Vynechali vodu, tak je ale ku.r.wa dražší.
Nemuzu si odpustit komentar. Cast veci v tom srovnavaci asi celkem odpovida realite. Ale naklady na bydleni urcite ne. Deda bydlel v MESTSKEM byte, pred revoluci platil 210Kc, v roce 2010 to bylo 5000Kc mesicne. Netusim, kolik je to ted, ale dokazu si predstavit i dvojnasobek, najmy tam ted dava mesto formou souteze. To same koupe nemovitosti. Byty a domy v Praze se pohybovaly od 50 za male byty do 150tis za domy v lukrativnich oblastech. Kdybych si mohl koupit vilu za 2M, tak klidne budu platit za obleceni trojnasobek za tricka. Na hypo bych usetril 18M * nejakych 8000/milion = 150tis mesicne a na to tricko by mi zbylo.Schvalne tam nejsou konkretni castky, aby si lidi nemohli overit u starsich pribuznych, jestli jsou tam ty informace pravdive. Druha vec je, jestli srovnavaji srovnatelne. Jsou ty soucasne vyrobky alespon vyrobene v cesku? Protoze driv vsechny byly, tricka, boty atd. Kdyz vezmu nejlevnejsi boty z ciny a srovnam je cenove s botami z CR, tak ty ceske jsou vyrazne drazsi i dnes.Jak fandim demokracii, tak tohle je stupidni propaganda. Jde jen o to vytvorit dojem, jak to bylo spatne.
Ale ono to bylo špatné. Srovnání můžete vidět i dnes v tzv.socialistických rájích, Venezulela, Cuba, Bělorusko, atd. Takový rozdíl byl i tehdy mezi západem a zeměmi za železnou oponou pod vlivem a kuratelou SSSR. Trička se sem začala vozit až okolo roku 89, do té doby se tu nedal koupit klasický T-shirt. Jen silná bavlna s příměsí v bílé barvě. Hypotéky neexistovaly, jen omezená nabídka půjček, kterou jsou splácel třeba po třech stovkách 50 let. Na byt či dům se nedalo reálně bez šmelení, zlodějin, či podvodů vydělat. Možná horník, funkcionář KSČ atd. Ta doba se zkrátka nedá srovnávat, objektivně bylo hůře a dráže. Peníze, pokud je ten zelinář, řezník, taxikář, pingl, soudruh vyšmelil, nebyly za co utratit. Spotřební zboží neexistovalo, drtivá většina těchto věcí jen pod pultem, přes známe, protislužbou atd. Když jste chtěl knihu, gramo desku, zájezd, strávil jste noc ve frontě či spacáku, tzv.knižní čtvrtky, to bylo něco. Pořadníky na mizernou škodovku, Eska či Favorit jen přes známé. Anebo TUZEX. "Chcéš bony ?" A nedej bože, když jste onemocněl. Bez známých to byl konec. Dialýza jen pro vyvolené, endoprotéza omezená věkem, čekání na CT vyšetření třeba i tři roky. Samozřejmě, přes známého, úplatek, to šlo hned. Člověk na prvním místě, to je známé heslo komunistů.
Tento srovnávač je propagandistická blbost. Proč? Protože před rokem 1989 existovaly přísné potravinářské normy a tudíž je to něco jako srovnávat Rolls-Royce s Trabantem. Obojí je sice auto, ale .....
Prdlajz. Existovaly státní normy, které nikdo nedodržoval a šidilo se co šlo. Dneska si můžeš vybrat ze široké škály kvality.
Očividně si v té době nežil, protože se fušovalo naprosto vše, co zfušovat šlo. Odtud taky vzešlo heslo, "kdo nekrade denně hodinu, okrádá svou rodinu". Dodnes je v lidech zakořeněna představa, že si "z práce" donesou v klidu vše od kancelářských potřeb, přes nářadí až po materiál. Tohle "na západě" neexistuje. Majetek zaměstnavatele je jen jeho a pokud něco z toho jako zaměstnanec chceš, tak si to můžeš koupit, ne to mu to "česky" ukrást.
Lžeš. Chemička: Když se za socialismu zjistilo, že některá potravina obsahuje škodlivinu, tak se to většinou tajilohttps://www.lidovky.cz/byznys/potraviny-jsou-dne... https://www.facebook.com/312085582196958/posts/317...
Za komunistů byly extrémně levné bydlení a energie a doprava. Tak jedna dvacetina platu.Potraviny byly taky relativně levné včetně cestovní po socialistických zemích a tuzemsku.. Extrémně drahá byla elektronika, která zaostávala za západem. Srovnatelná elektronika, která se vyrovnala západu např. dovezená či licencovaná byla v poměru ke kupní síle cca 10x dražší a často se sháněla i přes známé. Relativně drahá byla i auta.
Názor byl 1× upraven, naposled 24. 5. 2023 21:40
Drahé bylo všechno kromě bydlení a energií, protože to stát masivně dotoval.
Lžeš.
Srovnávat furt rohlíky, mouku a chleba je blbost, proč se třeba nesrovná voda, otop, elektřina, nebo bydlení, kdy se v paneláku bydlelo za 200 a plat byl 3000.
Ten panelak, ktery vam byl pridelen a stat na tom pak tratil? :)
Chcete srovnávat vodu? Tak prosím. Komouši nám na vesnici vodovod nepostavili, stejně jako nám nepostavili kanalizaci. Vážně by mě zajímalo, jak byste tedy tu cenu chtěl srovnávat.Chcete srovnávat otop? Komouši nám plyn na vesnici nezavedli, takže jsme museli topit uhlím. Každý den vymést kotel, naštípat dříví na podpal, nanosit uhlí, každou hodinu přikládat...Chcete srovnávat bydlení? Na byt se čekalo 20 let, koupit se nedal.Dneska je všechno levnější. Pokud něco bylo levnější tenkrát, tak to bylo jen pár věcí, které rozhodně nebyly pro všechny. Ale chápu, že to váš dezolátský mozeček nepobere.
Nevstoupíš dvakrát do téže řeky a jakékoliv srovnávače jsou mimo mísu.Jedině kdybyste se dokázali přenést zpět v čase a prostoru.
Přesně, ale to ani jedna strana není moc ochotná pochopit.
Pokud ten srovnávač nepočítá s dnešními cenami, zejména u energií, potravin a bydlení, tak je to jen obyčejná manipulace. A má tam kromě příjmů i důchody? A vůbec rozložení příjmů ve společnosti? Jak se žílo spodním 10 procentům a podobně?Nemluvě o tom že ignoruje prachobyčejný pokrok. Od roku 1989 uplynulo muž skoro 34 let. A kdyby komouši udělali v roce 1964 podobný srovnávač na rok 1930, vyšli by z toho ještě líp. (nemluvě o krizi co přišla po tom - komunisté vyhráli volby v roce 1946 zejména proto, že si lidé dobře pamatovali na bídu před válkou)
Ten srovnavac vychazi z oficialnich dat statistickeho uradu. Jake jine "dnesni ceny" bys tam cekal?
To snad nemyslíte vážně! Oficiální data statistického úřadu jsou tedy evidentně chybná nebo statistici nechodí mezi lidi a do obchodů!
"Data jsou evidentne chybna, protoze neodpovidaji memu videni sveta a me socialni bubline". Asi tak.
To těžko. To, že jsme se měli za komunistů líp je prostě fakt. Zeptejte se kohokoliv a ten vám to potvrdí. To co se tu dělo po revoluci je prostě podvod. Za komunistů jsme byli jedna z nejvyspělejší krajin světa a po revoluci se všechno rozprodalo na západ nebo rozkradlo a z nás se stala montovna a levná pracovní síla.
U nás kradli naší " bratři" soudruzi uran . Líp se měli lidé co podkuřovali straně, kšeftivali s podpultovým zbožim. Další co tvrdí že bylo líp jsou ovlivněny nostalgickymi vzpomínky.
Ja ten "fakt" moc dobre znam. Vcetne toho, ze muj rodic nemohl studovat vysokou skolu, protoze deda nepodepsal souhlas se vstupem sovetskych vojsk. Dodnes si pamatuju tu schuzku s pracovnici SSM na zakladni skole, ktera mi suse oznamila ze jestli nevstoupim rychle do Pionyra, tak ni nepodepise prihlasku na stredni skolu (prestoze jsem byl tridni premiant). Pamatuju si dobre, jaky byl kazdy jen jeden hnusny anonymni dopis od nejakeho nezavineneho prusvihu, kdy nemel sanci se obhajit.Dekuji, mam pomerne presnou predstavu o tom, jak jsme se za komunistu "meli lip". A jsem moc rad, ze uz se s tim silenym rezimem nemusime trapit.EDIT: A ano, opravdu jsme meli potencial na to byt jednou z nejvyznamejsich zemi sveta. Ale bohuzel pokud je v podnicich oddeleni "(mezinarodni) prodej" nahrazeno oddelenim "odbyt", tak celkem pochopitelne upadaji inovace a konkurenceschopnost a potencial zeme klesa.
Názor byl 1× upraven, naposled 24. 5. 2023 10:24
To stejné se děje i dnes. Ti co jsou nespolehliví, tak jsou také dnes pronásledováni.
Pane Procházko (pokud to není jen vymyšlený alias), chápu, že se vám po komouších stýská a "bylo za nich líp". Už jen titul RSDr. o něčem svědčí. Máte možnost odstěhovat se do Ruska, Číny nebo Severní Korei, tam to frčí na plnej céres a jistě tam budete spokojenější než tady, v naší kapitalistický malý zemičce 😀
Neco bych k tomu napsal, ale reagovat na hloupeho trolla (v horsim pripade na hloupeho tvora) uz me nebavi.
A když to nepotvrdím, tak se stane co? Za komunistů jsme byli jedna z nejvyspělejších zemí tak maximálně komunistického bloku, ale ne světa.
Možná tam mělo být "před nástupem fašizmu a komunismu jsme byli jednou z nejvyspělejších zemí... B-]
Jak kdo. Bezny clovek se ma lip dnes. Ale je jista sorta lidi jak treba ti s titulem "rozhodnutim strany doktor" tak ti se mozna meli lip. Ale vetsina z nich se ma lip i dnes.
Předpokládám, že zde trolíš už jen tím svým nickem a vše co píšeš, jsou jen hlouposti trola, vážně to snad ani myslet nejde.
Nejvyspelejsi krajina sveta? Fakt se ve vyspelych krajinach cekalo 5 let na auto a 10 na byt v panelaku? O barevne televizi za 4 platy ani nemluvim. Vsude se vsechno smelilo, nebyla zadna konkurence, takze vsechno bylo zastaraly, staci se podivat cim jsme jezdili my a cim americane, nebo nemci. Pocitace, televize a vubec technologie jsme meli 30 let za zapadem. Mozna tak zbrojarsky, tezky prumysl a par dalsich vyjimek z ostatnich odvetvi jsme meli dobry. V naproste vetsine jsme ale byli tezce pozadu.
Ano, lidi si pamatovali bídu před válkou v době světové krize. Problém je, že komunisti udělali z bídy standard a ani k tomu krizi nepotřebovali, protože socialismus je jenom jiný název pro chronickou krizi.
To není úplně přesné. Od války do "revoluce" se životní standard také zvyšoval, akorát ne tak rychle jako na západě. Prostě je to ekonomicky méně efektivní model. Se svobodou to ale nesouvisí. Viz Čína.
Se svobodou to nesouvisí ale Čína je asi ta nejvíce kapitalistická země na světě.Životní standard se samozřejmě zvyšoval, protože skončila válka, nucené nasazení, povinná vojenská výroba atd. Takhle to bylo všude. Ale je nutné porovnat, že po válce měla ČSSR stejné HDP na hlavu jako válkou zničené Německo a dokonce vyšší než Rakousko, tak v roce 1990 bylo HDP západního Německa na hlavu $20,249 a Československa 2890 dolarů.
