Zpráva IDC předpovídá jasně: za software budeme ještě nejméně čtyři roky platit víc a víc...
Podle údajů analytiků z IDC se v roce 1998 odhaduje prodej "krabicového" software na 135 miliard dolarů; je to o skoro 14% víc než loni a podobně agresivní růst se očekává i v dalších letech. Cena softwarových produktů sice klesá, ale počet atraktivních produktů se zvětšuje - uživatelé tedy podle IDC nemají očekávat, že by platili za tento druh produktů méně než jindy. Do oblasti "krabicového" ("packaged") software se počítá jednotlivě, kusově prodávaný software, ať již v supermarketech nebo přes dealery; nejedná se tedy o software předinstalovaný (tzv. OEM software), ale naopak se do něj počítá software instalovaný v rámci systémového řešení (informační systémy apod.).
Na prvním místě v tomto software je Microsoft - není to ovšem kupodivu samozřejmá skutečnost, protože ještě loni a též v předcházejících letech okupovala tuto příčku IBM. Nejrychleji roste obrat u programů zařazených do skupiny "system infrastructure software" (14.9%, celkem 41 miliard USD) a u aplikačního software (15%, celkem 63 miliard USD), méně je to u vývojových nástrojů (8.4%, celkem 31.2 miliard USD).
Živě komentuje: pokud tyto předpovědi přijmeme jako pravděpodobné, vyplývá z toho několik zajímavých skutečností. Růst investic do software například znamená, že IDC zřejmě nepočítá s tím, že by významnou roli začalo hrát free software (Linux a spol.), okolo kterého se loni média tolik vzrušovala. To, že celkové investice do software mají nadále rychle růst (znamená to vlastně zdvojnásobení investic do roku 2002) pak znamená, že se Microsoft nechová v tržním kontextu nijak výjimečně - je totiž terčem kritiky svých odpůrců, kteří mu dokazují monopolizaci právě tím, že neustále stoupají výdaje do software Microsoftu kalkulované na jeden počítač. Průměrný vzrůst této částky je totiž menší než celosvětových 14% - a rovněž si všimněme, že Microsoft sám stále okupuje jen asi deset procent celkového světového trhu; to je číslo, na které se často při obviňování firmy ze světovlády zapomíná.