Jak usnadnit práci IT oddělení

PR: Konec roku se blíží a mnoho IT oddělení čeká inventura. Asi to znáte sami: spousta chození, papírování a hledání. A příští rok znovu. Na www.e-sam.cz najdete užitečný evidenční systém, který vám může pomoci více než utility zaměřené pouze na softwarový audit. A nejen při inventuře.

Evidence na intranetu

Systém e-SAM je určen pro evidenci hardwaru, síťových prvků, softwaru a médií. Teď vás asi napadne, že na tom není nic nového. Ale už při prvním vyzkoušení zjistíte, že e-SAM je jiný a že opravdu myslí na potřeby IT oddělení. Uživatelské rozhraní je totiž přístupné jako intranetová aplikace, která běží na vašem serveru a můžete k ní přistupovat z jakéhokoli počítače v síti pomocí webového prohlížeče. Díky tomu můžete všechny změny okamžitě zanést do systému, čímž udržíte data aktuální. Každý uživatel má samozřejmě v systému nastavena svoje přístupová práva podle toho, zda má na starost hardware, software, síť či zda se jedná o vedoucího pracovníka, který chce pouze získat přehled z různých sestav.

O tom, že se jedná o komplexní řešení, které zvládne i velké sítě, svědčí také to, že si jej vybraly organizace, jako jsou Úřad vlády ČR nebo Magistrát města Prahy. Přitom jeho cena je srovnatelná s nástroji, které jsou určeny pouze pro softwarový audit.

Hardware i software

Modul Hardware umožňuje přehledně evidovat veškerá počítačová či komunikační zařízení, ale klidně si zde můžete zaevidovat i svoje křeslo. U každého zařízení můžete uvést jeho typ, odpovědného uživatele, umístění v budově, údaje o dodavateli a další detaily. U počítačů máte navíc k dispozici podrobnosti o hardwarové konfiguraci, používaných IP adresách a evidenci síťových zásuvek. Velmi dobře je zpracováno také stěhování zařízení, které udržuje historii přesunů a umožní vám vytisknout předávací protokol.

Modul Software vám poskytne vše, co potřebujete pro správu licencí. Ať už je to podpora různých druhů licencí (mj. OEM či Software Assurance), evidence upgradů nebo různé výsledovky, e-SAM pokrývá tuto oblast velmi podrobně. Zajímavá je i možnost definovat povolený (koncepční) software pro jednotlivé uživatele nebo skupiny uživatelů, tak aby licence mohli používat pouze pracovníci, kteří je skutečně potřebují ke své práci.

Automatický sběr dat

Kromě toho, že můžete data vkládat ručně, je samozřejmě možné evidovat hardware i software automaticky. Opět není třeba nic instalovat na klienty. Stačí spustit jednoduchý program (například v přihlašovacím skriptu), který běží na pozadí a zjišťuje údaje o hardwaru a o programech na lokálních discích. Výsledek kontroly se pak automaticky importuje do databáze a vy máte okamžitě přehled o svých počítačích. Toto jistě ocení nejen firemní IT oddělení, ale i státní organizace, které doposud nesplnily požadavky Usnesení vlády č. 624/01 (více na www.usneseni624.cz) a které potřebují rychle připravit požadované specifikační listy a další požadované výstupy. e-SAM je má všechny.

Sestavy, sestavy, sestavy

Vedoucí pracovníky jistě uspokojí množství podrobných sestav, ze kterých lze zjistit, zda máte licencí nedostatek, nebo zda vám přebývají, kdo používá určitý software, historii instalací, přehled používaných operačních systémů či kancelářských balíků a další údaje. Prostě kompletní přehled, který potřebujete pro sledování nákladů na IT. Příjemnou vlastností systému e-SAM je i automatické posílání sestav na váš e-mail, a to buď pravidelně, nebo v okamžiku nějaké události - například překročení počtu nainstalovaných licencí nebo změny v hardwarové konfiguraci počítače. Společnost Moravia IT, a.s., která systém dodává, navíc nabízí všem zákazníkům bezplatné vytvoření sestav, pokud by někomu stávající nestačily. Všechny sestavy je přitom možné zkopírovat přes schránku do Excelu a využít tak například při přípravě rozpočtu.

Opravdu osobní evidence

Zajímavé možnosti přináší také modul Osobní evidence, který vašim zaměstnancům umožní zobrazit seznam majetku, za který jsou odpovědni. Každý zaměstnanec tak získá přehled nejen o svém počítači, monitoru či kopírce, ale i o nainstalovaném a povoleném softwaru. Nesrovnalosti může ihned zaznačit nebo může zaslat požadavek na technickou podporu. Tento modul můžete také využít k přenesení odpovědnosti za legálnost softwaru na koncového uživatele - každý si totiž může ověřit, které programy smí na svém počítači používat.

Knihovna na intranetu

Posledním modulem je Knihovna. Jak už název napovídá, jedná se o knihovnický systém. Jistě ho využijí nejen administrátoři, ale i ostatní zaměstnanci. Můžete zde evidovat prakticky jakékoli publikace a jejich výpůjčky. Díky intranetovému rozhraní můžete dokonce přepůjčovat knížky či CD kolegovi bez nutnosti návštěvy knihovny.

Systém s přehledem

Systém e-SAM přináší jednoduché uživatelské rozhraní, snadné nasazení a přehledné výstupy. Díky těmto vlastnostem si jej jistě oblíbí mnohá IT oddělení. Pokud se chcete přesvědčit, zda bude vyhovovat i vám, nemusíte jej dokonce ani instalovat na svůj počítač - na adrese www.e-sam.cz si jej můžete vyzkoušet on-line. Nebo si zde můžete rovnou stáhnout plně funkční zkušební verzi a vyzkoušet si ji ve vaší síti. Určitě nebudete litovat.

Určitě si přečtěte

Články odjinud