To by jste chtěl snad rovnejsi příjmy? ČR má statisticky nejvyrovnanejsi příjmy v Evropě a pravděpodobně to bude i na celém světě. Rovné příjmy pak zabíjí příležitosti. Výsledkem je, že na lékaře specialistu (alergologa, kožní,...) čekáme běžně i půl roku, a to ještě musíme být pripraveni trochu pocestovat... Pracující živí armádu povalečů, kteří si z příspěvků státu a vedlejší černoty žijí líp než medianový zaměstnanec i s přesčasy. Rovné příjmy nejsou fér. Žil jsem 6 let v zemi s nejvyššími rozdíly v příjmech v Evropě a řekl bych, že to je sociálně mnohem spravedlnejsi, nehledě na ekonomickou prosperitu z toho plynoucí, ve výsledku i pro ty sociálně slabé.
Komunisté vyhráli pomocí podvodu, politického puče. Nikoli z vůle lidu.
"Toto je osobní stránka autora, odráží jeho subjektivní názory a slouží k soukromým účelům." asi tak víc se není třeba k tomu vyjadřovat.
Jenže jeho subjektivní názory jsou špatné!
A to jako proč? Proč jsou špatné?
Tak si srovnejte ty ceny, třeba za bydlení. Kdo dnes bydlí ve 3+1 za 6000 Kč měsíčně nájem vč. energií?
Treba mi rodice. Najem maji nulovy, protoze byt davno splatili (a je vetsi nez 3+1). A naklady za energie maji mensi nez tech 6 tisic.
Su to spriemerovane cisla. Niektori neplatia ziaden najom pretoze byvaju vo vlastnom takze tahaju priemerme cisla dole . A iny zase platia predrazene najomne u sukromnych prenajimatelov takze tahaju priemer hore.
Nedovedu si predstavit, ze bych za komancu ve 36 letech bydlel ve velkem baraku s velkou zahradou s bazenem a v garazi mel 2 baworaky. Dnes si to predstavovat nemusim. Ale muzu si koupit potraviny v jakekoliv kvalite a z jakehokoliv koutku zeme a taky si tam muzu i zaletet kdykoliv se mi zachce a to i bez kadroveho posudku a vyjezdni dolozky.
To porovnání je naprostý nesmysl. Za komunistů bylo mnohem líp než dnes.Stavělo se dostupné bydlení. Potraviny byly mnohem kvalitnější a hlavně jejich kvalita byla přísně kontrolována. Byly mnohem kvalitnější výrobky a spotřební elektronika. Dneska vám televize odejde po dvou letech a je v podstatě neopravitelná, tehdejší televize vydržely i 20 let a i v případě poruchy se daly opravit. Navíc za komunistů měli všichni práci, byly tu cukrovary a byli jsme soběstační, než se to všechno po revoluci rozkradlo a rozprodalo.
A ľudia sa nehnali za peniazmi ako dnes, boli k sebe lepší a nezávideli si.😀
Přesně tak!
Udavači, donašeči, domovní důvěrnice, kádrové posudky. Dneska jejich práci převzali elfové, neziskovky, společenské diskurzy a narativy. Lidi jsou pořád stejné kur.y napříč dobou. Dřív akorát pro spoustu lidí nebylo nutné se někam hnát, jelikož o základní potřeby se staral stát a lézt po společenském žebříčku bylo nutně svázané se stranou, což ne každý dal a těch výhod z toho nebylo tolik. Rozdíl mezi prodavačkou a tajemníkem strany nebyl takový jako dneska mezi tou samou prodavačkou a nějakým babišem či Kellnerem.
Nenapsal bych to lip. Kdo delal v minulosti kadrovaka dnes je elf a o moralnich kvalitach elfu nemam pochybnosti. Jejich neverejny seznam si nechavam pro nejakou fajn prilezitost.
Co to kecáš. Každý kradl kde mohl. Za socíku se razilo heslo Kdo nekrade, okrádá rodinu.
Hehe, to mu připomnělo jednu starou historku. Rok 1984-85 - měsíc jsem v rámci LAM (letní aktivita mládeže) o letních prázdninách pracoval jako pomocný dělník v knihtisku (Brno, tuším že ulice Rašínova). Kousek vedle, v severní části České ( "u hodin", tam jak je dnes, tuším že ČSOB) v těch dobách býval antikvariát. Na tom antikvariátu bylo zajímavé to, že se tam daly koupit knihy, které ještě nebyly v distribuci, příp. vůbec nebyly pro distribuci v ČR určeny, avšak "náhodou" se zrovna tiskly ve zmíněném knihtisku.Jak se tam ty knihy asi dostávaly? Tohle mystérium jsem poodhalil během letní brigády. Stručně - děsně se v té fabrice kradlo. Kradl tam kde kdo a mělo to tak obrovský rozsah, že bych to snad nazval až jako jakousi kleptománii. Kradli dělňasové, kradli ouřadové z ředitelství, kradl snad každý, kdo měl aspoň trochu funkční ruce. 😀Dnes by se to snad dalo přihlásit jako odboj, protože to přispívalo ke kolapsu socíku.😀
Názor byl 1× upraven, naposled 24. 5. 2023 13:22
Taky jsem za mlada dělal v nějaké dílně brigádu. Už po revoluci. A tam si dělňasi stěžovali že dneska to stojí za prd. Že za socíku práce byla jistá, makat se nemuselo a dalo se přilepšit nějakýma krádežema. Dneska prý je jich na stejnou práci pod soukromníkem třetina, takže musí makat celou šichtu a všechno se to hlídá 😀
Za socialismu nestačilo mít pouze peníze. Bylo třeba také i mít kontakty, protože trh nefungoval a značné množství služeb a zboží bylo bez speciálních kontaktů nedostupných i v případě, že jste jinak měl dostatek socialistických korun.Takže docházelo k tomu, že např. zubař se "kamarádil" s automechanikem, protože jeden druhému mohli poskytnout nedostatkové a přitom žádané služby, apod.... Dnes je život v tomto směru jednodušší, protože trh jakštakš funguje a tedy peníze mají mnohem větší hodnotu než měly v dobách socialismu.
Spíš dnešní peníze jsou opravdu penězi, dříve to byly spíše táborové poukázky. A budou zas, až dojde ke zrušení hotovosti.
To spíš dnešní peníze jsou jen cáry papíru. Nezapomínejte, že za minulého režimu byly peníze kryté zlatem!!!! Kde to zlato dnes je?! Po revoluci bylo rozkradeno a rozprodáno!
Zajímavé, že ty zlatem podložené peníze nešly nikde za nic vyměnit. Obojí jsou to papírky kryté pouze státním násilím (stát nutí platit v tom daně a přijímat to za zboží) a trochu toho zlata v bance máme dnes i tehdy. Urban legends o zlatě jsem slyšel dost, ale ve sklepě ČNB jsem nikdy nebyl ani tehdy ani dnes, abych věděl kolik ho tam mají a kolik kam zmizelo.
Peníze kryté zlatem nebyly, jen to na nich bylo (lživě) napsáno.
Myslíte ty potraviny vyrobené z obilí srovnatelné s obilím z Ukrajiny a Ruska , které se vyváží do třetího světa ?
Bydlení bylo levnější protože bylo dotované.Za komunistů byl zoufalý nedostatek bydlení.Potraviny rozhodně nebyly kvalitnější ani omylem. Normy se běžně šidily, kontroloři se upláceli. Což byl v té době fakticky standard. Dneska si můžeš koupit potraviny z velkého spektra kvality a je jenom na tobě co si koupíš.Výrobky a spotřební elektronika už vůbec nebylo kvalitnější. Zvláště koncem režimu byla kvalita spotřebních výrobků naprosto tragická. Šidilo se naprosto všude nebo se nedodržovaly postupy a vedení na to kašlalo. Chyběly náhradní díly. Některé výrobky měly i 40% zmetkovitost. Jediné co mělo docela kvalitu byly výrobky určené na export na západ. A to jenom v profesionální sféře a v omezeném sortimentu. Socialistická spotřební elektronika byla na západě neprodejná. https://www.youtube.com/watchDneska má práci taky úplně každý kdo pracovat chce. Za to za komunistů každý měl zaměstnání, protože musel, ale pracoval málo kdo. Podniky měly běžně i několikanásobek lidí než potřebovaly, protože to měly tabulkově nařízeno.Nebyli jsme soběstační ani ve výrobě toaletního papíru.
Bydlení byl rozhodně nedostatek, tak se stavěly prefabrikované krabice nevalné kvality. Kvalita potravin je diskutabilní, dnes stejně jako tehdy, byly na trhu kvalitní i nekvalitní potraviny. Jaká spotřební elektronika? Vždyť se skoro nic nedalo sehnat 😀 Máme doma hromadu elektroniky kupované po roce 2000 a je stále funkční.Lidi měli za komunistů práci, protože na jednu činnost byli zaměstnáni třeba tři lidé, takže jejich produktivita byla až trapně nízká. Cukrovary tu jsou dodnes a vyrábí 130% toho co spotřebujeme.
Nebýt těch krabic nevalné kvality, tak dneska nemá většina lidí kde bydlet!
To jsou typické kecy coby kdyby...
Ale je to fakt. Navíc za komunistů nebyli žádní bezdomovci nebo feťáci. Celkově bylo víc bezpečno než dnes. Pracovníci veřejné bezpečnosti a státní bezpečnosti měli respekt a nikdo si k nim nedovoloval tak jako si řada lidí dovoluje dnes k současným policistům. Mladí měli povinou vojnu, kde se z nich stali muži. Prostě byly tu ty životní jistoty, které dnes nejsou.
Co je to zase za plky? Nebyli fetaci? Na vojne se z mladych stali muzi? A ted se zase vratime to reality, ano?
Fakt je, že nebýt komunistů, ty byty by se postavily stejně a v mnohem větší kvalitě, už jen třeba, že by nikoho nenapadlo dělat elektřinu v hliníku. Samozřejmě že bezďáci a feťáci byli i za komunistů, jen jste o nich nevěděl, protože média o nich nemluvila a když už, tak ve spojitosti s kriminální činností. Z VB nebo STB neměl respekt absolutně nikdo, všichni měli pouze strach, protože vás mohli na místě zmlátit a odvést na služebnu. Jistota byla, že pokud jste nebyl poslušný, mohl jste přijít o práci a byl jste nuceně přesídlen.
O práci jste rozhodně nepřišel, jelikož byla pracovní povinnost a promítlo se to i do výpovědí. Místo ředitele fabriky jste mohl být sice v kotelně, ale zaměstnán. Co se týká respektu ke státním ozbrojencům, tak v tom se myslím nezměnilo nic. Akorát nemají zelené uniformy a je jich o čtvrtinu víc než měl ten zlý represivní režim 🙂 Jinak to láká stále stejné lidi a úkol je také stále stejný - chránit stát a jeho instituce, jen se změnila ideologie.
Jistě, zaměstnanec v kotelně je adekvátní alternativa pro ředitele fabriky...
No ale práce a živobytí to je. Ševčík nebo Drulák žádnou kotelnu nedostanou.
Živobytí, ze kterého sotva vyžijete. Zapomněl jste také napsat, že vaše žena bude taky na práci omezena a děti dostanou zákaz studovat.Ševčík nebo Drulák kotelnu nedostanou, budou si moci najít stále dobře placenou práci, ostatně oni ty jiné práce už v podstatě mají.Ale klidně dál oslavujte komunistický režim a nezapomeňte se za ním do místa jeho rozkvětu, KLDR, přestěhovat.
Já ho rozhodně neoslavuju a jsem rád, že skončil. Akorát trošku tlumím nadšení dnešních Jasánků o tom jak se teď máme úžasně svobodně a skvěle a tehdy jak bylo všecko hrozné. A jak režim potlačoval názory a dneska úplně vůbec nikdy.
Ta svoboda je dnes úplně jinde. Ševčík možná dostane padáka, protože porušil kodex univerzity, se kterým byl při nástupu seznámen. Pak ale bude moci normálně pracovat a dál šířit své názory. Za totality by byl rád za tu kotelnu, protože by mohl taky skončit ve vězení a nebo zastřelením při pokusu emigrovat do země zaslíbené...
