Jak uložit dokument z Wordu, aby vydržel celé roky? Je to těžší než cesta na Mars

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 118

Názory k článku

19. 10. 2020 09:46

Dámy a pánové, tady nejde o to že si cokoli přečtete za 100 let, ale za 1000 let!!!!
A vy víte co se bude používat za techniku??
Vždyť si vezměte posun za blbých 20 let. Kdo si to pamatujete, mysleli jste si že telefon bude placka kde si přečtete noviny, knihy, podíváte se na filmy ...... atd.? A co za 200 -1000 let? Třeba nebude žádný zdrojový kód a vše bude na genetické či buněčné bázi. jak potom přečtete 1 a 0 ? přeneseně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
20. 09. 2020 11:33

Všechna moje záložní CD Sentinel 750MB, která jsem si před 25 léty vypálil jsou plně čitelná. Kde je problém? Nativní FDD mám v PC samozřejmě také a zálohy na disketách pravidelně obnovuji. A tak už to zůstane (mám 3 náhradní MB). ☺

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
17. 08. 2020 10:25

VYVOJARI VSECH ZEMI - ZASTAVTE SE! PROC MAME U PC STRAVIT MNOHO HODIN CUCENIM NA TABULKU - CEKEJTE - AKTUALIZACE? POTREBUJEME NORMALNI A FUNKCNI PC, KTERE BY SE DALO SPUSTIT I PO 50-TI LETECH BEZ ZTRATY DAT. NEPOTREBUJEME DONEKONECNA VYLEPSOVAT DESIGN PROGRAMU. KDYZ WORD TAK WORD!!!, FUNKCNI TEXTAK, STANDARD SOFTWARE, ATD. ZASTAVTE TEN BLAZINEC! UDELEJTE SI SVOJE SUPER PC PRO IT A NECHTE FUNGOVAT FUNKCNI PROGRAMY PRO VEREJNOST! POSLETE TO DAL, PROSIM LIDI DOBRE VULE!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
25. 07. 2020 12:40

Neví tady někdo jakým způsobem televizní stanice uchovávají záznamy pořadů z doby analogové? Stále na VHS nebo to pravidelně přepisují na soudobý nosič? Kde potom TV stanice vezme záznam který se 20 let nevysílal. VCR videopřehrávače už se přece dávno nevyrábí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 07. 2020 15:18

Nadpis článku je zavádějící až lživý. Zrovna redaktoři živě.cz by měli vědět, že dokumenty vytvořené nejen ve wordu se archivují ve formátu PDF/A, který je standardizován (standard definován v ISO normách 19005-1:2005 a ISO 19005-2:2011) a zajišťuje možnost čtení dokumentu i v dlouhodobém horizontu. Co se týká ukládání na úložná média, tak tady z toho taky všichni dělají kovbojku. Pro běžné lidi a firmy stačí řídit se zálohovacím pravidlem 3-2-1 a používat aktuální úložná média, která jsou v daném čase rozšířená a zálohy postupně přenášet na novější technologie. Dříve to byly diskety, pak CD/DVD, dnes externí HDD a cloud. Co to bude za 25 let? Nevím, ale vím, že to budu s velkou pravděpodobností používat. Velké korporace se pak stále drží magnetických pásek. Proč ne?
Otázka je proč vymýšlet nějaké úložné médium, které vydrží uchovat data po miliony let, když náš vývoj je kontinuální a tedy náš odkaz může být postupně přenášen na úložná média, tak jak budou v budoucnu vznikat... Důležité totiž není uložit informace na médium, které vydrží miliony let, ale zachovat kontinuální vývoj jak nás lidí, tak i naší technologie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 07. 2020 01:26

Začal bych otázkou, který soubor dat je v současnosti na světě nejzabezpečenější a má největší šanci, že přežije desetiletí i staletí. Bitcoinový blockchain. Takže určitě touto cestou. Ekonomicky jdou data a kryptoměny také přirozeně k sobě - čím víc si cením nějakých dat, tím víc jsem ochoten zaplatit za jejich uložení. Čím víc zaplatím, tím důkladněji budou data replikována. Fyzické řešení je podružné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 07. 2020 12:21

