Podíváme trochu blíže na ATI Rage Fury MAXX. A budeme porovnávat se současným grafickým leaderem, GeForce 256.
Překotné oznamování nových grafických karet s novými funkcemi pro modelování prostoru – to je trend letošního roku. Důraz se klade zejména na rychlost her a tomu je přizpůsobeno úplně vše. Např. 3dfx dosud odmítali podporovat 32bitovou barevnou hloubku a raději stále vylepšovali a zrychlovali grafiku 16bitovou (Napalm samozřejmě 32 bitů umět bude). Výkon grafických karet se mnohonásobně zvýšil, zatímco výkon zbytku počítače (paměti, procesor) tak dramaticky zatím neroste.
V posledním čtvrtletí tohoto roku bylo ohlášeno několik novinek na tomto trhu. Nejvíce pozornosti na sebe strhnul čip GeForce256 společnosti nVidia s hardwarovou podporou T&L (texture and lighting – textury a osvětlení) – ten už stačili implemenovat všichni přední výrobci karet (Creative Labs, ASUStek, DTEC). Trošku opodál stojí stále odkládaný Napalm (Voodoo4) od 3dfx, který bude oficiálně uveden na letošním Comdexu (začíná toto v pondělí). S jeho výrobou jsou totiž spojeny technologické problémy, protože 3dfx do něj implementuje zcela nové technologie, oproti kterým je T&L procházka růžovou zahradou. A konečně je tu ATI Rage Fury MAXX, na kterou se podíváme trochu blíže. A budeme porovnávat se současným grafickým leaderem, GeForce 256.
Rychlá, ale bez T&L
Základem karty jsou dva čipy Rage 128 Pro, pro každý je vyhrazeno 32 MB paměti. Určitě si vzpomínáte na podobné řešení od 3dfx, kdy dvě karty Voodoo2 v módu SLI kreslily obraz společně, jedna liché řádky a druhá sudé. Zde je to podobné, ovšem s jedním „malým“ rozdílem – jeden čip kreslí první snímek a druhý následující. Teoretický nárůst rychlosti by tedy měl být dvojnásobný oproti kartě ATI Rage Fury Pro s jedním čipem Rage 128 Pro. Praktický nárůst výkonu je však o něco stejně jako u Voodoo2 SLI menší – určitý čas si však vezme synchronizace a další operace s tím spojené (parametry karty ve srovnání s GeForce 256 najdete v přiložené tabulce).
Vlastnosti karet | ATI Rage Fury MAXX | Creative GeForce 256 DDR |
Fillrate | 480 megapixelů | 500 megapixelů |
Propustnost paměti | 4,576 GB/s | 2,656 GB/s; 5,312 GB/s (DDR) |
Procesor (čip) | 2x Rage 128 Pro | nVidia GeForce 256 |
Paměť | 2x32 MB | 32 MB (SDR/DDR) |
Maximální rozlišení | 1920x1200 | 2048x1536 |
Frekvence (core/paměť) | 125/143 MHz | 120/166 MHz |
T&L | Ne | ano |
AGP | 4x | 4x |
Bohužel naše vlastní testy zatím nejsou k dispozici, protože pro východní a střední Evropu má ATI k dispozici jen dva demo kousky, takže musíme počkat až na prosinec. Pokusím se tedy při srovnávání výkonu vycházet z testů, které za nás udělali lidé ze země za oceánem, konkrétně na serverech Sharky Extreme a Tom’s Hardware.
Jak si stojí na pokoji
V testech byly použity dva počítače. Jeden klasické PIII 550B MHz s normálními pamětmi PC100, druhý pak PIII 733 přetaktované na 800 MHz na čipsetu i820, použité paměti RambusDRAM PC800.
Na slabších počítačích (PIII 550 MHz) má jasně navrch GeForce. Na této konfiguraci se jí v nižších rozlišeních nepodařilo přebít ani GeForce s pomalejšími pamětmi SDR. Jdeme-li výše, začíná se rozdíl stírat a v rozlišení 1600x1200 je vyrovnaný a v testu Q3:Arena MAXX dokonce dotáhla na GeForce DDR. Pokud tedy máte slabší (míněno v porovnání s tím nejrychlejším, co dnes na trhu je), vyplatí se spíše GeForce, zvláště do budoucna díky hardwarové podpoře T&L.
Pokud MAXXce dáte opravdu silný stroj, jde její výkon rapidně nahoru. Porovnáváme-li s GeForce SDR, má MAXX hodně navrch a myslím si, že kdyby měla k dispozici ještě silnější procesor, její výkon by ještě vzrostl, zatímco GeForce SDR se nachází na svém výkonnostním stropu – její výkon je v rozlišení 1600x1200 stejný jako na PIII 550 MHz – na vině je její „slabý“ fillrate (500 megapixelů udělá jen verze DDR, fillrate verze SDR je nižší). Jak se chová GeForce DDR na silném stroji, nemohu posoudit, použitelné testy zatím nejsou k dispozici. Dovolím si však tvrdit, že výkon bude vyrovnaný a u her podporujících T&L i vyšší.
K výsledkům bych také rád poznamenal, že testovány byly karty s betaverzemi ovladačů; ty se mohou do oficiálního uvedení karet (asi polovina prosince) výrazně zrychlit.
Možná přijde i kouzelník
Nutno říci, že ATI trošku zaspala dobu. Zatímco usilovně pracovala na rychlejší verzi ATI Rage 128, konkurence implementovala do svých čipů (grafických procesorů) funkce, které dosud dělal procesor – obě další novinky, Savage2000 a GeForce 256, mají hardwarovou podporu T&L (podrobný popis technologie najdete na serveru
Doupě). Pro stejný výkon tak potřebujete silnější stroj, a tedy v kostce řečeno procesor, což oba uvedené testy dokazují.
Naštěstí už prosákly informace, že ATI pracuje na dalším čipu, který bude umět T&L, bohužel pro ATI přijde samozřejmě z časovým zpožděním, snad už ale v prvním čtvrtletí roku 2000. Navíc však bude mít i prvky, na kterých zatím pracuje 3dfx ve svém Napalmu (např. jeden gigapixelový fillrate), takže nakonec to může být ATI, kdo alespoň na chvíli vyhraje konkurenční souboj. A jak se nový čip bude jmenovat? Možná Rage 256…