Názor byl 1× upraven, naposled 25. 5. 2023 11:11
Doba zjemněla. I normalizace byla oproti padesátým letům pohoda. Tehdy taky soudruzi nezavírali, za to, že někdo píše a říká, co se jim nehodí, kriminál byl vždycky za něco zástupného (proto také Havlova plošná amnestie). Drulákovi prostě skončila smlouva, Ševčik porušil kodex atd. Na sociálních sítích dostanou časem ban, v novinách je neotisknou, do televize nepozvou (když už nebudou mít funkci, kvůli které je tam zvali). Budou efektivně umlčeni, což je lepší než kdyby je zavřeli a dělali z nich mučedníky. Koneckonců i disidenti si mohli svobodně doma napsat knížku.
Ale nebojte se pozvou, když ne jedna TV, tak ta druhá určitě. Když ne jedny noviny, tak ty další ano. V dnešní době sociálních sítí mají obrovské možnosti sebe-propagace. To by jim za totality neprošlo.Mimochodem, tihle Drulákové, Ševčíkové, ti patří "na stranu" Okamurů, Rajchlů, Vrábelů atd., že? A víte co tihle "svobodobijci" dělají na svých FB a Twitterech s kritickými názory a odpůrci? Blokují a mažou, o výhrůžkách násilím raději ani nemluvím.
To motáte dvě úplně odlišné věci. Státem tlačená agenda (mažte a cenzurujte hatespeech aspol. podle našich not nebo vám dá Evropská komise pokutu nebo vás tu zdaní), a mazání ve svém profilu, kde asi málokdo chce trpět různé troly a dementy a se svobodou projevu to nesouvisí vůbec nijak. Je rozdíl jestli filtruju lidi, které pouštím do obýváku nebo jestli policie filtruje lidi, kteří jdou na náměstíDnes je o hodně těžší někoho umlčet, ale to je dané pouze technologií a možnostmi dnešní doby, neznamená to, že by to stát nezkoušel.
Takto pozor, profil politicky nebo veřejně vystupující osoby není žádný soukromý obývák. Ve svém soukromém profilu, kam ostatně asi nepustíte kde koho, si samozřejmě dělejte co chcete, ale když máte desetitisíce odběratelů, tak už máte za to co zveřejníte nějakou odpovědnost.
Profil kohokoli na jekékoli platformě je obývák ve smyslu toho, že tam někoho nevpustí nebo si ho nenechá tapetovat sra.kama a jeho údržba není žádnou cenzurou. Cenzura je, když státní nebo i nadstátní moc otevřeně či nátlakem na platformy blokuje určitý obsah, osoby nebo názory. Období covidu nám budiž příkladem. Jeden den WHO říká, že roušky jsou blbost - mažeme všecky, kteří tvrdí opak. Druhý den roušky jsou nezbytné, mažeme ty, kteří tvrdí opak.p.s. sociální sítě tvrdí, že jsou platformy - podobně jako třeba vodafon a podle toho platí i daně. Pokud budou vydavatelstvím, tak ať si cenzurují jak chtějí, ale ať upraví svůj status a daně. Přišlo by někomu ok, kdyby mu operátor promazal a proškrtal nevhodný obsah v odeslaných sms?
Prosím vás, mazání urážek, lží, OT, proti tomu nikdo nic nemá, ale slušná kritika, opravení chybných informací, pokus o diskuzi nejsou žádné sra*ky. Obzvláště ne, když je to na veřejném profilu politika, který "bojuje" za svobodu slova.Přečtěte si pořádně co jste napsal, protože máte dvojí metr, zatímco u jednoho vám cenzura nevadí, druhého za ni odsuzujete...
Nemám sociální sítě a nelezu na weby politických stran. Ale není to dvojí metr, protože cenzura je stát versus občan a nikoli občan versus občan i kdyby to byl třeba premiér. Nevím co komu kdo maže, ale pokud je to na jeho profilu, ať si maže třeba podle nálady. Stát pak ať veřejnou diskusi neovlivňuje nikdy a nijak ano o slovo a ani nepřímo.Navíc vím jak odlišně mohou dva lidé vnímat, co to je slušná a věcná kritika - pro druhého je to třeba urážka nebo off-topic.
Názor byl 1× upraven, naposled 25. 5. 2023 16:19
Můžeme se bavit o striktním výkladu pojmu "cenzura" nebo si můžeme uvědomit, že cenzura existuje v podstatě na jakékoliv úrovni státu a jeho občanů. Kdo tu cenzuru provádí? Nějaká třetí entita nebo občané toho státu? Co politici? Okamura je poslanec, je to dle vaši definice občan nebo "stát"? Co třeba pojem "autocenzura"? jak ten zapadá do definice cenzury jako výhradního prostředku státu?Mazání příspěvků, které jsou vulgární, off topic nebo jinak porušují předem dohodnutá pravidla, je zcela v pořádku, sic!, pokud jsem zastáncem absolutní svobody slova, tak bych neměl mazat dokonce ani ty urážky a nadávky. Mazání příspěvků, které slušně (a co znamená slušně snad pozná každý) upozorňují třeba na nepřesnosti nebo dokonce lži, t je za mě cenzura jak vyšitá i když to dělá občan občanovi.
Ja tedy zastavam nazor, ze svoboda slova bud je, nebo neni a neni nic mezi tim, alespon tedy v diskusich, kde jde o vyjadreni nazoru, takze bych to nebral jako propagaci. At se kazdy vyjadruje jak umi, klidne jako primitiv, protoze je to jeho nezadatelne pravo, ale soucasne i jeho vizitka. Jenze to u nas fungovalo po roce 89, rekneme (s odrenyma usima) tak do roku 2000. Od te doby to jde se svobodou slova hodne z kopce...
Na tohle jsem kdysi slyšel "příběh" (neznám autora): Vykácejte les a lidi vás budou nenávidět. Namluvte lidem, že les je špatný a vykácejí ho sami.Slovo je mocná "zbraň", kterou když umíte používat, tak ovládnete davy. Faktem je, že si dnes spousta lidí stěžuje, že je naše svoboda slova omezována, při tom, patříme na špici svobodných zemí...
Je pravda, ze lidi se obcas dokazi chovat jako stado... Ono je to totiz pohodlnejsi, nez samostatne mysleni. :-/Mozna patrime na spici svobodnych zemi, ale stejne se nam ta svoboda vytraci do nenavratna. Kdo pamatuje v TV satiru, jako Ceska soda, apod... Sice to treba nebyl porad meho vkusu, ale nemel jsem s tim problem prave s ohledem na svobodu slova. Jenze v dnesni dobe uz je asi nepredstavitelne neco takoveho natocit a vysilat... To by se naslo bonzaku, co by si stezovali jak je mozne, ze neco takoveho pustili do televize... Mozna by padlo i par zalob a stihani. Pritom pokud se mi neco nelibi, tak to prepnu jinam a problem je definitivne vyresen.Misto svobody slova tu ted mame politickou korektnost. Takze jsme se bohuzel zase dostali do doby, kdy se lidi zacinaji bat neco verejne rict. Smutne jak se nam ta totalita, jen s trochu jinou tvari, vraci jako bumerang. 3-[
Jenze i kotelnik ze sve mzdy dokazal bez problemu uhradit najem, energie a dalsi nezbytne zivotni naklady. Dnes spousta lidi, ackoliv pracuji, tak musi chodit sockovat na UP o prispevek na bydleni, protoze nejnizsi prijmy jsou podnakladove, takze to dotuje stat. Argument, ze si maji najit lepe pracenou praci neberu, protoze nekdo tu praci nakonec stejne udelat musi. 😝
Doufám, že se nesnažíte obhajovat komunistický režim...Ale budu vám odpovídat ve stejně hloupém stylu: z dnešní minimální mzdy taky vyžijete, zaplatíte nájem, energie i nezbytné životní náklady.. jen se kvůli toho budete muset přestěhovat třeba do Chánova, ale ani ten kotelník nemohl zůstat v ředitelském bytě, často ani v to městě...
Neobhajuju vubec nic, jen kritizuju obvykle vse, kde vidim nejakou botu a to bez ohledu na politicke vedeni. Netaham do toho totiz politiku, ale matematiku. 😉Chanov taky nebude fungovat... nemuze, protoze domacnosti, ktere maji dle vyjadreni politiku narok na prispevek na bydleni, je udajne az 20%. Takze to ma rovnou 2 trhliny... 1) Chanov zjevne neni tak velky, aby pojmul vsechnu, jak se dnes rika, "pracujici chudobu". 2) i kdyby Chanov velky byl, tak mizerne placena mista jsou rozeseta plosne po cele republice. Takze ani levnejsi bydleni v jedne lokalite nic neresi. Nizsi naklady na bydleni totiz sezere draha doprava a vysledek bude stejny, nebo dokonce horsi.Kotelnik mozna nemohl zustat ve stejnem meste. Jenze tydenka na vlak 10km stala 7 Kcs a s rostouci vzdalenosti cena za km klesala. 😉V tomhle vidim ten problem. Nemam nic proti prispevku na bydleni v pripade, kdy clovek ztrati praci, protoze to je docasna zalezitost vypadku prijmu do doby, nez si najde praci jinou. To by bylo OK. Jenze u nas se dnes vyplaci i pracujicim a tim se z toho stava v podstate trvala davka. Tohle je proste spatne.
Takových míst jako Chánov je po celé zemi hromada a použil jsem jej jako příklad, protože jsem (správně) předpokládal, že jej budete znát. Kdybych vám napsal přestěhujte se do Bedřišky, tak asi budete na větvi ;) https://cs.wikipedia.org/wiki/Bed%C5%99i%C5%A1ka_(Ostrava)
Hmm, tu lokalitu opravdu neznam. Nicmene to jsou lokality pro trvale nepracujici cast populace. U pracujicich plati co jsem psal... pokud budou mit vysoke naklady na dopravu do prace, k lekari, na nakupy, nebo na urady, tak levnejsi bydleni neni resenim situace.
Že nebyli? Ale byli, jen se o nich v žádných médiích nikdy nepsalo ani nevysílalo. Protože socialismus byl přece krásný a úspěšný! Ty jsi dodnes nepochopil, že "ty životní jistoty" si máš zařídit ty sám, a nečekat na to, až to za tebe udělá stát. Socialismus tě naučil akorát nepřemýšlet, nic nedělat, jen čekat a chodit s nataženou rukou.
Kecáte nesmysly. Bydlení bylo za socialismu nedostupné. Vcelku běžně se v nevyhovujících podmínkách tísnily 2-3 generace pohromadě.Vaše ostatní směšné vejšplechty ani nemá smysl komentovat jak jsou hloupé a odtržené od reality.Jinak, kdybych byl demagog, tak bych s váma souhlasil a pravdivě bych tvrdil, že jsem se za socíku měl docela dobře. Žádný nedostatek jsem nepociťoval.... díky tomu, že naši rodinu poměrně silně dotovali příbuzní, kteří v roce 1968 vyemigrovali do Švýcarska. 😝
Procházko, melete z cesty, typické demagogické výroky bolševického milovníka starých časů, kterému takové zřízení vyhovovalo. Už jen výrok, že byla za komančů kvalitnější elektronika je na léčebnu. Jestli od sametu nakupujete elektroniku jen na tržnici u pingpongů, tak to pak ovšem ano 😝 😀 Teslácká elektronika byl vždycky shit, jen občas se našlo pár výjimek, repro, gramce, zesilovač.Někdy celkem ušel na tu bídu i sem tam i nějaký východoněmecký výrobek. O polských a hlavně ruských darmo mluvit, jen jeden čas koncem 80.let ruské barevné telky, ovšem s finskými obrazovkami, dodělávanými v Čechách. Jinak kvalitní elektronika byla dostupná běžnému občanovi bez bočních cestiček výhradně v Tuzexu, ovšem za slušné pálky v bonech nebo valutách, nikoliv za kačky. Sám jsem měl hifi poskládané z českého gramce NC, třípásmových sloupů TVM (Tesla Valašské Meziříčí), zbytek tuner, zesilovač s equalizerem, CD a tape deck byly Technics, dovezeno (pašováno) v roce 1988 z NSR z hifiobchodu ve Weidenu za zatajené mařeny z vekslu, vyšlo vše o třetinu levněji,než z Tuzexu.Podobně i telka a VHS videorekordér Grundig, posléze po jeho výhodném prodeji Philips S-VHS stereo.Mimochodem tu telku Grundiga 71 cm jsem ještě před 5 lety měl se settopboxem na chalupě, za celou dobu jen 1x výměna zdroje za 2000 Kč před 12 lety.