To je těžko. Čím sofistikovanější řešení vymyslíme, tím větší je riziko, že v případě další "paradigmatické změny" ho nebudeme schopni použít. Např. svého času frčelo zálohování na ZIP diskety. Zatímco z CD ještě nějaká data vydolujete, u ZIPu asi nikde neseženete potřebnou mechaniku.Šel bych cestou KISS (Keep It Simple, Stupid) a zálohoval v jednoduchých otevřených formátech (*.txt), které by se průběžně duplikovaly na novější druhy úložišť. IMO nic lepšího asi nevymyslíme.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 07. 2020 11:35

Opravdu by měli mimozemšťané či naše budoucí generace čerpat data o naší civilizaci z Wordu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 07. 2020 00:33

Ten článek je tak rozvleklý, že jsem to u CDček zrušil. Nuda, nuda....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
22. 07. 2020 22:26
22. 07. 2020 21:49

Čas od času fotím na filmový materiál, kterej pak skenuju a zakládám do šanonu. Aspoň nějaká šance, že si fotky rodiny někdy prohlídne X dalších generací....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 07. 2020 17:44

Lidstvo si zaslouží naše rodinné pornofotky prohlédnout i za tisíce let .......

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
22. 07. 2020 17:31

Já jsem se přehlídl a četl "Jak archivovat data, aby je pochopili pitomci" a řekl jsem si "to bude těžké.."

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
22. 07. 2020 12:51

Byl by zajimavy system, vytisknout na papir nejake ctverecky takove velikosti aby po oskenovani a crt prevodu nebyli chyby a ulozilo by se tak digitalne cokoliv s malym mnozstvim dat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
22. 07. 2020 10:36

Já mám PC z roku 1994 s disketovou mechanikou a funguje bez chybičky a na HDD mám data z roku 1988 (ještě čitelná), Na novějším PC z roku 2002 mám také disketovou mechaniku i CD/DVD mechaniky, pracující bez prablémů. Jsem schopen převádět data i na notebook ACER s Win 10 pomocí flash disků. Používám formát WORD doc, protože je pro mne univerzální. Mám jej na všech PC (nejstarší má Win 3.1). Mám už 88 let a tak mi to vydrží.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 07. 2020 10:00

jedná možná dlouhodobá archivace digitálních dat je replikace aspoň dvou serverů, ale vyžaduje to průběžnou údržbu, data vydrží určitě víc jak 100-200 let
dvd flopy hdd ssd lto.. se po 100 letech nepřečte
řešil jsem to kvůli domacim fotkam ale taky pro největší korporace, veřte mi jedina cesta

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
22. 07. 2020 09:28

V Austrálii jsou na skalách uloženy "dokumenty" 40000 let staré.To MS Word nedokáže i kdyby se posral:
http://vtm.e15.cz/aktuality/nejstarsi-skaln... Ja mám na disketách uloženy txt dokumenty 30 let staré a na mé Amize 500 jdou i dnes přečíst.Dnešní špičkové NB se za 20 let rozpadnou...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 07. 2020 08:56

Pokud chcete opravdu dlouhodobý záznam, musíte tesat do kamene.
Hezky se to řešilo v trilogii Problém tří těles.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 07. 2020 07:15

A bude to po těch letech vůbec někoho zajímat?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 07. 2020 06:48

Příroda pro data používá RNA a DNA, lidé se v budoucnu nejspíš přesunou (se záznamem dat) na krystaly a možná konečně dojde k holografickému způsobu záznamu, které nám už před x lety bylo slibováno, stejně jako memristory ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
22. 07. 2020 01:13

