Jak upozornit na novou internetovou firmu?

V USA se sahá k marketingovým zbraním nejtěžšího kalibru; u nás zatím ticho po pěšině.
Pro Internet platí výstižné úsloví „konkurence je daleko jenom jedno kliknutí myši“; několik let řádění zlaté internetové horečky v USA ale ukazuje, že toto pořekadlo lze úplně obrátit. Obrácené pořekadlo by tak mohlo znít „není cesty, jak upozorníš na novou internetovou aktivitu“. Množství internetových firem, firmiček a projektů totiž v USA roste astronomickou řadou a každá další má mnohem menší šanci se uchytit než ty předchozí. To, že konkurence je daleko „jeden klik myši“, má za následek vlastně jakousi „superkonkurenci“ – projektů je tolik, že i specializovaní tržní analytici ztrácejí přehled. Bujení internetových projektů je navíc vydatně hnojeno rizikovými investory, kteří zatím ještě pořád ochotně vkládají peníze i do velmi málo nadějných projektů, protože jeden projekt, který nakonec bude velkou výhrou, umí zaplatit 99 dalších projektů, které ztroskotají.

Zatímco před pár lety svět nadšeně přivítal každou novou povedenou věc na Internetu, jsou dnes všichni „přejezení“. Můžeme to přirovnat k situaci, kdy se v miliónovém městě objevují kina se vstupem zadarmo. Prvních deset bude nadšeně vítáno, každé se bude specializovat na jiné druhy filmů a jiné publikům a všechna si najdou pravidelné, loajální diváky. Představme si, že jich pak bude každý den vznikat pět, pak deset, potom dvacet – třeba jako maličké promítací místnůstky u lidí doma. Velice brzy „dojdou témata“ a o nově vznikající sály nebude naprosto žádný zájem, budou ignorovány. V této pozici jsou dnes nové internetové firmy, které nemají mnoho na výběr: buď se spojí s někým velkým a proslulým (ale to se podaří pár vyvoleným), nebo nechají situaci „vyhnít“ (to se jistě velmi nebude líbit jejich investorům), anebo se rozhodnou přitvrdit, a i když je jejich podnikání tak jako tak ztrátové, budou silně investovat do propagace, nejlépe šokujícího stylu. Což stále častěji dělají.

Jak uvedl deník News.com, používají tyto firmy často takzvaný „gerilový marketing“, tedy agresivní marketingový postup, který sám o sobě zaujme či šokuje, přičemž není příliš důležité, co propaguje (u nás něco podobného prováděl např. Benetton). Deník uvádí příklady – jedna firma znázorňuje svoje logo jako „vyčurané do sněhu“, což je samozřejmě pro prudérní Američany docela šokující. Jiná rozhodila po New Yorku deset tisíc peněženek zdarma, a když je chtiví lidé zvedli a otevřeli, našli tam výzvu k používání internetového webu zaměřeného na charitu (žádajícího charitativní příspěvky). Jiné firmy rozdávají zdarma velká množství slevových nákupních kupónů a kreditů pro nákupy zdarma na svých stránkách, protože v záplavě tisíců internetových obchodů je to jedna z posledních možností, jak získat zákazníky.

Vyplácí se tato reklama? Spíše se dá říci, že internetové podnikání je zatím všeobecně tak jako tak neziskové, takže tato otázka moc nemá smysl. Pokud si internetové firmy kladou jako podnikatelské cíle ne zisk, ale dosažení návštěvnosti, pak se tato reklama může vyplácet – návštěvnost určitě zvýší. Je otázka, nakolik a dokdy: konkurent může trumfovat reklamou ještě brutálnější. Jiná cesta ale zatím stejně není – internetová adresa („.com něco“) na vás v USA blafe tisíckrát denně ze všech možných i nemožných médií, od televize po samolepku na pomeranči. Analytici z Jupiter Communications tvrdí, že v loňském roce internetové firmy utratily čtyři miliardy dolarů za propagaci mimo prostředí Internetu; je možná dobré si to srovnat s penězi, které kamenný svět utrácí pro propagaci na Internetu: jedná se o velmi podobné číslo. Co Internet kamennému světu vzal, to mu zase dal.

Podobné náznaky se v českém Internetu objevují zatím pouze v prostředí Internetu; jsou to ony známé „falešné“ reklamní kampaně, kdy na vás z banneru kývá atraktivní dívka a chce po vás, abyste s ní strávili čas; vy po kliknutí zjistíte, že jste se ocitli na webu, kde se píše cosi o počítačích. Je to ale taková „guerilla po česku“, mírná a neškodná. Americký internetový marketing k nám podle našeho názoru nikdy nedorazí: zdejší trh nemá šanci být tak krmen investorskými penězi jako trh americký, a navíc v době, kdy se český Internet dostane do opravdového varu, bude už mnoho věcí jasnějších, v Americe bláznivá internetová horečka pomine a dostane se do normálnějších dimenzí.

Diskuze (2) Další článek: Tak jaký byl Březen?

Témata článku: Internet, Opravdový konkurent, Deník, Kamenný svět, Podobný projekt, Dimenze, Jak, Podobná cesta, Podobné množství, Internetová horečka


Určitě si přečtěte

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

** Vývoj COVID-19 v Česku: nakažení, úmrtí, testovaní, hospitalizovaní ** Mapa podle okresů, přehled podle věku, situace v Evropě i ve světě ** Každý den aktualizované grafy a mapy

Marek Lutonský | 172

Marek Lutonský
COVID-19Koronavirus
26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

** Prohlížeč Chrome obsahuje širokou škálu funkcí, neumí ale všechno ** Jeho schopnosti můžete rozšířit pomocí rozšíření ** Vybrali jsme pro vás zajímavé a užitečné doplňky

Karel Kilián | 44

Karel Kilián
Doplňky do prohlížečeChromeProhlížeče
Jak v prohlížeči vypnout oznámení zasílaná webovými stránkami

Jak v prohlížeči vypnout oznámení zasílaná webovými stránkami

** Obtěžují vás neustálé dotazy webů, zda chcete zobrazovat oznámení? ** Můžete je zakázat, a to jak kompletně, tak i pro jednotlivé stránky ** Připravili jsme návody pro Chrome, Firefox, Edge a Operu

Karel Kilián | 11

Karel Kilián
Jak na InternetTipyProhlížeče
Lidl buduje chytrou domácnost, propojí všechno se vším
Lukáš Václavík
LidlChytrá domácnostIoT
Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

** Desktopový Linux funguje a vypadá stále lépe ** Fedora 33 není výjimkou ** Ve stínu Windows a macOS tu vyrostly skvělé alternativy

Jakub Čížek | 156

Jakub Čížek
FedoraOperační systémyLinux
Co je to UWB? Nová technologie zastoupí Wi-Fi, Bluetooth i NFC a slibuje velké věci

Co je to UWB? Nová technologie zastoupí Wi-Fi, Bluetooth i NFC a slibuje velké věci

** V nových mobilech se začíná objevovat tajemná zkratka UWB ** Jde o další technologii, jak navzájem propojit různá zařízení ** Oproti Wi-Fi a Bluetooth má řadu výhod

Lukáš Václavík | 36

Lukáš Václavík
UWBIoTTechnologie
Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

** Testujeme Apple Macbook Air s procesorem M1 ** Zajímá nás nejen výkon, ale zejména kompatibilita aplikací ** Článek je průběžně doplňován na základě vašich dotazů

Jiří Kuruc | 205

Jiří Kuruc
Apple
Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

** S cenou do 20 tisíc lze vybrat solidní notebook na práci i hry ** Přenosné notebooky nabídnou i kovová těla a rychlý hardware ** Možná největší problém je nedostupnost, nejžádanější kusy jsou vyprodané

David Polesný | 33

David Polesný
VánoceNotebooky
Šéf Spotify: Budeme zdražovat. Náš obsah se zlepšil
Markéta Mikešová
PředplatnéSpotify

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak prodloužit výdrž notebooku

Velké testy: gamepady a inkoustové tiskárny

Důkladný test Sony Playstation 5