Jak dobře vybrat domácí NAS. Jeden disk je riziko, vezměte aspoň dva

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 98

Názory k článku

13. 02. 2024 13:29

Ještě, že sem už skoro nechodím, nemusím pak číst takové blafy od nedouků pro nedouky. Jednodiskový NAS nemá s rizikem nic společného. Riziko je vždy jen a pouze nezálohovat si svá data. A ano, učte laiky, že zrcadlo je vlastně něco jako záloha, nic lepšího nemůžete udělat... Zrcadlo naopak takto "poučenému laikovi" přináší další riziko - falešný pocit bezpečí. Pak šlehne při bouřce a můžu si těch disků zrcadlit třeba deset...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 02. 2024 11:53

Ja mam doma 4 diskovy nas s tym ze je imunny voci odideniu jedneho disku. A teraz trocha matematiky. Za 5TB cloud zaplatis mesacne 25eur (trhova cena) , uloz.to sice ponuka viacej ale neni moznost ho mountnut ako sietovy disk.Varianta a.) NAS disky
Za SSD 4x2TB povedzme zaplatis 750 eur s rozirenou zarukov na 3 roky a tym ze mas 5.4TB realny priestor s imunitou odidenia jedneho disku. A samozrejme mas disky ucene na NAS preto vyssia cena.Za 750 eur mas 5TB cloud na 30 mesiacov. Cize 2.5 roka. V NAS sa nema co pokazit a vydrzi kludne 2 cykly vymeni diskov, takze este v ramci zaruky sa ti investicia vrati a mas disky. A mas disky oproti tomu keby si platis cloud. Nasledne kupis nove a stare das za bazos.Varianta b.) Bezne disky
Za 400 eur kupis 4x2TB beznych SSD na 2 roky zaruku. Pak v provnani s cloud 400/25=16. Cize 1rok a 4 mesiace. A mozes nasledne disky castejsie cyklicky menit a etse v zaruke za malu sumu mozes disk predat.Treba si uvedomit ze disky sa kupuju v serii. Cize ked zacne vykazovat chybu prvy disk tak necakat a hned kupit 4 nove a zacnes prvou vymenu toho disku s chybami a potom odstatne disky bez chyb. Toto nastane ked menis disky az ba doraz. Ked menis cyklicky pravidelne a necakas na chybu tak este disk mozes predat a ondata neprides. Za druhe ked odide disk statisticky je velmi malo pravdepodobne ze odidu naraz. Takze ked zacne vykazovat prvy disk chybu a este finguje tak ked spravit obmenu celeho diskoveho pola tak si pohode.Za dalsie u nas potrebujes prepetovy ochranu. Aspon predlzovacku s prepetovou ochranou a samozrejme mam celu LAN a vsetky device pod prepetovkou. Cize aj modem, router, stplny pocitac a nas, pripadne domaci server. Zbytok su viac menej wifi. A samkzrejme mat opticky privod. Dnes mat metaliku je na smiechm, pretoze mas riziko ze tam pride prepetie a zaroven metalika ma velke obmedzenia.Cyklicka vymena diskoveho pola a prepetovka a opticky privod znacne obmedzi pravdepodobnost ze o data prides.Dalsie znizenie je uz ina lokacia, pre pripad poziaru napriklad. Ale ruku na srdca, ked ti vyhori barak tak nejaka strata dat je to najmensie co ta bude trapit.A samozrejme kriticke zalohy, ktore si nedokazes obnovit ako dokumenty, fotky tak to mozes dat aj na google disk

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 02. 2024 18:58

Mám 3 NAS Synology, geograficky každá jinde, 2x 4-disk SHR 1x 2-disk. A 4. záloha je backblaze. Master data jsou jen na jedný nasce doma, zbylý dvě nasky a Backblaze jen jednosměrně stahují data. Zvlášť backblaze je pojistka protože nabízejí klidně zaslání celé zálohy ze staršího data, samozřejmě za tučný obnos ale ta možnost tam je. Neříkám že tenhle systém nejde "rozbít" ale to už by chtělo opravdu hodně umění..P.S. Za mnoho let co mám nasky v chodu 24/7 už jsem 2x měnil zehnilý HDD, naštěstí vždy v raidu, za provozu a bez výpadku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 02. 2024 17:48