Zas tak dramaticky bych to neviděl, formáty už se moc neměněj a víceméně se standardizovaly za posledních 20 let, jpeg, txt a pár dalších formátů jentak nezmizej a i kdyby zmizely, tak budoucí čtenář neni trotl, v budoucnosti určitě budou pořád existovat programátoři, ta představa lidí že někdo za 200 let nepřečte txťák ve formátu txt nebo nerozšifruje jpeg obrázek je směšná. Jo, prostej plebs to třeba neotevře, ale lidstvo jako takový určitě bude vědět jak se k těm datům dostat. U audio vizuálních věcí je ale samozřejmě jediná jistota analog, s tim si určitě poraděj i za 1000 let a případný zařízení co to zobrazí si prostě vyroběj.
Jo, pokud někdo používá ňákej pokročilejší soft se svym formátem, tak to bude asi trochu komplikovanější v budoucnosti, ale i tak si programátoři z tý doby určitě poraděj.
Spíš než že by to někdo nedokázal otevřít je podle mě větší problém fakt ta životnost médií a kam to vlastně uložit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 07. 2020 00:33

Kam dát zálohy?
Za mne na externí disk.
Cloud může skončit, člověk může zapomenout heslo - třeba z důvodu nějakého poškození hlavy.
Pokud se již důležitá data na externí disky nevejdou, tak koupit větší. Ideálně další v jiné lokaci.
I staré formáty lze s obtížemi přečíst. Starý Word přečíst lze, fotky - formát jpg byl vytvořen v roce 1992 a po skoro 30 letech je aktuální dodnes.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 07. 2020 23:23

Myslím že současné "standardizované" formáty nebudou problém vzhledem k rozšířenosti přečíst ani za stovky let - přecejenom i ve vzdálené budoucnosti bude určitě nějaký nadšenec co napíše opensource verzi konvertoru mezi JPG a nějakým běžným v budoucnosti používaným formátem. Hlavní problém bude mít ty soubory - tzn čitelné médium. Ale klidně bych si vsadil, že i za 100 let bude možnost jak přečíst CD - samozřejmě ne na samodomo úrovni, ale něco ve stylu archeologů určitě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (13)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 07. 2020 22:30

Ono je vůbec otázka, jaká data má smysl zachovávat.Zatím jsem vymyslel takovou kratochvíli - 3D foto mě, syna a ženy vypálené ve skle, které občas zahodím na dovolené na vhodném místě. Pokud jich pár někdo za 1000 let různě po světě posbírá, bude mít solidní hlavolam z prastarého vtípku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  21. 07. 2020 22:25

Nejstabilnější řešení, nejspíš to nejlepší, je zapisovat do lidské DNA :). A kopírovat, kopírovat, kopírovat. Na a pokud veškeré nosiče zaniknou, už ta data ani zajímat asi nikoho nebudou. Ledaže...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2020 22:22

papíííííííííííííííííííííííííííííííííííííííííííírrr!!!!! 👍

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 07. 2020 22:02

O tom jsem přemýšlel taky. Mám knihu co mne stala 30 let práce. Kromě běžných úložišť ji mám vytištěnou i na papíře. Takže její životnost je pár set let a kdykoliv ji lze číst.
A kdo ji bude chtít v Digi tvaru může ji oskenovat. Jak prosté

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 07. 2020 21:14

Co třeba ho vytisknout na papír?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 07. 2020 21:00

ja nektere dokumenty z te doby mam. ale holt nejsem novinar, takze z toho nemusim delat vedu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  21. 07. 2020 20:36

Člověk, který si myslí, že jeho zdrojový kód bude někomu k něčemu za tisíc let teda musí mít ego větší než všechna cloudová úložiště světa.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 07. 2020 20:17

Spoléhat se na cloud je právě že nejhorší varianta. Stačí zapomenout heslo a přijdete o vše.
Nejlepší je mít vše na disku a jednou/dvakrát za rok dělat zálohu na aktuální dobové media (aktuálně blu-ray), nejlépe ve 2 vyhotoveních a ty mít na 2 místech od sebe vzdálených minimálně 20km. Data na disku alespoň mohu stále aktualizovat a mít vždy čistou zálohu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 07. 2020 20:07

Mam bednu asi 25 let starejch 3.5 disket, skladovany docela nevhodne a takrka vsechny jsou citelny. Zalohy ucetnictvi a podobne. Moje prvni cdcka z prelomu tisicileti jsou taky citelny. Jednou za cas by jenom stacilo je prezalohovat na novejsi media.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2020 20:00