Názor byl 3× upraven, naposled 24. 5. 2023 14:18
Vážený pane, pokud mě chcete oslovovat, tak je slušnost oslovovat titulem, takže mě laskavě oslovujte pane doktore.
Já tušil, že budeš troll. 😀
"Stavelo se" - kdo stavel a kdo to platil (akce Z, ze) 😃 Stat to vsechno dotoval a taky podle toho to vypadalo. Kvalita sla stranou. "Potraviny" - "kvalitnejsi", protoze se do vseho cpala dochucovadla, hnojit a hnojit, sama chemie.... mohlo vam chutnat lepe jasne... a navic UHO byla nejcastejsi soucast jidelnicku... Televizi mam 15 let s jednou opravou a jede dal.... plazma... Nerekl bych ze ty Merkury byly lepsi ..."Vsichni meli praci" - ... ale hodnota te prace byla daleko pod tim, co lide za tu praci dostavali... Tedy uroven pracovnich podminek nizka, vyrobky s nizkou pridanou hodnotou, sortiment na vyber nic moc.... ale vsichni "nekam chodili do prace" ....Btw... sobestacni jsme nikdy nebyli ;) v ramci zemi RVHP se totiz rozhodovalo, kde se co bude vyrabet, pestovat a kde ne.... a pak se to presouvalo z hromadky na hromadku...
Nesmysly. Socialisticka TV mela po 10letech vypaleny luminofor. Divat se na to mohl divat akorat slepy. A opravaru TV se uzivilo mnohem vic jak dnes. Problem dnesni elektroniky je vysoky stupen integrace. To opravdu zvladne opravit jen specializovany servis. A malokdy se to vyplati. Cena prace je dnes mnohem vyssi.Ale byly spotrebice co vydrzely mnohem dele jak dnes. A to byly treba mixery, pracky apod. Jenze zapominate, ze takovy spotrebic stal nasobne vic nez ty dnesni. A i dnes se da koupit mixer co pojede klidne 20let. Jenze taky nestoji 1000kc ale treba 8000-10000kc. S televizemi je to to same. Spousta z nich funguje klidne +10let. Jenze za tu dobu prijdou nove a lepsi tak je lidi vymeni. Ale nemusi. Treba Panasonic plasmy jedou +15let v mnoha domacnostech co znam.Potraviny a kvalitni za komaru? No jak co. Nebylo tolik prumyslove zpracovanych potravin to je pravda. Ale zato drubez nadopovana antibiotikama, obilniny s DDT... No kdyz mel nekdo domaci brojlery a zahumenku tak ano. Ale z obchodu jak co.Bydleni dostupne rozhodne nebylo. Spousta mladych rodin zila u rodicu, protoze jim nikdo byt nedal. Ty byly jen pro "vyvolene" A to nemluvim o tom v jakem stavu byl bytovy fond. Staci se podivat na predrevolucni zabery nasich mest.A ze meli vsichni praci? No spis chodili nekam kde se zasivali cely den. Spousta lidi naopak praci dostat nemohla i kdyz chtela, ci musela delat na nekvalifikovanych pozicich ikdyz to neodpovidalo jejich vzdelani. Dnes vas nikdo do prace nezene. Spis se vam firmy podbizi abyste u nich pracoval. Me kazdou chvili pise nekdo na Linkedinu jestli nechci u nich pracovat.Cukrovary? No byly tu. Technologie z 1.republiky. To vazne nemohlo fungovat. Neni divu, ze kdyz majitelu nabidl nekdo dotaci za to ze to zavrou tak to udelali.A kdo u nas rozkradl podniky po revoluci? Hlavne byvali komunisti.
Potraviny - a když srovnáte jejich výběr? Jsem z malého města a vaše slavná doba, ve které jsme se měli lépe, znamenala že třeba kilo banánů rodiče dokázali koupit tak dvakrát do roka... když bylo štěstí...
Jako trolení dobrý 🙂 Prej "Byly mnohem kvalitnější výrobky a spotřební elektronika"
Je tam i k porovnání třeba dálniční známka, mobilní telefon a poplatky za internet ?
Samozrejme. Taky je tam poplatek za pouzivani ChatGPT a komercni letenka k ISS.
Dálnice se stavěly i za soudrhů a byly bez známky. Internet a mobily jsou produkty pokroku a byť regulované a hlídané je dnes mají i v KLDR.
V roce 1989 bylo v celé ČSSR 544km dálnic. Dneska má 1355km jenom v ČR.
Zrovna dálnice bych nevytahoval 🙂1971–1980: 343 km1981–1990: 218 km1991–2000: 201 km2001–2010: 378 km2011–31. října 2019: 129 kmTakže stejná bída jako dřív.
No jo, ale dneska k tobě nemůže přijít soudruh, oznámit ti, že přes tvůj pozemek povede dálnice a že za svůj statek dostaneš krásný dvoupokojový byt v paneláku 🙂Krom toho první dálnice se stavěly na základě plánů, příprav a koster staveb ze 40. let, které ještě postavili Němci 😉
Řekl bych, že to je ale chyba, protože za chvíli nepostavíme vůbec nic.
já osobně jsem proto, aby kritické liniové stavby je možné vyvlastnit, ale že za ně majitel dostane sakra dobře zaplaceno. Například u polí klidně i 100 násobek odhadní ceny (cena polí je nízká). Aby to lidi opravdu prodat chtěli a vyvlastnění se týkalo opravdu pouze těch co se raději nechají pohřbít za živa než aby prodali.I ten 100 násobek vyjde levněji než mnohaleté odklady a soudní řízení.
To se na to díváte špatně. Státu je úplně ukradené kolik utratí za soudy nebo dá za náhradu. Jejich peníze to nejsou. Navíc se to dělá stylem, že přivedeme dálnici z obou stran k problémovému místu a teprv pak až se s tím už nedá nic dělat to začne někdo řešit.
Můj návrh byl jak by se to podle mě dělat mělo a nikoliv naopak
Tak zrovna to se mi stát může tehdy i dnes. Ten zákon je v podstatě stejný, akorát to vyvlastnění má dnes více kroků a trvá o něco déle. Zákon č. 184/2006 Sb. Dálnice se rozhodně nestavěly na torzech od Němců. D1 je už prvorepublikový projekt a navíc není tak těžké odhadnout kudy vést dálnici, jestliže je cílem spojit největší města. Němci plánovaná dálnice Vídeň- Vratislav naopak po válce přestala dávat smysl a zůstalo po ní jen pár mostů.
Za komunistu, to se zilo, levne bylo, dobre bylo... A zadny propagandisticky web to nezmeni... B-]
jojo... Komunisti se meli dobre... Normalni lide uz tak moc ne....
Byly věci lepší i horší. To srovnání je dost mimo, protože srovnává hrubou mzdu v době kdy byly reálně nižší daně. Takže by to chtělo srovnávat průměrnou čistou mzdu. Lépe ještě čistý medián.Elektronika byla výrazně dražší, ikdyž srovnáme zboží podle třídy a nikoliv tehdejší top end and dnešní low end. I dneska se prodávají televizory ve stovkách tisíc.Oblečení je výrazně levnější a i dostupnější a kvalitnější a mnohem větší výběr. Taky se to všechno vozí z Asie.Na druhou stranu za komunistů nebylo téměř nic dostupné a rozhodně to nebylo kvalitnější, což je často opakovaná lež, jak dokazuje následující dobové video. Některé spotřebiče měli i více než 40% zmetkovitost, nic se nevyměňovalo a na opravy byly i roky čekačky protože chyběly náhradní díly. Ano, koupili jste si sporák, který se vám v záruční době (2 roky) pokazil (dost často během pár týdnů či měsíců) a pak jste třeba 3 roky čekali na opravu. Proto si spousta lidí opravovala věci svépomocí.Zvláště pak koncem hroutícího se socialismu byla kvalita socialistických výrobků doslova žalostná.https://www.youtube.com/watchBydlení bylo výrazně levnější, stejně jako energie.Ale taky je pravda, že bydlení bylo v mnoha velkých městech nedostupné. Jenom v Praze chybělo přes 100.000 bytů, což je více než dneska. A to dneska polovina lidí bydlí single, zatímco za komunistů bylo běžné že 2 nebo i 3 generace bydleli v jednom panelákovém bytě, protože jinou možnost neměli.Jídlo je dneska levnější. Sice nejsou státní normy, které se za komančů stejně nedodržovaly, ale aspoň si můžete přečíst složení a sami se rozhodnout co si koupíte. Za komunistů se nepoužívalo tolik šidítek u nejlevnějších produktů, ale především proto že tehdy neexistovaly. Tehdy bylo běžné že se nastavovalo moukou, přestože normy to nedovolovaly. Jak říkal jeden řezník, že přidávání mouky do masných výrobků bylo zakázáno a pak jste přišli na provoz a tam byli všichni chlapi od mouky. Dneska je zakázáno v potravinářství spousta látek, které jsou prokazatelně karcinogenní a tehdy se běžně používaly. Například olovnaté barvy v silech na uskladňování obilí. Já vidím hlavní přínos v tom, že si můžu přečíst složení a pak se rozhodnout jestli si ten produkt koupím nebo ne. Levné a dostupné jídlo je spíše problémem dnešní doby.Čistého měli lidi po zaplacení nezbytných výdajů asi více tehdy, ale tehdy jim to bylo prdl platné, protože nic nebylo k dostání. Často chyběly i základní potřeby jako toaletní papír nebo vložky. Na auto nebo kvalitnější vybavení domácnosti mohla většina lidí zapomenout. Prakticky všechno se shánělo někde pod rukou nebo přes známé. Kdo neměl známé, tak měl smůlu.
Názor byl 1× upraven, naposled 24. 5. 2023 07:47
Komárové postavili dva miliony bytů, to se s dnešníma soudruhama, co jen kecají o sociálním bydlení, startovací byty a milion podobných keců, nedá srovnávat.
Protože dneska se staví soukromé byty a domyV roce 2019 před covidem se v ČR postavilo více bytových jednotek než za komárů. Jenom už to nestavěl stát.
V hrubé mzdě je cena služeb (zdravotnictví, důchody, služby státu), takže dává smysl spíš srovnání hrubé než čisté mzdy.
Tady je zase kňourání neschopných socek. Faktem je, že jsme se nikdy neměli lépe. Máme neomezené možnosti přístupu k informacím, můžeme cestovat, krámy plné zboží všeho druhu, kdo není neschopný a liný, může si vydělat nádherné peníze, koupit co chce, bez toho, aby mu soudruh zakazoval. S tím však jde ruku v ruce závist těch neschopných. Za komančů měli všichni hovno a nebylo co závidět. Jsem rád, že ta zkurvená doba je pryč. Soudruzi všech zemí, vyližte si prdel...
Máme se dobře ale špatně to snášíme.