Dvoudiskové NASy kvůli zrcadlení může do domácích podmínek doporučovat jen prodejce, anebo redaktor Živě.
V domácnostech je tisíc horších rizik, než že chcípne disk. Navíc, i když ten disk v dvoudiskovém NASu chcípne, ten domácí uživatel si toho buď ani nevšimne, anebo to bude okázale ignorovat.
Ale to zdejší odborníky nezajímá, že? Ti mají představu, že v NASu se musí zrcadlit a přes to nejede vlak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
09. 02. 2024 13:32

Me pred lety zadny z hotovych "topinkovacu" nepresvedcil, tak jsem si na uspornem x86 zeleze postavil vlastni, nastrkal do nej disky co jsem doma nasel a od te doby je jen pridavam pokud dojde misto.Zareoven jsem si otestoval ruzne distribuce OS specializovane pro NAS pouziti - od linuxovych polotovaru typu OpenMediaVault, prez vyborne ale tezkopadne FreeNAS/TrueNAS, Nas4Free, az jsem nakonec skoncil u unRaid, ktery mi pro takove domaci skladiste dat, nejake aplikace (stahovace, mediaserver, tv server, rizeni domaci site) a par virtualnich stroju prisel jako idealni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 02. 2024 11:27

Já mám spousty seriálů, filmů a jiných blbostí na jednom externím disku. Na každý z nich jsem kouknul právě jednou. Jako mám to i zálohované do cloudu, ale tak nějak nevím proč. Když o to přijdu, tak se zase tak moc nestane.
Opravdu důležitých dat mám pár desítek GB. Ty mám synchronizované na různé cloudy a všechny počítače co mám doma. Pokud nezdechne elektřina, tak se k nim vždycky dostanu.
O NAS jsem uvažoval, ale nezdá se mi, že by to byl zas až tak velký přínos. Nejde o peníze, ale nechce se mi to nastavovat a hrabat se v tom.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 02. 2024 10:37

Mne sa dvojdiskový osvedčil, po 2 rokoch jeden disk začal písať nejakú vznikajúcu chybu po teste, poslal som ho na reklamáciu a dáta som mal stále k dispozícii, keď mi dali nový, len som ho zapojil a za 24hod som mal dáta znova na dvoch diskoch, teraz idem reklamovať ten druhý. Nemusím sťahovať dáta inde, len ho vytiahnem a vložím tam nový po reklamácii. Nie je to 100% ochrana dát, ale lepšie ako keď som mal fotky a filmy na externom disku, ten mi spadol a bolo po disku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 02. 2024 10:09

Za posledné štvrťstoročie som prišiel 3x o všetky svoje dáta, ktoré som musel pracne obnovovať. Vždy to bolo z mojej blbosti, že som si ich napríklad omylom preformátoval. Preto nepokladám RAID 1, 5 alebo 6 za "zálohu". Keby som mal dáta aj v RAID 6, aj tak by som o ne svojou činnosťou prišiel. Preto mám dáta na jednom 8TB disku v NAS AS6302T, tie isté dáta podľa potreby synchronizujem na ďalší 8TB disk v HP serveri a taktiež na prenosný 5TB HDD. Túto synchronizáciu robím s časovým odstupom, čím vylučujem chybný zásah z mojej strany. Ak mi "odíde" ktorýkoľvek, tak ho nahradím a idem ďalej.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 02. 2024 09:31

Jeden NAS je riziko, a je lepší mít jeden NAS s jedním diskem a synchronizaci na druhý NAS / cloud / usb disk. A v případě kritických dat i do jiné lokality.Spoléhat na jeden NAS i když dvojdiskový je nesmysl. Proto na domácí použití nemá dvojdiskový NAS až takový význam - navíc si člověk připlatí za elektřinu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 02. 2024 00:44

NAS se pořizuje hlavně podle celkových požadavků, počet disků není všechno. Synology na to má průvodce výběrem, kalkulačku RAID, kalkulačku NVR a seznam kompatibilních HDD/SSD a IP kamer:
https://www.synology.com/cs-cz/support/nas_selector
https://www.synology.com/cs-cz/support/RAID_calcul...
https://www.synology.com/cs-cz/support/nvr_selectorPro náročnější použití je nejlepší Synology, protože má kvalitní operační systém a velký ekosystém aplikací skoro na všechno, včetně mobilních aplikací, zálohování v ceně, velmi profesionální centrum pro dohled a kamery s podporou skoro všech značek IP kamer, online uložiště a mediální server, jednoduchý vzdálený přístup, jednoduchou správu uživatelů... dokáže tak nahradit firemní server se snadnou správou jako bonusem. Mají dobrý vývoj, podporu a dají se pořídit i výkonnější servery s obrovskou kapacitou a slušným výkonem. Používám jich několik a vše bez problémů a spokojenost - nedělám placenou reklamu :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 02. 2024 20:53

Můžete říct, jaký je smysl recyklování těch samých článků, obzvlášť když obsahují nesmysly? Tento, do písmene identický článek, tu byl přesně před rokem, viz https://www.msn.com/cs-cz/zpravy/v%C4%9Bda-a-... A když už recyklujete, tak aspoň ponechte původní diskusi. Já už nemám potřebu ani chuť ještě jednou vyvracet nesmysly o rizikovosti jednodiskových NASů
PS: A podle Googlu to vypadá, že i loňská verze je jen reprízou z 19.7.2022, viz https://www.scienceweek.cz/jak-dobre-vybrat-domaci-n...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 02. 2024 20:27

Mám starší DS120j. Ale už je to pomalý (a nebezpečný), tak plánuju DS723+ (osadit dvěma disky) a ten DS120j nechat v jiném městě na zálohu toho DS723+. Myslíte, že to tak bude fungovat?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 02. 2024 18:57

QNAP TS-233... byl levný. A tím jeho výhody končí. Je neskutečně pomalý, zálohování fotek z telefonu do 3MB/s. I když jsou všechny aplikace a hlavní systém na SSD, tak je pořád brutálně pomalý a na jakoukoli akci se čeká. Už bych si ho znova nekoupil. A ne, nic se extra nezrychlilo, když jsem vypnul všechny indexace a "AI" funkce

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 02. 2024 18:18

Mno, mám sice Synology DiskStation DS920+ a v něm 4disky, ale nikdy bych si nedovolil zálohovat důležitá data i jinam. 920 používám primárně na VM a BACKUP... dále pak na jiné, pro mne zajímavé věci. Jinak, běžnému uživateli, v pohodě stačí levnější 2 nebo 4 disková verze. Je to mnohdy taková hra - výrobce versus spotřebitel, hlavní je vše dobře okecat, zdůvodnit a hlavně prodat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 02. 2024 17:40

Co je lepší než jednodiskový NAS?
Dva (synchronizované) jednodiskové NASy - a navíc každý na jiném místě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
08. 02. 2024 17:40