No ak by sa buducnosti malo dockat jedno sklicko, tak v zaujme ludstva z buducnosti naozaj dufam, ze to bude nieco ine ako moj zdrojovy kod

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
redaktor Živě.cz | 21. 07. 2020 19:54

Já si tedy myslím, že v současnosti nemusíme dimenzovat média a formáty na to, aby se daly přečíst za stovky nebo tisíce let. Oproti našim předkům totiž veškerá data můžeme průběžně převádět do nových formátů, nahrávat na nové typy médií a vytvářet k tomu dokumentaci. Nebude tedy hrozit, že naši potomci po stovkách let najdou něco, čemu nebudou rozumět. Není tam zkrátka pauza jako mezi jeskynními malbami, hliněnými destičkami a knihtiskem.Problém by to byl, kdyby z nějakého důvodu skončil život, a data by nějakým zázrakem získali nově vyvinuté organismy nebo mimozemštané. Ale i ti by si nějak poradili. :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 07. 2020 19:45

A kdyz člověku zacne horet strecha nad hlavou a on si jen tak tak zachrani holy zivot, tak si uvědomí, jak malo toho vlastne ke stesti potrebuje..
Ve finale je dobre mit ulozene (cloud, sd karta atd.) scany rodnych listu, vysvedceni a pripadne takove ty rocni papirky pro duchod (ktere nechapu, protoze to si preci stat muze kdykoliv v systemu vytahnout jako vypocet).. Coz stejne drtivá vetsina rodin nema..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (12)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
21. 07. 2020 19:39

Jediný opravdový problém je zastarávání nosiče a ztráta schopností informaci uchovat .. to je problém.Všechny ostatní "problémy" zmíněné autorem - tj morální zastarávání fyzické vrstvy (typ záznamového média) nebo formátu --- nejsou naprosto žádnou komplikací.. naopak ... každý formát, který jednou existoval, není problém v budoucnu přečíst - pro SOHO segment třeba už jen tím, že si ten DOS a ten editor prostě rozjede ve cirtálu/emulátoru ... samozřejmě není problém ani dnes koupit 3.5 FDD nebo otevřít jakýkoliv dríve existující formát souborů ... a když se bavíme o profesionálním řešení, tam se v případě opravdu nutné potřeby ta implementace formátu prostě napíše znova per case...Osobně neznám ani jediný formát (včetně obskurních audio magnetofonových kazet na osmibitové počítače), který bych dnes nemohl v případě zájmu (a dovolí mi to fyzické médium) přečíst .. zrovna na těch audio kazetách je to krásně vidět, postupem času vnikl "jakože formáty" přepisu těch dat z modulovaného audiosignálu do čistě digiálního (TAP, Z80 apod)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 07. 2020 19:29

No já tedy prakticky všechny své vypálené CD z konce devadesátých let a novější ve své současné DVD mechanice přečtu, a všechny dokumenty ve formátech doc a rtf přečtu. Dokonce přečtu i t602, protože to jsou prakticky textové soubory jen s pár formátovacími značkami, potřeba je jen zvolit správné kódování češtiny. Zrovna tak bez problémů otevřu všechny své obrázky z té doby ve formátech gif, jpg, bmp či tiff. Přehraju i zvuky ve formátech wav či mp3, nebo videa ve formátech avi a mpg. Akorát videa ve formátu quick time se mi myslím přehrát nepodařilo, ale jistě je někde na netu dostupný prográmek který to umí. Takže ono to nebude zas tak horký

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
21. 07. 2020 19:25

Taky už jsem párkrát přemýšlel nad tím, jak je stále v plenách jakékoliv dlouhodobější uchovávání dat. Staré fotky i faktury si prohlédnete i při svíčce, ale tady se pořád mění nosiče dat, vznikají nové formáty, ty staré jsou ještě jakž takž podporované, ale nový software mívá potíže je otevřít správně. Chtělo by to nějak uspokojivě vyřešit, člověk už 15 let fotí jen digitálně. Staré dokumenty a tabulky už taky mají klidně přes 20 let.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (13)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor