a Botanicula. Jakuba Dvorského jsme si tedy vybrali do našeho dalšího tagového rozhovoru.
Jakub Dvorský: Samorost, Machinarium a Botanicula

Amanita znamená latinsky muchomůrka. Amanita Design je mladé vývojářské studio Jakuba Dvorského, které se rádo inspiruje lesem a vším, co v něm žije – nebo by žít mohlo. Po dvojici Samorostů a veleúspěšném Machinariu teď chystá další biopříběh: Botanicula.

<Botanicula>

Jakub Dvorský

Jakub Dvorský je český výtvarník a animátor. Známý se stal díky hře Samorost (2003). Díru do světa udělal s pokračováním Samorost 2 (2005) a volným pokračováním Machinarium (2009). Letos jeho studio uvedlo hru Botanicula. Věnuje se i filmu – je autorem loutek ve filmu Kuky se vrací.

Je naše nová hra, jejímž hlavním autorem je Jára Plachý, náš nejmladší kolega a skvělý animátor. Botanicula je hra o partičce kamarádů a o jejich pouti s cílem zachránit poslední semínko velkého stromu, na kterém všichni žijí a na němž se celá hra odehrává.

Přestože na této dlouhé a strastiplné cestě budeme muset přelstít celou bandu zlých parazitů a rozluštit mnoho zapeklitých hádanek, hraní samotné je překvapivě oddechové, veselé a velmi příjemné (až na pár hororových scén). Jára Plachý vytvořil neuvěřitelné množství roztodivných postaviček a vtipných animací, které do víc než 150 herních lokací nacpal náš slovenský programátor Peter Stehlík. Důležitou součástí celého zážitku jsou také zvuky a hudba, které vytvořilo vynikající duo Dva.

<IGF>

Je festival nezávislých her (Independent Games Festival), který se koná v rámci konference GDC v San Franciscu. Na festivalu je možné vidět a zahrát si každoroční výběr nejlepších her vytvořených malými nezávislými studii z celého světa. Samozřejmě máme radost, že se nám podařilo dostat se na festival už s naší třetí hrou a ještě větší radost, že jsme opět uspěli v soutěži – Botanicula si odnesla cenu za nejlepší hudbu a zvuk.

<ticho>

Mám rád, ale příliš často nezažívám, protože žiju v centru města (Brno/Praha). Když se ale občas dostanu na chalupu, kde ticho opravdu je, tak mě vždycky překvapí jeho hlasitost a intenzita. Tam si vždy znovu uvědomím, v jakém kraválu většina lidí žije.

<nezávislé vs. „velké“ hry>

Některé indie (nezávislé, z angl. „independent“, pozn. red.) hry jsou originální, rozmanité, nápadité, inovativní, experimentální, umělecké, vtipné, veselé a krásné, zatímco některé velké hry jsou komerční, pompézní, násilné, neoriginální, nudné a stupidní.

Samozřejmě to platí i naopak a různě jinak, je to prostě příliš široké spektrum a existuje mnoho výjimek v obou kategoriích, ale přesto první věta částečně vystihuje můj pohled na věc. Pravda je ale také to, že nezávislé hry už dnes dělají stovky, ne-li tisíce studií po celém světě a převažující kvalita a originalita her je mizerná. Naštěstí v tak velkém počtu nových nezávislých her se každý rok najde několik skvělých kousků, které nabízí něco nového a inspirativního.

Klepněte pro větší obrázek
Jakub Dvorský a zeleň

<les>

Nejlepší místo pro vyčištění hlavy, odpočinek, inspiraci a spojení s přírodou a realitou. Les je pro mě ale taky zdrojem naštvanosti. Štve mě to, že drtivá většina lesů u nás nejsou ve skutečnosti žádné lesy, ale pole smrků, kde chybí život a vlastní vyvážený ekosystém. Štve mě, že se kácí kolem měst, aby tam mohlo vyrůst oplocené golfové hřiště nebo nákupní centrum. Štve mě, že se kácí na Šumavě, kde je záminkou kůrovcová kalamita, ale ve skutečnosti si jedná o podnikatelskou lobby. A tak dále. Taky mě štve, že většině lidí je to úplně jedno.

<Samorost>

Klepněte pro větší obrázek
Samorost

www.samorost.net, www.samorost2.net a už pracujeme na dalším pokračování.

<film>

Mám rád film. Kdyby nebylo her, asi bych se snažil prosadit ve filmu. Mám rád třeba Terryho Gilliama, Karla Zemana, Yuri Norsteina, Stanley Kubricka, Jean-Pierre Jeuneta…

<cestování>

Je osvěžující. Změnit úhel pohledu, něco vidět a zažít, to se při kreativní práci hodí. Zároveň to ale určitě není nutnost, třeba Tolkien skoro nikdy necestoval, a přesto vytvořil jeden z nejkrásnějších a nejpropracovanějších fantazijních světů.

Klepněte pro větší obrázek
Machinarium

<civilizace>

Konečně se dostáváme k filozofičtějším tagům! Civilizace je živočich, který se teprve nedávno narodil. Teď se rozhlíží kolem sebe, hodně žere, roste, je naštvaný a hravý, takže ničí vše, co mu přijde do cesty, ale taky je čím dál chytřejší, učí se a moudří. Snad se bude mít k světu.

<vesmír>

Taková ta černá věc se spoustou bílých teček...

Nepřehlédněte dřívější Tag rozhovory:


 

Diskuze (10) Další článek: Sandisk uvedl miniaturní paměťové čipy iNAND s 19nm technologií

Témata článku: Rozhovory, Tag rozhovory, Originalita, Výběr nejlepších, Celý film, První věta, Šumava, Bota, Samorost, Stanley Kubrick, Festival, Machinarium, Independent, Velké město, Konference GDC, Band, Nová hra, Ticho, Berg, Úhel pohledu, Pierre, Yuri, Celá studie, Kuka, Lobby


Určitě si přečtěte

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Pavel Tronner | 58

Apple: naše mapy budou nejlepší na světě. Tajně jsme na nich pracovali několik let

Apple: naše mapy budou nejlepší na světě. Tajně jsme na nich pracovali několik let

** Apple odhalil své plány na zcela nové mapy ** Několik let pracuje na nových mapách, které by měly předběhnout konkurenci ** Objeví se s příchodem iOS 12 pro vybrané státy

Karel Javůrek | 50

Mobil letí z výšky na zem a nic se mu nestane! Podívejte se, jak ho ochrání unikátní aktivní pouzdro

Mobil letí z výšky na zem a nic se mu nestane! Podívejte se, jak ho ochrání unikátní aktivní pouzdro

** Toto pouzdro zaručeně ochrání mobil při pádu ** Německý inženýr na něm pracoval 4 roky ** V letu vytáhne pružnou ochrannou konstrukci

Karel Kilián | 26

Qualcomm se chlubí, že se mu podařilo téměř nemožné: Vyrobil první mobilní anténu pro 5G

Qualcomm se chlubí, že se mu podařilo téměř nemožné: Vyrobil první mobilní anténu pro 5G

** Za dveřmi je 5G – nová generace mobilních telekomunikací ** Jednou z jeho specialit jsou nové kmitočty, tzv. mmWave ** Jenže signál o mnoha desítkách GHz přináší hromadu překážek

Jakub Čížek | 22


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak mobily určují svoji polohu?

Velký test notebooků pro studenty

Nejlepší reproduktory na párty

Služby a aplikace pro výuku angličtiny