“Souhlasim a podepisuji v plnem rozsahu”
Nebreč B-]
Máš ode mě malé bezvýznamné plus. Asi poprvé. 😀
Tyhle srovnavace jsou sranda vec... uplne z nich krici ucelovost. Naklady na bydleni za 450 Kcs ? Jenze, to byl najem v bytu 3+1, ale 1. kategorie, coz byly byty lampasaku a jim podobnych soudruhu s ustrednim topenim, teplou vodou a vytahem, tedy na tehdejsi dobu slusny luxus. My bez stranicke prislusnosti meli narok na 3. kategorii, jen 2+1, takze se vsim za 150 Kcs mesicne, ale musel jsem tahat uhli ze sklepa a WC bylo spolecny pro 2 byty. Nicmene by mne vazne zajimalo kde je dnes najem + energie a topeni, notabene prumer, za 6200,- ? To je najem za garaz ? Nebo to jsou energie + topeni, ale nekdo zapomnel pripocitat ten najem ? 😀 Kdyz kouknu na nabidku, tak najem v okresnim meste je 2+1 za 9 litru, jenze bez energii a luxusnejsi 3+1, kterej by odpovidal tomu lampasackemu, tak je za 19,5 litru, jenze opet bez energii.Dalsi sranda vec... jizdne ve verejne doprave. Vsichni radi srovnavaji autobus, ktery skutecne stal 3 Kcs na 10 km. Ale proc sakra vynechavaji mnohem casteji vyuzivany vlak, kde to bylo za 1 Kcs a 1,50 Kcs stala zpatecni jizdenka ? To srovnani, samozrejme tam a zpet (jinak by se nam na jednom miste hromadili lidi) vlakem uz se asi nehodi do kramu, protoze to vychazi na 1,50 Kcs vs 64 Kc... 😀Pokud chceme skutecne ferove srovnani, tak musime vzit tehdejsi prijem, odecist naklady na bydleni stejneho typu a teprve potom muzeme zacit srovnavat... kolik si muzeme koupit chleba, nebo piv... Jinak to preci nedava smysl.A to skutecne bezne, nikoliv ucelove vyzobane polozky. A pokud mozno srovnatelne tridy, protoze i ta TV za 13.000 nam malicko nesedi. Tedy ano, ta cena byla takova, jenze to byl top model, coz si beznej smrtelnik nekupoval. Proc to tedy srovnavaji se soucasnym lowendem ? Ja tedy kupoval vzdy takovej lepsi stred, takze tehdejsich 9.500 Kcs za Oravu bych srovnaval s dnesni cenou 45.000 Kc. Sice dnes stale TV vychazi levneji, ale fakt to neni o divokych 1150%Takze pratele, nezral jsem soudruhum tehdejsi propagandu, jenze nezeru ani tu soucasnou. 😝 Jsme na tom totiz stale priblizne stejne a rozdil, proc to vnimame lepe, tak ten je dan prave tim technologickym posunem v case.B-]
Podle všeho jsi nějak nepochopil základní premisu toho textu, a sice že nejde o nějakou vládní propagandu, ale o web, kterej si sám za sebe udělal jeden člověk. Takže se nejprve zklidni a nekřič nám tu, jak jsi strašně chytrej a nezávislej, protože to vypadá že spíš prostě neumíš číst.
Ale kdepak, ja si to precetl... Mluvim o podobnych srovnanich vseobecne, tedy nekritizuji jen tento pripad, ale i jine a o vladni propagande zde nepisu ani slovo, takze ja nejsem ten, kdo neumi cist. 😉 Nakonec, kdyz budes hledat, najdes na toto tema na netu mnoho clanku z obdobi ruznych vlad, takze kterou vladu bych asi tak mohl myslet? Soucasnou snad? Pokud preskocim do posledni doby, tedy nikoliv soucasne, ale predchozi vlady, pak je clanek z roku 2018 (seznam.cz), 2019 (idnes.cz), 2021 (aktualne.cz), atd. a je to jak pres kopirak. Pochopitelne, protoze vychazi ze stejnych dat, ale ta interpretace je proste nesmyslna. Stejne jako za sociku, tak i dnes nejprve musim zaplatit naklady spojene s bydlenim (srovnavat srovnatelne) a teprve z toho co zbyde, mohu utracet dal. Pokud toto nezohlednim, tak nikdy nemohu dostat realny obrazek srovnani tehdejsiho a dnesniho zivota. Vyleze mi totiz uplny nesmysl.Je mi uplne jedno, jestli to nekdo dela kvuli dotacim, nebo se potrebuje zalibit, pripadne je tak zblbly, ze to dela z presvedceni... ale je to proste manipulace.Dale pak uz jen upozornuju na ten podivny vyber dat, ktery je v tomto pripade dokonce jeste kriklavejsi, nez byva obvykle uvaden jinde.Jen takova drobnost na okraj... ty mzdy jsou v hrubem, jenze dnes mame vyssi dane a odvody, coz nam ta srovnani take trochu deformuje. Autor to u sebe okecava tim, ze drive byly zase jine polopovinne prispevky. Vim, ze soudruzi si platili nejake stranicke znamky a prispevky ROH, ale ja ve strane nebyl a nic takoveho jsem neplatil, ikdyz to byly snad jen drobne. Nakonec dnesni prispevky odborum jsou na podobne bazi a taky je do srovnani nikdo nezapocitava. Ano, byla obcas pracovni sobota, ale za tu jsem mel normalni priplatek stejne jako dnes. Neplacene brigady byly mozna v padesatych letech, ale tesne pred rokem 89 ? To dost pochybuju, nezazil jsem ani jednu. Takze ano, rozdilne zdaneni neudela v konecnem srovnani zasadni rozdil, jen opet trochu prispeje ke zkresleni tech vysledku... 😉
Přesně tak! Za komunistů jste se prostě měl lépe než dnes! Dnešní doba je plná nejistot a zbytečností. Za komunistů jste měl vše co jste potřeboval, práci, bydlení a životní jistoty a to vše doslova za pár korun.
Ve vězení taky dostaneš kavalec a kus žvance, když držíš hubu a krok.
Jiste, meli jste vse co jste potrebovali. Treba kdyz jste potrebovali doma neco opravit, stacilo podat zadost na OPBH a par mesicu nebo let pockat. Kdyz jste potrebovali auto, stacilo si vystat frontu (nevim jak dlouhe byly bezne, ale mi rodice v ni stravili dva dny a dve noci), schrastit po vsech znamych penize, a pak vzit to, co vam zrovna dali. Na nas takhle vysla oranzova Skodovka protoze zrovna v ten spravny okamzik vyjela z vyroby.
Můj otec se s mým dědou střídali ve froně 3 dny na Ladu :)
Smysl naopak dává to, že je ukázáno, kolik byste si za plat té komodity mohl koupit (třeba brambor). Odečítat cosi je nesmysl.
Ale to je preci hloupost, protoze to nerika vubec nic o tom, jestli se zilo lepe, nebo hure. K cemu mi bude, ze si v obou pripadech koupim "o vagon" vic brambor, kdyz nebudu platit dane a budu zit pod mostem ? Takova srovnani nemaji zadnou vypovidaci schopnost ve vztahu k realnemu zivotu. A o to preci jde. 😝
Pokud jsi žil tehdy, tak máš naprosto jasno, že tehdy se možná tak přežívalo, kdežto dnes můžeš žít! Dodnes si pamatuji černý sníh, řeky, ve kterých se nedalo koupat, protože bys skončil s vyrážkou a pole plné hnojiv, které se dnes nesmí používat snad už nikde na světě.
Jenze to je dano vyvojem poznatku o skodlivosti ruznych latek. Napr. zakaz PCB, nebo pouzivani azbestu taky prisel az v dobe, kdy se zjistila jejich nebezpecnost a do te doby se to pouzivalo vsude na svete.Ano, dnes se dela pro ochranu zivotniho prostredi mnohem vice, prosli jsme nejakym vyvojem a takova je nyni doba, ale i dnes se stane, ze v rece uhynou ryby.Kazda doba ma nejake pro a proti. Napr. pred rokem 1990 jsem netusil, ze se u nas budou prodavat parky bez masa a nebudou to parky pro vegetariany. 😝
A taky tenkrát se stály fronty na pomeranče a dneska se stojej na penicilin... Dneska stát i Unie strká nos svými regulacemi i dotacemi úplně všude, ale zrovna takovouhle věc ohlídanou nemá? Já vim, že se najde kapitalista, kterej chybějící zboží za příslušnou částku rád dodá a že je vše jen otázka peněz a já to de facto podporuju. Já si myslim, že tak je to správně a že by tak měl fungovat skoro každej trh. Jen ne zrovna ten lékovej, kde jde o lidi (a cynickym pohledem jde o voliče, o plátce daní, kterej když umře nebo onemocní a přestane do systému přispívat nebo nedej bože z něj dokonce čerpat, tak je to pro stát nejen finační ztráta). Nechtěl bych to zpátky, protože jsem sobec, co chce kapitalisticky vydělávat prachy a taky si je dle svýho uvážení utrácet a to s co nejmenší či žádnou účastí státu v obou fázích tohohle procesu, ale je vhodný si přiznat, že některý věci fungovaly a že ne všechno, co děláme dneska, funguje lépe.
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 5. 2023 20:25
Díky te evropské unii nejíš jedovaté postřiky, tvoje děti nekoušou nebezpečné hračky, kečup ( i když je jiná jakost jako v nemecku) tak je to víc kečup než když na socíku kdy byl, díky EU jezdí MHD na vodík a cng, takže nedýcháš těžké kovy, Díky EU jsou regulace na komíny a kamna( i když to většina kritizujete, bydlím na vesnici a je to hnus pokaždé když někdo zatopí). Díky EU máš spravené chodníky, opravené budovy, programy pro děti a veřejnost.. takhle mohu pokračovat do nekonečka.... Takže si přestan stěžovat na EU. Brečíš, přitom máš všechno.
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 5. 2023 20:31
Buď si můj komentář nečetl a nebo jsi ho vubec nepochopil. Takže to zkus ještě jednou, pomalu a pořádně.Přesto si neodpustim reakci na tu snůšku nepravd, co jsi tu vyjmenoval: - Majetek ve vlastnictví státu (chodníky, budovy, jak píšeš) se opravuje z rozpočtu státu - tedy z mých daní. Na to nepotřebuju poslat peníze do Bruselu, aby mi jich na tu opravu poslal část zpět.- Dotace na opravy soukromníkům - to je přesně to, co je špatně a co kazí trh.- Nebezpečný hračky a jedovatý postřiky si taky mužou zakázat státy na státní úrovni - oni ani v Kanadě nebo Švýcarsku nejedí jedovatý věci a zvládli to bez EU - jenže i to by si vyřešil trh - dám ti příklad:Máš jedovatej postříkanej pomeranč a máš nezávadnej zdravej pomeranč? Kterej si koupíš? Ten zdravej. Všichni si ho koupí. Producent jedovatejch pomerančů by zkrachoval... Vyřešeno. I bez nařízení a regulací.A tim se vracíme k pokřivenýmu trhu - když producentum dáváš dotace, tak se nebojej, že zkrachujou - nemusej soutěžit o přežití kvalitou - a proto musej přijít regulace a nařízení. No ale ten problém jsme na začátku vytvořili tím, že jsme zničili trh, na kterém funguje zdravá konkurence. Dotace měli zpočátku uplně jinou ulohu - měli vyrovnávat rozdíly mezi bohatými a chudými regiony EU, tak aby levní producenti třeba z Bulharska nezválcovali ty z Francie. Jenže dneska je tím zapráskaný úplně všechno a trh přestává být v mnoha oblastech tržní...Copak nevidíš, že tím vším se vytváří další problémy na který se pak vymýšlí další a další rešení v podobě regulací, zákazů nebo dalších dotací tomu, koho jsme znevýhodnili dotací předchozí? Přesně na tohle komunisti dojeli a ty to teď obhajuješ? Já nebrečim nad EU, já pláču nad lidma, kteří nedokáží přemýšlet o tom, jak věci fungují.- Programy pro děti a věřejnost? To mluvíš o školkách? To se platí z daní.Ty podle toho, co jsi vyplodil, vubec nevíš, která bije. Ty vubec netušíš, kde se v EU berou peníze, kam směřujou nebo takový základní věci o tom, jaký služby ti za tvý daně poskytuje tvuj vlastní stát. Ty si snad dokonce myslíš, že stát by z mejch daních měl přispívat na nějaký festivaly nebo co... Nebo co myslíš těma programama pro veřejnost?