U NAS většina lidí neustále řeší typ RAID, ale zajímavá možnost je i provoz dvou a více disků samostatně. NAS dokáže zálohovat i interně sám sebe. Lze například osadit jeden velký 12 TB dis a kombinovat jej s nějakým starším (co zůstalo doma) či novým menším na selektivní zálohu. Zálohovat pak lze pouze kritická data z definovaných složek.
Případně disky osadit stejnou kapacitou, třeba těch 12 + 12 TB, a opět selektivně zálohovat menší část, ovšem ve více časových verzích.
Tyto konfigurace "tupý" RAID neumožní. Navíc takový typ zálohy lze šifrovat, proto nehrozí ani napadení nějakou formou ransomware.Pokud bych provozoval domácí NAS v RAID1 (nebo ideálně RAID5) a chtěl mít absolutní jistotu, pořídil bych sekundární libovolný NAS z druhé ruky (dvoudiskové jsou kolem 1500 Kč) a zálohoval primární NAS na něj. Pokud by sekundární NAS bydlel navíc i v jiné lokalitě (kancelář, u rodičů, ...), jednalo by se o naprosto neprůstřelné řešení :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 02. 2024 17:34

RAID není záloha. Nikdy nebyl! Stačí si to omylem smazat/cryptolocker atd a RAID ničemu nepomůže. Nebo když odejde napájecí zdroj a odpráskne oba disky zaráz...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 02. 2024 17:26

Pokud máte NAS v obýváku u televize a TV připojenou na HDMI k NAS, tak je důležitým parametrem hluk NASu. Výhoda je v možnosti připojení bezdrátové klávesnice s integrovaným touch padem k NASu. Přes klávesnici se NAS daleko pohodlněji ovládá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 02. 2024 16:52

QNAP TS-464 NAS je skvělý a rád doporučuji. 4 disky v RAID5 (takže pole z pevných disků je rychlé), k dispozici i M.2 NVMe sloty, HDMI, 2,5GbE - parádní NAS. Taky mám nastaveno přes Hybrid Backup Sync zálohy na druhou menší NAS a k tomu ještě zálohy do cloudu myqnapcloud Storage. Mimochodem, QNAP u jejich cloudu dává 16GB grátis a teď jde si vyžádat i dalších 100GB stále zdarma (akce je myslím do konce března). Já už 116GB mám - na nejdůležitejší věci se to hodí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
08. 02. 2024 16:37

Co QNAP TS-233?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 02. 2024 16:22

Presne jak pise "Jiri Kral" a "Honza20", kterej to dela perfektne
Muzu mit RAID1, RAID10, RAID6, RAID666 :D ale bez zalohovani stejne o data muzu prijit - tohle v clanku dost chybi.Pro beznyho domaciho uzivatele, kterej chce NAS mi RAID1 prijde zbytecne drahy reseni.Mimochodem, v clanku pisete o RAID10, proc ne i o RAID6, kdyz se tam zminuje RAID5?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 02. 2024 16:17

Já to mám tedy tak, že k DS224+ mám připojený externí disk a ten každý měsíc střídám s druhým externím diskem, tzn., že jeden externí disk je vždy v trezoru.
Případně je ještě dobrá varianta mít druhý NAS na jiném místě a provádět zálohu přes hyper backup a na cílovém místě přes hyper backup vault.
Pro přístup na NAS jsem si hodně oblíbil Tailscale.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Máme čtyřdiskový Synology DS418, disky jsou v SHR, takže může jeden selhat beze ztráty dat a i když to není žádný rychlík, tak i jako domácí Netflix je super, je pro něj Plex server a i s 20 Mbps uploadem se dá přehrávat film "z venku". Bez premium není možné HW akcelerace překódování a premium pro Plex nemáme, takže se posílá originál, což ale v h265 není nic extra náročného. A zvládá i spoustu dalších věcí, jako je třeba záloha Time Machine pro tři Macy a 6 non-stop kamer s trvalým záznamem. A díky SHR bych asi ani o jiných značkách neuvažovala, je to z dostupných raidů ta nejlepší možnost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 02. 2024 15:37

Já si nemyslím, že vícediskový NAS je bezpečnější. Výborný Synology Hyper Backup umí přírůstkové zálohy do externího disku přes eSATA nebo USB, nechá se to načíst na jiném zařízení a při přepjetí, krádeži ap. nemusím přijít o všechna data. Kromě toho, vlony byly levné 4TB SSD

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor