Jaké budou internetové vánoce v Americe?

Prodejci se chystají na gigantické tržby.
Předvánoční sezóna je samozřejmě dobou pořádných tržeb; řada prodejců se v této době zahojí po bídě celého roku a nebýt vánoc, možná by už ani neexistovala. Podobně je na tom i Internet – předvánoční sezóna loňského roku znamenala nejen rekordní měsíční nákup prakticky u každého prodejce, ale dokonce i nákup několikanásobně překračující běžný měsíční průměr.

Na vánoce se těší i v Americe, a evidentně ještě více než u nás. Podle průzkumů od Forrestera se má v předvánočním nákupním šílenství utratit na amerických webech deset miliard dolarů, což je polovina celoročního obratu (!!). Deset miliard znamená navíc průměr asi dvou set utracených dolarů na jednoho připojeného Američana (na naše 7 000 Kč); kdybychom to přepočetli na český Internet a i na naši průměrnou mzdu, tak by to znamenalo útratu 350 mil. korun – což je ještě letos nereálné, za dva roky už pravděpodobné. Podle Forresteru se letos na Internetu realizují celá dvě procenta všech útrat koncových zákazníků v USA – i to je procento, které můžeme zatím jen tiše závidět, ale které ukazuje, kam se může Internet během docela krátké doby dostat.

Vánoční šílenství bude mít v USA ještě jeden rozměr: budou z něj nesmírně těžit všichni, kteří na sebe soustřeďují návštěvnost – hlavní „portály“, hlavní vyhledávací centrály, nejčtenější média, největší obchody. Výrobci a distributoři totiž budou chtít kromě běžných nabídek v internetových obchodech ještě upozornit zákazníky na své zboží a už teď vykupují volnou plochu, nejen bannerovou, ale také různá tlačítka, tzv. sponzorované odkazy (sponsored links) apod. I to je podstatný rozdíl od našeho webu: podzimní inzertní žeň na českém Internetu bude letos také kvalitní a nepochybně historicky nejsilnější, ale inzerovat budou především počítačové firmy a internetoví provideři. Což je také důkaz nevyspělosti českého e-komerčního trhu: Internet zatím prodává Internet, technické prostředky a nikoli to, co přináší.

Co bude možné nalézt na webech s vánočními názvy? Vanoce98.cz byl web s vánoční e-komerční tématikou, aspoň něco; vanoce99.cz si už rafinovaně zabukovala firma Gerico. To, že web neexistuje, nevadí – hlavně že to té firmě už nikdo nesebere, že? Kupodivu Vanoce2000.cz jsou prázdné; zde čeští doménoví spekulanti silně zaspali. Generické vanoce.cz má už nějakou dobu hanebně pronajaté Agentura Modré Stránky, která se tak zařadila po bok panu Šormovi z Kam na Pardubicku, který si zas pořídil Ježíška. To web Christmas.com je docela šikovným vánočním obchodním rozcestníkem, a Santa Claus zase americkým dětem skutečně splní to, co očekávají; Šormův český Ježíšek ne, ostatně stejně jako jeho několik set dalších spekulativních domén.

Váš názor Další článek: SUN uvádí svůj první paprsek

Témata článku: , , , , , , , , ,