Názor byl 3× upraven, naposled 23. 5. 2023 21:31
Ja zbytecne reagovat na lidi co nidkde nebyli, nic nevideli, nic nezazili. Treba tady v US neni povinna 2 leta zaruka na zbozi a tak 65” TV stoji $400 zatimco v CR stoji $1500. Je to ta sama TV, kdyz se pokazi tak ji vymeni bezplatne v ramci jednoho roku a pak vetsina obchodu nabizi nejakou formu pojisteni kdy tu samou TV mou v roce 1-3 vymenit za $29. Takze 3leta zaruka me stoji $429 vs CR 2leta zaruka $1500. Kazde narizeni EU zvysuje cenu a nedava to smysl kdyz trh muze vyresit spoustu veci. Ale dokud budou blbci volici tak EU bude vydavat jedno nesmyslne lejstro za druhym a ti volici si to nejak obhaji protoze nesjou prece blbci…
Naprosto souhlasim. Těm lidem stačí, že v televizi říkali, že ČR dostala od EU víc než do ní odvedla, že za rok jsme 70 miliard v plusu a cedulka s vlajkou na fasádě... Ona i ta diskuse s nima je těžká. Pointa mýho prvního komentáře totiž vlastně vubec nespočívala v samotný kritice EU, ale spíš v podivu nad tím, že se řeší opravdu kdejaký prd hned na několika úrovních, ale naopak klidně může dojít k tomu, že dojdou zásadní léčiva, protože zvítězil volný trh a někdo nás prostě přeplatil... To je prostě paradox, kterej mě zaráží. Tak jsem se vyjádřil a dostanu na to lekci o opravených chodnících...
Tak jesteze nevytahl cyklostezky… 160M za km cyklostezky, to proste nevymyslis.
A ti vsichni priptraveni vsemi jedy se dozili 70- 90 let zivota. To je ale velka jedovina.
Průměrný věk dožití se od roku '89 podstatně zvýšil, nekecejte tu nesmysly.
Díky te evropské unii nejíš jedovaté postřiky....kdybys tolik nekecal, je dobré se trošku porozhlédnout kolem sebe, "teče" tu taková podobná mouka, kterou popisuješ, aby prolezla v normách, tak jí ředí s nezávadnou ..sice to nebyl kečup, ale ty jogurty koupené v Německu a tady od jedné a stejné firmy tady se nedaly pořádně žrát, také se tím naše vláda zabývala 😉
S tim penicilinem a dalsima leky je to slozitejsi. Firmy tvrdi, ze dodavaji na trh v nekterych pripadech nasobek predchozich pozadavku a presto to nestaci. Jako vyrabet z niceho nic 2-5x vic je problem, a stavet dalsi tovarny za prve neni na nekolik mesicu, a navic neni jasne, zda to po postaveni k necemu budou.
Děkuju za slušnou reakci. To, co jsi napsal se zdá být naprosto pochopitelný, ale já měl malinko jiný informace - resp. četl jsem, že ty léky se k nám normálně dostaly, jenže se pak přeprodávaly dál do zahraničí, protože prostě v zahraničí nabídli daleko víc než kolik by lékarník utržil prodejem u nás. Což já jako fanoušek kapitalismu na jednu stranu vítám, ale na druhou se divím, že něco tak zásadního, jako jsou antibiotika, neni zregulováno v EU molochu, který jinak reguluje kdeco. Pokud by to byl problém kapacit, tak moje uvaha neplatí, ale pak se zase musim ptát, co se ve společnosti stalo, že najednou potřebuje 2 - 5 násobek léků oproti normálu.
Byl covid, lidé nikam nechodili a nosili roušky. Tím se snížila přirozená imunita, která se musí průběžně trénovat. A teď jsou lidé prostě vic nemocní (resp. potřebují léky).Druhá věc je, že pokud se nějaká nemoc rozšíří (třeba epidemie chřipky, covidu), tak ostatní nemoci přirozeně ustoupí (to je normální), a pak s odstupem o to silněji udeří.
Něco je levnější z důvodu technologického vývoje. To se týká v podstatě všeho hlavně aut, elektrospotřebičů. Na západě tyto věci byly také drahé. Jízdenka v Olomouci stála až do roku 1991 korunu, takže nevím odkud vzali 3 Kčs. Kubík vody (vodné + stočné) stál korunu, energie byly levnější. Nicméně jedna věc byl plat a druhá věc byla odvedená práce. Většina lidí tenkrát končila v práci ve 14:00 a pak šli na zahrádku, kde si pěstovali vlastní jídlo. To dnes nedělá skoro nikdo ani na to není čas.
No a spousta výrobků byla drahá, protože byla opravitelná. což nás zase čeká 😀
Jo, akorat neslo sehnat (taky drahe) nahradni dily.
PS: Ale kdyz clovek po pul roce shaneni sehnal treba KF517, pripadne jakoukoli LED diodu (libovolne barvy), mel z toho tehdy fakt radost.
Kecy, diody jsem v prodejně Tesly v Ústí nad Labem kupoval v cenách od 50h do 1.5 Kčs kupoval naprosto běžně. Ano, ne vždy byly všechny dostupné, ale byly.
Blbost. Dostupné to bylo naprosto bez problémů. Vůbec nevíš o čem mluvíš.
Vetsina vyrobku byla typu DoDo - Dodelej Doma, z vyroby vadne.
"Kubík vody (vodné + stočné) stál korunu" .. a to má být jako levné?
Až na to že na průměrnou mzdu dnes nedosáhne 70% pracujících. 70% z toho čísla dělá Praha, Brno a Ostrava, kde je výrazný podíl lidí s trojciferními platy. A do nákladů na bydlení určitě nezapočítali průměrné hypotéky nebo nájmy.
A za komancu snad vetsina mela nadprumer?
Ta distribuce byla za socíku velice kolem průměru, dneska je rozptyl daleko větší a většina je pod průměrem.
Rozdil mezi prumerem a medianem je 15 %. Vetsina zamestnancu ma pres 37 tisic hrubeho.
Fakt? Fakt většina? A fakt všude? Tak v Ústeckém kraji zcela jistě ne. U nás je to max 30k hrubého. Ať se podívám na kohokoliv ze známých a příbuzných, nikdo nema pravidelně víc, než 24 čistého. Kolik na to potřebujete hrubého se dá zjistit snadno. A ne, není to sociální bublina, jsou to lidé různého věku, pohlaví i vzdělání.
"A fakt všude?"To tvrdil kdo? To je celorepublikovy prumer. V Usteckem kraji je medianova mzda pres 34 tisic hrubeho, tedy necelych 28 cisteho. Jestli tvi znami berou 24, tak berou min, nez vetsina lidi v kraji.
Hm, zajímavé. Když jsem se na to ptal lidí kolem sebe, tak mi říkali něco jiného. 😉
To je mozne. Ja zase znam jenom par lidi co berou pod 50.
Byli k němu výrazně blíž, protože byly tabulkové mzdy.
Tak si tu kalkulačku přepni do mediánu. Umí to. On tam není dramatický rozdíl.
Ja bych trojciferny plat nechtel. Musim zivit rodinu.
Kdo chtěl za Komančů bydlet a nechtěl čekat 20 let v pořadníku, mohl jít do družstva (dnes hypotéku), což bylo tehdy i dnes velmi nákladné.
Za mně palec dolů tomuto srovnávači. Stačila jedna položka Bydlení Nájemné. Podle kalkulačky je dnes nájemné včetně služeb v průměru 6.200,- Kč. Blbost...
Asi ťažko, aj keď nie všetko je Praha a Bratislava a nájmy sa podobajú 1/3 cien nehnuteľností za meter štvorcový a aj Bratislava je iná ako Bratislavský kraj (BA)Byty sú v Bratislave drahšie ako vo Viedni 12.11.2007 Napríklad dvojizbový byt, ktorý má 65 štvorcových metrov a je na obchodnej ulici Mariahilferstrasse, ponúkajú na internetovom portáli Immobilien.Net za 89-tisíc eur, čo je v prepočte viac ako 2,9 milióna korún. Kupujúci tak za štvorcový meter zaplatí 45-tisíc korún. V centre Bratislavy na pešej zóne stojí 2-izbový byt s rozlohou 54 m2 približne 3 700 000 korún. Jeden štvorcový meter vychádza na 68 500 korún.https://uzitocna.pravda.sk/hypoteky/clanok/22231-byt... Priemerné ceny nehnuteľností v € za m2podľa krajovBA TT NR TN ZA BB KE PO3 357 1 842 1 401 1 629 2 021 1 757 2 335 2 062https://nbs.sk/statisticke-udaje/vybrane... Ceny bytov v Bratislave narazili na strop, ponuka rastie a dopyt sa prepadolV priemere sa cena bytu v hlavnom meste SR drží na úrovni 3868 eur za meter štvorcový bez dane z pridanej hodnoty. 23.10.2022 https://ekonomika.pravda.sk/firmy-a-trhy/clanok/64460... odhad nájmu 1 289 EURMarket Report Březen - 2023 - Nabídkové ceny bytů v Praze přesáhly 130 000 Kč za m2 (5 492,04 EUR)resp. nájmy 16,75 EUR/m2/mesiac = 1 340 EUR za 3 izbový (pokojový) byt s plochopu 80 m2https://www.ep.cz/clanek/nabidkove-ceny-byt...
Kouzlo průměru.
Myslis prumer s vlastnim bydlenim ktere ve statistice o najemnem bude patrne vykazovat 0,- i kdyz clovek plati klidne 50tis mesicne hypoteku? Tak to jo, to se pak CR muze chlubit opravdu levnym najemnym.
Ne, prumer s temi, co vlastni nejaky dum uz 3. generaci a maji ho davno splaceny.
Kouzlo průměru je, že sice neodpovídá, ale neodpovídá stejně tehdy i dnes, takže srovnání sedí (lepší není). Tehdy bylo velmi nákladné družstevní bydlení, dnes hypotéky.
Ještě je také potřeba zařadit fobie ze ztráty zaměstnání, životních nejistot, počet sebevražd, lidí léčících se na psychiatrii a taktéž lidí v insolvenci a exekutory bušících na dveře.😃 Ale hlavně, že jsme všichni happy, protože si můžeme koupit levné krámy z Číny.
Dnes hlavně máme svobodu.Dnes daleko víc než za socialismu platí - "Jaký si to uděláš, takový to máš!"Dnes ti nikdo nestojí v cestě ke štěstí, v rozletu.... ale pochopitelně ani v cestě do záhuby.Za socialismu naopak byl člověk pouhým objektem kterým systém nějak pohyboval a určoval osud onoho objektu.
Když tady to je od zdi ke zdi. Bohužel jsme se jen přesunuli z jedné totality do totality jiného druhu.
V čem konkrétně tu totalitu spatřujete?Já v Česku žádnou totalitu nevidím. Já naopak vidím velmi svobodnou společnost.
Ale to, že jste odpovědný za svůj život, totalita není.
Pokud dnes někdo tvrdí, že žijeme v totalitě, tak bud je úplne blbý, a nebo prostě vůbec neví, co je to totalita.
Spíš jsme chvíli měli svobodu a postupně se trend otáčí. A když se podívám na soudruha prezidenta, jak s spolu se soudruhem prokurátorem varují lidi, že by za své projevy mohli skončit před soudruhem soudcem, říkám si, jestli to zvonění klíčema nebylo nakonec nějaké nepovedené.
Nemáte pravdu ani náznakem. Ve srovnání s dobou socialismu máme obrovské množství svobod.A že není svoboda slova zcela bezbřehá, že např. není úplně bezpečné velebit ruské nácky a veřejně podporovat jejich přepadání sousedních států (Putin nepřepadl pouze Ukrajinu, ale tyhle svoje dobyvačené choutky si ukájel už dříve)..... tak to jsem jen rád.Na můj osobní vkus jsou zákony v tomto směru stále zbytečně tolerantní, protože umožňují beztrestné šíření nepřátelské propagandy - viz. třeba lži dezolátů o roce 2014 na východní Ukrajině,atd....
Ty by jsi byl za komunistu idealni obcan, i Jachymov by jsi obhajil.
Hloupě žvaníte.
To je doména tvoje, troubo.
Byl by jsi dobrý svazák.
A ty hlupák. Jestli dobrej, to netuším, každopádně pořádně hloupej. :)
Neprojektuj své nedostatky do ostatních. Trčí z tebe, jako sláma ze starych bot.
I to je nepochybně možné, ty ale tupoune nemáš mentální schopnosti něco takového rozpoznat. Ty se radši soustřeď na zvládnutí svého žalu z toho, že ti není dovoleno bez následků šířit Putinovu propagandu. :)
Dříve se dělali prověrky na to kdo nesouhlasil se vstupem sovětských vojsk a soudruh prokurátor Stříž posílal nepohodlné do vězení, dnes se dělají prověrky kdo souhlasí se vstupem ruských vojsk a ten samý Stříž straší vězením. Doufám, že to až zestárne nepoplete.Může mi někdo vysvětlit v čem spočívá nebezpečnost toho, že někdo fandí jedné straně konfliktu ve válce, kde ČR není ani s jednou ze stran vázána nějakou smlouvou ani s ní není ve válečném stavu? Maximálně bude dotyčný za divného týpka nebo dostane v hospodě přes držku, pokud fandí té nesympatické z pohledu většiny?
Dnes se dostanete do basy (resp. dostanete veřejné práce) za propagaci násilí, což je v pořádku. Taky byste nechtěl, aby vám kdekdo beztrestně vyhrožoval či přál smrt.Tehdy jste za neopatrné slovo šel sedět a odskákala to i vaše široká rodina včetně dětí.Takže laskavě se chyťte za nos!
Dnes se můžete dostat do vězení i za vydání knížky nebo tweet na internetu, pouze se změnila témata za které se tak stane.Za neopatrné slovo za Husáka rozhodně nikdo nikoho nezavíral, maximálně vám nějaký důvěrník v práci dal černý puntík nebo si vás šéf pozval na kobereček. Pokud jste se takto vyjadřoval jako herec nebo zpěvák, pak po prvním bububu přišla hubená léta bez koncertů a natáčení nebo jste si to musel něčím vyžehlit.
Prosim o nejakou konkretni ukazku toho, jak sel nekdo za knihu nebo tweet do vezeni. Dekuji.
Za knihu Adam B. Bartoš.Souzeni byli dále Pavel Zítko, Pavel Kamas, Lukáš Novák, Erik Sedláček.Za facebook Jiří Kantor - nakonec podmínka, v první instanci 6 let.Z poslední doby soud zakázal předběžným opatřením vydání knihy o stavu české justice "Zločiny beze zbraní II" a "Vražda v Egyptě". Myslím, že tím nemohli stav české justice demonstrovat lépe.A že jsou to odporní lidé a odporné knihy a činy? No přesně proto ta svoboda slova je - nebo není. Na sdílení koťátek svobodu slova nepotřebujete.
Takze o vezeni nesel nikdo. Dekuju za potvrzeni.I svoboda slova ma nejake hranice, neni absolutni. Dulezite je, jestli jsou ty hranice nastavene pro ochranu lidi a jejich prav, nebo pro ochranu rezimu.
Jasně, nakonec (díky obhajobě) padly jen podmínky, takže vlastně o nic nejde.Nevím jestli to správně chápete. Jde o podmíněný TREST ODNĚTÍ SVOBODY. Se záznamem v rejstříku. To, že dotyčný fyzicky nejde do tepláků je dané tím, že dříve se tlačilo víc na převýchovu manuální prací a dnes se snaží neplnit přeplněné věznice.Je to vždycky nastavené primárně k ochraně režimu. Autor je během podmínky umlčen.O svobodě slova nejvíc vypovídá, když přiletěl na Univerzitu Karlovu přednášet David Duke. U nás ho vypakovali hned z letiště ještě než otevřel pusu. Přičemž doma je svobodný muž, co vydává knihy.
Vždycky mě pobaví, když fanoušci estebáka a komouše Bureše hejtují komunistickou minulost PP.
A jak to máte s fanouškama rozvědčika a komouše, obránce socialistického tábora Pavla? 😉 Tím se dost bavím, nesnesou stbáka Bureše, ale jdou to hodit Pávkovi 😀😀😀
To me taky bavi, ale je videt ze v politice v CR neni nutne mit charakter. Jestli rozvedcik nebo agent stb - lidem je to fuk a rozhodnou se dle sympatii a prazdnych reci.
Můžete shrnout, co dělal Bureš a PP po roce '89? Speciálně by mne zajímalo Palermo v '90 letech, kdy Bureš díky Zemanovi ukradl (pardon - odklonil) ze státního miliardy.
Možná vás to překvapí, ale je možné a celkem logické hejtovat oba. Bývalý komunista je pro mě něco jako bývalý černoch. Ještě pochopím vstup těsně po válce, ale lidi co tam aktivně lezli a zastávali nějaké funkce za Husáka, to je pro mě červená karta do jakékoli veřejné funkce. Jako vrchol vnímám komunistického prokurátora jako státního zástupce, případně soudruhy soudce. To je fakt humus.
Počet sebevražd v ČR dlouhodobě klesá. V poválečné historii bylo u nás nejvíc sebevražd v přepočtu na obyvatele na přelomu 60. a 70. let z příčin zcela zjevně souvisejících s minulým režimem. Netuším, kolik lidí se léčí na psychiatrii ve srovnání s léty minulými, ale pravda je, že v dnešní době už to není považováno za nějaké stigma, takže spousta lidí spíš vyhledá pomoc tohoto typu, když ji potřebuje, a nestydí se za to. Možná nakonec i to přispívá k tomu úbytku sebevražd. A co se týká insolvencí a exekucí, u těch platí, že každý je svého štěstí strůjcem. Já mám třeba rezervy, že bych z nich mohl pohodlně žít douhé roky, a stačilo mi k jejich vybudování (a stálému navyšování) jedno běžné zaměstnání. Ale samozřejmě na sobě taky stále musím pracovat a odvádět nějaké výsledky. Mít se dnes dobře není až tak těžké, ale ani to není zadarmo, jak by si někteří nejspíš přáli.
No,u nás je čistá mzda +- 24 tisíc. Nájmy za 2+1 13-15 tisíc bez energií. Je potřeba si uvědomit, že jsou v republice obrovské, až neuvěřitelné rozdíly, což si mnoho lidí nechce připustit, držíce se přísloví "sytý hladovému nevěří".
Pokud houby umíte nebo nemakáte, víc si nezasloužíte. Ale oboje je jen vaše volba.Například si můžete v 50 letech udělat elektrikáře (zdarma na učňáku) a jet do Německa, kde budete mít trojnásobek českého průměrného platu.
Já říkám a tvrdím, že každý dělá za tolik, za kolik je ochoten dělat. V dnešní době si i nijak zvláště šikovný zedník přijde na 250 Kč/h, za míň nikdo nebude házet ani lopatou. Zedníci, jakožto další mraky řemeslníků (elektrikáři, tesaři, stolaři, ...) nejsou. Čeká se na ně týdny a měsíce a berou mnohem více. Sám si spočítej, na kolik si takový levý zedník přijde za týden, měsíc, při osmihodinové pracovní době.
Ano, spousta neschopných lemplů takovými fobiemi opravdu trpí. A ti pak zakládají neziskovky na jejich ochranu. 😀
Přesně tak! Nic z toho za komunistů nebylo! Všichni jsme byli spokojení, měli jistotu práce a bydlení a mohli se věnovat rodině.
Přiznám se, že já na život za Husákova normalizačního socíku děsně rád nostalgicky vzpomínám.Za komunistů se dalo žít po materiální stránce kvalitně, skoro bych řekl, že ten život byl i docela príma.Úplně stačilo mít tehdy dědu s babičkou, tetou, strejdou....od roku 1968 v emigraci na západě. A když byl váš děda fakt dobrej fachmen ve svém oboru (od komoušů, ještě předtím než jim utekl, dostal několik státních vyznamenání typu "řád práce") a pak když zdrhnul a jeho nový zaměstnavatel uznal, že skutečně na tom chlápkovi něco je.... takže během pár let to v nové firmě dotáhl až na ředitele divize se stovkama podřízených..... a když ten děda ctí rodinné vazby a svého vnuka má skutečně rád.... tak to pak byl život i za toho Husákova socíku docela snesitelný.Přiznám se, že mám tak trochu tendence na to nostalgicky vzpomínat i když je mi pochopitelně jasné, že můj život za socíku rozhodně nebyl zrovna standardním - ani v dobrém, ani v tom špatném. 😀"To špatné" zmiňuji proto, že mít víc než polovinu rodiny v emigraci znamenalo také i nějaká ta omezení.
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 5. 2023 16:31
Plat je asi zaktualizován, i když to asi není čistá mzda. Ale položky ne, všude je poznámka : Data pro rok 2022 nejsou dostupná, používáme poslední publikovaný údaj z roku 2021. No a teď máme 2023 😂
tak ono to ale na vyznění tý kalkulačky zas tak moc nezmění.Realita je prostě ta, že dneska je v porovnání s rokem 1989 levnější prakticky vše.
No, je potřeba ale právě odečíst náklady spojené s bydlením a teprve potom počítat. My jsme byli jen s mámou, v roce 1987 vydělávala v čistém cca 2700. Nájem se vším všudy byl necelých 300 Kčs. Zbylo tedy 2400.V podobné situaci je dnes moje sestra. Vydělá v čistém cca 21 tisíc. Nájem má 11000 + 3500 energie. Kolik jí zůstane si spočítejte sám. A pak porovnávejte.
To je blbost. Správně je porovnat, kolik si za celý plat můžete koupit té které věci. Protože bych vám mohl říct, že nejdříve musíte odečíst jídlo a to bylo za Komančů dražší než dnes!
Ale změní, změní...
debilita prveho stupna, keby ste nevedeli tak podla autora tohto projektu su "Celkové náklady průměrné domácnosti na bydlení, včetně nájmů a energií." 5800Kc ROFLrad by som teda vedel kde plati autor v Prahe hypoteku alebo najom 5800Kc a mysli si ze je to priemer, detto stavba domu 4M ROFLsamozrejme ze bezne veci budu dnes v prepocte lacnejsie, ale jaksi vtedy clovek nemusel dat pol platu az cely plat na hypoteku, takze to porovnanie je uplne scestnetiez som sa dozvedel, ze svickova na smetane stoji v restike len 162Kc, pivo v restike 33Kc, obed v skolskej jedalni 27Kc, kino 143Kc, 10km autobusom 23Kc, autor ma dobry matros...
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 5. 2023 15:57
Taky jsem na to koukal, já platím hypotéku s energiemi kolem 20500Kč, nevím kde dělam chybu, že jsem tak nadprůměrný :) A co to praní prádla? 220Kč za dávku (4-5 kg prádla), to už je prací prášek za 22000Kč, masakr, přestávám prát (:
ČR není jen Praha. A i v Praze mám náklady na bydlení nízké, protože bydlím ve vlastním. Samozřejmě bych do toho mohl nějak zamontovat i cenu té nemovitosti, kterou jsem splatil před více než 10 lety, ale tímhle způsobem bych pak mohl vyrobit v podstatě jakékoli hausnumero.
Jenomze bez te ceny hypoteky/nemovitosti se srovnavaji hrusky a jabka. Za komunistu se platil najem, dnes platis budto najem 20tis nebo platis hypoteku. Jelikoz spousta lidi ma hypoteku tak ve statistice vykazuji nulovy najem i kdyz plati treba 50tis mesicne na hypoteku. Kdyby jsi hypoteku vydelil treba 30let/12mesicu tak dostanes realnou castku kolik platis “najemne”. Politikum se tohle v statistice samozrejme nehodi protoze je rozdil rikat lidem ze najemne je 6tis vs najemne je 20tis. Za 6tis se da bydlet v malem a spatnem byte ve spatne lokalite.
Tak snad průměrný nájem se počítá jen z nájmů, ne? Tohle stejné, jako v té pohádce, kdy jeden snědl celé kuře a druhý nic, ale v průměru měl.kazdý půlku. To je manipulace naprosto nechutná.
1. ta polozka je jasne pomenovana "Celkové náklady průměrné domácnosti na bydlení, včetně nájmů a energií.", takze ma zahrnat aj splatku hypoteky alebo najom a v tom pripade to nebude 5800 ani v tej najvacsej diere v Cesku2. svickova na smetane v restike za 162Kc, pivo v restike 33Kc, obed v skolskej jedalni 27Kc, kino 143Kc, 10km autobusom 23Kc nestoja tak malo ani v malych mestach, nevraviac o tom, ze ak je to priemer tak ho vytiahnu vyrazne hore drahsie mesta
U nás to odpovídá realitě, bydlíme ve vlastním domečku. A až pořídíme FVE, tak náklady ještě klesnou.Mimochodem rodiče "dostali" byt v paneláku na sídlišti a na provoz padla více než polovina jejich obou platů. Sice se tomu tenkrát neříkalo hypotéka, ale bylo to vlastně to samé, jen to bylo od podniku, kde pracoval táta a musel se uvázat na 10 let s tím, že pokud pak odejde, doplatí zbytek (tenkrát asi 380k czk). Zůstal u podniku až do důchodu a po revoluci, někdy v roce 1994, doplatili rodiče zbytek, což tehdy činilo skoro 50k czk. Stěhovali se do bytu v roce 1969, tak si spočítejte, kolik je to stálo. V poměru k platu to byla dražší hypotéka než dnes. Akorát si spousta lidí pamatuje pouze to "dostali", ale že na to ve skutečnosti dostali hypo, kterou museli zaplatit a v poměru k platu to bylo víc než dnes, to už málokdo chápe...A co se týče té svíčkové na smetaně, tak jsem si ji dávala před dvěma týdny v dost slušné restauraci v Táboře a byla za 129 czk, takže nevím, jaký matroš máte na mysli. Pivo nepiju, ale byl tam Gambrinus za 33 czk 0.5 litru.
Az poridite FVE tak naklady klesnou? Za vas nekdo tu FVE zaplati? Kdyz tak napiste kdo, rad dostanu FVE zdarma. A pokud ji zaplatite ze sveho, tak celkove naklady/zivotnost=mesicni naklady.
A ty pořizovací náklady a amortizaci nepočítáte? Zajímavé...
Myslím, že zive.cz by se do politiky nemělo plést.
Máš recht. Di jinam.
Tak jako sociální sítě, ty se taky do politiky moc nepletou (až na Twitter). Na to jsou tu jiné média
Je tam třeba za kolik byl metrák uhlí? 😉
Neni nic jednodussiho nez se podivat sam... 😉
Za komunistů se Televizní poplatek ani Odvoz odpadu neplatil. Vše bylo státní, tedy všech. 😝
Nic není zdarma.
Televizní i rozhlasové poplatky se platily. Říkalo se jim koncesionářské.
Ne. Za prijem Ceskoslovenske televize a Ceskoslovenskeho rozhlasu se zadny poplatek neplatil. Schvalne si dohledejte, kdy byly zavedeny koncesionarske poplatky. On uz ten nazev sam celkem jasne naznacuje, ze v dobach CSSR to nebylo. ;o)
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 5. 2023 20:45
PS: A poplatek se neplatil, protoze obe instituce tehdy byly statni. Slo o prispevkove organizace placene primo ze statniho rozpoctu. (Tusim od roku 1969, do te doby byla forma trochu odlisna, ale nemelo to zadny realny dopad.)
Například za rozhlas po drátě se platilo.
Jedina vyjimka. A je to pomerne paradoxni, protoze rezim chapal dratak vicemene jako soucast CO, nikoli jako beznou masmedialni / propagandistickou sluzbu.
Názor byl 1× upraven, naposled 25. 5. 2023 17:07
A ono něco za socíku bylo snad zadarmo? Nebylo. samozřejmě, že jste je platil. Jen nebyly na vašem účtu v kolonce "odpadl", ale byly v kolonce "o co vás okradl stát".
Úplne zbytočný pokus porovnať neporovnateľné. Komunistický režim je svinstvo a je úplne fuk, koľko čo stálo. Ak by ale chcel niekto aspoň približne porovnať ceny, tam by musel porovnávať životné náklady. Otec zarábal 3500€ Kčs, za byť so všetkými poplatkami sme platili 150 Kčs. Takže v podstate celú výplatu mohol použiť ako chcel. Dnes polovicu platu zoberie hypotéka / nájom. To je zásadný rozdiel.
A nebo žijete 2 ve svém bytě a na bydlení jde 20% mzdy tak na koníčky zbude
A auto si taky muzu ukradnout misto toho, abych platil desitku za leasing.
Za byt jste platili 150Kcs? Kdy a kde?
Vsude a vsichni. Za komancu standard... B-]
To bylo za malé byty nejnižší kategorie.
Zajímavá stránka a zajímavé srovnání. Ještě bych dodal, že se před rokem 1989 také hodně souložilo. Osobně jsem měl rád strojírenské továrny, kde se soustružilo, frézovalo a vrtalo. Vždy první kus ke kontrole...
To je zase politikum.Komunisté taky srovnávali, jak bylo za kapitalismu před 2. světovou.Jedině co snese srovnání, že v 89 tady byla mzda 1/7 ve srovnání s Německem a příští rok to bude 1/2.
Kdo jako bydlí za 6.2tis nájem vč. energií?
Moc nechápu ty mínusy - jenom jsem rozkliknul detail srovnání nákladů na bydlení a dnešní částku 6200 "Celkové náklady průměrné domácnosti na bydlení, včetně nájmů a energií." tvrdí ten web...Za 7k bez energií je sotva 1+1 někde na okraji měst.
Hodně lidí bydlí v malém bytě a/nebo mimo velká města.
Můj otec 1 + 1 na sídlišti např .
A nejsou to jen poplatky. Bez nájmu?
Za 6k se nebydli ani v Chanove.
ja byvam, ale vo vlastnom, autor akosi zabudol na tych x milionov co som musel najprv za ten byt zaplatit (nehovoriac uz o ludoch s hypo ktori preplatia este viac) a za komancov ho davali za par desiatok tisickopec ludi hovorovo vola poplatky za byvanie "najom", aj ked byvaju vo vlastnom
Čéče, já. Holt mám malý byt.
Asi autor článku 😅
Spousta lidí, kteří bydli ve vlastním a už mají splacené hypotéky.Spousta lidí, kteří bydli ve vlastním a nikdy hypotéku neměli, protože to zdědili/dostali apod.Bydlím v Praze, a když nezapočtu hypošku, která bude za chvíli splacená, tak za 90m 4+1 platím (energie + poplatky SVJ) dohromady 8 tisíc. s hypotékou je to pak dohromady 14 tisíc. Takže to klidně může odpovídat
Takový článek má vyjít na novinky.CZ … by se ta proruska pata kolona divila, v jaké deziluzi ziji 🙏👍😄
kolikrát jsem tam už takovou analýzu četl.
Oni by tvrdili, že je tohle srovnání lež a je to zmanipulované 😀
Spíš by se začali točit na tom, že tehdy byly párky fakt párky a jablko mělo půl metru v průměru.
Párky byly fakt párky podle nich. Přitom nikde nebylo uvedeno složení jako dneska. Ve výsledku tedy nevěděli ani co jí. Jen věřili tomu co jim komunisté řekli 😂
Složení se dá pro porovnání dohledat, jelikož tehdy se vše dělalo dle norem ČSN. Co se potravin týká, tak to mohlo být leckdy i zdravější, protože tehdejší úroveň potravinářské chemie byla někde jinde. Tam, kde se dneska dá do uzeniny na úsporu masa separát a nějaký emulgátor na držení vody, tak se dřív musela dát mouka nebo škrob.Ale rozhodně by z tehdejších potravin měli radost dnešní klimaalarmisti, protože prakticky všechno bylo domácího původu a masna, mlýn nebo mlékárna byla pomalu v každém okrese.
Tak to bylo za socíku samozřejmě naprosto vyloučené udělat si třeba steak z argentinského hovězího 😉
To rozhodně bylo, protože nejexotičtější produkty byly kubánské pomeranče nebo rýže z Číny a Vietnamu. Hovězí bylo domácí, takže pokud jste si vystál frontu nebo měl známé na venkově, ideálně na jatkách, musel jste vystačit s českým strakatým skotem případně s holštýnským. Ne že bych si nepochutnal na pěkném steaku, ale přijde mi principiálně zvrhlé vozit krávu lodí nebo letadlem přes půl planety v chlaďáku pro naše rozežrané pupíky.
Bejci se vyváželi na západ, v česku jsi si mohl "pochutnat" leda tak na starý dojnici 😉Jinak za socíku jsme byli tak "lokální", jak je teď módní, že si to dnešní mladá generace ani neumí představit. Třeba jako mrkev, česnek ze španěl co je teď... tak to hahaha
Pamatuju, že jsem i za socíku tu a tam měl třeba telecí nebo jehněčí.Nemám nic proti tomu, aby se dovezlo mango nebo banán, protože to tu neroste. Ale u produktů, které tady rostou nebo se chovají se snažím dovozu vyhýbat, protože smysl toho mi hlava nebere.
A ono tu snad roste argentinské hovězí? 😉
Ne, akorát rozdíl mezi argentinským hovězím a hovězím z nějakého biochovu na Vysočině nebude tak propastný jako rozdíl mezi mangem a domácím mangem, protože nic takového tu vypěstovat nelze.Vám připadá normální aby vaše večeře obletěla půl planety? Co na to gréta?
Ano, přijde mi to OK, pokud tak dopluje (hovězí nelétá, víme?) moje večeře. Jen by to neměla být každá moje večeře.
Nejsem si jist, jak moc se dováží. Nicméně v EU, ale i v CZ se chovají velmi zajímavá plemena. Máme tu dokonce i chov wagyu.Zdar Max
Oprav si to: Má to být "vše se MĚLO dělat dle norem ČSN".Já tam byl, já v tom žil, viděl jsem to.
Složení bylo dáno Československou státní normou. Sice se nedala dohledat na internetu, ale v každém krajském městě se daly všechny normy nebo Sbírka zákonů levně koupit. Něco vycházelo i knižně, například Normy teplých jídel, podle kterých se vařilo ve veřejném stravování.
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 5. 2023 16:04
Nikde se nekradlo víc než ve vyvařovnách. Závozník místo masa na řízky dodal kližku a šábnul se. Kvalitní maso dal řezníkovi a šábli se. Kdo měl známost, koupil maso na řízky za všimné...
Ani dnes vám nidko nebrání koupit si pořádný párky. A pořád budou levnější, než za socíku.
Abyste se nedivil v jaké deziluzi žijete Vy!
Ja si myslim, ze to je hrozne zavadejici. Ta kalkulacka si hraje jen s cenami surovin. Uz se neresi celkove naklady, elektrina, jak nakladna byla pracovni sila, kolik se odvadelo z platu statu a dalsi veci. Dostupnost surovin a veci. Cena klesa, kdyz je z ceho vyrabet a kdyz je veci na trhu jiz dostatek. A mozna mela mensi cenu, ale byla k dostani vzacneji. Nebo byla z dovozu, kde uz byl na trhu prebytek, tak mohla byt hrozne levna.Ale, vicemene souhlasim s tim, ze ne kazda vec byla levnejsi.Je dobre si uvedomit, ze dnes jsou lide velice rozmazleni, ze maji v byte more harampadi, ktereho se dotknou treba 10x za zivot. Tehdy se kazda vec v dome nalezite vyuzivala. Podobne potraviny, stacil rohlik, chleb, maslo, sunka. Nebylo treba mit v obchode 50 druhu peciva. Coz snizuje naklady.
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 5. 2023 12:56
Šunka se za Komančů koupit běžně nedala. Leda přes známé a to ještě jen když náhodou byla. Když přivezli maso, toaleťák, vložky nebo banány, viděl jsem spoustu lidí prchat z fabriky před koncem šichty do krámu, aby nakoupili dokud bylo.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.